DoD Vilka monster saknas?

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
En av mina favoritgrejer i någon mytologi är hur alla gudarna är överens om att Set är en asshat, men han är också den ende som är hård nog att slåss mot Apep varje natt så att Solen klarar sig den här gången också.
Påminner om ett äventyr jag skrev till Mazes and Minotaurs där Apep var en T-rex som spärrats in i ett tempel av en galen kult.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vanliga djur är bra att ha listade, men det blir ju aldrig strid med 8 hjortar...
.
Säg inte det , jag hade en gång en sl som drog fram stats för just hjortar när en rollperson skulle jaga i DoD och krävde att jakten utspelade sig som en strid mellan hjorten och rollpersonen som jagade 🤣

Det var iofs inte 8 hjortar utan endast 1 .
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Jag tyckte om hur man i D&D4 introducerade en massa riktigt små draklingar och sådant, så att man kunde slåss mot minidrakar från level 1 och det märktes att de stora drakarna bara är en del av hur världen har drakar i olika storlekar som en helt naturlig del av ekosystemet.
Jag är lite tvärtom här. Jag tycker att en drake ska vara ett riktigt hot, och något som skrämmer och imponerar. Om det finns en massa små mesdrakar som rollpersonerna faktiskt har en chans att besegra försvinner den effekten lite.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
. Om det finns en massa små mesdrakar som rollpersonerna faktiskt har en chans att besegra försvinner den effekten lite.
Eller så bidrar det till att dom får en falsk övertro på sig själva och när dom väl möter en "riktig" drake så blir det en dyrköpt läxa.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag är lite tvärtom här. Jag tycker att en drake ska vara ett riktigt hot, och något som skrämmer och imponerar. Om det finns en massa små mesdrakar som rollpersonerna faktiskt har en chans att besegra försvinner den effekten lite.
Jag förstår såklart det perspektivet.

Men jag tycker samtidigt det är synd att drakar ofta är helt frånvarande (i ett spel som heter Drakar) genom hela kampanjer, även om de i många situationer vore ganska optimala slp/fiender.

Sedan kan man fundera...
Slutar man uppskatta oxfilé för att man äter pannbiff ofta?
Slutar man uppskata Champange för att man dricker Cava?
Minskar lyckan när man kör sin 250cc motocross för att man har en mountainbike till vardags?
Uppskattar man inte poolen på Mallorca för att kommunen där man bor har ett badhus?

Så jag är inte säker på att det faktiskt ÄR som du säger (att effekten försvinner). Speciellt när drakar i Drakar och Demoner tenderar att vara som spöken i vår värld - något man skrämmer barn med, men inget som någon någonsin ser.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Jag skulle vilja se flera möten/situationer beskrivna, istället för en ren monsterbok, ex:
- Ett vanligt rövarband som ligger i bakhåll.
- En karavan.
- Ett sällskap adelsmän/damer.
- Ett värdshus.
- En bondgård.
- En handelsbod.
- En trollhåla.
- Ett trollkarlstorn.

Jag har blivit lat på äldre dar så numera uppskattar jag sånt.
Ja, det är väl kul om Monsterboken (om sådan kommer, men det känns smått givet) blir lite som Svärdets Sångs *Bestarnas bok', dvs till monster knyts slumphändelser och äventyrsfrön.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,443
Location
Stockholm
En grej som inte alltid är självklar för spelkonstruktörer är, tycker jag, att monster ska lira bra med allt annat i spelet. Feature-mässigt. Kan man spela en jägare, bör det finnas saker att jaga. Finns det demondräparsvärd bör det finnas en massa demoner. Är magin vild och galen bör det finns vilda och galna magiska varelser. Etc
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,001
Location
Umeå
Men jag tycker samtidigt det är synd att drakar ofta är helt frånvarande (i ett spel som heter Drakar) genom hela kampanjer, även om de i många situationer vore ganska optimala slp/fiender.
Men de behöver inte (ska inte?) vara frånvarande. Det är bara inte en motståndare som man kan besegra genom att slå ihjäl. Och den dagen man kan slå ihjäl draken så vet man att jädrar vad vi är bra nu! Knackar man drakar i lite olika storlekar vid var och vartannat spelmöte så förtar det lite effekten.

