DoD Vilka monster saknas?

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
När jag jobbade hos Äspel för snart 40 år sedan drakinspirerades jag bland annat av den här filmen, likaså av JRRT:s skildring av Smaug.

Dragonslayer är fantastisk och färgade definitivt min bild också. Jag gillar fortfarande att den använder draken som monstret i en skräckfilm - man får se väldigt lite av den under större delen av filmen, och det gör den desto mer skrämmande.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Till skillnad från många andra så saknar jag inte direkt fler monster. De från betan tycker jag räcker långt. Så även om jag gärna ser att det släpps en monsterbok vad det lider så tycker jag inte det viktiga med den är hur många kritter den innehåller utan hur och hur ingående de beskrivs. Jag ser hellre färre monster som beskrivs grundligt än ett överflöd dylika som bara är en hög stats och en bild.

Så min drömbeskrivning av ett monster innehåller inte bara självklarheter som stats, förmågor och var man kan tänkas stöta på dem. Utan där nämns även sådant som myter relaterade kring varelsen, vad RP kan tänkas veta om den innan, vad de kan tänkas tro sig veta om den men som är felaktigt. Det ska även finnas tips till spelledaren på olika sätt att använda den i spel så att den inte blir något för spelarna att banka ner i skorna bara för att en slumpmötestabell säger det och inget mer. Jag vill att varje monster beskrivs på ett sätt som gör att ett möte med det nära på innebär ett helt äventyr med allt vad det innebär.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Till skillnad från många andra så saknar jag inte direkt fler monster. De från betan tycker jag räcker långt. Så även om jag gärna ser att det släpps en monsterbok vad det lider så tycker jag inte det viktiga med den är hur många kritter den innehåller utan hur och hur ingående de beskrivs. Jag ser hellre färre monster som beskrivs grundligt än ett överflöd dylika som bara är en hög stats och en bild.

Så min drömbeskrivning av ett monster innehåller inte bara självklarheter som stats, förmågor och var man kan tänkas stöta på dem. Utan där nämns även sådant som myter relaterade kring varelsen, vad RP kan tänkas veta om den innan, vad de kan tänkas tro sig veta om den men som är felaktigt. Det ska även finnas tips till spelledaren på olika sätt att använda den i spel så att den inte blir något för spelarna att banka ner i skorna bara för att en slumpmötestabell säger det och inget mer. Jag vill att varje monster beskrivs på ett sätt som gör att ett möte med det nära på innebär ett helt äventyr med allt vad det innebär.
Håller med, med tillägget att jag tycker det är viktigt att en sådan monsterbok också har bra och tydliga riktlinjer för hur man bygger egna monster. I synnerhet med ett system som nya DoD där monster per definition har en massa specialregler som monsterattacker.
 

Nerva

Veteran
Joined
12 Sep 2022
Messages
21
  • Grip
  • Harpya
  • Mantikora
  • Minotaur
Då listan har med dessa klassiskt antika monster, så tycker jag att Kimera och Hydra saknas.
Men viktigast av allt är ha med monstrer som skiljer sig åt i agerande och förmågor, så de känns unika och inte bara samma sak med annan form.
Föresten är alla spel som inte har med Måjar, värdelösa.
 

Nerva

Veteran
Joined
12 Sep 2022
Messages
21
The term "chimera" has come to describe any mythical or fictional creature with parts taken from various animals, to describe anything composed of disparate parts or perceived as wildly imaginative, implausible, or dazzling.
Måj är följaktligen en Chimera av en mås-haj hybrid.Bild 2023-01-09 kl. 13.22.jpg
 
Top