Nekromanti Vita, tekniskt utbildade män? Är det rollspelare?

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Ja, jag har ju redan fått er att diskutera lite essensen i rollspelarens väsen så nu kommer nästa fundering, formulerad under en kall, sen promenad under ett samtal med Rymdhamster.


Jag har fått för mig att gamears är en ganska homogen grupp människor, då utifrån kön, klass och utbildning.
Vita män ur medelklassen med en teknisk eftergymnasial utbilding.

Varför har jag fått för mig det? Stämmer det? Kan ni hjälpa mig med det här? Tack!


/Cissi

Edit: Ingen genusdiskussion!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jag uppfyller 3 av dina 4 kriterier.
Jag är vit, man och räknar nog mig själv till medelklassen.
Där emot har jag ingen teknisk eftergymnasial utbilding, men har en teknisk gymnasialutbilding.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,602
Jag är vit och man. Jag är utbildad på och utbildar mig på universitet men inte någon teknisk utbildning ( Jag hatar matte :gremtongue: ). Jag är inte heller medelklass.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,644
Location
Rissne
Vit? Check.
Man? Check.
Teknisk eftergymnasial utbildning? Mja, gymnasielärarutbildning engelska/datavetenskap.
Klass: Föräldrarna kom ur arbetarklassförhållanden och skaffade sig liv i lägre medelklassen/övre arbetarklassen, men själv är jag nog att betrakta som ganska så medelklass sett till sociokulturellt kapital och så.

Jag tror att det varierar en del, men framför allt "vit man" tror jag stämmer. Sedan har jag fått för mig att det finns/har funnits en rollspelskultur just på universitet bland folk som går teknisk linje (även om min erfarenhet är att de mest gillar detaljistiska regelspel)... Men jag vet inte.

Sett till "gamers" i bredare bemärkelse, med datorspel inriktat, kan jag säga att det mär tämligen klassoberoende, dock fortfarande mest vita män.