Nekromanti Varulvsspelet - Klassikern - Runda 3

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Brynolf said:
Vi har råd att hänga EN bybo till, så om den här rundan också går åt skogen MÅSTE siaren kliva fram i nästa.
Okay. Sämre än jag trodde i mina beräkningar.

Vad betyder xyas ickeröst i det här? Det måste vara en fördel för ulvarna att han är kvar i spel eller tänker jag fel?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Konrad Konvalj said:
Brynolf said:
Vi har råd att hänga EN bybo till, så om den här rundan också går åt skogen MÅSTE siaren kliva fram i nästa.
Okay. Sämre än jag trodde i mina beräkningar.

Vad betyder xyas ickeröst i det här? Det måste vara en fördel för ulvarna att han är kvar i spel eller tänker jag fel?
Ajaj, jo det kan man säga.

Vi är nu 6 mot 2. Fem röster krävs för hängning. Byn har fem röster utan Xyas.

I värsta fall är vi nästa runda 4 mot 2. Fyra röster krävs för hängning. Byn har bara tre röster. KLÅDA!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Om Xyas diskas, krävs en röst mindre för hängning bägge rundorna. Är han kvar har ulvarna veto nästa runda om vi inte prickar en av dem nu.

Jag vet inte om spelledaren borde ingripa, det får han avgöra själv. Men som det ser ut nu är vi uppträngda i stolgången. Ett siaruttalande ter sig alltmer lämpligt. Men jag hör som sagt gärna vad den vise Mukwa har att säga om det här först, han verkade insatt.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Okej, det här inlägget blir troligtvis väldigt, väldigt långt. Jag har gått igenom hela runda två nu och skrivit ned ungefär vad som har hänt. Jag har i den löpande texten lagt in egna spekulationer och tolkningar i parenteser. I slutet av posten summerar jag vem som är min starkaste ulv-misstänkte, men läser ni igenom summeringen kommer det att framgå.

(Ber även på förhand om alla stavfel och slarv, men jag är för trött i skallen för att gå igenom dem. Sorry!)

Runda 2: Sammanfattning

Vimes börjar tidigt med att komma med ulvanklagelser mot Cassius. Båda vet vi nu var bybor.

Elmrig säger sen att han tycker OBD har spelat upp sig mot SJ. Han stödjer även Vimes önskan att vilja hänga Cassius. Ser Mukwa som småskum, men mer röd än grön. Han skriver även följande om Vimes: Vimes fick Tyr hängd och även om jag fortfarande tycker att han undvikit frågan om sambandet med Mukwa så är han nu nästan helgrön i mina ögon, med en liten "diabolisk ulvplan"-klausul.

(Vilket indirekt kan tyckas vilja skapa misstanke mot Vimes, utan att göra det direkt. Som ulv är Vimes nu ett hot eftersom han varit bidragande till att en ulv nackades i första rundan.)

Cassius svarar att vi borde kolla på hur Tyr försöker få bort misstankarna från Mukwa och tror denne kan vara ulv.

Brynolf hyllar Vimes. Jag instämmer i Cassius önskan att hänga Vimes.

Vimes skriver sen, vad som vi efterhand kan se som hybris hur bra det gått för honom i förra rundan, att det är självklart att Cassius är ulv. (Vilket var helt fel.) Han tror att Tyr ljög om siarrollen för att siarrollen ska avslöjas. (Vilket misslyckades - och inte kommer lyckas så länge inte KK får som han vill.)

Cassius säger att han bytte röst i den intensiva tiden innan Tyr åkte ut för han blev förvånad, men att Recca fick honom att se ljuset. (Vi har inga skäl att tro det är lögn längre.) Cassius pekar mot Mukwa igen - och jag lägger röst därefter.

Mukwa speaks (för ovanlighetens skull)! Han beklagar sig över att vara anklagad igen och pekar på att jag sagt fel: att han inte försvarat Tyr. (Vilket är sant, det är tvärtom - vilket mycket väl kan vara en medveten ulvstrategi. Att Tyr försöker smutskasta Mukwa, så att Mukwa sen kan säga "Nej, jag är oskyldig - kolla!")

I nästa post av Mukwa kommer något intressant: Mukwa kastar skit på Vimes (som vi vet var bybo). Mukwa berättar att Vimes enbart drog tillbaka rösten på honom, för att om Mukwa åkt så hade alla misstänkt Vimes. Han poängterar dock sedan lite defensivt att Vimes kan vara vilket som och att vi inte kommer se något i analyser om Vimes. (Vilket återigen stärker en tendens i Mukwas poster - de är uddlösa. Först kommer någonting skarpt och sen spenderar han resten av inlägg att slipa ned udden så den känns mer uddlös. Ulvbeteende?)

Brynolf påpekar att både Cassius och OBD båda är att misstänka som ulvar, men att båda troligen inte är det. (Indirekt vet vi ju nu att Cassius inte var det, så det kan betyda att OBD enligt Brynolf är det.)

