Nekromanti Werewolf: the Masquerade (Runda 4)

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Basse:

Möller said:
Ja, det var ju mindre spännande. Stövelkatten visade sig mycket riktigt grön och Tyr spådde sin egen död korrekt. Nåja, nu blir det allvar igen.

Jag siade unfair previously know as Ond Bråd Död grön. Varför unfair? Tja, han har varit/är aningen misstänkt och han kändes inte som nån som skulle åka ut.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Möllerman!

Vimes said:
Och, Basse... Möller siade unfair den här rundan. Siade honom grön.

Kom igen nu! Alla sianden på bordet. Till och med jag ser intressanta mönster i det här!
Om vi ska följa mönstret och om vi litar på Möller så måste vi rösta ut OBD.

Om vi inte litar på Möller så måste vi rösta ut honom nu.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Möllerman!

Recca said:
Vimes said:
Och, Basse... Möller siade unfair den här rundan. Siade honom grön.

Kom igen nu! Alla sianden på bordet. Till och med jag ser intressanta mönster i det här!
Om vi ska följa mönstret och om vi litar på Möller så måste vi rösta ut OBD.

Om vi inte litar på Möller så måste vi rösta ut honom nu.
Nu hade jag hoppats på att det inte skulle sägas rakt ut innan alla hade outat. (Men det är mitt fel eftersom jag började gaffla om "någon som siat olika").

Ja. Möller har alltså siat en bybo (Cassius) röd, en varulv (Stövelkatten) grön och nu UBD grön. Det pekar ju mot att det är något spännande med Möllers siande. Antingen betyder det att han ljuger eller så betyder det att han siar spegelvänt och UBD alltså är evuul.

Men men. Ut med allt siande nu!

Röst: unfair
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
Tack för spel Stöveln och Tyr (ska bli spännande att se vad du hade efter spelets slut)!

Jag siade, som utlovat, Möller, och fick rött resultat. Nu måste vi väl kunna börja göra något vettigt av siarresultaten? Jag har siat alla röda hitintills. Vilka har siat olika?

Well, jag tror att det är mig Recca refererar till när hon skriver "Tyrs resonemang om i vilken ordning som KVV outat", men jag kan ha missat något. Hur som helst är de namn som listas där just de jag tycker KVV-outningen pekar ut.

VildKatt och Unfair bråd död är alltså de enda nu levande deltagarna som outar KVV efter att Stöveln outat sig som KVV-lös. Det är imo ett tungt argument.

xyas outar sig egentligen rätt tidigt och borde vara reko. Det vi har på honom och KVV är det BDG plockade upp (som jag klistrade in i förra rundan).

Så, helt baserat på outningordningen är det såhär:
1. VildKatt och Unfair bråd död
2. Möller och Recca
3. xyas
Xyas
Xyas har gjort ett dåligt jobb att förklara sig. Det defensiva sättet tänder ju inga gröna lampor kring honom. Men jag har aldrig hållt honom speciellt högt på misstankelistan heller.

Misstänkta
Jag tycker ju att orättvis bråd död eller Möller är den vi måste ta, Möller sianden talar ett tydligt språk här. Han fick Stöveln grön, han fick OBD grön men fick Cassius röd. Vi vet att Stöveln är röd, vi är rätt så övertygade om att Cassius är grön. Alltså, Möller siar antingen ulvar som gröna - dvs OBD är en ulv. Eller Möller har inga siarkrafter. Om det är andra som siar random och inte får grönt ELLER rött resultat varje gång de siar så är det dags att släppa den infon nu.

En annan grej som talar mot Möller är att KK försökt hänga Möller sedan runda 1 för att skydda sitt eget skinn. Just då var både Möller och KK mest misstänkta och vi vet hur hemskt gärna ulvarna använder sina egnas hängningar för att gröna sig själva.

För Möllers skull vore det bra om vi grävde upp hans enda grönande grej, nämligen att han är först bland Nosferatu att outa hatet mot Toreador. Hur grönande är det? Vilka omständigheter finns kring outningen? Hur många klaner har redan outat?

