Nekromanti Vita, tekniskt utbildade män? Är det rollspelare?

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Nu har jag funderat lite.
Jag har haft en Iransk spelledare, inga konstigheter där.

Men, jag tänker mig att rollspel är en överlag vit hobby i hela världen. Givetvis med mängder av undantag.

Min teori grundar sig i att man behöver en del saker för att kunna spela... Man behöver någon form av referenser (tillgång till film eller litteratur som väcker fantasi), man behöver vänner med likande referenser, man behöver tillgång till spel (så samhället får inte censurera sådant), man behöver en plats att spela på (ett eget rum eller tillgång till lokaler är ingen självklarhet här på jorden), man behöver en relativt trygg ekonomi (annars är man på jobbet eller något i stället), det får inte vara krig eller svält i ditt land (för då tänker man på annat än underhållning).

Kort sagt, din kultur behöver vara trygg och uttråkad* av sin vardag för att rollspelare ska kunna finnas.

* tillräckligt mycket för att det ska kännas värt att organiserat låtsas vara någon annan stans.

Eller såhär: För att ha en rollspelshobby måste du ligga bra till här En pyramid av behov.

/Jag har inga belägg för detta och har säkert glömt viktiga saker jag tänkte skriva.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Jag har spelat rollspel med perser, malaysier, judar, finnar, karlslokar, fruntimmer, ingenjörer, warehouse grunts, lärare, journalister, brevbärare, smeder, trummisar, hårdrockare, rejvare, satanister, nazister, anarkister, sossar, nihilister och Klas. Det var först när jag började hänga på nördforum som jag började höra hur homogen rollspelare som grupp tydligen var.

Jag tror internet har knutit samman de olika nördkulturerna tajtare än de var tidigare och det har sedan konsoliderats till en större ganska enhetlig nördkultur, som passar en viss typ av personer.
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Vit,man och tekniskt utbildad dock inte förrän 30+. Härstammar från arbetarklass och anser att jag fortfarande är kvar där.

Gruppen jag spelar med nu är i princip bara arbetarklass-killar, det är främst åldern som skiljer oss åt (23-41).
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
God45 said:
Vit? ✔ Jag har förvisso inomnordisk invandrarbakgrund, men då är jag ju norrbottning och här finns det knappt någon som är helsvensk om man går tittar tillbaka ett par generationer.
Vit är grymt generaliserande och brett... Men ändrar man det till etniskt svensk så blir det ännu värre. Min släkt har bara varit här i ungefär 300 år. Det finns romska familjer som varit här i ungefär 500 år. Vilken släkt är mest svensk?

Plus, jag är skåning och är alltså bara svensk i passet och när jag hejar på sport :gremtongue:
Ja, jag håller med. Jag erkänner, jag nämnde det bara för att det ovan frågades var "invandrarna" var, när man menade ovita mänskor. Må vara att jag också uttryckte mig klumpigt. :gremsmile:
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
183
Location
Södertälje
Vit, liksom min spelgrupp men det är också allt som stämmer in.

Fyra av fem bygger lastbilar, eller drar kabel. Definitivt lägre delen på den ekonomiska skalan. Inga eftergymnasiala utbildningar (I mitt fall inte ens det). Nummer fem programmerar dock spel. Så en av fem.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Tja, på mig stämmer det i vart fall, vit, man, medelklass och med teknisk eftergymnasialutbildning, sen har jag visserligen mer humanistisk eftergymnasial utbildning, men nu var det ju inte det som det frågades om :gremsmile:
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Sopbil said:
Vit, liksom min spelgrupp men det är också allt som stämmer in.

Fyra av fem bygger lastbilar, eller drar kabel. Definitivt lägre delen på den ekonomiska skalan. Inga eftergymnasiala utbildningar (I mitt fall inte ens det). Nummer fem programmerar dock spel. Så en av fem.
Så ni är en selgrupp men bara kvinnor?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Storuggla said:
Jag är inget av de fyra, så jag vinner.


Storuggla, en trisslott eller?
sist jag kollade i din kalsong var du både vit och man.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag är vit, det kommer jag inte undan, jag är väl man även om det kanske inte riktigt stämmer på alla punkter.
Medelklass, nej, verkligen inte, mina föräldrar var ioförsig bättre än mina morföräldrar som var statare.
Utbildning, jag har haft teknisk eftergymnasial utbildning, om man räknar kemiteknik, jag har även haft humanistisk och i viss mån medicinsk sådan.