Cassius berättar att han fick panik och därför inte ifrågasatte Tyrssiarlögn. Han spenderar mycket av inlägget för att tydliggöra för Elmrig varför han inte är ulv (vilket han inte heller var). Cassius pekar också på att Elmrig är den som leder drevet mot honom (vilket nu kan ses som misstänkt). Cassius visar också på att OBD ganska tidigt riktade ulvanklagelser mot Tyr (som var sanna) och att det borde gröna OBD mer. Precis som han och jag påpekat, verkar OBD pekat på Tyr-Mukwa-sambandet.

Vimes lägger rösten på Elmrig med motiveringen att vi kanske ska skjuta upp hängningen, Tyr kan vi hänga när den riktige siaren kommer ut. (Hmmm... Så KK är uppenbarligen inte helt ensam om att vilja outa siaren? Jag misstänkte tidigt att KK och Elmrig var i slang som ulvar - kanske dags att återvända till den teorin?) Vimes verkar inse att han förhastade sig om Cassius.

Ett intressant svar ger KK här efter: Han strykr under att Vimes tidigare misstänkte Purgatory och indirekt säger KK "Fortsätt med de misstankarna" (för då hänger vi en oskyldig bybo (och inte en ulv som mig och Elmrig, kanske underförstått?)).

Elmrig anklagar Cassius för att spela slött och bara följa massan och menar det är ulveri. Han menade att det var ett medvetet drag att driva ett drev mot Cassius - och säger att C inte gjorde något som gröande honom. (Om Elmrig är en ulv, så säger han i princip att han hjälpte till att gräva bybon Cassius grav.)

Elmrig svarar Vimes och säger att han inte ville outa siaren, bara be om mer tid innan vi röstade ut Tyr. Han ger !Paxen en känga för inaktivitet. Vimes hugger tillbaka snabbt igen med ett citat som visar att det finns belägg för vad han säger.

KK hoppar på Vimes och försöker misskreditera honom genom att säga att allt kan vara en gedigen mästerulvs-plan. Sen försöker KK ta äran och sätta sig i samma dager som Recca för att ha pekat ut Tyr. (Det här bullshit! Först och främst vet vi att Vimes inte är varulv, för det andra försöker KK gömma sig bakom Recca och högre status av det, eftersom vi vet hon var bybo - sen avslutar han med "Inte för att ta äran", vilket betyder "Ge mig all ära".)

OBD påpekar snabbt att Vimes är grön. (Vilket borde gröna OBD ytterligare!) Även Vimes slår tillbaka mot KK (och visar lite mer hybris). KK fortsätter misskreditera Vimes med ord som "nästan för snyggt" och liknande.

KK går sen över till att säga "Spindeldöden-Castory-Mukwa" som givna ulvar oroar honom. Vid den här tiden tycker KK det nu är bra siaren går ut, för då blir han odödlig eftersom !Paxen kan skydda honom.

Först nu svarar Elmrig: Nej, Vimes. Jag ville inte outa Siaren. Det ser ut som det, men nej det menade jag inte.

Vimes sätter ned fot mot KK och säger "Rör inte vår siare!". Vimes säger "om vi har fel skyldig då vi röstar härnäst, först då kan den säga till (vilket inte skedde, så det skulle kunna indikera att Recca var siaren). Elmrig säger "nja, kanske fungerat om !Paxen faktiskt var med i varulvsspelet och inte slöade utanför". Vimes nickar instämmande och Elmrig ler tillbaka.

Nu börjar KK skrika "Häng, häng, häng!" och säger sen åt Vimes "Siaren ska avslöjas nu!" igen.

Nästa inlägg förvirrar mig. Det kommer från OBD. Han säger att Cassius bör hängas. Han säger att Siaren inte ska outas och vill se Xyas autodödad pga. inaktivitet. Det sistnämnda säger Brynolf att det tyvärr inte är så. Brynolf pekar ut OBD och Cassius i samma veva, men tror inte båda är ulvar. Sen kommer en sammanfattning av honom om situationen innan Tyrs utröstning.

Liten genomgång av gårdagens rabalder:

När Tyr "outar:

Jag, Recca och RJ avfärdar det direkt.

Hoppar av drevet: Cassius, OBD, Elmrig.
Cassius vimsar runt, frågar Recca om råd och lägger tillbaka rösten. Skyller på nerver, vilket man såklart inte kan klandra honom för.
OBD ifrågasätter att en ulv skulle tjäna på att säga sig vara siare, då vi ju enkelt kan skjuta upp utröstandet för att leta bevis, utan att för den skull behöva rösta ut någon annan i vild panik pga en deadline. Ändrar sig tillbaka eftersom "det kom för sent för att vara trovärdigt".
Elmrig förespråkar en uppskjutning av hängningen så vi hinner kolla på det i lugn och ro. Gröna Recca håller med. Vimes citat får till slut Elmrig att rösta igen.
Vimes verkar lite mittemellan tills han hittar citatet. Helt i sin ordning.

Ok, så OBD och Elmrig har vettiga argument för att vänta med hängningen, och tycker båda att Cassius är ett bra alternativ. Jag tycker det verkar udda för ulv-OBD/Elmrig att försöka vräka över Ulv-Tyr-drevet på en annan ulv. Detta indikerar svagt att om Cass är uv, är inte OBD och Elmrig det, men om Cass är grön, kan både OBD och Elmrig vara det. Inget vattentätt, men ett sätt att se på det.

