Vi spelar Polytopia!

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
@Vimes och andra Cymanti-spelare: hur ser er tidiga build order ut? Jag kommer på mig själv med att nästan alltid köra exakt det här de första rundorna, är det optimalt eller finns möjliga förbättringar?

Runda 0: warrior
Runda 1: fungi
Runda 2: (workshop) warrior
Runda 3: warrior (om jag erövrat by), inget annars
Runda 4: ridning tech eller fungi
Kör på typ samma. Ibland finns inte två fungi inom första byns område och då kan det bli hunting/fishing/org eller liknande för att kunna boosta staden vidare.

Cog.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Det beror nog lite på parti och omgivning. I 1v1 brukar jag nog köra:
0: fungi
1: explorer
2: (om jag fått 5 stjärnor av min explorer) riding + warrior
3: spindel
Sen beror det nog på när jag tar min första by. Jag brukar skicka iväg min shaman dock.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Det beror nog lite på parti och omgivning. I 1v1 brukar jag nog köra:
0: fungi
1: explorer
2: (om jag fått 5 stjärnor av min explorer) riding + warrior
3: spindel
Sen beror det nog på när jag tar min första by. Jag brukar skicka iväg min shaman dock.
Explorer istf workshop alltså? Jag borde kanske testa den lite oftare, jag är bara så mån om att få den där extra inkomsten. Du har fått till ett par fina shaman-snipes, och jag gissar att det var delvis tack vare explorer, så det kan vara väl värt den tappade inkomsten.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
En grej med Explorer som jag gillar är att man på små kartor ofta får tech/stjärnor av andra stammar.

Så när jag räknar på builds så tycker jag ofta att det verkar mer fördelaktigt med tex två nya techs (10 stjärnor) än workshop (efter tio rundor=+10 stjärnor).

Ok, inte på stora kartor med mycket vatten när du inte har sailing.

Men jag är ju uppenbart usel på det här spelet så ta't med en nypa salt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Explorer istf workshop alltså? Jag borde kanske testa den lite oftare, jag är bara så mån om att få den där extra inkomsten. Du har fått till ett par fina shaman-snipes, och jag gissar att det var delvis tack vare explorer, så det kan vara väl värt den tappade inkomsten.
Ja, i 1v1 har jag hittills tyckt att det är en no brainer med explorer. Dels får jag koll på min motståndare, och dels får jag koll på var mina expansionsmöjligheter är. Det är klart att jag får en lite lägre produktion, men jag tror det kan jämna ut sig i och med att jag kommer kunna expandera snabbare. Förhoppningsvis kan man dessutom få 5 stjärnor av explorern, vilket gör att man kan skaffa sig riding tidigt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Alltså jag var ju så galet nära att springa iväg med segern i Kiposianska Trädgården och vad händer?

Nästan samtidigt måste förstås Polaris-Xyas OCH insekts-Ragnar börja bråka med mig! 😩😩😩

Idé: börja bråka med varandra! Låt Zebasi vara ifred!
😀😀😀
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Alltså jag var ju så galet nära att springa iväg med segern i Kiposianska Trädgården och vad händer?

Nästan samtidigt måste förstås Polaris-Xyas OCH insekts-Ragnar börja bråka med mig! 😩😩😩

Idé: börja bråka med varandra! Låt Zebasi vara ifred!
😀😀😀
Inga problem Basse! Bara flytta på dig så frystorkar jag krypen åt dig 🙂
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jaha, GG @Xyas @Stövelkatten och @Tant Ragnar .

De mäktiga leopardhudarna ger upp och låter er göra upp om guldet i Kisopianska Trägår'n.

Journalist: "Du låter lite bitter?"
Basse: "Närå, man är inte bitter, men det känns ju lite..."
J: "Ja, hur känns det nu?"
B: "Alltså, jag vill ju inte förminska de andra lagen, dåm e verda vinsten å så va men...."
J: "Ja, hur går tankarna nu så här när du har hoppat av?"
B: "Asså vi kende ju tidigt att vi hade det här, låg på cirkus 5k poäng med klar marginal till tvåan och trean... Sedan, jag vet ente riktigt, vi liksom klappar ihop totalt va..."
J: "Ja, berätta, vad hände?"
B: "Näääää men asså, vi hade liksom inget svar på
Xyas fryschocker. Hade suttit fint me katapulter och sånt, men vi gick ju för jetar va och det visa sej va fel va. Sen kåm Tanten å han verka ju ente så farlig, men vips var det tusenfotingar överallt och dåm jeklarna blir man ju ente av me så lett.
J: "Hur går tankarna nu?"
B: "Nääää, men man får ju önska de kvarvarande spelarna lycka till. Kunde ju bli episkt om den där Stövel'n gick och vann allt med sina drakar och jox va, men frågar du mig..."
J: "Ja! Hur känner du inför fortsättningen?
B:" Närå men asså ja tror ju att det blir lyx-Xyas som tar hem det här då. Fryset blir för svårt för inseckterna å då tar matjen slut."