Över till dem jag spelat med, de jag spelat med är en mer blandad kompott men har varit väldigt beroende av min umgängeskrets för tillfället och den enda undantaget till det var när jag pluggade tekniskt.
Min umgängeskrets har nog tillochmed varit mer efter din definition än mina rollspelsgrupper i många fall.

/Zorbeltuss som endast hittat sambandet med intresse mellan de flesta.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Vit: Ja
Man: Ja
Medelklass: Bwahahah. Föräldrar som är musiker/sköterska på ett vårdhem. Själv är jag barnskötare, lär väl inte klassas som medelklass.
Pluggat på högskola men inte teknisk utbildning.

Dock så slår det väl in på min spelgrupp. Alla är vita män som är mer eller mindre eftergymnasialt utbildade.
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
183
Location
Södertälje
w176 said:
Sopbil said:
Vit, liksom min spelgrupp men det är också allt som stämmer in.

Fyra av fem bygger lastbilar, eller drar kabel. Definitivt lägre delen på den ekonomiska skalan. Inga eftergymnasiala utbildningar (I mitt fall inte ens det). Nummer fem programmerar dock spel. Så en av fem.
Så ni är en selgrupp men bara kvinnor?
Se där vad lätt man tar vissa saker för givet... Nej, inga kvinnor. Tyvärr.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Cissi said:
chrull said:
Om du gör om det till vit man från medelklass med eftergymnasial utbildning (vid högre lärosäte?) så täcker du nog in den stora majoriteten av svenska rollspelare.
Okej, vit, medelklassman med någon form av högre utbildning.

Men varför är det så?

Ni har i mångt och mycket bekräftat mitt påstående i startinlägget om att gamers är vita män med (någon form av) högre utbildning.
Lukaz benämnde det en "hobby för intelektuella" och slanfan är ganska säker på att 95% av alla spelare han träffat är vita män. Varför?

Var är alla andra? Var är invandrarna? Var är rörkrökarna och byggarna?
Det är det jag är ute efter i den här tråden, var är alla andra? Varför lockar inte hobbyn dom?
(Kvinnor har vi diskuterat så många gånger så vi kan väl låta det vara?)
Vit man, medelklass men inte tekniskt utbildning, för att svara på första inlägget.

Jag tror man ska vara väldigt försiktig med att sätta attribut på rollspel eller rollspelare utifrån vem som spelar. Det kan lika gärna handla om "historiska" faktorer. Om man jämför med Rugby så är det väldigt få svenska män som spelar rugby men väldigt många engelsmän- och det säger väldigt lite om rugby och väldigt lite om svenska män, och inget om att makt.

För en halv evighet sedan när jag skrev mitt ex-jobb om läkares identitetsarbete så läste jag två forskare som tittat på kopplingen mellan kön och vald specialitet. Det finns (ju) någon slags föreställning om att förtryckta kvinnor tvingas ta de specialiteter som är lägre i rang, och att det är en del av ett förtryck. Författarna kom dock istället fram till att det handlade just om historiska faktorer. Alltså specialiteter inom läkarvården som skapades samtidigt som kvinnor klev in på arbetsmarknaden blev kvinno-områden.

Risberg, G., Johansson, E. E., Westman, G. & Hamberg, K. (2003). Gender in medicin- an
issue for women only? A survey of physician teachers gender attitudes. International
Journal for Equity in Health. 2. 1-8.

Nordgren, M. (2000). Läkarprofessionens feminisering. Ett köns- och maktperspektiv.
Stockholm: Department of Political Science, Stockholm University.

mm

(Vill dock säga att jag kan förstås ha missförstått, det kan ha ändrats sedan dess och det kan finnas andra mycket bättre forskare som tycker annorlunda- i just denna fråga. Min poäng är mer att man ska vara försiktig med antaganden.)

Man ska också vara försiktig med att säga att rollspel "kräver" vissa saker. jag spelade häromdagen med en sexårig flicka (dock vit och medelklass)- gick utmärkt, och jag har spelat med invadrarbarn som inte har språket (mycket penna och papper) (alltså i jobbet)

I min rollspelsuppväxt så försökte vi ofta få med både tjejer och invandrarkompisar, men de var aldrig intresserade. Vet inte varför.

