Vi spelar Polytopia!

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
I megapartiet med åtta deltagare valde jag istället gulliga AI-mos. I andra rundan (!) kom först Hellzon och la värsta rundsparken mot min nyfikna och fredsälskande scout patrull och rundan efter kom Xyas och kaxade sig.

Inklämd mellan
Polytopias motsvarighet till Ceasar och Attila typ.
Ja att döma av vad jag såg när jag fortsatte förbi din enda stad så måste du suttit i ett rejält skruvstäd.

Att jag har vunnit tre gånger beror förmodligen helt på att jag fått tag i tre-fyra städer i fred innan bråket börjat. Jag är inte så vass på det taktiska och lär inte vara lika uppkäftig om det kommer folk och ska bråka i runda tre.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ja att döma av vad jag såg när jag fortsatte förbi din enda stad så måste du suttit i ett rejält skruvstäd.

Att jag har vunnit tre gånger beror förmodligen helt på att jag fått tag i tre-fyra städer i fred innan bråket börjat. Jag är inte så vass på det taktiska och lär inte vara lika uppkäftig om det kommer folk och ska bråka i runda tre.
Ja, det var lite knivigt.

Nu ska jag inte föreställa nån expert men en grej jag brukar göra när jag spelar Aimos är att medvetet ha fred i fem rundor. Då får man bygga just ett "Fredsmonument" som ger 3 population. Skön boost!

Därför var det lite kymigt att så tidigt behöva fajtas.

Men sen radade jag förstås upp en massa andra dumheter så jag ska varken skylla på läge, stam eller annat. Det gör inget - jag har kul ändå!

GGrattis till vinsten @Hellzon !😀
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Jag är rätt nöjd med min fjärdeplats! I början var mina tappra fiskmän helt under isen. Hittade inga byar, dassig resurstillgång och ingen tech. Sedan råkade jag ramla in i @Hellzon och hans expanderande imperium och trodde jag var sköldpaddssoppa. När meddelandet om att @Basenanji var utslagen tänkte jag att det var skönt att inte komma allra sist i varje fall. Men så lyckades jag utnyttja @Xyas trängda läge och knipa en fin stad från honom. Därifrån var det mest att försöka hålla i det jag hade (två städer tappade jag till Hellzon).
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Det var ett kul parti! Jag mötte stenhårt motstånd av @Jimmy och @Martin3 när jag försökte expandera. Jag saknade helt svar på @Jimmy s sköld-gubbar, som glatt tassade omkring och tittade på mitt kungarike (men de kunde å andra sidan inte göra så mycket mer än att titta - högt försvar men lågt anfall). Jag trodde att det skulle vända när jag lyckades få fram två jättar. Tyvärr poppade det upp jättar i samma takt i alla omgivande länder, så mina jättar hann aldrig med något vettigt. Jag tror att jag spelade ganska OK, kanske att jag fokuserade lite för lite på att bygga en effektiv ekonomisk motor. Jag tror att jag tech:ade lite ad-hoch utan att fundera på vilka saker som skulle vara effektiva ett par drag framåt.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Uppriktig fråga, hur brukar ni se på valet mellan workshop och att se mer av kartan? Jag brukar alltid välja workshop för att bygga ekonomi, men jag börjar fundera på om det kan vara smart att ta en tidig Explorer för att undvika att skicka sina få gubbar till återvändsgränder?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Uppriktig fråga, hur brukar ni se på valet mellan workshop och att se mer av kartan? Jag brukar alltid välja workshop för att bygga ekonomi, men jag börjar fundera på om det kan vara smart att ta en tidig Explorer för att undvika att skicka sina få gubbar till återvändsgränder?
Bra fråga!

Jag väljer oftast workshop för att få en extra stjärna, men har någon gång valt workshop och blivit nöjd med resultatet att jag vet mer om mina omgivningar.

Men.

- Om du är nära kartans kant kan din explorer göra ett närmast uruselt jobb och inte visa så mycket mer om omgivningarna än vad du redan vet.
- Räcker det att veta hur omgivningarna ser ut? Nej, för om du tex ser tre nya byar vill du ju skicka ut soldater och ta byarna. För att kunna producera soldater måste du ha resurser och nu har du precis slösat bort en stjärna bara på att få se vad du inte har råd att ta över... :(
- Å andra sidan: hur "nyttiga" är dina stolta svärdsmän när de traskar fram i blindo? Hur resurseffektivt kan vi hantera förflyttning. Här blir ju utforskaren jätteviktig.
- Vad har du för grannar? Vad borde du göra för att hantera dem? Om du ser en gräns till en annan stam behöver du kanske inte utforska mer. Spara stjärnan till att bygga en armé istället.
- Men i vissa fall är det ju världens bonus att ha en utforskare - som i det där partiet där jag hittade två nya byar att ta över OCH TRE VALAR! 30 stjärnor till priset av en. OMG!

