Nekromanti Vita, tekniskt utbildade män? Är det rollspelare?

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
chrull said:
Om du gör om det till vit man från medelklass med eftergymnasial utbildning (vid högre lärosäte?) så täcker du nog in den stora majoriteten av svenska rollspelare.
Okej, vit, medelklassman med någon form av högre utbildning.

Men varför är det så?

Ni har i mångt och mycket bekräftat mitt påstående i startinlägget om att gamers är vita män med (någon form av) högre utbildning.
Lukaz benämnde det en "hobby för intelektuella" och slanfan är ganska säker på att 95% av alla spelare han träffat är vita män. Varför?

Var är alla andra? Var är invandrarna? Var är rörkrökarna och byggarna?
Det är det jag är ute efter i den här tråden, var är alla andra? Varför lockar inte hobbyn dom?
(Kvinnor har vi diskuterat så många gånger så vi kan väl låta det vara?)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,674
Storuggla said:
Jag är inget av de fyra, så jag vinner.


Storuggla, en trisslott eller?
Jag trodde målet var att ha allihop, som i Fyra i rad :gremtongue:
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,879
Location
Örebro
Mig stämmer din bedömning in på. Kollar jag på folk jag spelat en del med så är det dock, så vitt jag vet, bara en fyra pers mig inkluderat som det är så med. Av dryga 15-talet (de flesta andra är humanister av något slag).

Übereil
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,924
Location
Port Kad, The Rim
Mitt spelgäng består av två kvinnor och sju män.

Samtliga är vita och medelklass.

Två är i tjugoåren, två är i trettioåren, två är i fyrtioåren, tre är i femtioåren,

Tre saknar akademisk bakgrund (två IT-tekniker och en statstjänsteman).

Akademiker: en civilingenjör, en sjuksköterska, en samhällsvetare, tre humanister.

(Vi utgör dessutom en grov anomali: tre fd proffs i rollspelsbranschen.)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag är vit, man, till hälften medelklass, gick på 4-årig teknisk linje (även om jag hoppade av tekniken så fort jag började jobba. Efter gymnasiet har jag läst språk och marknadsekonomi). Så beskrivningen passar relativt bra på mig.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,924
Location
Port Kad, The Rim
Cissi said:
chrull said:
Om du gör om det till vit man från medelklass med eftergymnasial utbildning (vid högre lärosäte?) så täcker du nog in den stora majoriteten av svenska rollspelare.
Okej, vit, medelklassman med någon form av högre utbildning.

Men varför är det så?

Ni har i mångt och mycket bekräftat mitt påstående i startinlägget om att gamers är vita män med (någon form av) högre utbildning.
Lukaz benämnde det en "hobby för intelektuella" och slanfan är ganska säker på att 95% av alla spelare han träffat är vita män. Varför?

Var är alla andra? Var är invandrarna? Var är rörkrökarna och byggarna?
Det är det jag är ute efter i den här tråden, var är alla andra? Varför lockar inte hobbyn dom?
(Kvinnor har vi diskuterat så många gånger så vi kan väl låta det vara?)
En samhällsvetenskaplig arbetshypotes: Rollspelare använder språket som spelredskap. Ofta gäller det också att bemästra sociala koder för att greppa referenser och undertext. Humorn under spelmötena bygger mycket på ord och begrepp. Sålunda är behöver en rollspelare ett "stort språkligt kapital". En person som inte har samma höga färdighet i svenska känner sig sålunda lätt utanför.

Kan denna hypotes falsifieras i popperiansk anda?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Cissi said:
chrull said:
Om du gör om det till vit man från medelklass med eftergymnasial utbildning (vid högre lärosäte?) så täcker du nog in den stora majoriteten av svenska rollspelare.
Okej, vit, medelklassman med någon form av högre utbildning.

Men varför är det så?

Ni har i mångt och mycket bekräftat mitt påstående i startinlägget om att gamers är vita män med (någon form av) högre utbildning.
Lukaz benämnde det en "hobby för intelektuella" och slanfan är ganska säker på att 95% av alla spelare han träffat är vita män. Varför?