Sedan kan man fundera...
Slutar man uppskatta oxfilé för att man äter pannbiff ofta?
Slutar man uppskata Champange för att man dricker Cava?
Minskar lyckan när man kör sin 250cc motocross för att man har en mountainbike till vardags?
Uppskattar man inte poolen på Mallorca för att kommunen där man bor har ett badhus?

Så jag är inte säker på att det faktiskt ÄR som du säger (att effekten försvinner). Speciellt när drakar i Drakar och Demoner tenderar att vara som spöken i vår värld - något man skrämmer barn med, men inget som någon någonsin ser.
Fast det är väl själva ordet "drake" som försvagas om man använder det på klenare monster, inte själva draken i sig.

Om pannbiff hette oxfilé så hade man inte blivit lika glad när någon säger att de ska bjuda på oxfilé. Vilken sort, mald eller hela köttstycket?
Cava får inte heta Champagne för att det skulle sänka värdet på varumärket, det handlar inte om uppskattningen av drycken i munnen.
Motorcross exemplet förstår jag inte riktigt.
Barnen skulle inte uppskatta poolen i Mallorca lika mycket om vi var på badhuset en gång i veckan, kontra att de bara hade besökt badhuset ett par gånger i sitt liv.

Om kobolt hette drake så behöver man först ta reda vilken sorts drake de har slagit ihjäl innan man kan bli imponerad. Och har man slagit ihjäl drakar sedan level 3 så känns det inte lika häftigt när man tar en riktigt drake vid level 20. Begreppet drake devalveras.
 

NSM

ROTN
Joined
3 Jan 2019
Messages
79
Skulle vilja se någon form av stöd för medveten äventyrs/settingdesign som, typ info om monsters drivkrafter, naturliga miljö, var de kommer ifrån osv. som delvid nämnts tidigare i tråden. Det blir lite "kitchen sink setting" att bara ha en lång lista med random monster? Inget fel i det nödvändigtvis men om man vill använda tredjepartslicensen sen vore det kul om listan är kurerad eller indelad utifrån nåt uttalat mål.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Fast det är väl själva ordet "drake" som försvagas om man använder det på klenare monster, inte själva draken i sig.
Det var därför jag började skriva att på engelska är det då skillnad på (true) Dragon och (lesser) Drake.
(så finns det säkert olika definitioner också på engelska)

Och att den här typen av (lesser) Drake skulle kunna vara ett intressant monster för Drakar och Demoner.
En ödla, krokodil, som är mer monsterlik... om du vill. Som variation till ormar och spindlar.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Jag håller med om att man bör begränsa ordet Drake en smula. Blev ganska trist i DoD Drakar där de hade massa Högre och Lägre Drakar som spädde ut konceptet. Däremot kan man använda förledet Drak- ganska friskt: Drakorm, Drakhund... och andra ord kopplade till drakar som Lindome, Hydra etc
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Jag håller med om att man bör begränsa ordet Drake en smula. Blev ganska trist i DoD Drakar där de hade massa Högre och Lägre Drakar som spädde ut konceptet. Däremot kan man använda förledet Drak- ganska friskt: Drakorm, Drakhund... och andra ord kopplade till drakar som Lindome, Hydra etc
Jag antar att du menar lindorm, men att stavningskontrollen ledde dig västerut. Men vad skulle ett Lindome (Lindorme?) i fantasytappning kunna vara? En by vid en lindormshåla? Befolkad av lindormsdräpare eller ormkultister? Ju mer jag tänker på det, desto mer inspirerande tycker jag att platser knutna till olika varelser är.
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Mer än många monster så vill jag ha djup. Monster som kan användas på många sätt i många olika situationer. Inte monster som är ett äventyr och sedan mer mindre förbrukade. Ännu värre är monster som är mer eller mindre utbytbara med varandra.

