Nekromanti Werewolf: the Masquerade (Runda 4)

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Basenanji said:
Recca, coola ned lite. För byns skull. Just nu rör du upp så mycket damm att man knappt ser handen framför sig.
Recca said:
I Tyrs fall finns det omständigheter som talar för att han ska sakna siarförmåga, i min åsikt, och det har att göra med att tremere (vår klanfiende) är färre till antalet än oss malkaver.
Tyr hade ingen förmåga för Tyr sa själv att han inte hade det. Vi behöver ju inte spekulera i hur Mukwas lir fungerar för att fatta det.

Ja, jag är siare och det är inte konstigare att jag har FÖRMÅGAN siare samtidigt som en annan med samma disciplin har en annan förmåga (Tyr outade att han hade en förmåga, men inte vad den gick ut på).

Eller:

vilken logik säger att jag inte kan vara siare bara för att Tyr inte var det?
Size 17 på den och du tycker att jag ska coola ner. :gremwink:

Misstanken han har mot dig är att du skiljer dig från NORMEN. Det finns lite olika normer i det här spelet. Tyr bryter ju mot en sådan eftersom han inte var siare. Men om man föreställer sig att han INTE bröt mot någon norm. Att hans icke-existernade siarförmåga var normen för Obfuscate. Då har du ljugit om din siarförmåga på precis samma sätt som Stövelkatten gjorde det.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Re: Möllerman!

Vimes said:
Dessutom var det inte Stövelkatten som öste skit åt Möllerhållet utan KK.
Kanske inte, men Stöveln' siade Möller som röd efter första rundan.

Hörni, jag misstänker vare sig Vimes eller Recca. Det här är typisk "hetlevrade bybor är paranoida!"

Så frågan är varför så många håller tyst i den här debatten?

Måns, Lu-kaazh, Elmrig, Unfair....vad säger ni?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Möllerman!

Basenanji said:
Alla som har redovisat sina sianden har bara siat åt ett håll i hela spelet (jag har siat alla röda, till exempel). Vad har det för betydelse då om någon fått många röda sianden?

Därför att någon av oss siare förstås är RIKTIGA siare. Att min siarförmåga är kass kan man ju räkna ut med arslet. Men att så mångas siarförmågor skulle suga är ju skumt!

Sedan siade både Stöveln' och KK Möller som röd. Stöveln och KK är bevisligen sabbat.

Jag vill nog se det som att de försökte gröna sig genom att peka på en som de visste var röd.
Jag vill också se det så. Och Möller kommer antagligen att åka i slutet av rundan på grund av detta och på grund av att han siat två röda och en grön.

Men nästa hängning är trots allt den vi kommer vara mest osäkra på av alla våra hängningar i det här spelet, så det vore absolut bra om vi utredde fler möjligheter.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Re: Möllerman!

Basenanji said:
Hörni, jag misstänker vare sig Vimes eller Recca. Det här är typisk "hetlevrade bybor är paranoida!"
Min paranoia är extremt låg för tillfället. Däremot tycker jag det är tröttsamt att du för in en massa felaktigheter och brus i tråden. Som den här grejen på Möller, att han skulle ha siat Stövelkatten. Flera har påpekat att du har läst fel, men du har inte tagit tillbaka det och för bara en liten stund sedan verkade det som om det var ditt starkaste argument. Vad tycker du egentligen? Tror du fortfarande att Möller sa att han siade Stövelkatten den här rundan?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Re: Möllerman!

Nej, nu ser jag att han siade Unfair/OBD.

Jag blev förvirrad av följande:

Möller said:
Möller said:
Ja, det var ju mindre spännande. Stövelkatten visade sig mycket riktigt grön
Röd. Mycket riktigt vara röd, menade jag. Sorry.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Re: Möllerman!

Sen: om det är så att någon av dom som siat Möller röd är "den riktiga siaren". Vem i så fall? Du har ju själv gjort en lista, tittar du ens i den?

