Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Ja, man får ju tänka på att de flesta spelare kanske bara kan relatera till en eller tvåJust eftersom olika spelare kan ha olika kunskaper om, förståelse för och förväntningar på vad som "känns medeltidigt".
Ja, man får ju tänka på att de flesta spelare kanske bara kan relatera till en eller tvåJust eftersom olika spelare kan ha olika kunskaper om, förståelse för och förväntningar på vad som "känns medeltidigt".
Det finns regler för svärd och magi men inte laserpistoler och rymdskepp, och någonstans hittar man alver och drakar. Allt som signalerar fantasy, helt enkelt.Om du inte har en setting, hur vet du då ens att det är fantasy? Och varför skulle det vara mer standard än något annat?
Det finns regler för svärd och magi men inte laserpistoler och rymdskepp, och någonstans hittar man alver och drakar. Allt som signalerar fantasy, helt enkelt.
NejVad som räknas som standard fantasy är ju inte så där alldeles självklart.
Är Narnia standardfantasy?
Är Harry Potter standardfantasy?
Är Sagan om Ringen standardfantasy?
Är Dresden Files standardfantasy?
Är Game of Thrones standardfantasy?
Är World of Greyhawk standardfantasy?
Är Conan standardfantasy?
Är Ronja Rövardotter standardfantasy?
Är Discworld standardfantasy?
Är Den Oändliga Historien standardfantasy?
Är Trollkarlen från Övärlden standardfantasy?
Alla ovanstående är helt klart fantasy, och rätt populär och inflytelserik fantasy dessutom. Vissa av dem inkluderar telefoner, de flesta gör det inte.
Men de har stor spridning i hurdan fantasy det är, och det är inte så klart vilken eller vilka som ska räknas som "standard". Om någon.
Det togs från det att jag var barn för givet att man som rollspelsintresserad också var historieintresserad, och att man försökte grunda sitt spelande i det historiska. Jag får också intrycket att detta var ett dominerande antagande bland rollspelsförfattare, åtminstone i Sverige, där herrar Blixt, Sundelin, med flera gärna skrev med utgångspunkt just i historien. Konceptet med fantasy-spelare som inte tycker det är så intressant är något jag först stötte på i vuxen ålder, och jag har fortfarande inte förlikat mig med den hållningen (jag skriver nog inte saker riktade till dem).
Alltså, det är lite det jag pratar om i det här inlägget: det finns ett kulturellt betingat symbolspråk av förväntningar. Eftersom man är bekant med detta vet man vilket innehåll som ger "fantasyvibbar" – det är inte en hårt vetenskapligt spikad definition, utan en fråga om vad som ger associationer. I fallet Shadowrun hade jag ju kunnat peka på att det finns annat som talar emot att någon skulle kunna tolka det som ordinär fantasy, men då spelet likafullt har en spelvärld är det inte ens relevant i det här fallet.Svärd och magi, alver och drakar, men inga regler för laserpistoler eller rymdskepp....
Ungefär som Shadowrun då?
Alltså, det är lite det jag pratar om i det här inlägget: det finns ett kulturellt betingat symbolspråk av förväntningar. Eftersom man är bekant med detta vet man vilket innehåll som ger "fantasyvibbar" – det är inte en hårt vetenskapligt spikad definition, utan en fråga om vad som ger associationer. I fallet Shadowrun hade jag ju kunnat peka på att det finns annat som talar emot att någon skulle kunna tolka det som ordinär fantasy, men då spelet likafullt har en spelvärld är det inte ens relevant i det här fallet.
Du har raser: alv, dvärg, etcOm du inte har en setting, hur vet du då ens att det är fantasy? Och varför skulle det vara mer standard än något annat?
Ja, i det fallet Mogger beskriver – att det är ett spel utan setting. Om det finns en sådan läser jag den förstås, men om den inte finns där, typ om jag plockar upp Drakar och Demoner från 1984, kommer jag att anta en viss form av standardfantasy.Med andra ord så säger du att finns det vissa "fantasyelement" med, och inget annat explicit sägs, så bara antar du att det är ungefär likadant som en viss typ av fantasy som du råkar vara bekant med sedan tidigare?
För just fantasyrollspel så kanske det inte är så galet, då fantasyrollspel tenderar att kopiera varandra och ha väldigt liten variation i sin fantasy. Men för fantasy mer generellt så finns det ju så många varianter att det är svårt att säga att något skulle vara mer "standard" eller "ordinärt" än något annat.
