Vissa världar är dolda kampanjer

Rickard

Urverk speldesign
Vill man hårdra det så är iofs alla världar kampanjer i det hänseendet (att de är/kan vara dynamiska). Men jag tycker mer det är ett kontrakt mellan spelskaparen och spelledaren: dessa grejer är statiska (från vår sida sett), gör med det vad du vill, medan de här andra grejerna är dynamiska och kommer att vara en del av kampanjen, var försiktig med att ändra för mycket om du vill använda kampanjen rakt upp och ner.
Jag skulle vilja veta mer dina tankar kring detta, gärna med exempel på när du inte tycker det är bra att det är en förklädd kampanj.

Så som du har skrivit så tycker jag om "förklädd kampanj", just för att min premiss som startade konversationen handlar om att om du ska skriva en värld, skriv så att varje element inte är fullständigt förrän det kombineras (av spelledaren/gruppen) för att forma en helhet. Exempel: en magiker i ett torn som saknar en ingrediens och en drake med skatt. Koppla samman dessa.

Undergångens arvtagare presenterar dels spelvärld och dels en kampanj. Det är inte en förklädd kampanj. Jag trodde själv att det var så jag vill ha spelvärldar, eftersom spelvärlden är där för att skapa spelandet men några år senare har jag insett att jag vill ha en struktur för att skapa prep för spelande (i samberättande har vi strukturer för spelandet direkt) och att element i världen ska skrivas med det i åtanke.

Men det är mina tankar när jag läser vad du skriver, men jag är intresserad av vad jag har förstått rätt från det du skrev.

(Denna tråd är inte för dom som läser rollspelsböcker för att det är kul, utan är skapad från ståndpunkten att få till spelande effektivt.)

Back