Hade det inte varit för Vimes, hade vi varit kvar på runda ett idag. Men vad hade det givit? Hade vi inte hittat det där avgörande citatet hade vi troligen hängt Cassius ikväll. I runda 2 hade det nog varit läge för den riktige siaren att komma fram, och Tyrs outning under galgen hade nog inte varit värt så mycket då. Så som taktik för att rädda Tyr i det långa loppet var fake-outningen ingen höjdare. Däremot kan det ha varit ett knep för att starta lite panik och göra kaos med oss. Smarta ulvar hade legat kvar på Tyr med förhoppningen att några bybor skulle hoppa av drevet och röda sig själva. Något att tänka på, även om vi så klart inte ska förutsätta att vi har med smarta ulvar att göra.

Apropå smarta ulvar är det, som KK säger, förstås en valid taktik att ulv-Vimes sätter spiken i kistan för sin polare. Absolut ingen omöjlighet, men i mina ögon är det mer grönande än rödande för Vimes, i synnerhet som jag haft honom som rätt grön hela runda 1.

Att Konrad missar en så här episk ulvgasm, för övrigt, känns... ovanligt. Mukwa är inte heller med.

Han påpekar även att jag tar sida med Cassius mot Mukwa (varför försvarar han Mukwa? Skumt? Nej, jag tror inte det. Bara vilsen.). Jag understryker dock att jag varit mot Mukwa längre.

Brynolf säger vi får som mest får hänga två bybor fel på raden om vi inte ska förlora.

Elmrig försvarar sig mot Brynolfs anklagelse om att både OBD och Elmrig ville se Cassius hänga - och menar det var en dum ide.

Cassius svarar Elmrig han har lite ointresse för han får mycket skit och misstänks som ulv. Det är inte kul att komma in mitt i skiten. Han vill få bort uppmärksamhten och pekar mot Elmrigs tidigare anklagelse mot Vimes. (Olyckligt nog ryker båda senare.)

Där alla tycker det var en rafflande situation om Tyrs utröstning så verkar KK gäspa igenom det. Han verkar väldigt blasé i sin nästa post och menar att det inte fanns någon spänning. I nästa post försöker han svartmåla Vimes (igen!) och säga att V. var väldigt svag i kritiken mot Tyr i början. Istället fortsätter han att hylla sig själv och "vår mest grönlysande bybo Recca" och försöker minimera Vimes inflytande genom att dra fram poster där han ställs i dåliga dager mot Recca. Sen drar han fram skit på Vimes och hur han "räddade" Tyr. (KK:s hyllande och ständiga vilja att gömma sig Reccas glans känns som en SCUM TELL för mig. Alltså, KK fortsätter i hela bossen att svartmåla Vimes. Så här i efterhand känns det väldigt, väldigt unket och ulvigt.)

Brynolf kommer med en genomgång Tyrs äfventyr:

TYRS ÄFVENTYR

Meddelar att hans aktivitet kommer vara sådär.

Tycker !Paxen är skum som vanligt, men friar hellre än fäller.

Röstar på Elmrig och vill att RJ ställer frågorna. (Känns smått grönande för RJ åtminstone.)

Gillar Mukwas anklagelse-idé men tycker att vi klarar oss ändå, bara vi tänker lite. Tycker regelsystemet gynnar byn.

Förklarar reglerna för hispige Brynolf.

Tycker att powerroller är enormt mycket viktigare än i "vanliga" spel. Tycker Anklagelse-idén tar udden av röstandet men kör i vind.

Förklarar sin röst på Elmrig. Tycker Paxen och Spider stuckit ut mest, och Anklagar Paxen.

Förklaring till varför han har/haft ont om tid till spelet.

Tycker obestämda deadlines är en styrka för byn och vill inte att vi ska sätta egna "utröstningsdagar".

Tror inte ulvarna tjänar lika mycket på inaktivitet utan deadlines. Vi kan ju dra ut på tiden bäst vi vill.
Tycker det verkar svårt att hitta pings i ett flufflöst spel.

Tycker "fri" röstning alternativt godtyckliga deadlines verkar bäst.

Garvar bort Vimes "när han är bybo också".

Tycker Recca varit mkt bra, och hon ska inte be om ursäkt (Totalt "missförstånd" av vad KK menade alltså, dvs att Vimes och Tyr mkt väl kan vara kopulerande uvar).

Drar fram en besynnerlig tolkning av hur Vimes "också" kan läsas:
"
Skrivet av: Tyr
Skrivet av: Vimes
Jag har rätt svårt för Tys spel, dock har han visat sig rätt duktig med speluppläggsanalyser. Min känsla när jag läser honom är dock at than är frikopplad från bybodiskussionen, det har han däremot varit (eller jag har upplevt det så) när han varit bybo också.

