Jag minns en gång på något spelkonvent, när vi körde något scenario i fantasymiljö. Minns inte spelet, men det var säkert typ friform. Vi var iaf ombord ett fartyg och det blev någon form av myteri. Någon av de elaka sprang då till rodret, men det var en ratt (redan här hade jag kunnat rygga tillbaka eftersom det dök upp senare, men så petig är jag inte, trots att vi var ombord en kogg motsv 1200-tal), sedan började skurken "ratta" koggen fram och tillbaka så att folk föll av, som om det vore en bil. Nu blir det ju lite problematiskt. Dels för att min inlevelse tar stryk men ffa för att det här oerhört icke-historiskt korrekta (eller fysiskt möjliga) skeendet påverkar min RPs möjlighet att agera.
"eftersom ni inte höll i er faller ni alla omkull och rullar från sida till sida"
1. Eftersom det var full storm utgick jag ifrån att alla på däck höll i sig.
2. Att svänga fram och tillbaka spelar ingen roll, fartyg funkar inte så.
3. Jag som spelare kan inte förutse sånt här och då känner jag att mina beslut inte spelar någon roll.
Det här är bara en pytteliten grej, men ändå rätt talande. Sker sånt här återkommande så tappar jag intresset.
Jag förstår att man inte behöver bry sig om sånt här, men jag förstår inte på vilket sätt det förhöjer spelupplevelsen. Visst, har man aldrig satt sin fot på en båt eller försökt lägga till eller vad det nu kan vara, så kanske man inte har koll på sånt här. För mig är det allmänbildning.
När ni pratar om att något är historiskt korrekt, var på skalan lägger ni er då?
Värdshuset som pub? Jag har inga problem med bardiskar exempelvis, även om de sentida. Jag har inga problem med biljardbord (så länge materialen är rimliga), jag har inga problem med byfyllon som sitter där och någon bystig servitris som verkar stamma från Bayern o.s.v. Däremot tycker jag att det är rätt trött och lamt med den här typen av schabloner. De ger mig inget. Det är ju därför vi har karavanseraier i Ereb Altor. Är de historiskt korrekta? Ja, typ, men det är också ett brott mot trötta konventioner, och att gräva i deras historia ger massor av coola uppslag. Då finns det ett närmast statligt underhållet vägnät! Det kan man ju tycka låter alldeles anakronistiskt men så var fallet långt innan våra pubar ens fanns.
Men jag känner fortfarande att jag inte riktigt fattar hur/när/varför historisk korrekthet inskränker, om vi inte pratar om någon besserwisser som ska "well, actually" hela tiden. Sånt är ju jobbigt i alla sammanhang

Men säg att man inte har någon sådan runt bordet? Hur uppstår problemen?
Ps. Jag sa inget om vår kogg, som betedde sig som en buss på asfaltsväg. Jag spelade med, men allt sånt här gjorde att jag bara minns speltillfället som tråkigt.