Nekromanti Vita, tekniskt utbildade män? Är det rollspelare?

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Ja, jag har ju redan fått er att diskutera lite essensen i rollspelarens väsen så nu kommer nästa fundering, formulerad under en kall, sen promenad under ett samtal med Rymdhamster.


Jag har fått för mig att gamears är en ganska homogen grupp människor, då utifrån kön, klass och utbildning.
Vita män ur medelklassen med en teknisk eftergymnasial utbilding.

Varför har jag fått för mig det? Stämmer det? Kan ni hjälpa mig med det här? Tack!


/Cissi

Edit: Ingen genusdiskussion!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jag uppfyller 3 av dina 4 kriterier.
Jag är vit, man och räknar nog mig själv till medelklassen.
Där emot har jag ingen teknisk eftergymnasial utbilding, men har en teknisk gymnasialutbilding.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,602
Jag är vit och man. Jag är utbildad på och utbildar mig på universitet men inte någon teknisk utbildning ( Jag hatar matte :gremtongue: ). Jag är inte heller medelklass.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,644
Location
Rissne
Vit? Check.
Man? Check.
Teknisk eftergymnasial utbildning? Mja, gymnasielärarutbildning engelska/datavetenskap.
Klass: Föräldrarna kom ur arbetarklassförhållanden och skaffade sig liv i lägre medelklassen/övre arbetarklassen, men själv är jag nog att betrakta som ganska så medelklass sett till sociokulturellt kapital och så.

Jag tror att det varierar en del, men framför allt "vit man" tror jag stämmer. Sedan har jag fått för mig att det finns/har funnits en rollspelskultur just på universitet bland folk som går teknisk linje (även om min erfarenhet är att de mest gillar detaljistiska regelspel)... Men jag vet inte.

Sett till "gamers" i bredare bemärkelse, med datorspel inriktat, kan jag säga att det mär tämligen klassoberoende, dock fortfarande mest vita män.

Eftersom du inte vill ha genusdiskussion slutar jag nog där.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Klass och utbildning vet jag inget om, men 95+% av alla spelare jag stött på är vita män.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Vit man, flera års eftergymnasial utbildning (dock ej teknisk), övre medelklass (tror jag, klassbegreppet är alltid lite snårigt).

Edit: sedan är frågan om det egentligen är så konstigt att de flesta är vit medelklass, eftersom de flesta människor i Sverige är just vita och tillhör medelklassen :gremsmile:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Cissi said:
Jag har fått för mig att gamears är en ganska homogen grupp människor, då utifrån kön, klass och utbildning.
Vita män ur medelklassen med en teknisk eftergymnasial utbilding.
Nja, "teknisk eftergymnasial utbilding" är lite för snävt.
Utvidgar du begreppet till folk som är intresserade av datorer, programmering, hemsidor etc. - så får du med dig en stor del av rollspelarna.

Man skulle kunna säga att en oproportionerligt liten del av rollspelarna är humanister.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,642
Location
Huddinge
Jag har alltid sagt att Rollspel är en hobby för de intellektuella (så vad jag gör här en en intressant fråga), och jag tror att i vårt nuvarande samhälle så brukar de intellektuella välja tekniskautbildningar, så där tror jag dig.

När det gäller att de flesta är vita men så verkar det också stämma om man tittar runt på konvent.
Antalet tjejer brukar vara väldigt litet och antalet mörkhyade ännu mindre.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Vit? ✔
Man? ✔
(Lägre) medelklass? ✔
Teknisk eftergymnasial utbildning?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
anth said:
Man skulle kunna säga att en oproportionerligt liten del av rollspelarna är humanister.
Det där vetefan om jag tror på. Många som har pluggat tex språk, litteraturvetenskap, historia, pedagogik, psykologi eller filosofi här på forumet tex.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
Alla i min spelgrupp som har nån slags högre utbildning har det inom humaniora.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Det stämmer på mig förutom att jag är humanist och inte teknikjeppe.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Om du gör om det till vit man från medelklass med eftergymnasial utbildning (vid högre lärosäte?) så täcker du nog in den stora majoriteten av svenska rollspelare.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
chrull said:
anth said:
Man skulle kunna säga att en oproportionerligt liten del av rollspelarna är humanister.
Det där vetefan om jag tror på. Många som har pluggat tex språk, litteraturvetenskap, historia, pedagogik, psykologi eller filosofi här på forumet tex.
Tja, i vår spelgrupp har vi väl egentligen ingen förutom du som har teknisk utbildning, tror jag?

Fast det är klart, Storuggla kan ju köra tåg!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Jocke Kofot said:
Alla i min spelgrupp som har nån slags högre utbildning har det inom humaniora.
Jag är rätt säker på att humanisterna är fler än teknikerna i min nuvarande spelgrupp också.
Det stämmer nog i alla tidigare spelgrupper också.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,602
Jag har haft tjejer och invandrare i alla mina fasta grupper. Jag tror att de jag spelat med har varit 50/50 etniska svenskar och invandrare. Jag skulle tro att jag har spelat med lite fler män i mina fasta grupper men jag har haft perioder där en majoritet av gruppen har varit kvinnor.

Jag har aldrig spelat under en kvinnlig gm däremot...
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
Jag tror att de här ideerna om vilka rollspelare "är" kommer isig av att rollspel är en extremt o-inbjudande aktivitet.

Du ser bara spelarna i din spelgrupp. är du på forumet ser du bara forumiterna etc. Det finns inget inbyggt läge där man träffar andra rollpelare.

Även på konvent så spelar ju gruppen med sig själva nästan alla pass, utbytet blir med den externa spelledaren och den man rycker med sig för att spela Cash & Guns i brädspelsbaren (som förövrigt inte behöver vara rollpelare).

Jag tänker mig tex att ungefär alla rollspelare är ungefär som jag. men det stämmer ju absolut inte.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Vitulv said:
chrull said:
anth said:
Man skulle kunna säga att en oproportionerligt liten del av rollspelarna är humanister.
Det där vetefan om jag tror på. Många som har pluggat tex språk, litteraturvetenskap, historia, pedagogik, psykologi eller filosofi här på forumet tex.
Tja, i vår spelgrupp har vi väl egentligen ingen förutom du som har teknisk utbildning, tror jag?

Fast det är klart, Storuggla kan ju köra tåg!
Dessutom är jag ju en joker i leken, eftersom jag har precis lika mycket teknisk som humanistisk eftergymnasial utbildning i bagaget.
 
Top