Notering: I min åsikt är beefen mellan toreador och Nosferatu ganska basic knowledge. Det säger sig dessutom självt om man läser om de båda klanerna. Men det räcker med att ha spelat Vampire: Bloodlines för att veta att toreador och nosferatu inte har någon kärlek för varandra.

Ond bråd Död/Unfair - misstankebilden
Ond Bråd Död då? De röda poängen på Unfair/OBD-teamet baserar sig nästan helt på att han är sen med outningen samt att han inte tillfört så mycket till spelet. Det senare har han ju täckning för, kan man säga eftersom han hoppat av spelet - vi vet alltså att något kommit i vägen för OBD. Dock så är det också så att ulvarna är de som för det mesta lämnar spelet på grund av inaktivitet, och får en avbytare, traditionellt. Så om vi ska följa traditionen borde vi rösta ut Unfair nu.

KVV
Eftersom byn bestämt sig för att KVV ska vara ledande för våra teorier och det har ju funkat för att fånga tre ulvar och vår nästa utröstning kommer till stor del basera sig på NÄR folk outar KVV. Om den sista ulven finns bland dessa två-tre personer och vi kör på den här teorin och tar fel två gånger i rad, har vi fortfarande råd att ta fel på det tredje försöket?
Alltså, om vi plockar OBD och han visar sig vara grön, och vi sen plockar Möller och han visar sig vara grön. Har vi råd att faila på Vildkatt då? Bör vi diskutera möjligheten att den sista ulven ljög ännu tidigare än KK? Att ulvarna kanske tänkte så här: "Okay, det verkar orimligt att alla har KVV men vi skickar in en tidig trevare med X medan alla andra kör en sann outning."

Tyvärr består listan då av en massa hjälpsamma personer i:
Basenanji
Cassius
Elmrig
Lu-Kaazh
Måns
Vimes

Nä, det håller inte. Om jag skulle skita i vår KVV-teori skulle jag fortfarande misstänka dessa mest och i ordning:
1. OBD/Unfair
2. Möller
3. Vildkatt
4+. Xyas (xyas spelar ganska ulvigt generellt)

Röst: Möller
Eller...
Röst: Unfair

Jag kan inte bestämma mig...
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Elmrig said:
Lu-kaahz, unfair, Vildkatt, xyas: Hur har ni siat och vilka resultat?
Jag siade Möller som är grön. Det känns som en ganska rimlig gissning att jag siar alla som gröna :/

Jag tycker fortfarande att det är väldans skumt att både Tyr och Basse har Obfuscate, men inte samma förmåga (Basse är siare, och Tyr var... väktare kanske?). Tyr är ju postumt grön, så...

Röst: Basenanji
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Möllerman!

Basenanji said:
Öh, Möller, menar du att du siade Stövelkatten, INNAN vi körde en påle i hjärtat på honom?
Va, nej? Jag siade Unfair bråd Död röd. Stövelkatten visade sig vara röd iochmed att vi röstade ut honom - det var ett konstaterande över att vi plockat en ulv.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Oh, gisses.

Unfair känns nästan oschysst att dreva då han är ny i spelet och inte riktigt uppvärmd. Och Vildkatt är inte närvarande och går därmed nästan inte att dreva.

Men nu när vi har tagit KKV-ulvarna måste vi börja dreva på riktigt igen. Normalt är det ju byns starkaste vapen.

Nä, det får bli såhär:
Röst: Unfair
Har du några som helst misstankar mot någon? Allt är bra här - du får plocka upp scum tells även på folk som »är« gröna.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Lu-kaahz, Vildkatt, unfair: vad har ni siat, vem och resutlat?

Basenanji: Nu när vi vet att Tyr var grön, varför ska vi tro att du inte är en ulv som delar hans discilpin men påstår dig vara siare?

Röst: Basenanji
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Elmrig said:
Lu-kaahz, Vildkatt, unfair: vad har ni siat, vem och resutlat?

Basenanji: Nu när vi vet att Tyr var grön, varför ska vi tro att du inte är en ulv som delar hans discilpin men påstår dig vara siare?