Fast det borde ju i så fall gälla motsvarande scifi-grottröjande också, eller? Det som finns är de vapen du har i händerna, hur monstren funkar får du väl upptäcka i spel, säger vi "det är typ Alien" eller "det är typ Star Wars" så är det precis lika "enkelt" som om vi säger "det är typ standardfantasy".Alltså grejen med "det är lätt att rollspela fantasy" är väl för att man menar rollspel = äventyr där man utforskar spännande platser och slår ihjäl monster? Huruvida det finns bardiskar, tullhus, mandelmjölk eller rimliga förklaringar till varför stad X ligger på plats Y är irrelevant för 99 % av alla som spelar rollspelsäventyr i fantasymiljö.
Jag har funderat en del på vad fantasy betyder för mig i vuxen ålder, och varför jag hela tiden kommer tillbaka till det.En reflektion rörande vad fantasy är för olika personer är att jag tror det finns tre huvudsakliga "spår" för människors grundantaganden.
Det första är fantasyn som historierefererande. Här finns ett grundläggande antagande att fantasyn, oaktat övernaturliga element, ändå har sin grund i en sorts historicerande, och att man därför gärna framför allt tittar på olika historiska epoker – särskilt europeisk medeltid – för att hitta förebilder och avgöra vad som borde finnas. Man kollar hur långt en ridhäst kunde röra sig på en dag, hur det går när man skjuter långbåge på en ringbrynja, eller hurdana landskapslagarna såg ut i medeltida Sverige – historien utgör så att säga en form av rättesnöre för hur saker kan tänkas funka. Även om man i denna typ av fantasy också kan bygga världar som helt och hållet avviker från den verkliga historien i fråga om såväl övernaturliga som samhälleliga element så finns ändå någon form av grund i det historiska, där man bryr sig om ifall det är rimligt att man har tillgång till siden eller ifall man kan smida ett tvåhandssvärd av brons.
Den andra är fantasyn som fiktionsrefererande eller självrefererande. Här ligger fokus på att fantasy ska matcha en uppsättning böcker, filmer, spel eller liknande – inte nödvändigtvis i detaljerna (lika lite som den historierefererande fantasyn kräver att allt ska matcha en given plats och epok), men i fråga om någon allmänt hållen känsla. Avgränsningar görs ofta i fråga om vilken del av fantasyfiktionen man tittar på, och man säger att man vill ha "high fantasy", "mörk fantasy", "JRPG-fantasy" eller vad man nu vill ha – det viktiga är att rättesnöret snarare är en känsla av att något hör till. En gammal stötesten är ju till exempel krutvapen-diskussionen: någon som framför allt ser fantasy som historierefererande påpekar att krutvapen minsann fanns innan fullplåtrustningar, och någon som ser fantasy som fiktionsrefererande menar att det inte spelar roll, fullplåtrustningen känns rätt och det gör inte krutvapnen.
Den tredje är fantasyn som ickerefererande eller obestämd. Här menar man att implicit i begreppet "fantasy" ligger en total avsaknad av begränsningar – alltså kan man både förvänta sig allt och inget från den. I detta ligger ofta en tanke om att de båda ovanstående synsätten har bidragit till en förstelning av det som borde vara en innovativ och mångfacetterad genre, och att det enda sättet att vara sann mot fantasyns löfte är att skapa något helt oberoende av dessa. Huruvida detta faktiskt någonsin varit fallet för fantasygenren är en öppen fråga – den uppstod ju inte ur tomma intet, utan utvecklades ur befintliga genrer (konstsagor, äventyrsberättelser, historieromantik, gotisk skräck, etc).
Själv är jag i hög grad präglad av det förstnämnda synsättet. Det togs från det att jag var barn för givet att man som rollspelsintresserad också var historieintresserad, och att man försökte grunda sitt spelande i det historiska. Jag får också intrycket att detta var ett dominerande antagande bland rollspelsförfattare, åtminstone i Sverige, där herrar Blixt, Sundelin, med flera gärna skrev med utgångspunkt just i historien. Konceptet med fantasy-spelare som inte tycker det är så intressant är något jag först stötte på i vuxen ålder, och jag har fortfarande inte förlikat mig med den hållningen (jag skriver nog inte saker riktade till dem).
Fast det borde ju i så fall gälla motsvarande scifi-grottröjande också, eller? Det som finns är de vapen du har i händerna, hur monstren funkar får du väl upptäcka i spel, säger vi "det är typ Alien" eller "det är typ Star Wars" så är det precis lika "enkelt" som om vi säger "det är typ standardfantasy".