Ehm, är jag och Vimes den enda som använder också på det viset? T.ex. ""men så är han friformare också..."". Alltså emfasen läggs inte på också utan på att jag bara har spelat bybo. Också används för att understryka något. Men jag kanske använder språket fel.
"

Gör en UP-lista. (Noterbart är att han sätter 1UP på gröna Recca, samt att han försvarar Spiders vingliga start. Skulle en ulv våga sätta en etta på en av sina polare? Kanske, men knappast på fler än en. På samma sätt känns det dumt att sätta höga poäng på sina vänner i ett läge där Tyr inte är särskilt misstänkt än. Sett i ett vakuum, tror jag Tyrs ulvpolare ligger bland tvåorna och eventuellt ettorna här i listan)
"
Skrivet av: Tyr
!Paxen, 3up
Brynolf, 2up
Elmrig, 2up
Konrad Konvalj, 1up
Mukwa, 2up
Purgatory, 3up
Recca, 1up
Robert Jonsson, 2up
Spider Jerusalem, 2up
Vimes, 1up
xyas, 3up


Förklarar sig inför KokosKlämmaren angående sitt besynnerliga försvar av Vimes "också". Den sista meningen i det här inlägget skulle kunna ses som en groda; Om "också":t gällt någon annan hade Tyr ingen åsikt om hur det skulle tolkas.
Skrivet av: Tyr
Om inlägget gällt någon annan än mig så skulle jag väntat på Vimes, för då hade jag inte haft en aning om vad han menat med hans 'också'.


Tycker att Mukwa i sin UP-lista ger KK och Recca oförtjänt mycket skit.

Förklarar varför hans UP-lista hade så låga poäng. "1" var utgångspunkt.

Tycker Purgatorys (i mina ögon mjäkiga) genomgång är kanon.

Försvarar sig mot Reccas anklagelser om passivitet med att han vill ha rejält på fötterna innan han röstar. Är inte såld på storfavoriterna Paxen och Mukwa. Gör en intetsägande analys av RJ.

Tycker Mukwa mer känns som en stressad bybo än ulv, medan Paxen är något ulvigare. Röstar Paxen.

Försvarar sin analys av RJ med att han hade dålig koll på honom. Gillar inte att bli anklagad när han försöker hjälpa till.

Tycker Purgas spel har sänkt honom från 3UP (till 2 skulle jag tro).

Försvarar sig en stund mot anklagelser om RJ-analysen. Tycker att Paxen är den ende som egentlgen spelat icke-byboigt.

När Paxen outat sig: Tyr tycker det är svårt att motbevisa och att det vore katastrofalt att hänga väktaren. Låter rösten på Paxen ligga kvar.

Vågar inte rösta på Paxen. Misstänker Spider, men Mukwas AFK-kort smäller högre. Röstar på Mukwa (7:e rösten t.o.m.)

Tycker KK/Vimes avhopp från Mukwa-drevet var ett antiklimax. Tyr tänker i stället hoppa på Spider-drevet, men gör det inte än.

Tycker inte Spider varit skummare än vanligt (tredje gången Tyr säger det), men tycker att SJ borde vidga sitt spel till mer än bara Paxen. Röstar Spider

Tycker Mukwas AFK-kort var extremt kass och ulvigt. Men nu finns ju tid att dreva mot andra en stund.

Förtydligar att hans röst på Spider inte är pga misstankar utan bara för att få fart på honom. Förstår inte vad KK har för skit på Vimes. Är det värt att rösta ut någon grön-ish bara för att det är taktiskt och ger information?

Tycker Paxen är misstänkt med sin vresighet och stötvisa aktivitet. Tycker Mukwas försvar av sitt "AFK" inte håller.

Tycker Mukwa spelat upp sig, men inte tillräckligt. Förstår int det kloka i att rösta ut Vimes. Röstar Purgatory pga brist på substans.

Vimes-fejkdrevet har kommit igång. Tyr förstår inte varför folk röstar på Vimes och tror "Ulvarna leker med oss". (Indikation på att ingen i Vimes-drevet är ulv?)

Röstade på Purga eftersom han trots allt inte kommit med så mycket. Tänker absolut inte rösta ut Vimes.

Tycker Spider är mer trolig ulv än Purgatory, pga att han fastnade i Vimes-drevsfällan. Purga höll sig borta vid drevet och är intetsägande, så han är rätt misstänkt han också. Vill inte rösta på Spider då alla ändå bara brunförklarar allt Tyr gör.

Tycker Mukwa och många andra bedriver Tyr-häxjakt. Tänker hålla sig undan en stund.

Analyserar Spider. Hittar en del småskit, framför allt att Spider plötsligt misstänker Vimes.

Kommenterar Reccas röd/grön-lista. Tycker inte Brynolf är grön. Recca och KK är gröna. Elmrig är lite gränsfall; har spelat bra men är inte jättegrön. Misstänker OBD/Spider mer än Purga.

Tyrs främsta misstänkta är OBD och Cassius.

Tror att han möjligen skulle kunna grönas av en utröstning av Mukwa som ulv, "men är inte lika säker på honom längre". (Tyr anar att han kommer ryka, och tonar därför ned misstankarna på Mukwa?)

Röstar inte på Mukwa för att han inte är lika säker på honom längre.

Röstar Mukwa för att det är det andra stora drevet. Hade hellre sett drev mot Cassius eller OBD.
Nominerar Cassius, Mukwa och OBD som sina främsta misstänkta, mest Cass o OBD.

"Vimes försöker bara hjälpa till"

Tycker RJ ska kolla upp Spider och Purga snarare än Mukwa.

Röstar Cassius eftersom det står mellan de tu.
Gillar inte att Cassius inte försöker försvara sig själv.
Är mer säker på att OBD är ulv. Cassius är mer 60-70%.

