Vi spelar Polytopia!

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Åh, kejsare Ragnar är inte omöjlig. Allt han begär är en symbolisk gåva av jord och vatten.





och att allt försvar lägger sig platt när jättarna och riddarna rullar in.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
@Xyas
Ety jag ej känner ert fjäderbeprydda folk och själv söker sanningen i dimridåer av allehanda och ofta förbryllande natur, kräver ödmjukheten att jag gömmer min okunnighet i tystnad.

Men vi ser hur bergen gråter vid omnämnandet av den onämnbare!

(Tant Ragnar alltså)
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Åh, kejsare Ragnar är inte omöjlig. Allt han begär är en symbolisk gåva av jord och vatten.





och att allt försvar lägger sig platt när jättarna och riddarna rullar in.
Sen när jag åkt ut hade jag gärna fått en strategi-omgång från dig. Jag greppar inte hur du haft stjärnor och mat nog för att ha så mycket trupper och städer (och tekonologi) som du har. Det måste finnas något knep som jag missar?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Absolut! Jag kan köra en sådan genomgång på stående fot.

Ungefär såhär ser min strategi ut:

  1. Välj en tribe som antingen har en gratis "insamlings-tech" (Imperius har "Organization" som låter dem samla frukt, Bardur har "Hunting" som låter dem samla djur, Kickoo har "fishing" som låter dem samla fisk) ellervälj Oumaji som har "riding" som gör att de kan expandera snabbare
    1. Jag brukar alltid åka på pisk när jag möter vengir som kan rulla in med ett par "swordman" tidigt, men jag brukar sällan kunna använda dem effektivt själv.
  2. Nu är ditt mål att:
    1. Bygg tillräckligt många gubbar för att hitta neutrala byar att erövra, och ruiner att loota
    2. Uppgradera dina städer så mycket du kan. Ju mer du uppgraderar, desto mer stjärnor får du varje runda, och desto fler gubbar kan du bygga per stad.
      1. Jag brukar välja "workshop"->"stars"->"population growth" som belöning på respektive city level för att så snabbt som möjligt komma upp till nivån där du får jättar.
      2. Ibland kan det vara läge att välja något annat! "City wall" gör att det är svårt att erövra staden, och "border growth" kanske ger dig en massa extra resurser att exploatera!
    3. Först när du har lite inkomst enligt ovan är det läge att tech:a. Sikta på tech som låter dig uppgradera städer i första hand (farming/forestry/mining beroende på vilka råvaror du har tillgängligt. "roads" är också bra, den ökar befolkningen både i din huvudstad, och de städer som ansluts, och gör dina trupper snabbare).
  3. Bygg en fet arme och erövra! Uppgradera städer för att få jättar, finns det mycket hav kan det vara läge att bygga båtar, annars är swordman och knight effektiva trupper. Shields är bra på att försvara, speciellt i städer med en "city wall".
    1. Katapulter och pilbågsskyttar har jag alltid haft lite svårt för - de kan göra mycket skada, och på avstånd, men de är rackarns bräckliga.
    2. Båtar: de får samma "hitpoints" som truppen som gick ombord på båten, men får båtens anfall/försvar. Kör bara jättar i båtar för att förflytta dem ELLER uppgradera dem till battleship. Ett battleship med 40 liv är läskigt!

Annat som är bra att tänka på:
-Tech kostar i proportion till hur många byar du har. Forska först, erövra sedan!
-Det är lite av ett pussel att utnyttja resurser runt en stad på ett bra sätt. Tänk på att det finns byggnader som får fördelar av att omges av andra byggnader (som "windmill", vilken ger dig en extra population till en stad per åker som omger den, oavsett i vilken stads domän som åkern ligger). Här kan man racka upp rätt mycket befolkning om man pusslar lite.
-Vissa resurser syns inte på kartan innan en har forskat fram en viss tech level - "field" ser du inte innan du har "organization" och gruvor ser du inte innan du har "climbing".
-Skog är en kul resurs. Du kan bygga en "lumber hut", som ger dig +1 i population på närmsta stad. Sedan kan du bygga en "sawmill" som ger +1 i population för varje angränsande "lumber hut" (dvs upp till +8 i population!). Men du kan också hugga ner skogen och få 2 pengar ("stars") i handen direkt. Eller så kan du bränna ned skogen, och skapa en åker.
 