😀😘
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Alltså jag var ju så galet nära att springa iväg med segern i Kiposianska Trädgården och vad händer?

Nästan samtidigt måste förstås Polaris-Xyas OCH insekts-Ragnar börja bråka med mig! 😩😩😩

Idé: börja bråka med varandra! Låt Zebasi vara ifred!
😀😀😀
9C058BC8-DE40-4A19-9A39-D802A063A20A.jpg
Så frös trädgården till slut.

Polytopia är ett väldigt trevligt spel, men det som fascinerar mig mest är att det, trots sin simpelhet, ger nästan samma känsla och kick som en omgång civilization (dataspelet då) men utan att ta halva livet i anspråk. Men det gör också att jag, precis som när jag spelar civ, tycker att det är mycket roligare att utforska och bygga infrastruktur än att slåss. Kanske är det därför jag fastnat för polaris med deras väldigt passiv-aggressiva stridsstil och kul infrastrukturmekaniker. I vilket fall så ser jag väldans mycket fram emot införseln av diplomati i spelet!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
5153DEF9-1FEE-49A6-BD63-4D3545C879DF.jpg
Gudarnas höst avslutat. Herregud vad det började regna in sten från alla och håll och kanter i slutet. Jag hade visserligen börjat skicka ut riddare för att fixa kaffeved, men det kändes ändå lite ohållbart i längden. Men erövrandet av periklutz huvdstad var tillräckligt för tipa över poängen till en vinst. Kändes lite taskigt att ta huvudstaden genom att frysa jätten som försvarade den i en massa rundor tills mind bendern (med sedvanlig dålig kondition) han fram och hjärntvättade jätten som sedan tog staden 🥶🙃
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Kändes lite taskigt att ta huvudstaden genom att frysa jätten som försvarade den i en massa rundor tills mind bendern (med sedvanlig dålig kondition) han fram och hjärntvättade jätten som sedan tog staden 🥶🙃
Haha! Lurig taktik!

Det gick fort där på slutet. Jag trodde jag i varje fall hade en liten chans att utmana, men sen var det plötsligt slut... Du måste ju hosat in över 2500 poäng i sista rundan.

Det var också lite deppigt när jag - från min trygga ö-värld i ena hörnet - upptäckte att det var havet var fruset till is oavsett vilket väderstreck jag försökte expandera åt.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Du måste ju hosat in över 2500 poäng i sista rundan.
Ja jag trodde det skulle krävas att överleva stenregnet en runda till, men det rasslade till rejält där. Bardurs huvudstad+ett sånt där 400p/3pop-tempel+ett par tech (hade literacy sedan tidigare och ice bank för rejält med stjärnor).
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Xyas said:
Gudarnas höst avslutat. Herregud vad det började regna in sten från alla och håll och kanter i slutet.
Haha, jag försökte ju hjälpa @Leon som tråkigt nog tidigt började sätta mig på plats: "För dig räcker det med två städer! Tills jag tar över dem!"

Nästa gång allierar vi oss Rhabdo-broder! Mot förtryckarna!

(Det ska bli kul med diplomati i det här spelet!)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Haha, jag försökte ju hjälpa @Leon som tråkigt nog tidigt började sätta mig på plats: "För dig räcker det med två städer! Tills jag tar över dem!"

Nästa gång allierar vi oss Rhabdo-broder! Mot förtryckarna!

(Det ska bli kul med diplomati i det här spelet!)
Det känns som en klokare överlevnadsstrategi..! ......broder ;)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
"Varför ser du så dyster ut? Vad ser du där över tallarna, björnstorebror Nedur?" "Vintern. Vintern nalkas."
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Grattis @Xyas!

Ja, det var ju ett trevligt parti utan strid eller kontakt med någon annan spelare. Kul!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Grattis @Xyas!

Ja, det var ju ett trevligt parti utan strid eller kontakt med någon annan spelare. Kul!
😄 Tänker att ett sånt parti hade nog vunnit lite på en något högre vinstpoäng, så matchen höll på lite längre (men inte might-länge gudbevars).
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
View attachment 6088
Forests and giants. Lite av ett konceptparti precis som 9 spelare på minsta banan. 6 spelare på största banan. Möte bara en enda motstånadre (cymanti) som snabbt fick slå till reträtt för riddare trumfar spindlar. Sen var det bara att bygga ut min ö i godan ro.
Jag fick också en egen liten ö med sex städer på. Hittade Luxidoors gräns i vattnet precis rundan innan det slutade, men det räknades inte som att vi fick kontakt. Hade jag byggt parker istället för jättar... hade jag fortfarande blivit tvåa. Grattis Xyas!
 
Top