Vilka moderna företeelser förstör din känsla i en standard fantasy värld?

Vilka av dessa företeelser tar dig ur känslan eller får dig att känna att vi inte längre befinner os

• Total voters
    77
Det här summerar min känsla också.

Historiskt korrekt tar aktivt bort glädjen med fantasy för mig.
Ja, det luriga för mig är liksom att det inte ska kännas snustorrt historiskt korrekt, men att jag heller inte vill bli irriterad på saker som inte går ihop. Det går absolut att göra, det finns en hel massa fantasy jag haft kul med, men det är en balansgång.

Jag läste det här med historieintresse. Jag hade när jag var yngre ett väldigt stort intresse för historia. Dock var det absolut inte det intresset som drog in mig i rollspel eller fantasy. För mig var det myter och det sagolika som lockade. Hade någon, när jag spelade som tonåring, försökt hävda eller utgå från vad som är historiskt lämpligt hade jag nog helt zoomat ut. Litteraturen jag inspirerats av var mer Narnia och den oändliga historien, blandat med olika mytologi och sagor. Rollspel som hade prägel av att vara mer historiskt korrekta skrämde och skrämmer än idag bort mig helt. För då känner jag mer än någon annan gång att jag måste spela rätt istället för att spela för mening och kul.
Men, Narnia är väl ett väldigt bra exempel på en fantasimiljö där den teknologiska nivån är rätt medeltida och statisk? Visst, det finns en gatlykta och praliner m.m. men när jag läste böckerna slogs jag inte direkt av att Lewis blandade epoker och företeelser på det sätt vi ofta ser i exempelvis manga.

Hur är Narnia mer eller mindre historiskt korrekt än valfri fantasisetting? Och nu behöver man ju inte jämföra med Ars Magica eller annat spel som har det lite som sin USP, utan säg Svärdets sång, Mörk Borg, Ereb Altor eller Warhammer?

Men, Narnia är väl ett väldigt bra exempel på en fantasimiljö där den teknologiska nivån är rätt medeltida och statisk? Visst, det finns en gatlykta och praliner m.m. men när jag läste böckerna slogs jag inte direkt av att Lewis blandade epoker och företeelser på det sätt vi ofta ser i exempelvis manga.

Hur är Narnia mer eller mindre historiskt korrekt än valfri fantasisetting? Och nu behöver man ju inte jämföra med Ars Magica eller annat spel som har det lite som sin USP, utan säg Svärdets sång, Mörk Borg, Ereb Altor eller Warhammer?
Nu pekade jag på Narnia utifrån delen saga, inte den historiska delen. 🙂

Jag är genuint intresserad. Du får gärna ta ett annat exempel.
I romaner har jag inte samma allergi. Det är just i rollspel allergin finns. Jag älskar historiska romaner till exempel, men avskyr fantasy. Däremot älskar jag sagor av alla dess slag samt har ett intresse för myter.

Så i rollspel hatar jag det historiska och historiskt korrekta, inte i litteraturen. I litteraturen avskyr jag istället fantasy, med några få undantag däribland Narnia.

I romaner har jag inte samma allergi. Det är just i rollspel allergin finns. Jag älskar historiska romaner till exempel, men avskyr fantasy. Däremot älskar jag sagor av alla dess slag samt har ett intresse för myter.

Så i rollspel hatar jag det historiska och historiskt korrekta, inte i litteraturen. I litteraturen avskyr jag istället fantasy, med några få undantag däribland Narnia.
Jag gillade till viss del fantasy när jag var yngre ska sägas. Vid tiden då jag började rollspela. Det var dock en kort period och nu avskyr jag fantasy vilket skapar en del förvirring. Brorsan tror fortfarande jag gillar fantasy, vilket gjort att jag har hyllmeter med fantasy på grund av honom som står sorgligt olästa.

I första boken har fru Bäver en symaskin (och det importeras tydligtvis te och apelsiner att göra marmelad av till det övervintrade Narnia). Men Häxan och Lejonet är mer av en saga som präglas av drömlogik i högre grad än de senare böckerna, det riktiga (nåja) världsbygget börjar i Caspian.

Det är nog mest att jag själv ser så lite av "historisk korrekthet" i rollspel att jag har lite svårt att förstå de starka känslorna. Nu är vi inte i tråden om förväntningar, men om någon säger till mig att de "hatar historisk korrekthet" innan vi ska spela så hade jag kanske blivit lite nervös. För jag vet inte riktigt vad det innebär om vi inte spelar i en historisk epok, exempelvis Western är möjligvis Twilight 2000 även om den senare är lite kontrafaktisk.

