DoD Vilka monster saknas?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,915
Jag gillar listan! Hade nog hellre sett en rese än en minotaur men det är en personlig preferens. Halvingar kunde de gärna skippat vad min anbelangar men kul för de som gillar dem. Svartnissarna var rätt kul fiender.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag skulle vilja se flera möten/situationer beskrivna, istället för en ren monsterbok, ex:
- Ett vanligt rövarband som ligger i bakhåll.
- En karavan.
- Ett sällskap adelsmän/damer.
- Ett värdshus.
- En bondgård.
- En handelsbod.
- En trollhåla.
- Ett trollkarlstorn.

Jag har blivit lat på äldre dar så numera uppskattar jag sånt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Just nu är jag så opepp på One DnD att jag börjar bli pepp på DoD, så nu ska jag önskar mig monster!

Alltså, när jag läste reglerna tyckte jag det var alldeles för få monster, men jag förstår ju att det kommer någon slags monsterbok, så det är ok.
När jag nu läser trådstarten tänker jag att... jag håller med... och det finns inte jättemycket jag uppenbart vill ha.

När vi spelar, de flesta motståndare är människor, orcher och så.

Vanliga djur är bra att ha listade, men det blir ju aldrig strid med 8 hjortar... men det kan komma en rusande tjur eller man kan behöva skjuta ett rådjur eller en get.

Så när det gäller monster så tycker jag det mest användbara är:
1) odöda
2) spindlar
3) ormar
Här finns det en poäng i att man inte riktigt vet vad man kan förvänta sig. Jag gillar inte riktigt det här med tabeller för slumpa-fram-ditt-monster... men för odöda/spindlar/ormar borde jag göra det.

Sedan tycker jag det fungerar med groteska jätteversioner av djur. Vildsvin stora som oxar, krabbor från helvetet, tvåhuvade vargar. Spelarna ska liksom reagera: usch, vad f*n var det där för något? Inte bara, det är en kimera, den har 75% chans här och 5T6 där.

Så, hellre ett system för att göra monster-varianter av spindar, ormar, vildsvin och vargar... än att skriva artiklar om syrasprutande varg.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Drakar...

På engelska finns ett ord "Drake" som är en tvåbent drake utan armar, till skillnad från en "Dragon" som har både ben och armar.
En Drake är inte så intelligent. (det kan säkert förekomma andra uppfattningar om vad en Drake är).

Kan finnas massa varianter:
Fire-drake
Ice-drake,
Winged-drake.
Water-drake
Sand-drake
Hill-drake
...Fell beast

Detta är egenligen bara en monster-variant av ödla/krokodil.
Men det är också (liksom ormar och spindlar) bra monster.

Speciellt i ett spel som i folkmun heter Drakar, tycker jag att man kan ha en mängd drak-monster, som kan vara användbara redan från första äventyret.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,437
Drakar...

På engelska finns ett ord "Drake" som är en tvåbent drake utan armar, till skillnad från en "Dragon" som har både ben och armar.
En Drake är inte så intelligent. (det kan säkert förekomma andra uppfattningar om vad en Drake är).

Kan finnas massa varianter:
Fire-drake
Ice-drake,
Winged-drake.
Water-drake
Sand-drake
Hill-drake
...Fell beast

Detta är egenligen bara en monster-variant av ödla/krokodil.
Men det är också (liksom ormar och spindlar) bra monster.

Speciellt i ett spel som i folkmun heter Drakar, tycker jag att man kan ha en mängd drak-monster, som kan vara användbara redan från första äventyret.
Drakorm :heart:
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
såklart...! drakspindel...

Fördelen är ju att sådana här små-drakar kan

1) ha skatter
2) var lite lagom intelligenta, prata, och sitta på ledtrådar och hemligheter
3) ha en riktig drake som mästare/beskyddare
4) ha sovit i en håla (eller var den nu bor) i hundratals år
5) vara både riktigt små eller ganska stora
6) vara relativt fredliga eller jätteaggresiva
7) spruta eld, vara giftiga, kontrollera odöda, kunna bli osynliga... eller vad som helst

Jag tycker det är ett under-exploaterat... öppet mål... att ha fler drakar.

Vanliga drakar (i både D&D och DoD) är så ovanliga och farliga att de är på gränsen till oanvändbara.
Men om man kan hitta på sin egen fantasyvärld i ett spel som heter Drakar, varför inte populera världen med drakar?
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Drakar...

På engelska finns ett ord "Drake" som är en tvåbent drake utan armar, till skillnad från en "Dragon" som har både ben och armar.
En Drake är inte så intelligent. (det kan säkert förekomma andra uppfattningar om vad en Drake är).

Kan finnas massa varianter:
Fire-drake
Ice-drake,
Winged-drake.
Water-drake
Sand-drake
Hill-drake
...Fell beast

Detta är egenligen bara en monster-variant av ödla/krokodil.
Men det är också (liksom ormar och spindlar) bra monster.

Speciellt i ett spel som i folkmun heter Drakar, tycker jag att man kan ha en mängd drak-monster, som kan vara användbara redan från första äventyret.
Kan sakna And-draken.

(Det är ju DoD ändå och ankor kan ju vara 'politiskt heta' så jag ger mig inte in i diskussionen om släktskapet med risk för att finna ett djurhuvud av en eller annan sort i sängen)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Oanqi är ett måste! Lite vattenmonster likaså. Skogsrån brukade dyka upp då och då i våra äventyr, så de borde vara med. Och gärna kalydon – det var kul att slänga in dem då och då! Olika sorters hamnskiftare är inte heller fel, typ säling, hajmän eller svanmö.

Däremot är monster ur grekisk mytologi inget jag någonsin använt mig av (typ kentaurer, pegaser, minotaurer, fauner etc); min favoritsmak på fantasy är mer nordisk/keltisk. De stör dock inte, men om de är med istället för t.ex. skogsrån då hade jag velat se en annan prioritering. EDIT: grekiska monster och äventyr skulle kunna vara en expansion, men inget för grundboken.
Kul att du gillar flera av mina påhitt. Det var härifrån jag fick idén till kalydonen.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Mer än många monster så vill jag ha djup. Monster som kan användas på många sätt i många olika situationer. Inte monster som är ett äventyr och sedan mer mindre förbrukade. Ännu värre är monster som är mer eller mindre utbytbara med varandra.

Jag tycker det är för många spel som hellre har långa bakgrundsberättelser än genomtänkta bakgrundsberättelser som ger monstret en plats i spelvärlden och gör den mer intressant.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Drakar...

På engelska finns ett ord "Drake" som är en tvåbent drake utan armar, till skillnad från en "Dragon" som har både ben och armar.
En Drake är inte så intelligent. (det kan säkert förekomma andra uppfattningar om vad en Drake är).

Kan finnas massa varianter:
Fire-drake
Ice-drake,
Winged-drake.
Water-drake
Sand-drake
Hill-drake
...Fell beast

Detta är egenligen bara en monster-variant av ödla/krokodil.
Men det är också (liksom ormar och spindlar) bra monster.

Speciellt i ett spel som i folkmun heter Drakar, tycker jag att man kan ha en mängd drak-monster, som kan vara användbara redan från första äventyret.
Låter väl lite som den klassiska Lindormen...

Cog.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Jag tyckte om hur man i D&D4 introducerade en massa riktigt små draklingar och sådant, så att man kunde slåss mot minidrakar från level 1 och det märktes att de stora drakarna bara är en del av hur världen har drakar i olika storlekar som en helt naturlig del av ekosystemet.
 
Top