Last edited:

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Ur Bartolomeus Diddius af Scrotinias Elfva dagar ok tolf Nätter uti Asanus:

Så kommo Wij til then lille klan eller stam dere sigh sielf kalla Imperius, äfvenom thette nambn Synes wara förf. weldelighen opasslich, therföre di äro ütterst vorkrympte bådh til mantal ock culturel framgaang. Theres Höfding, kiänd vid thetta nambn: Flederfrugt af Purpurfärgh, säges wara niedstighen fr. himmelen there ofvan, ändock then saa omnämbnde "Kejserlige Hufvudstadt" Pimussum icke synes thenne förf. wara mychet meer än ett synnerligen einkelt höfvdingaleger af bondsk typ, utan ware sigh uutwecklade kommers, Spirituell tanke eller konsthantwerk. Imperiuserna hafva naturlich warken eigentlig Kultur e Civilisation ock böra betrachats såsom warandes stående just öfver Diurens nivå ok läge när thet komma til Intelligenz o Moral, folket äro slöa ock liknöjda, ock tyckes icke wara Mächtige at kreera Något Thing af bestående Wärde, runtikring "Hufvudstadten" synes blott ein WIdstreckt Ödemarck there Imperiuserna ströfva obekymmrat Omkring, frugten som säges på fäldten i forndom wäckst hava the ätit opp, the Större Landdiuren likeså, Trädh synas ej längre daa thet kortsichtige folket them nedhuggigt för simpelt vedbruk. Menniskorne som bebo thetta landh äro til största teil Fule ock af daalig Stam, låge i sinn ock snara til bådh Wrede ock lättsinnig Glädie, ock fylla ömsom förf. medh ömkan ock avsky, han håppas ock ber til Gudh at en Starkare ock Vorfinad mere Stam skundsammt thette Vorfärlige folk öfvertaga ok lyfta ur thess Låga tilwaro, om så medh Våldskraft nödvändicht.
 
Last edited:

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag är också lite sugen att hänga på men jag misstänker att jag mest kommer vara en entrematta för folk att stampa på :p
Det blir nog bra. Du kan lägga din matta ovanpå min så blir den mindre smutsig.

/Basse, "men jag vann ju mot tre AI på Hard? WTF?"
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Fråga till Gudakonungen:

Vad avgör om man får en tech när man träffar en annan civ för första gången?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Fråga till Gudakonungen:

Vad avgör om man får en tech när man träffar en annan civ för första gången?
Jag tror att du får en random tech som de har forskat fram. Om du redan har all deras tech får du lite stjärnor/pengar istället.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Fråga till Gudakonungen:
Jag måste också fråga en grej. Hur gjorde du för att uppgradera Sumpire till lvl 3 direkt (för det kräver väl 5 befolkning)? Om det är något taktiskt knep får du såklart gärna vänta tills efter matchen (fast din vinst är väl rätt tryggad redan).
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jag måste också fråga en grej. Hur gjorde du för att uppgradera Sumpire till lvl 3 direkt (för det kräver väl 5 befolkning)? Om det är något taktiskt knep får du såklart gärna vänta tills efter matchen (fast din vinst är väl rätt tryggad redan).
Hm, nu ser jag inte historiken för Sumpire, men som jag minns det hade jag tur med råvaror. Jag tror att det var 2 fiskar -> level 2 -> 2 djur+1frukt -> level 3.

Olika städer har olika förutsättningar. Sumpire var en lyckoträff, sen har jag en stad uppe i norr som bara har ett fält i sina 8 rutor, resten är bara mark och hav. Där är det ju kört att uppgradera mer än till lvl 2 innan jag kan bygga en massa (dyra) hamnar.
 
Last edited:

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Haha! Så snabba ryck hinner jag inte med på. Men nästa vecka är det lite tommare i kalendern. Fredagkvällar är fredade för familjeumgänge.
Det är lugnt: Polytopia är ett asynkront spel där du har sex dygn på dig att bestämma dig för vad du vill göra. Så ingen stress.

Polytopia är verkligen kul: enkelt att spela men också klurigt att spela bra!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Det är lugnt: Polytopia är ett asynkront spel där du har sex dygn på dig att bestämma dig för vad du vill göra. Så ingen stress.

Polytopia är verkligen kul: enkelt att spela men också klurigt att spela bra!
Och att göra ett drag tar ju bara någon minut att göra.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Lite UI-tips:

Inställningen "suggestions" under "settings" är trevlig att lämna påslagen. Inte för att den ger bra taktiska tips, utan för att den gör det lättare att identifiera vilken gubbe du har glömt att flytta på. Notera också att "end turn" knappen får färg då du inte har gubbar kvar att flytta.

Givetvis vill du trupper stå kvar ibland. Då är det läge att använda "heal" förmågan (om de är skadade).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Ok, men jag startar en noob-match ikväll då:)
Medverkande?
- Xyas (visslo i spelet)
- ???
Jag är gärna med om jag får. Jag har verkligen noll utsikter att lyckas med något vettigt i Asanus, så jag har gärna ett annat igång!
 
Top