"Skulle kunna skriva en sak, men det bär emot". Vimes hejar på. Tyr menar sig hålla inne på en grej som "skulle hjälpa". Vimes hejar på mer.

Säger sig vara siare. Vimes tycker det var "rätt att komma ut". Cassius och OBD får panik och hoppar av. Vimes efterfrågar brödsmulor, men hittar snart Citatet med stort C, och rundan är över.

Vimes kommenterar hur dåligt KK:s argument håller ihop här (kom ihåg, vi vet att Vimes var en grön bybo och han har bidragit med mycket skarpsinniga observationer).

Brynolf summerar sina åsikter om Tyrs äfventyr:

Så... ett försök att samla en och annan tanke.

Mukwa grönas av att Tyr kastat skit på honom större delen av spelet, och till och med lagt röst nr 7. I slutet av spelet tyckte Tyr att OBD och Cassius var mer misstänkta, och tonade ned Mukwa-grejen men lät honom ligga kvar på topp tre. Jag tror Tyr inte ville verka alltför nitisk i sina Mukwa-anklagelser när det väl stod ganska klart att han själv skulle hängas.

Tyr tycker Recca, KK och Vimes är grönast. Att ifrågasätta KK och Recca skulle nog varit vanskligt.

Vimes, däremot är Tyr ofa pigg på att försvara. Tyr har inte mycket ont att säga om Vimes under spelets gång (och inte tvärtom heller enligt KK:s genomgång ovan). Vimes asballa avrättning av Tyr skulle kunna vara uppgjord; det är ju Vimes som "lirkar fram" siaren ur Tyr.

Tyr försvarar Spider länge, men till slut hamnar han överst på ulvalistan tillsammans med Mukwa och Cassius. Vet inte riktigt hur man ska tolka det här. Blev det för riskabelt för Tyr att försvara sin ulvpolare Spider/OBD när hela byn satt honom i topp 3? Samma grej med Purg/Cass egentligen. Men skulle en ulv vid giljotinen verkligen bajsa på båda sina polare? Nä, ytterligare ett tecken på att bara en av dessa två kattor är Elake Måns.

Tyr har inte haft mycket samröre med Elmrig. Ger honom intetsägande 2UP, och tycker att han "spelat bra men inte helgrön".

---

Utifrån Tyrs äfventyr skulle jag säga att byn ser ut så här:
!Paxen - Tyr var på honom i början men kunde inte fortsätta efter outningen.
Elmrig - Tyr har mest hållit sig borta. Elmrig hoppade av Tyr-drevet en stund. (Jag har inte kollat upp vad Elmrig skrivit om Tyr, dock.)
Konrad Konvalj - Tyr vågar inte försöka angripa KK.
Mukwa - Tyr stångas med Mukwa, men lugnar sig när han själv står vid giljotinen.
Purg/Cass - Tyr håller sig borta, försvarar honom lite men till slut måste Cass upp på även Tyrs topp 3. Cass hoppar av Tyr-drevet en stund.
Robert Jonsson - Hm, svårt att säga. RJ är ju iaf stentuff i Tyr-drevet.
Spider/OBD - Tyr försvarar länge Spider, men måste till slut proppa upp honom på topp 3 pga grupptryck? OBD hoppar av Tyr-drevet en stund.
Vimes - Svårt. De verkar gilla varandra rätt länge. Hängningen är antingen en jävligt smart uppgjord manöver att offra Tyr när det redan var kört och gröna uv-Vimes. Eller bara den gamle vanlige bybo-Vimes i sitt esse.
xyas - Vetefan."

Vimes blir imponerat och tycker Brynolfs "Detta att IF Cassius = ulv THEN obd AND elmrig = bybo, är inte svagt, det är definitivt värt att ha i åtanke om vi nitar Cassius" är mycket bra.

Nu kommer Brynolf med svar till Cassius och säger att det nog inte finns något som stödjer ett samband mellan Tyr och Mukwa. Cassius säger "okej'rå". Brynolf påpekar en miss jag gjort, vilket jag senare säger "Ja, du har helt rätt i det. Sorry.".

KK fortsätter gömma sig bakom folk, den här gången Brynolf, och fortsätter misstänkliggöra och underminera Vimes. Vimes tycker också om Brynolfs skaprsinniga analyser. Han röstar på CAssius för han vet inte om han kunner komma rösta senare.

Cassius går med på att Brynolf kanske har rätt om Mukwa.

OBD postar en spelanalys av Mukwa:

Väldigt tidigt: ”!Paxen rödast hittills”
Gör ett inlägg om spelupplägg som senare blir kritiserat för att vara skrivet i förväg (av Recca?)
Föreslår anklaga systemet
Listar
1. !Paxen
2. SJ
3. Brynolf/Samtliga inaktiva

Vilket han kritiseras för av KK
Håller dock med om att det var ett ”skitinlägg”
Upptäcker !Paxens ”ta fast byborna”
Försvarar anklaga systemet och tycker 3 drev är för många.
Blir bråkad på av kk och säger sig komma att redogöra för varför han listade Brynolf
Mer kk-bråk där han tycker att han anklagas för ”två skitsaker”, men erkänner att han läst om och att Brynolf inte är skum
Vill ha långa rundor och kollektiva beslut för han fruktar att ulvarna annars försöker avsluta när en bybo är nära att hängas
Han uppmanar till att inte gå ut med vanillaroller och förkalrar sig med att han allt för ofta sett power roller outas första rundan. laugh
Håller fast vid anklagasystemet
”Vimes 2 UP
Har inte kommit in i matchen och skriver mest luft än så länge. Försvarar !Paxen, något han har för ovana att göra... Inget man kan hugga på, men bättre kan du!

