DoD Vilka monster saknas?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Vad är det jag missat med onaqui [sp?]? Det känns som ett helt slumpmässigt monster, och jag har ett vagt minne av att det kan ha funnits med en i Oraklets fyra ögon, men jag är osäker. Varför är det så många som vill ha med den?
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Vad är det jag missat med onaqui [sp?]? Det känns som ett helt slumpmässigt monster, och jag har ett vagt minne av att det kan ha funnits med en i Oraklets fyra ögon, men jag är osäker. Varför är det så många som vill ha med den?
Ett klassikt DoD-monster, som återfinns i Monsterboken. Även angivet på latin: Onaqui Anthropophagum. Hemvist: tropiska djungler. Förhoppningsvis kommer den med i framtiden, men inget superviktigt i grundboken.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Ett klassikt DoD-monster, som återfinns i Monsterboken. Även angivet på latin: Onaqui Anthropophagum. Hemvist: tropiska djungler. Förhoppningsvis kommer den med i framtiden, men inget superviktigt i grundboken.
Förtydligande: Jag vet vad en onaqui är -- jag förstår bara inte varför det finns så stor efterfrågan på dem.

(Den förekommer förresten även i Chock-äventyret "Skymningens by", men det är inte något starkt argument för att ha med den i Drakar och Demoner.)
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Ett klassikt DoD-monster, som återfinns i Monsterboken. Även angivet på latin: Onaqui Anthropophagum. Hemvist: tropiska djungler. Förhoppningsvis kommer den med i framtiden, men inget superviktigt i grundboken.
I sin tur lånat från Chock/Chill-äventyret Skymningens by. Kan möjligen ha nån sorts rötter i mexikansk mytologi men troligare ett rent påhitt av Pacesetter. Vad jag vet har den bara figurerat i ett publicerat Drakar-äventyr, den närmast parodiska dungeoncrawlen Gripeborgs Hemlighet i Sinkadus 17. Jag känner inte att den är en så omistlig del av Drakar-traditionen för min del. :) (Edit: och karkioner är ju bara furry-alver. ;) )
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Likätare är ett måste. Jag hade gärna velat ha med en Onaqui oxå. Det är en typisk DoD-egenhet hade jag sagt, sticker ut och är lite egen, inte din typiska fantasy här inte!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Ska det spegla en värld (alltså det man förväntas se) eller en bok om fantastiska under.
Intressant fundering. Jag ser det som ett gäng fantastiska vidunder som jag väljer mellan för att måla upp min värld. Men jag minns ju oxå att vi tänkte ”finns det i monsterboken finns det i världen”.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Bra att man inte tog med Oanqi som är värsta tråkmnstret. Hoppas man inte grottar ner sig med åtta olika sorters alver det tillför föga. Satyrer eller fauner är ju dock ett måste. Liksom resar och spelbara storväxta typer.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Bra att man inte tog med Oanqi som är värsta tråkmnstret. Hoppas man inte grottar ner sig med åtta olika sorters alver det tillför föga. Satyrer eller fauner är ju dock ett måste. Liksom resar och spelbara storväxta typer.
Tänk vad olika man kan tycka. Jag håller inte med om något av det du skrev…
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Åh! Krugal Svylse – jag vill se en remmake av detta fantastiska äventyr! Tror inte att något annat äventyr varit så dödligt – eller roligt att spela.
Detta spel kom i en fas då jag tyckte att rollspel var superseriöst och humor var absolut inte min kopp te. Nu förtiden uppskattar jag viss humor i rollspel. Men jag tror att likt jämt skulle jag näppeligen uppskatta ett så tokroligt spel som Svylses skatt
 
Top