De som siat Möller röd enligt din lista är:
Lukas, Cassius och jag. Det är inte såå många till att börja med. Och om Lukas är den riktiga siaren så är jag varulv för han har siat mig röd, och om jag är den riktiga siaren så är Elmrig röd för jag har siat honom så. Är det Cassius som är den riktiga siaren? Jag hittar inte hans siande för runda två, tyvärr. Men jag gissar att det är rött, precis som alla hans andra sianden.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Re: Möllerman!

Vimes said:
Sen: om det är så att någon av dom som siat Möller röd är "den riktiga siaren". Vem i så fall? Du har ju själv gjort en lista, tittar du ens i den?

De som siat Möller röd enligt din lista är:
Lukas, Cassius och jag. Det är inte såå många till att börja med. Och om Lukas är den riktiga siaren så är jag varulv för han har siat mig röd, och om jag är den riktiga siaren så är Elmrig röd för jag har siat honom så. Är det Cassius som är den riktiga siaren? Jag hittar inte hans siande för runda två, tyvärr. Men jag gissar att det är rött, precis som alla hans andra sianden.
Ok, så då menar du att Möller sticker ut för att hans sianden varierar mellan grönt och rött?

Jamen så bra! Jag vill nämligne rösta ut honom!

Varför vill inte du det?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,795
Location
Stockholm
Re: Möllerman!

Ja, det är rött.

Visst finns möjligheten att vissa siat sant, men isf har alla utom Möller prickat samma typ av mål hela matchen, vilekt inte är så sannolikt.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Re: Möllerman!

Vimes said:
De som siat Möller röd enligt din lista är:
Lukas, Cassius och jag. Det är inte såå många till att börja med. Och om Lukas är den riktiga siaren så är jag varulv för han har siat mig röd, och om jag är den riktiga siaren så är Elmrig röd för jag har siat honom så. Är det Cassius som är den riktiga siaren? Jag hittar inte hans siande för runda två, tyvärr. Men jag gissar att det är rött, precis som alla hans andra sianden.
Det som talar för att mitt siande skulle stämma är att jag har lägst generation. Men det skulle också innebära att det finns 5 ulvar. Jag har siat Vildkatt och Möller röda. Så jag litar inte på mitt siande nämvärt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Re: Möllerman!

Basenanji said:
Varför vill inte du det?
Jösses. Okej, om vi börjar med att anta att det finns någon vars siande faktiskt varierar beroende på fraktionen på den man siar är Möller den ende som har indikerat något sådant.

Han siade i första rundan en bybo röd, och i andra en ulv grön. Nu har han siat unfair/OBD grön. Unfair/OBD ligger bra till för att misstänkas för att ha ljugit om KVV (se en massa tidigare inlägg om detta).

Det kan mycket väl vara så att Möller faktiskt är siaren vars sianden vi har hjälp av! Han siar bybor röda och varulvar gröna.

Det är en teori.

En annan teori är att han är en ulv som har ljugit. Det är förstås inte helt omöjligt, men i så fall måste vi nog anta att:
1. Allt siande är oanvändbart (om inte Cassius är den riktiga siaren som faktiskt siat alla ulvar röda)
2. Han har varit dum nog att ljuga om olika resultat.

Jag är villig att rösta ut unfair för att se. Är han ulv är Möller sannolikt siare, och finns det fler ulvar kvar lär de nattdöda honom (och spara oss tid) eller bli siade. Är unfair bybo har Möller antaligen hittat på alltihop och är ulv.

Men inför scenariot att det faktiskt finns två ulvar kvar tycker jag att det känns mycket bättre att döda unfair istället för Möller (som jag på det stora hela anser spela som en bybo, vissa tidiga tveksamheter till trots).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Re: Möllerman!

Cassius said:
Det som talar för att mitt siande skulle stämma är att jag har lägst generation. Men det skulle också innebära att det finns 5 ulvar. Jag har siat Vildkatt och Möller röda. Så jag litar inte på mitt siande nämvärt.
Aha. Nä, då är nog du en i mängden som siar samma sak hela tiden. Som jag antog.

