Vi spelar Polytopia!

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping

Nerf-hammaren är framme i polytopia! Verkar överlag vara bra ändringar tycker jag. Synd bara att cymanti, som ju förmodligen också är i behov av en nerf, inte är med i övervägandena.
Iofs står det ju...

Cymanti is not present on this list because we do not have enough data on them yet. We will study them more closely in the next balance pass.
Ser vettigt ut annars. Jag kommer sakna mina massiva skogsindustrier men Forestry är lite för mycket no-brainer som det är.
(Edit: Eller vafan, dubbeldippa jakt och skogshuggeri kommer fortfarande vara najs. Jag kommer bara inte kunna finansiera det med att hugga den skog jag inte behöver.)
 
Last edited:

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
"Vi har byggt en stor hamn!"

"Åh! Vilka spännande resor ska vi ge oss ut på från den?"

"Jaa... lite uppströms."

"..."

"Och lite nedströms."

"..."

View attachment 6112
Men hur GICK det i Garden of Songs då!?

Jovars. Jag byggde min megastad i norr medan ni andra slogs mot Tant Ragnars lusar. Det kändes lite deppigt när jag såg att både Vimes Bardur och Ragnars Cymanti var i vägen för vidare expansion men jag hade bara en front istället för Vimes tre så det gick vägen.

Sen vann ju Ragnar iallafall. Och jag är ett klappträ som får med volymkontrollen i skärmdumpar.

Garden of Songs.jpg
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108

Nerf-hammaren är framme i polytopia! Verkar överlag vara bra ändringar tycker jag. Synd bara att cymanti, som ju förmodligen också är i behov av en nerf, inte är med i övervägandena.
Huh. Jag har uppenbarligen inte så bra koll på spelet! Jag trodde nog att Bardur var bra, men jag skulle nog ha gissat att både imperium och Oumaji har hamnat över både Luxidorerna och Kicko!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Rivers of wrath klar. Jag sov räv på min ö, tills jag hade tech att bygga slembroar till mina tusenfotingar.

Screenshot_20210421-184239.jpgScreenshot_20210421-184249.jpg
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag håller på att sammanställa vilka spelare och tribes som vunnit mest, baserat på post-game screenshot.

Jag är inte färdig ännu, men tror mig ha tillräcklig på fötterna för att säga att Cymanti är grymt OP, och övriga tribes verkar vara ungefär så OP/UP som senare dev-loggen gav för handen (bardur och lyxidor står sig väl även på wrnu-topia).

Säg gärna till om någon skulle ta illa vid sig att jag rankar både spelare och tribes!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag håller på att sammanställa vilka spelare och tribes som vunnit mest, baserat på post-game screenshot.

Jag är inte färdig ännu, men tror mig ha tillräcklig på fötterna för att säga att Cymanti är grymt OP, och övriga tribes verkar vara ungefär så OP/UP som senare dev-loggen gav för handen (bardur och lyxidor står sig väl även på wrnu-topia).

Hur går det för Ai-mo?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,425
Jag gissar att detta är riktat till mig och mina bredaxlade muntra män. Det är inga problem! Polytopia handlar inte om resultat och prestige för mig. Jag culture gamear bara (tills någon optad robot-tusenfoting tar kol på min culture).
Ja, alltså - ni spelar väl bara strategispelet för att komma i stämning för Adventures of Polytopia
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Nästan klar med hela monster-analysen av alla (!!) seger-screenshots i den här tråden. Så kul har jag haft en onsdagskväll! Jag räknade med 3 poäng för en vinst, 2 för en andraplats och 1 poäng för en tredjeplacering i ett parti.

48 matcher analyserade.

Preliminära resultat för bästa tribes:
1) Bardur
2) Cymanti (trots att de är så nya)
3) Kickoo
4) Luxidoor
5) Ai-Mo
6) Imperius + Vengir
7) Zebasi
(Resten)
Aquarion

Bardur har segrat i 13 partier, kommit tvåa i nio och trea i åtta.
Aquarion har en enda tredjeplats som bästa placering.
 
Last edited:

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Rivers of wrath klar. Jag sov räv på min ö, tills jag hade tech att bygga slembroar till mina tusenfotingar.

View attachment 6128View attachment 6129
Gah! Jag blev så besviken på det här partiet. Jag började med att få en cymanti 3 steg från min första bas och bara vatten åt andra hållet. Lyckades dock med lite klurighet kunna utmanövrera honom och bli själv på min ö. Expanderade snabbt till 4 städer och ledde stort. Då dök en båtslemmis upp och jag tänkte att hmm, det här kommer bli problem, jag kommer nog få 2-3 såna per runda skickade till mig, jag har inget försvar och inga jättar eftersom jag inte haft behovet och satsade på en snabb vinst. Jag hade inte räknat med att 5 slemfiskar skulle dyka upp nästa runda samt att riddare inte kan slå ut dom på ett anfall var en kraftig missräkning. Skulle ha stoppat allt med en jätteexpansion i huvudstaden så hade det här kunnat gå bra...

Tack för god match alla och grattis @TantRagnar , jag har bara mig själv att skylla. Lustigt att se att ni alla satt ihop :D
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Statistik de luxidor!

Vilken tribe har flest vinster?
Här räknar jag rakt av vilken tribe som har flest förstaplaceringar i de partier som loggats.
1619097855570.png

Slutsats: Cymanti och Bardur är OP!

MEN!

Man kan ju också vikta in 2:a, och 3:e placeringar. Här har jag viktat så att en förstaplats ger 3 poäng, en andraplats ger 2, och en tredjeplats ger 1. Det blir lite missvisande då det finns några partier med bara två spelare, och där borde ju en andraplats inte ge något. Det sagt:

1619097952160.png

Slutsats: Bardur, Cymanti och Kickoo är OP! Luxidoor och Ai-Mo är rätt bra också!

MEN!

Borde man inte vikta in antal partier som spelats totalt med en tribe? Typ, om Xin-xi har en vinst på 10 spel, och Bardur har 10 vinster på 100 spel - då borde man väl dra slutsatsen att de är lika bra? Så, jag tar grafen ovan och delar med antal spelade partier totalt. Då får vi....

1619098097034.png

Slutsats: Nu ser det lite jämnare ut! (Men Cymanti är fortfarande OP!). Quetzali är lite av en uppstickare.

Och här har vi hur många rundor som spelats per tribe (räknat per runda OCH deltagare, vill säga, en match med 4 Cymanti räknas som 4 spel för Cymanti):

1619098448936.png
 

Attachments

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Btw skulle det vara intressant att se vilka tribes som haft lågplaceringarna (3 poöng för sist, 2 för näst sist, och 1 för tredje sista plats).
 
Top