---

Summa summarum: jag tänker att det hela tiden handlar om bedömningar av olika alternativ och att det är en mycket spännande balansgång där vi borde ta hänsyn till flera olika beslut. Just nu försöker jag förstå olika alternativ genom att räkna på kostnader och utkomster. Tex:

R1 [Zabesi, har gratis Farming]
1. Bygg farm, byn växer till pop 3->stjärnorna är nu tre ist f två i R2. Kostar fem stjärnor. Flytta warrior till den ruta som ger mest omvärldsinformation.
2. Bygg krigare, nu kan jag få mer omvärldsinformation, men producerar bara två stjärnor/runda. Kostar två stjärnor, kvar i banken: tre stjärnor. R2 kommer jag ha fem stjärnor.
3. ...

Ja, sådär håller jag på och försöker räkna på vilket drag som är det mest optimala. Fast jag hade nog behövt hjälp av någon matematiker för ni ser ju hur det går för mig i Polytopia! :ROFLMAO:
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Jag har tyckt att Workshop är en no-brainer, det är ju en extra stjärna gånger så många rundor man kommer att spela. I tidigt spel är det ju fyra stjärnor istället för tre per runda också.

Det blir ett svårare val när vi är så trångbodda förstås, det var rätt läskigt att ha dimman två steg från mina städer i Great Plains-partiet. Men rusha Riding istället om du vill ha info säger jag. Det är inte bortkastat ändå, det leder till Roads och Chivalry (riddare).

Protip: Har du Climbing utforskar du två tiles bort från berg.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Jag tar nog oftast workshop men i Great Plains borde jag nog tagit explorer iom att jag var häst, hästar kan inte röra sig mer än ett steg ut i dimman hela tiden så min största fördel var ju borta, dessutom hittade jag inte en stad först utan en ruin vilket inte gav mig en bra start, dessutom ska man komma ihåg att så fort du hittar en annan civilization så får du ju en utveckling vilket är samma sak som minst 5*, i Great plains tog jag en ganska sen explorer och fick 3 teknologier så det hade nog lönat sig att göra det tidigare. OM jag förstår det korrekt också så ger det inte de andra någon utveckling förrän dom hittar dig vilket kan vara värt att tänka på.

Mitt bästa knep är iaf att om du är vid vatten och har en val inom ditt område: Techa val! det är ju 10 resurser för en tech som oftast kostar 6-10 resurser... Jag har gjort det runda 2 ibland och skippat runda 1 bara för att det är så värdefullt.

Jag har också försökt sluta lägga resurser på en stad som inte kommer nå nästa nivå, dvs om jag har en lvl 3 stad som kräver 3 population till för att nå nivå 4 (kommer inte ihåg exakt resurser per nivå) och jag bara har en skog och en fisk, då kommer jag inte lägga resurser på den förrän jag kan få ut en till population på något sätt (vägar, hamnar, underverk etc.)

Mycket bra protip Hellzon! Det hade jag ingen aning om. Även battleships har längre scouting range...

JAg fick ju också mysa med att lyckas komma åt end turn en av slutrundorna och en annan glömma att fylla på i baserna så de andra kunde bara springa in och ställa sig i mina städer :D
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
R1 [Zabesi, har gratis Farming]
1. Bygg farm, byn växer till pop 3->stjärnorna är nu tre ist f två i R2. Kostar fem stjärnor.
Zebasi käkar giraffer. Det är därför jag spelar dem, din powergejmare!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Vi har fått en till som vill spela Polytopia! :D ThreeToedTornado3705

Min kompis Stefans fru. Stefan försöker få sitt rollspel.nu-konto att funka, men har vissa svårigheter. Tills vidare får ni gärna adda henne!
 
Last edited:

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Yo! Stefans alias är: stefanrotmark

Ser fram mot nytt parti @Tant Ragnar

---

Bjud gärna in ThreeToedTornado3705 och stefanrotmark till den prestigefulla turneringen också @Vimes
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Coolers! Jag startar ett nytt parti så snart som Stefan tackat "ja" på min kompis-request.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Jag lägger in dina sockpuppets i turneringen, @Basenanji

Kul med megaparti! Men jag skulle gärna ha ett mindre parti igång också (så man får göra sina drag lite oftare!!).
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Jag är också på ett mindre parti. Gärna lite större yta, med 8 pers känns det som att man stöter på dom andra efter typ 2 rundor
 
Top