Recca 3 UP
Är lika dryg och nedlåtande som vanligt. Inte världens mest önskvärda beteende, men dessvärre ingen scum tell heller. Bygger ett schysst case mot Purga (håller helt med om anti-by-formuleringen och utifrånperspektivet), men drar lite väl tunga växlar och jag får en svag känsla av att den där beefen är uppgjord via mail. Första ordentliga inlägg brukar bli mer av ett utifrånperspektiv, dels som presentation och som ett bekvämt sätt att förklara hur man har sett på spelet innan man på riktigt har börjat, det är ingen ovanlighet. Formuleringen är dock oroväckande.

Purga 3
Vi och de... Byn är 'vi' om man är bybo. Har annars bemött Reccas anklagelser på ett helt ok sätt.

KK 2-3
Jag tenderar att ge de som går hårt åt mig högre pingfaktor trots att de inte har gjort sig förtjänta av det så jag garderar mig med en 2,5:a. KK gör en helomvändning så fort läget presenterar sig, och har ett par rader som förklarar att han inte är så bekymrad över kortare rundor. Jag vet att KK är en smart spelare (den bästa vi har in my book) och därför känns hans motivation till att bojkotta anklagelsestrategin lite mer framtvingad. Varför inte en trea då? Därför att KK i övrigt spelar väldigt KK:igt, förutom möjligtvis att han är aningen hårdare på smågrejer som han annars bara mjukt brukar kommentera att han har iakttagit.

!Paxen 3
Jag har svårt att bedöma !Paxen, men jag fäller hellre än friar när det kommer till honom. Inte observant i början, och det kan man inte grilla honom för. Det största klavertrampet han har gjort är en formulering i stil med Purgas. Vill dock dra mig till minnes att !Pax tidigare har skrivit att det är sådana formuleringar som han medvetet måste tänka extra på för att verkligen vara 50/50. Det var dock inte hans svar när jag bemötte honom med den knasiga formuleringen.

Tyr 2 UP
Varken bu eller bä... aningen strandad då det inte finns så mycket att analysera än.

Brynolf 2 UP
Lite mjäkig, så det är en stark tvåa jag ger honom i betyg. Brynolf är en av de vassaste ulvarna på forumet och det finns god anledning att vara rädd för honom. Han har inte postat värst mycket och min första magkänsla var att han velade. Han har dock inte gjort något särskilt för att förtjäna högra UP.

Elmrig 2 UP
Känns stabil efter ett par inlägg, inget ordentligt... men å andra sidan har jag inte fokuserat tillräckligt mycket på honom heller. Ska kika lite mer på honom.

Robban 2 UP
Nybörjare som är skarp och bollar tillbaks anklagelserna. Du skulle hjälpa mig att bedöma dig om du började engagera dig i andra grejer än bara det som direkt har rört dina inlägg. Tyck till. Posta gärna en UP-lista (UP = UlvPoäng, ju högre desto ulvigare)

Xyas - UP
Jag kan inte bedöma xyas förrän han har gått igång på någonting, och än så länge har han varit för inaktiv.

Har nog glömt nån, men det skiter jag i för närvarande.

Nu loggar jag ut för idag, och återigen: har någon hängts när jag loggar in imorgon så kommer jag vara fly förbannad.”

Efter kritik lägger han till: ” SJ 3 UP
Hans första inlägg känns som "Förvirring är varulvarnas bästa vapen"-retorik, och sedan blev det dödstyst. Inget att hänga honom för, men än så länge har jag honom i toppen.”

Sågar Tyrs lista med låga UP

Krigar med Recca, KK och Purga. Värt att notera är att Purga hade felaktigt ankalgat honom för att vara sen på !Paxen och att Mukwa i det här läget misstänkte Vimes, men det verkar mest bygga på att Vimes kritiserat honom och hans lista. Han vägrar rösta dock. Väldigt känslomässigt inlägg.

Bråkar vidare och tycker att han är bra på att ta kritik, men nu har han inte tid till både anfall och försvar. laugh Återkommer till att kk inte spelar som sig själv utan mer aggressivt. Tycker Recca-Purge-debaclet verkar uppgjort (vet inte vad som åsyftas).
Röstar slutligen på Vimes. Men argumenten verkar mest emotionella. Nåt om att Vimes tyckte hans lista var mjäkig.
Jag tror att de här inläggen var från perioden då han var nära att åka ut. Därav det höga tonläget.

Förklarar sin röst på Vimes med att Vimes röst på honom är en ”illa underbyggd populist-röst”.

Gillar inte att !Paxen försöker få rundan avslutad efter väktaroutandet.
Tycker det är ok att bli utröstad för byn skulle få mkt information. Är arg.

