Nekromanti Vita, tekniskt utbildade män? Är det rollspelare?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Cissi said:
Jag har fått för mig att gamears är en ganska homogen grupp människor, då utifrån kön, klass och utbildning.
Vita män ur medelklassen med en teknisk eftergymnasial utbilding.
Vit? ✔
Man? ✔
Medelklass? ✔
Teknisk eftergymnasial utbildning? ✔

Så jag verkar ju ligga pang bom på normen. Vinner jag nått pris? :gremgrin:

/M
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,671
Magnus Seter said:
Cissi said:
Jag har fått för mig att gamears är en ganska homogen grupp människor, då utifrån kön, klass och utbildning.
Vita män ur medelklassen med en teknisk eftergymnasial utbilding.
Vit? ✔
Man? ✔
Medelklass? ✔
Teknisk eftergymnasial utbildning? ✔

Så jag verkar ju ligga pang bom på normen. Vinner jag nått pris? :gremgrin:

/M
Den utvalde har anlänt! Din ankomst var förutspåd i en profetsia från den mörka tidsåldern :gremsmile:
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,435
Magnus Seter said:
Cissi said:
Jag har fått för mig att gamears är en ganska homogen grupp människor, då utifrån kön, klass och utbildning.
Vita män ur medelklassen med en teknisk eftergymnasial utbilding.
Vit? ✔
Man? ✔
Medelklass? ✔
Teknisk eftergymnasial utbildning? ✔

Så jag verkar ju ligga pang bom på normen. Vinner jag nått pris? :gremgrin:

/M
Men du har ju invandrarbakgrund, så du räknas inte!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,671
Hunk said:
Magnus Seter said:
Cissi said:
Jag har fått för mig att gamears är en ganska homogen grupp människor, då utifrån kön, klass och utbildning.
Vita män ur medelklassen med en teknisk eftergymnasial utbilding.
Vit? ✔
Man? ✔
Medelklass? ✔
Teknisk eftergymnasial utbildning? ✔

Så jag verkar ju ligga pang bom på normen. Vinner jag nått pris? :gremgrin:

/M
Men du har ju invandrarbakgrund, så du räknas inte!
Den utvalda var en falsk Meshia! Vi måste fortsätta vänta på den äkta! :gremwink:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,795
Location
Stockholm
God45 said:
Hunk said:
Magnus Seter said:
Cissi said:
Jag har fått för mig att gamears är en ganska homogen grupp människor, då utifrån kön, klass och utbildning.
Vita män ur medelklassen med en teknisk eftergymnasial utbilding.
Vit? ✔
Man? ✔
Medelklass? ✔
Teknisk eftergymnasial utbildning? ✔

Så jag verkar ju ligga pang bom på normen. Vinner jag nått pris? :gremgrin:

/M
Men du har ju invandrarbakgrund, så du räknas inte!
Den utvalda var en falsk Meshia! Vi måste fortsätta vänta på den äkta! :gremwink:
Jaja, här är jag.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,030
Location
Smålands golvbrunn
Svarte faraonen said:
... får till exempel intrycket att rollspelare är överrepresenterade bland historiker, vilket inte är vidare underligt med tanke på att merparten av framgångsrika rollspel utspelar sig i kvasihistoriska fantasymiljöer ...
Om tjugo år kommer hälften av alla professurer i humaniora i det här landet innehas av fd (eller aktiva) rollspelare. Jag har inga vetenskapliga belägg för detta, men jag känner ett gäng historiker i min generation (födda på 70- el 80-talet) som har spelat rollspel (eller Warhammer 40k [?!]).

/Skarpskytten, som har två spelgrupper, var och en med två fil dr i historia ... (resten är tekniska, vita män, eller working-class-heroes)
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,202
Location
Malmö
Mekanurg said:
xyas said:
Har sett sådana diskussioner liknande den här ett par gånger, inte minst på det här forumet. Den brukar raskt hamna i att handla om klass och kön där det visar sig att det trots allt finns viss variation.

Diskussionen om den svenska rollspelarens vithet brukar alltid försvinna i bruset. Invandrare spelar inte rollspel verkar det som, och det är inget som någon reagerar på.
Tja, jag skrev ovan några rader om vikten att behärska svenska mycket väl när man spelar.
Jo dær ligger nog en stor del av førklaringen. Jag kan vittna om problematiken i att førsøka spela som svenskspråkig med danskspråkiga. Før æven om vi kunde føra konversationer med varandra på våra respektive språk utan problem blev spelandet ændå haltande.

Men det finns ju massor med invandrare som pratar fin-fin svenska, och engelska att ta till før den delen beroende på var man ær från.
 

Alkemist

Veteran
Joined
2 Feb 2011
Messages
165
Location
Rövarskogen
Vit man från arbetarklassen som nu är inne på femte året konststudier och fortfarande inte lyckats göra någon slags klassresa.

Sen är de flesta rollspelare jag känner antingen arbetslösa eller arbetar påvisstid ganska lågavlönat, kanske en eller två har högre utbildning.

När får vi se en sammanställning av all denn här datan?