Var är alla andra? Var är invandrarna? Var är rörkrökarna och byggarna?
Det är det jag är ute efter i den här tråden, var är alla andra? Varför lockar inte hobbyn dom?
(Kvinnor har vi diskuterat så många gånger så vi kan väl låta det vara?)
Det är bara vita mesar (utom kanske Vitulv) som spelar rollspel, det är förklaringen. Inte RIKTIGA män. :gremwink:
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,657
Location
Huddinge
Cissi said:
chrull said:
Om du gör om det till vit man från medelklass med eftergymnasial utbildning (vid högre lärosäte?) så täcker du nog in den stora majoriteten av svenska rollspelare.
Okej, vit, medelklassman med någon form av högre utbildning.

Men varför är det så?

Ni har i mångt och mycket bekräftat mitt påstående i startinlägget om att gamers är vita män med (någon form av) högre utbildning.
Lukaz benämnde det en "hobby för intelektuella" och slanfan är ganska säker på att 95% av alla spelare han träffat är vita män. Varför?

Var är alla andra? Var är invandrarna? Var är rörkrökarna och byggarna?
Det är det jag är ute efter i den här tråden, var är alla andra? Varför lockar inte hobbyn dom?
(Kvinnor har vi diskuterat så många gånger så vi kan väl låta det vara?)
De riktiga arbetare som jag känner är alla ganska okulturella i allmänhet.
jag har hört dem klaga på hemingway och hyllat McBain, hört dem uttala sig om att genren fantasy är bara idiotisk efter som den inte har någon somhelst verklighetsanknytning. Sedan brukar det också ha en filmsmak som påminner om Kranks ( vill ha action med explosioner, men bryr sg inte om story och karaktärer).

så jag tror inte de är så lätta att intressera för rollspel.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Cissi said:
chrull said:
Om du gör om det till vit man från medelklass med eftergymnasial utbildning (vid högre lärosäte?) så täcker du nog in den stora majoriteten av svenska rollspelare.
Okej, vit, medelklassman med någon form av högre utbildning.

Men varför är det så?

Ni har i mångt och mycket bekräftat mitt påstående i startinlägget om att gamers är vita män med (någon form av) högre utbildning.
Lukaz benämnde det en "hobby för intelektuella" och slanfan är ganska säker på att 95% av alla spelare han träffat är vita män. Varför?

Var är alla andra? Var är invandrarna? Var är rörkrökarna och byggarna?
Det är det jag är ute efter i den här tråden, var är alla andra? Varför lockar inte hobbyn dom?
(Kvinnor har vi diskuterat så många gånger så vi kan väl låta det vara?)
Varför?

För att man ofta introduceras till hobbyn genom fantasy vid en ganska ung ålder. Fantasy är rätt töntigt och lockar ofta personer med stor fantasi eller behov av att fly från verkligheten. Folk som läser mycket böcker men har ett ganska tråkigt/bekvämt liv. Medelklass. Nörd. Plugghäst. Mycket troilgt att den här personen kommer utbilda sig efter gymnasiet, om inte annat för att det är en velig person som inte riktigt vet vad den ska göra med sitt liv... Medelklassen är väl mest vit dessutom?
Alltså har vi redan där bockat av Vit, Medelklass och Eftergymnasial Utbildning.

Varför så många är män finns det nog många andra anledningar till, och jag vet inte hur jag skulle ta upp det här utan att förvandla det till en genusdebatt.

(allt är såklart gissningar baserade på vad jag vet, inga undersökningar eller så.)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Rollspelare använder språket som spelredskap. Ofta gäller det också att bemästra sociala koder för att greppa referenser och undertext.
I så fall: Var är brudarna? Rollspel borde funka toppen för tjejer i allmänhet då.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,674
En samhällsvetenskaplig arbetshypotes: Rollspelare använder språket som spelredskap. Ofta gäller det också att bemästra sociala koder för att greppa referenser och undertext. Humorn under spelmötena bygger mycket på ord och begrepp. Sålunda är behöver en rollspelare ett "stort språkligt kapital". En person som inte har samma höga färdighet i svenska känner sig sålunda lätt utanför.

Kan denna hypotes falsifieras i popperiansk anda?
Det här låter vettigt. Det är en hobby som uppmuntrar till om inte kräver läsning, skådespelande, kreativitet och att man uttrycker sig på ett avancerat sätt.