Återkommer efter avhoppen. Tror att kanske en av Vimes, Recca, kk kan vara ulv, men inte alla.

Försvarar sitt afk med att spelsystemet gör det möjligt att skjuta på hängning.

Verkar misstänka att Vimes hoppade av drevet för att slippa bli misstänkt runda två.
KK och Vimes som synkade ulvar? tja, kanske... men i ärlighetens namn var det tillräckligt många bybor i drevet mot mig, så det hade gått att glida undan från anklagelserna efter att ni sett att jag var bybo... åtminstone för KK. Vimes hade varit tokröd. Nej, det här gjorde Vimes mer röd, och KK mer grön vill jag påstå.

Försvarar sig mot Tyrs ankalgesler om att försvinna när det var nära hängning.

Bråkar med Recca om att hon bara kritiserar med aldrig tar ställning.

Analys av Tyr #800496
Slutsats: ” Spelar väldigt safe och har inte så många åsikter. Gör inte mycket väsen av sig. Verkar vilja ha ett kollektivt beslut om röstandet, men bryter det. Tyrs röstande är ljummet och han pekar inte många fingrar mot någon mer än mot mig helt hux flux, och då i ett kritiskt skede. Tyr är skum och bitvis för aggressiv i sina svar mot vad han brukar. Det känns som att han vill att andra ska göra grovjobbet så att han bara behöver haka på.”

#800506
Ny lista, med Tyr och Vimes i topp på up4

Kritiserar Tyr för allmän försiktighet och för att han la den avgörande rösten. (borde vara grönande för Mukwa egentligen)

Gnäller över att !pax är borta

Jagar Tyr en del.

Gör en liten analys över sina mest misstänkta. Recca letar fel, men tar inte ställning tillräckligt. Oroar sig för att KK är en duktig ulv. Tyr är för safe och Spider har klantat sig. Tyr och Spider är mest misstänkta . Han släpper Vimes här och tar bort sin röst.

Noterar kks upptäck om att Purg tog rösten ur Vimes arsle.
Blandar ihop Tyrs och Spiders omotiverade röster
Vill att folk motiverar sina Vimes-röster
Inte övertygad av ulvfällan, tycker Recca ska prestera en röd-grön-lista
Röstar:Tyr
Tycker att KK är knallröd om Tyr är röd pga att kk ville döda mukwa före.
Scumtell om kk är kvar i spel
Bråkar lite med Recca
Purg kallar honom Mukawa

Därefter grönar han Mukwa. KK hugger direkt och vill ha en koppling mellan Purga(Cassius?) och Mukwa (vilket han får, men OBD säger det är ingen direkt koppling). Vimes påpekar även följande: Ulvarna i det här spelet måste våga påverka, det är en big deal för byn. För i vanliga spel med fasta deadlines kan ulvarna i många lägen bara slappna av och hoppas på att byn ska nacka fel person. Här krävs ju ett helt annat röstunderlag, och är byn inte säker på sin sak kommer den inte rösta ut. Därför sitter ulvarna brunt till, dom måste påverka utröstningen om dom ska kunna vinna.

Elmrig gör en post som tjänar till för att underminera vårt förtroende för Vimes - ett inlägg som Vimes svarar att han redan svarat på.

Sen sägeR Mukwa något fucking brilliant till/om KK:

Ett sätt att bli aningen mer grön. Du har ju inte varit på Tyr alls. Du valde t o m bort honom i drevet. Att du gör som alla andra och röstar på Tyr efter ett tag är ju ingenting du kan använda för att gröna dig själv. Du har inte velat se Tyr dingla, du har velat se mig dingla.


(Han gör missen dock att tro Vimes är lite för smart och kan vara en ulv. Vilket vi fick vet inte stämde - Vimes var jävligt smart.) Mukwa säger dock åt KK att lägga ned siarfiaskot och förklarar ganska utförligt varför (märkligt hur KK verkar glömma allt sådant där)

Brynolf märker att KK börjar slira: "Noterar att Konrad har börjat glappa sedan slutet på förra rundan. Skärpning, Klas!" Lägger sen röst på Cassius, eftersom han är övertygad att OBD eller Cassius är ulv - och om Cassius fälls så är Elmrig frikänd (med andra ord, det betyder att Brynolf fotfarande ser Elmrig som en ulvmisstänkt).

!Paxen säger att han kommer skydda siaren, men förstår inte varför denne sla avslöjas. (Ännu en som påpekar KK:s idé är korkad)

Mukwa säger "Ja, Tyr försökte misstänkiggöra mig". Han spekulerar även i varför Recca dog:

* hon alltid är aktiv och farlig
* hon hade mig som toppkandidat, och det gör det lättare att rösta ut mig
* KK är bybo och ulvarna var för rädda för väktarskydd, alternativt att KK är ulv.
(Notera det etmarkerade som jag gjorde.)

!Paxen fortsätter med att tala om att han tror OBD är grön, men inte har koll på Cassius. Han säger dessutom: I en speluppbyggnad som denna så måste ulvarna vara igång mer än byborna. Dom kan inte låta byborna tänka själva. (Jag vill belysa det här eftersom det passar så väl in på KK - han försöker driva igenom Siar-grejen, få snabba och ogenomtänkta hängningar, nu senaste mistänkliggöra Xyas - för att endast nämna en del saker. KK är i högsta graden aktiv att försöka hjärntvätta oss bybor.)

