Vi spelar Polytopia!

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag har fått en skitdålig start i alla nu pågående partier!

Hörrni! En annan grej, vad säger ni om något form av turneringsformat? Om vi är... typ 12 så kör vi två slumpade grupper med 6 i varje. Plats 1-2 i varje grupp hamnar i guldligan och gör upp där, 3-4 gör upp i silverligan och 5-6 gör upp i bronsligan. Så kan man skryta om att man i varje fall kom på pallplats i bronsligan!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jag har fått en skitdålig start i alla nu pågående partier!

Hörrni! En annan grej, vad säger ni om något form av turneringsformat? Om vi är... typ 12 så kör vi två slumpade grupper med 6 i varje. Plats 1-2 i varje grupp hamnar i guldligan och gör upp där, 3-4 gör upp i silverligan och 5-6 gör upp i bronsligan. Så kan man skryta om att man i varje fall kom på pallplats i bronsligan!
Turnering låter superkul, jag är på!
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Grattis till mig i ena nybörjarpartiet! Jag får säga att jag fick en fördelaktig start som ensam på en ö med lagom många byar.

Att jag sen hittade xyas ö och han hade blivit NPC hjälpte också, en mänsklig spelare hade bjudit mer motstånd - som det var tog jag tre städer på hans ö och säkrade segern.

Ser jämnare ut i det andra noobpartiet?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Grattis till mig i ena nybörjarpartiet! Jag får säga att jag fick en fördelaktig start som ensam på en ö med lagom många byar.

Att jag sen hittade xyas ö och han hade blivit NPC hjälpte också, en mänsklig spelare hade bjudit mer motstånd - som det var tog jag tre städer på hans ö och säkrade segern.

Ser jämnare ut i det andra noobpartiet?
Bra kämpat!

För mig går det väl sådär: jag valde Venir och tänkte svämma över spelplanen med massa skräckinjagande svärdsmän, men tji fick jag eftersom jag hamnade på två små öar av lava och asfalt. :/

I megapartiet med åtta deltagare valde jag istället gulliga AI-mos. I andra rundan (!) kom först Hellzon och la värsta rundsparken mot min nyfikna och fredsälskande scout patrull och rundan efter kom Xyas och kaxade sig.

Inklämd mellan
Polytopias motsvarighet till Ceasar och Attila typ.

Nu har jag chockinkallat varenda aimo till värnplikt. Men de har en del att lära. Populäraste vapnet: bomullsrundlar som inte irriterar känslig hy. Stridsrop: Ojsan, gick det bra?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
För mig går det väl sådär: jag valde Venir och tänkte svämma över spelplanen med massa skräckinjagande svärdsmän, men tji fick jag eftersom jag hamnade på två små öar av lava och asfalt. :/
Det här händer mig 100% av gångerna jag spelar som vengir. Min superstarka svärdskille går en långsam fin promenad och tittar på havet. När han kommer tillbaka har någon bränt ned hans hemstad.

Men varje gång jag MÖTER vengir, så verkar den där svärdsliraren ha skaffat en sorts kompass som drar honom rakt till min svagaste punkt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag har spelat de här vattenpajsarna i två partier. Tänkte att det skulle vara fräsigt att plötsligt dyka upp över haven på en armé havsköldpaddor, men det har verkligen varit katastrof. Att börja spelet utan någon tech alls är hårt!

Sen kom jag tvåa i ett parti (det Hellzon vann). Där spelade jag de här hästnomadlirarna, kul grej om man vill expa fort. Mindre kul om man sitter på en ö utan ordentliga expansionsmöjligheter :/
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Mindre kul om man sitter på en ö utan ordentliga expansionsmöjligheter
Nä, man kan verkligen bli misshandlad av ens startposition på kartan ibland. Jag funderar på om det bästa är att begränsa kart-typen till "drylands" eller "lakes" för att ha lite mindre RNG-slump för ens startposition.

Och/eller göra kartan större - jag är lite osäker på om något blir bättre eller ej av en stor karta.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Rimligtvis borde väl typ Oumaji (eller vad de heter) vara vassare på stor karta, medan typ Vengir borde tappa på det. För vår turnering tänker jag att lakes nog är en bra karttyp. Sedan får man kanske diskutera storlek på kartan, men det beror ju lite på hur många vi blir också.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Alltså, det stod "visslo (bot)" och din profilbild var ett robothuvud. Var det du som spelade ändå?

@Vimes ser likadan ut i "Cliff & Quests". Är han inte NPC:ad alltså?

Synd förresten att avslut är så oceremoniellt. Jag skulle ju vilja se en avtäckt karta efter spel, eller åtminstone att spelet sparade poängställningen. (Ett hinder för Polytopiaturneringen?)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
I Cliffs & Quests kastade jag in handduken i vredesmod när mina tappra fiskmän visade sig vara guppys.

Ang. turneringen tänker jag att man kan bestämma att någon (förslagsvis vinnaren i första hand) tar en screenshot på slutpoängen och laddar upp.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
I Cliffs & Quests kastade jag in handduken i vredesmod när mina tappra fiskmän visade sig vara guppys.

Ang. turneringen tänker jag att man kan bestämma att någon (förslagsvis vinnaren i första hand) tar en screenshot på slutpoängen och laddar upp.
Det blir bra!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
haha, jag gjorde den missen också precis! man får vara med i både huvudet och fingrarna när man lirar.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Så slutade "Cliff & Quest"...

Screenshot_20210126-184140_Polytopia.jpg
Jag kanske inte ska vara med på fler noobpartier...

Och där fick man lära sig den hårda vägen att sätta confirm turn till on 😓
Surt om du bommade det här partiet för att du missade en runda. Väl spelat ändå xyas*, din ö var absolut för mycket att bita i när du aktivt försvarade den. Basses vägg med svärdsnubbar var inte heller nådig att försöka invadera.

*) Och alla andra också förstås.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Så slutade "Cliff & Quest"...

View attachment 5495
Jag kanske inte ska vara med på fler noobpartier...


Surt om du bommade det här partiet för att du missade en runda. Väl spelat ändå xyas*, din ö var absolut för mycket att bita i när du aktivt försvarade den. Basses vägg med svärdsnubbar var inte heller nådig att försöka invadera.

*) Och alla andra också förstås.
Glömde att vi körde till 10.000. Hade fullt upp med att överleva!
 
Top