Edit: femte inte femtie.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Hunk said:
Men du har ju invandrarbakgrund, så du räknas inte!
Hehe, nä och så lyssnar jag inte på metal, och gillar att kolla på sport i alla former, och dricker inte öl.

Så ni får bränna mig på bål, helt enkelt!

/Magnus
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Jag är också förhållandevis normativ:
Vit? ✔ Jag har förvisso inomnordisk invandrarbakgrund, men då är jag ju norrbottning och här finns det knappt någon som är helsvensk om man går tittar tillbaka ett par generationer.
Man? ✔
Medelklass? ✔
Teknisk eftergymnasial utbildning: Humanistisk och mångårig.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,879
Location
Örebro
God45 said:
Magnus Seter said:
Cissi said:
Jag har fått för mig att gamears är en ganska homogen grupp människor, då utifrån kön, klass och utbildning.
Vita män ur medelklassen med en teknisk eftergymnasial utbilding.
Vit? ✔
Man? ✔
Medelklass? ✔
Teknisk eftergymnasial utbildning? ✔

Så jag verkar ju ligga pang bom på normen. Vinner jag nått pris? :gremgrin:

/M
Den utvalde har anlänt! Din ankomst var förutspåd i en profetsia från den mörka tidsåldern :gremsmile:
Please, han är två sidor sen.

Übereil, som avslöjade sig som en fyra redan på sidan ett
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,671
Vit? ✔ Jag har förvisso inomnordisk invandrarbakgrund, men då är jag ju norrbottning och här finns det knappt någon som är helsvensk om man går tittar tillbaka ett par generationer.
Vit är grymt generaliserande och brett... Men ändrar man det till etniskt svensk så blir det ännu värre. Min släkt har bara varit här i ungefär 300 år. Det finns romska familjer som varit här i ungefär 500 år. Vilken släkt är mest svensk?

Plus, jag är skåning och är alltså bara svensk i passet och när jag hejar på sport :gremtongue:
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Vit & man. Vet inte hur man räknar klass idag. IMM skulle jag säga. Utbildningen stämmer dock inte.

Det tycks som det finns vissa yrkesgrupper som är lite mer vanliga bland rollspelare´: datamänniskor och lärare främst, men här på forumet får man nästan för sig att mediajobb är rätt vanligt också.

Det vore kul om invandrare hängde på, då de har en annan kultur och kanske därför har andra historier att berätta. Men jag har nog aldrig träffat en rollspelande invandrare faktiskt.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,118
Location
Tindalos
Stämmer perfekt på mig, men inte resten av spelgänget. Dessutom så började jag min rollspelsbana innan min tekniskt inriktade utbildning. Så utbildningen har ju inget med intresset att göra vill jag påstå. Vilket jag grundar på att jag är den enda tekniskt utbildade spelaren i vårt spelgäng på 5 personer. Samt av alla de spelare jag spelat med så är kanske 20% tekniker.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
min lilla rollspelsgrupp består av ungefär lika stor del killar och tjejer, och merparten arbetarklass. Sen har vi inga invandrare i vår spelgruppp av någon anledning, men jag känner åtminstonde två mörkhyade personer som rollspelar.

EDIT: Det är mycket möjligt, och troligt, att folk som är intresserade av antingen spelmekanik, litteratur, fantasi, eller sociala aktiviteter, både har sökt sig till rollspel, och sökt sig till ett yrke med samma åtanke. Själv vill jag bli psykolog, och det ser jag väl lite i hur jag gillar att lura och påverka spelarna med mina berättelser.

Jag tycker det är fel att säga att det är en stereotyp rollspelare du har pekat ut. Jag tycker det slår mig som en stereotyp svensk. Vita medelklass män i medelåldern är val till synes dominanta överallt? Jag säger inte att det är bra, men vill peka ut att det, i rollspel speciellt eftersom det är en så social hobby som kräver många spelare, och därför är en hobby som är mindre benägen än t.ex. idrott som vill ha de bästa, att utesluta folk.
Det fins säkert rasistiska rollspelare. Det fins bevisligen sexistiska rollspelare och rollspelsmakare (därav Chainmail Bikini-symptomet), men jag tror nog att den stora merparten av rollspelare är positiva mot mörkhyade eller vita, svenska eller icke-svenska, lågutbildade eller högutbildade, arbetarklass eller överklass, män eller kvinnor, oavsätt. Det viktigaste är att man respekterar varandra i spelgruppen, och att alla som vill delta är välkomna.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Det stämmer med vad jag upplever på forumet, (lite fördomsfullt sådär), men inte med min första spelgrupp. Det stämmer halvt på den jag spelar mest med nu. Übereil jobbar med datorer, och Rymdis är förvisso inte färdigutbildad, men ändå.

Jag vet inte, för mig känns det som att alla rollspelare, manliga som kvinnliga, är lärare av något slag.

Av dem jag först spelade med blev fyra lärare, två blev någe tekniskt, två andra blev elektriker, en blev silversmed/perukmakare, en blev präst och jag själv har okänt mål än så länge.

/Radioaktiv, som kommer ihåg spel under gymnasietiden och plötsligt känner sig väldigt gammal.
 
Top