Röst: Basenanji
Interesting. Det är alltså endast Tyr/basse som saknar likheten mellan respektive disciplin/förmåga.

Finna det nån mer scumtell på basse?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Recca said:
Elmrig said:
Lu-kaahz, Vildkatt, unfair: vad har ni siat, vem och resutlat?

Basenanji: Nu när vi vet att Tyr var grön, varför ska vi tro att du inte är en ulv som delar hans discilpin men påstår dig vara siare?

Röst: Basenanji
Interesting. Det är alltså endast Tyr/basse som saknar likheten mellan respektive disciplin/förmåga.

Finna det nån mer scumtell på basse?
'

Jag vill minnas att någon av de utröstade var inne och hakade upp sig på honom innan de fick säga adjö (BDG kanske?), ska kolla R2 och R3.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Recca said:
Finna det nån mer scumtell på basse?
Jo, hans knasiga idéer om aktivitet som jag hoppade på tidigt i runda 1 och fick massa skit för :gremwink:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Du menar att endast en av mig och Tyr kan ha Obfuscate?

Jag tycker inte att det resonemanget håller, kolla här:


Potence: OBD/Unfair, VildKatt

Fortitude: Lu-kaazh

Presence: Måns, Vimes

Thaumaturgy: Cassius

Auspex: Recca, Stövelkatten, Elmrig

xyas: Celerity

Möller: Animalism

---

Nej, efter att ha tittat lite på den där listan inser jag att vi är (för) många som skulle kunna bli varulvsanklagade enligt ditt argument. Det kan förstås ligga något i det, att det tex finns varulvar som har ljugit om klan/disciplin, men även det håller jag för otroligt eftersom de i så fall skulle behöva ljuga om så mycket att balansen i spelet skulle vara till nackdel för varulvarna.

Men det är bra att du teoretiserar.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Ah! Det här är ju underbart!

Nu har vi grymt läge att hitta ulvar.

Jag tycker att det vore jättebra om alla kunde gå in och diskutera huruvida jag är en skummis eller inte.

Varför inte ha TVÅ drev på gång? Ett mot Möller/annan kandidat och ett mot mig?

Nån emot den idén?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Basenanji said:
Du menar att endast en av mig och Tyr kan ha Obfuscate?
Nej ni får gärna bägge ha obfuscate. Men ni har inte samma förmåga, vilket är väldigt skumt. Och i en värld av gissningar och ett oändligt antal siande så går jag gärna på sådan här hård info.

Tyr är grön, vad är du?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Lite BDG-citat:

Basenanji tycker jag spelar jättekonstigt. Antingen förstår jag inte alls hur han tänker eller så är han medvetet vilseledande, det här är onekligen någon som måste kollas vidare på.
...det var inte mycket mer än så från BDG iaf :gremtongue:

Rörande Möller hittar jag dock denna post som kan ses som ett komplement till hans försvar av tidigare rundors spel:

BDG citerar

Sedan utifrån att KK snackade om sitt specialvillkor och siade Möller som den skyldige i det dramat så måste de ha dragit en väldigt vågad stunt om båda är ulvar. Visst, det blir någon form av hedge om de antar att vi kommer gröna den ena om den andra visar sig röd och det kan mycket väl vara en taktik. Att de båda var ute på hal is var tydlgit redan R1 och det kan ha varit ett sät att försöka rädda vad som räddas kan i R2.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Jag är med i Camarillan. Jag är siare och jag har Obfuscate som disciplin. Har genereation 10.

Jag är mao grön.

Men skit i det nu. Ämnet för dagen är alltså:

"Basenanji- varulv eller bybo? Säg din mening i debattprogrammet 'Mukwas varulvsspel' på rollspel.nu!"


Och hittills har följande (åtminstone försiktigt) accepterat att jag kan vara scum:

xyas
Recca
Elmrig
Möller

Resten av byn då? Vad tror ni?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Ja verkligen. Jag sitter och väntar på svar om siandet men än sålänge så känner jag att Möller är i det rödaste laget.
 
Top