Kom igen nu, Basse. Är det fortfarande åh-så-misstänkt att tre personer siat Möller röd?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,182
Location
Ereb Altor
Fortsatt låg aktivitet

Jag hade tänkt komma in i matchen, men är hemma med sjuk 1-åring som kräver ständig lek och uppmärksamhet. Dessa barn... :gremsmile:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Re: Möllerman!

Ja det tycker jag nog.

Alltså, jag är ju bybo, jag har faen ingen aning om hur Mukwa har tänkt eller vem som VERKLIGEN är bybo/ulv. Att jag klantar mig, gissar fel eller inte kan lägga fram en tillräckligt valid teori är ju inte skumt (men kanske dumt, sorry för det) i sig.

Däremot. Om vi nu utgår från att alla siar enligt en färg, punkt slut, oavsett om man siar sant eller falskt, tja då är det ju jätteskumt att Möller har fått olika resultat?
från mitt excelark said:
Möller Nosferatu/Ja 11 Animalism Cassius Stövelkatten Unfair
Tja, i så fall kan man ju undra varför han fick fram resultatet att Stöbelkatten var grön? Var det för att han har en skruvad roll eller för att han är ulv och vill rädda Stövelkatten?

I det läget (inför runda tre) så har byn om jag inte tar fel, haft en del misstankar riktade mot Stöveln eftersom han har outat att han saknar kvv.

Det borde alltå finnas gott om skäl för ulvarna att verkligen försöka rädda Stövelkatten.

Jag tror att ett sånt försk var Möllers siande, som förstås ska få oss att tro att Stöveln kan vara grön.



Men visst allvetande Vimes, jag kan ha fel. Det brukar vara så för den som inte vet vem som är vem i det här spelet.

Det är lixom lättare för ulvarna att gissa rätt.

:gremwink:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Re: Möllerman!

Vimes said:
Det kan mycket väl vara så att Möller faktiskt är siaren vars sianden vi har hjälp av! Han siar bybor röda och varulvar gröna.
Nej, för Möller siade Stövelkatten som grön.

Heeey, vem är det som inte läser mitt fina excelark egentligen?

:gremgrin:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Sorry, jag suger...

Okej, nu fattar jag...sorry. Du hade vänt på det.

Suck suck suck – ja jag suger.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,202
Location
Malmö
Basenanji said:
Tycker du att det sticker ut i ett spel som har 10+ siare?
Ja. Alla bybor är siare, oavsett disciplin. Undantaget är Tyr med Obfuscate.

Basenanji said:
Du menar att jag har klantat mig som claimade "Obfuscate" samtidigt som jag claimade "siarroll"?
Det är precis vad jag menar. Att du dessutom...

Basenanji said:
Jag outade rubb'n'stubb 31/5 09:33

Tyr outar följande 31/5 22:57
... outade före Tyr talar ju för att du kört en misslyckad ulv-lögn. Att påstå sig vara siare är ju ett sjukt säkert kort i det här spelet eller hur? Bara det att du försökte kombinera det med obfuscate, vilket inte håller.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Re: Möllerman!

Basenanji said:
Men visst allvetande Vimes, jag kan ha fel. Det brukar vara så för den som inte vet vem som är vem i det här spelet.
Nu tycker jag du är orättvis. Jag skrev väl ganska tydligt att jag menar att man kan tolka Möllers siande åt två olika håll. Visst kan man tolka det så att han är ulv och har ljugit, att det är därför hans siande varierar.

Jag tycker dock att "rädda Stövelkatten"-teorin är för tunn. Klart Stöveln skulle åka. Hur rimligt är det, i det här spelet med en braziljon siare, att tro att man kan rädda honom genom att säga att han siades grönt?

Om Möller är ulv, tror jag mer på att han bara drog till med något, och förstod sedan att siandet inte var random, utan att alla siar samma hela tiden. Dock vore det också rätt dåligt ulvspel.

Men visst, jag kan ha fel. Jag tycker dock att KVV-argumentet mot OBD/unfair väger tillräckligt tungt för att jag ska vilja börja där, och att Möller i flera inlägg visat sig byboig. Läs till exempel hans svar (i förra rundan) på hur han resonerade kring sin siarkraft. Det är väldigt byboigt.
 
Top