Jag tycker det är för många spel som hellre har långa bakgrundsberättelser än genomtänkta bakgrundsberättelser som ger monstret en plats i spelvärlden och gör den mer intressant.
Jag håller med dig i stort. Men är det inte en ganska bra utdelning på en varelse pm det går att bygga ett helt äventyr kring den? Då tillför den ju verkligen något. Vill man utvidga varelsens betydelse kan dess död (eller liv) förändra hela spelvärlden på något övergripande vis (hundraårig vinter, torka, sömn eller vad som nu kan tänkas bli coolt).

Håller dock helt med dig om att varelser som verkligen har en plats i spelvärlden är mer intressanta. Men vad menas egentligen med det? Äventyrskrokar är ett konceptuellt svar, världsbeskrivning ett annat (exempelvis att de passar in i en viss skog eller ett visst kungarike), mytologi eller metaplott ett tredje svar (alltså att varelsen i fråga är knuten till en större hemlighet, kanske en portal, ett magiskt föremål, en historisk händelse, en profetia eller en skapargud).
 
Last edited:

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,001
Location
Umeå
Jag håller med dig i stort. Men är det inte en ganska bra utdelning på en varelse pm det går att bygga ett helt äventyr kring den? Då tillför den ju verkligen något. Vill man utvidga varelsens betydelse kan dess död (eller liv) förändra hela spelvärlden på något övergripande vis (hundraårig vinter, torka, sömn eller vad som nu kan tänkas bli coolt).
Om det mest går att använda i ett enda äventyr så har jag nästan hellre äventyret än ett monster i ett bestiarium. Att det skulle finnas monster vars död orsakar situationer som blir äventyr låter däremot som en strålande idé! Tänk en typ av dödsvarelse som ställer till oreda, slår man ihjäl en sådan så återvänder de förvisso till dödsriket men släpper ut 1T3+1 Olyckor i fysisk form (tänk apokalypsens fyra ryttare). Man slumpar på en tabell och tanken är att de samarbetar, så man får fundera lite på hur de kombinerar sina krafter.

Nu finns det incitament både till att skydda och förgöra varelserna, beroende på om man tror att de eller Olyckorna är värst. Olyckorna får en övernaturlig koppling till platsen som varelsen dödades på, till föremålet som den dödades med och personen som delade ut den dödande stöten.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Om det mest går att använda i ett enda äventyr så har jag nästan hellre äventyret än ett monster i ett bestiarium. Att det skulle finnas monster vars död orsakar situationer som blir äventyr låter däremot som en strålande idé! Tänk en typ av dödsvarelse som ställer till oreda, slår man ihjäl en sådan så återvänder de förvisso till dödsriket men släpper ut 1T3+1 Olyckor i fysisk form (tänk apokalypsens fyra ryttare). Man slumpar på en tabell och tanken är att de samarbetar, så man får fundera lite på hur de kombinerar sina krafter.

Nu finns det incitament både till att skydda och förgöra varelserna, beroende på om man tror att de eller Olyckorna är värst. Olyckorna får en övernaturlig koppling till platsen som varelsen dödades på, till föremålet som den dödades med och personen som delade ut den dödande stöten.
Jag tänkte nog snarare ett monster som det går att göra äventyr av - fast inte ett utan flera olika. Men ja, det spelar inte så stor roll exakt hur man göra det. Vi är ju ändå inne på samma spår. Kanske att en riktigt intressant varelse behöver kunna skapa berättelser (utifrån några förslag?)? Snarare än att bara vara farlig. Ett dåligt bestiarium innehåller ju ofta bara en meny över olika sätt som RP kan dö på. Det tycker inte jag räcker.

Jag tänker mig ett bestiarium där varje varelse kopplas till en beskriven äventyrsplats. Typ en dunge, men kanske också annat. En mindre stad till exempel. Eller en fästning.
 
Top