Men i fantasy? Om vi då inte spelar Ars Magica eller motsvarande.

Jag tycker att det är supercharmigt att Fru Bäver har en symaskin. Och vi vet ju att den riktiga världen finns så det är väl inte alls omöjligt att tänka sig det tekniksprånget. Men hade en avsaknad av symaskin (och gatlykta och marmelad) gjort att du hade hatat Narnia?

Fantasy är ju typ aldrig historiskt korrekt. Jag förstår vad som avses med termen. Det kan handla om demografi, ekonomi, politik etc, men sådant här är ju främst en grej för spelskaparna, väl? Eller är det när man känner att dessa företeelser får för stor betydelse som det uppstår allergi? Jag tycker sånt är coolt och kul, och ibland även viktigt, men jag ser väldigt få världar som faktiskt tar avstamp i "historisk korrekthet". Eon har ju sådana ambitioner, helt klart. Men annars är det rätt glest på den fronten.

Eller hur tänker du?

Last edited:
Tänker att det till viss del kan bero på motståndet till att bli korrigerad och tillrättavisad. Antingen att ens påhitt och fantasi begränsas och/eller att någon har ”mer rätt”. Man vill varken ”göra fel” eller tvingas ”göra rätt”.

Tänker att det till viss del kan bero på motståndet till att bli korrigerad och tillrättavisad. Antingen att ens påhitt och fantasi begränsas och/eller att någon har ”mer rätt”. Man vill varken ”göra fel” eller tvingas ”göra rätt”.
Har inte det mer med kulturen i den individuella spelgruppen att göra?

Vår historia är oslagbar som inspiration, men det är lätt att det blir en tvångströja runt spelbordet om man har ambitioner runt historisk korrekthet. Dessutom blir "historisk korrekthet" ofta mest en fråga om spelgruppens invanda missuppfattningar...

Ja, det luriga för mig är liksom att det inte ska kännas snustorrt historiskt korrekt, men att jag heller inte vill bli irriterad på saker som inte går ihop. Det går absolut att göra, det finns en hel massa fantasy jag haft kul med, men det är en balansgång.
Det är ju en balans tror jag.

Saker får gärna gå ihop men jag reagerar negativt på saker där historiskt korrekt nämns eller benämns.

Tror det har med mina tidigare upplevelser att göra, om något skulle vara historiskt korrekt så har det inte varit roligt, för mig.

Just att saker i världen går ihop och är logiska uppskattar jag mycket, men inte när världen försöker vara historiskt korrekt från jordens historia.

Jag tror jag slutar se det som fantasy så mycket om något måste vara historiskt korrekt.

Saker får gärna gå ihop men jag reagerar negativt på saker där historiskt korrekt nämns eller benämns.

Tror det har med mina tidigare upplevelser att göra, om något skulle vara historiskt korrekt så har det inte varit roligt, för mig.

Just att saker i världen går ihop och är logiska uppskattar jag mycket, men inte när världen försöker vara historiskt korrekt från jordens historia.

Jag tror jag slutar se det som fantasy så mycket om något måste vara historiskt korrekt.
Har du något konkret exempel på spel och hur det tedde sig runt spelbordet?

Ja, att spela i historiska miljöer har jag generellt inget större intresse av. Isf får det vara Mesopotamien eller nåt. 1700-talets Frankrike fyller mig med rollspels-ointresse t.ex. Eller 1800-talets England. Om man börjar skruva till det rejält, absolut, det är en annan sak. Hade skitkul med 17th century minimalist härom sistens.

Jag spelade Kutulu (eller om det var CoC?) med en grupp en gång som hela tiden faktakollade detaljer som jag mest hade tänkt handvifta förbi, och det var enormt träligt. Det var liksom på nivån "faktiskt så fanns inte denna typ av svängdörrar på den tiden, menar du att någon superingenjör har varit här och revolutionerat dörrteknologin???". Små scener kunde bli tjugo minuter långa - jag spelade inte med dem igen.

Nu var det ju inte fantasy, men tänker att det finns utrymme för samma sorts obstinata historiekorrekthet i fantasy.

Nu var det ju inte fantasy, men tänker att det finns utrymme för samma sorts obstinata historiekorrekthet i fantasy.
Det är iofs specifikt fantasy som är ämnet här :) Det är därför jag frågar.

Sedan är ju inte heller detta något som finns i kutulu utan är just spelgruppsrelaterat.

Jag kommer inte ihåg detaljerna, men i huvudsak blev det hur saker "borde" vara, och hur saker "inte" borde vara.

hur spelet skulle styras.

Så ganska mycket en känsla av tvång hur saker och ting funkar.

Back