Så oavsett deras övriga attribut har jag inte svårt att säga att jag (med ett par undantag) har spelat med över genomsnittet intelligenta och kreativa människor :gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Arfert said:
Rollspelare använder språket som spelredskap. Ofta gäller det också att bemästra sociala koder för att greppa referenser och undertext.
I så fall: Var är brudarna? Rollspel borde funka toppen för tjejer i allmänhet då.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
chrull said:
anth said:
Man skulle kunna säga att en oproportionerligt liten del av rollspelarna är humanister.
Det där vetefan om jag tror på. Många som har pluggat tex språk, litteraturvetenskap, historia, pedagogik, psykologi eller filosofi här på forumet tex.
Många rollspelare jag känner har pluggat något tekniskt ämne på universitet/högskola. ALLA (eller låt oss säga nästan alla) rollspelare jag känner har pluggat något humanistiskt ämne på universitet/högskola.

Så därifrån jag befinner mig är teknisk utbildning vanlig och humanistisk utbildning jättevanlig.

/tobias
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
chrull said:
Arfert said:
Rollspelare använder språket som spelredskap. Ofta gäller det också att bemästra sociala koder för att greppa referenser och undertext.
I så fall: Var är brudarna? Rollspel borde funka toppen för tjejer i allmänhet då.

Jag sitter på svaret: tjejer i allmänhet gillar inte nördiga saker. Bara kvinnliga nördar, och de är en minoritet om jag fattat det rätt. :gremwink:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,795
Location
Stockholm
Cissi said:
Var är rörkrökarna och byggarna?
I min spelgrupp i Norrtälje har jag en snickare, en stensättare, en lite bredare anläggare och en busschaffis. Jag tror ÖHT det är väldigt svårt att säga något om rollspelare i allmänhet och min uppfattning är att "rollspelare som hänger på rollspel.nu och går på konvent" endast är en liten undergrupp i mängden "rollspelare". För den undergruppen stämmer nog vit och utbildad dock ganska bra med mina upplevelser.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
God45 said:
En samhällsvetenskaplig arbetshypotes: Rollspelare använder språket som spelredskap. Ofta gäller det också att bemästra sociala koder för att greppa referenser och undertext. Humorn under spelmötena bygger mycket på ord och begrepp. Sålunda är behöver en rollspelare ett "stort språkligt kapital". En person som inte har samma höga färdighet i svenska känner sig sålunda lätt utanför.

Kan denna hypotes falsifieras i popperiansk anda?
Det här låter vettigt. Det är en hobby som uppmuntrar till om inte kräver läsning, skådespelande, kreativitet och att man uttrycker sig på ett avancerat sätt.

Så oavsett deras övriga attribut har jag inte svårt att säga att jag (med ett par undantag) har spelat med över genomsnittet intelligenta och kreativa människor :gremsmile:
Jag tror att de flesta som spelar rollspel introducerades för det vid åldern 11-16, och när jag tänker tillbaka på de personer jag spelade med då så är inte "över genomsnittet intelligenta och kreativa människor" lika passande som "instängda plugghästar som ansågs ganska töntiga". I flera fall överlappade det ju, och i de flesta fall växte de här personerna upp till att bli sociala, vettiga människor. Men när de fångades av hobbyn så såg det annorlunda ut.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Elmrig said:
Jag tror ÖHT det är väldigt svårt att säga något om rollspelare i allmänhet och min uppfattning är att "rollspelare som hänger på rollspel.nu och går på konvent" endast är en liten undergrupp i mängden "rollspelare". För den undergruppen stämmer nog vit och utbildad dock ganska bra med mina upplevelser.
Det här är också ganska viktigt. De personer som lägger så mycket tid på en hobby som vi på WRNU gör är ju garanterat ultra-nördar.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Elmrig said:
Cissi said:
Var är rörkrökarna och byggarna?
I min spelgrupp i Norrtälje har jag en snickare, en stensättare, en lite bredare anläggare och en busschaffis. Jag tror ÖHT det är väldigt svårt att säga något om rollspelare i allmänhet och min uppfattning är att "rollspelare som hänger på rollspel.nu och går på konvent" endast är en liten undergrupp i mängden "rollspelare". För den undergruppen stämmer nog vit och utbildad dock ganska bra med mina upplevelser.

Och hur kommer det sig?
 
Top