Jag vill dock, precis som du, att fler ska få möjlighet att fastna för rollspel, och jag tror att rätt väg att gå är att det skrivs många olika sorters rollspel, där våldsälskare och relationsälskare kan få hitta sitt spel. När vampire kom var det, i alla fall för mig, en revolution, och det känns som om många nya rollspelare då kom in i "branschen".
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tror att Göran Greider representerar den grupp som INTE rollspelar. D.v.s. en som anser att allt som har med fantasy att göra är en form av verklighetsflykt.

Jag misstänker att om Göran fick välja skulle han örfila oss alla rollspelare så vi fick upp ögonen för viktiga saker, som varför ingen byter blöjor på tant Agda, 96, på ålderdomshemmet.

Frågan är: varför anser han att kultur måste vara socialrealism?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Haha, jag kan nog tycka att han har en poäng.

Nu tror inte jag att GG:s andemening är att kultur måste vara socialrealism, utan snarare att längtan efter fantasy och sci-fi är ett uttryck för att vi inte "orkar med realiteten". Fan, till och med jag kan bli trött på Vikingaspel, Medeltidsmässor och fans som klär ut sig till Gandalf.

En annan mer konspiratorisk tes på temat är att det är svårt att överhuvudtaget tro på förändring idag.
Och då blir det ännu skönare att fly till Minas Tirith än att behöva se hur lite vi kan förändra samhället. Liksom, vem ska ta över efter Attendo och Carema? Inte landstinget väl?
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Jag tänker att mycket av den skeva representationen hänger ihop med vilka som närvarar på de här forumet. Inga av mina spelare finns här och har inget som helst intresse av att göra det. Deras rollspel är ingen högprioriterad hobby utan något de pysslar med. Vissa av dom är nya till hobbyn(har gjort det 1 år) och andra har gjort de sen barnsben.

Min spelgrupp är som jag tidigare kommenterade inte vit, tvärtom är de icke-vita överrepresenterade. I min förra spelgrupp var det 50/50 när det kom till kön. Men ingen av dom identifierade sig med att vara rollspels nördar.


Att få ha en så stark identitet och roll är något som män har i större utsträckning och det är uppenbart att det uppfattas som hotfullt när kvinnor träder in på den sccenen. Det tycker jag man kan se i många hånfulla och sexistiska grejer kring Nerd Girls.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
anth said:
Jag tror att Göran Greider representerar den grupp som INTE rollspelar. D.v.s. en som anser att allt som har med fantasy att göra är en form av verklighetsflykt.

Jag misstänker att om Göran fick välja skulle han örfila oss alla rollspelare så vi fick upp ögonen för viktiga saker, som varför ingen byter blöjor på tant Agda, 96, på ålderdomshemmet.

Frågan är: varför anser han att kultur måste vara socialrealism?
Jag tror att ens engagemang inom politik och hur mycket man bryr sig om att förändra saker man inte tycker om i samhället har spektakulärt lite att göra med vilka film genrer man tycker om.

Jag förstår inte heller hur han kan hylla "anti-hjälten" Bilbo medan han kastar skit på Game of Thrones. Men det beror nog på att den här artiklen är av typen att en gammal gubbe gnäller på vad ungdomarna gör idag.

Så det här är vad jag tycker om Göran Greiders artikel:



EDIT: Som killen som faktiskt bytar de där blöjorna och läser fantasy tycker jag GG gott kan komma ner från sin tidning och hjälpa till lite med sagda blöj byten. Sedan kan han kritisera i sin tidning från sitt bekväma kontor.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
anth said:
Jag tror att Göran Greider representerar den grupp som INTE rollspelar. D.v.s. en som anser att allt som har med fantasy att göra är en form av verklighetsflykt.
Haha, jag läste också den imorse. Och tänkte likadant. Som jag skrev tidigare, det finns en idé inom arbetarklassen (och dess företrädare) om att det som är "på låtsas" är mindre fint än det som är "på riktigt".
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Såhär då:
Om jag stör mig på hur homogen min spelgrupp är, är det rasistiskt/Sexistiskt etc. om jag går ut och börjar aktivt leta efter mörkhyade, invandrade, kvinliga, arbetarklass spelare? Bara för att få in perspektiv från andra kulturer och minoritetsgrupper?
 
Top