OBD verkar också få upp ögonen för KK, för nu skriver denne att han inte är lika grön längre pga. siaroutningen. OBD vill ha en sammanfattning på KK:s beteende som Mukwa har. (Det tycker jag också vore bra, vi alla behöver granska KK rejält nu!)

Brynolf säger att om OBD, Cassius och Elmrig är ulv, så borde Vimes grönas. (Betyder det här i så fall, eftersom Vimes är grön, att någon av OBD, Cassius och Elmrig är ulv? I så fall sätter jag mina pengar på Elmrig). Brynolf fortsätter spekulera lite om Tyr och dennes outning av att han skulle varit siaren. Mukwa håller med om det Brynolf säger om Vimes, men höjer ett varningens finger och säger att ulvarna inte nödvändigtvis är samspelta.

!Paxen postar sammanfattning om första delen av Purgatorys spel, men säger han ska fortsätta innan han kommer till Cassius. Sker ej.

Mukwa analyserar Vimes briljans och kommer fram till Så vad tror jag på då? Att Vimes läser fett snabbt och borde ställa upp i OS om fyra år. Vimes är grön. OBD grönar sen också Vimes, Vimes förklarar hur han gör. Sen blir Vimes full.

KK säger "okej då, jag släpper Siaren". (Det varar inte särskilt länge innan KK tjatar om Siaren igen.) Nu vill KK även hänga folk på löpande band. Han vill hänga Cassius först, sen Vimes. (De flesta verkar vara inne på Cassius, så det är ett betydligt lättare mål för ulv-KK än Vimes, vars försök att svartmålas misslyckats)

Brynolf försöker få aktivitet i Cassius för att försvara sig. KK försöker svartmåla Vimes igen. Vimes vill försvara sig och säga KK är nojig, men undviker då han säger han är lite för packad.

!Paxen lägger röstp å Cssius och understryker inte han är säker på det. Han är inte helt glad på KK och det låter som han är villig att rösta där framöver pga. siaroutningen (Kom igen, !Paxen! Lägg rösten på KK!) !Paxen understryker också att Siaren kanske inte ens lever. (Jag delar den misstanken för övrigt pga. vad Vimes föreslog: hänger vi fel, kom med infon! Recca var siaren?) Velande lägger jag, dum nog som jag är, rösten på Cassius.

KK fortsätter med siarouttningspropagandan, vilket vid det här laget struktis under femhundraåttielvamiljoner gånger varför det är en dålig idé. KK visslar som inget har sagts. Vimes säger: Skit på dig. Brynolf gör misstag(?) och verkar gå på KK:s smutskastning mot Vimes. Vimes är full, men pekar ut OBD som misstänkt om Cassius är bybo. Och där tog rundan slut.

Sammanfattning

Jag tycker KK är den allra starkaste lysande ulven av flera skäl.

1) Han vill att vi ska outa siaren. Han har tjatat om det länge nu, trots att både Vimes och Mukwa förklarat ganska omfattande varför det är en dålig idé. När han nu senare blir påmind av mig att han är ensam om det, så slår han undan med det "Jaja, det är så svårt att minnas". Med tanke på hur mycket kritik han fått för det borde det inte vara särskilt svårt att minnas.

2) Under hela förra rundan princip så ägnade KK sig åt att smutskasta och underminera Vimes, som hela tiden kom med starka påpekande och kommentarer. Med Recca bort var Vimes ett stort hot och var delaktig till att en ulv dödades fort. Ett reellt hot som ulvarna alltså. Smutskastningskampanjen går sådär dock och ingen verkar lyssna på KK. (Minn spekulation är att det är därför Vimes dog)

3) Appropå Recca, KK tar till en metod som känns som en tydlig scum tell. Han använder Recca, som inte kan säga emot och som alla ser upp till (som var grön också), för att höja sin status. Han säger inte "jag tror så här", utan hela tiden är det "vår ärade och skarpsinniga Recca var på samma spår som mig". På så sätt minimerar han strålkastaren på sig själv och att vi ser honom som den ulv han är.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Jä, bra genomgång RJ, ger lite annorlunda vinklingar på saker och ting. Vi borde kolla upp KKs relation till Tyr under runda ett noggrannare. Vi har ju faktiskt låtit honom tuffa på obehindrat hittills. En uppgift för dig kanske, RJ? Du verkar vara på hugget vad gäller Konrad.

Brynolf säger att om OBD, Cassius och Elmrig är ulv, så borde Vimes grönas. (Betyder det här i så fall, eftersom Vimes är grön, att någon av OBD, Cassius och Elmrig är ulv?
Njäe, tyvärr funkade inte den teorin åt båda hållen om jag tänkte rätt. Hade någon av Vimes och Cassius varit ulvar, hade jag sett OBD och Elmrig som rätt gröna. Men så var det ju inte. Jag ska ta itu med det där i morgon och se om jag kan hitta nya IFs and THENs utifrån vad vi vet nu.

Nu sömn!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Brynolf said:
Konrad Konvalj said:
Brynolf said:
Vi har råd att hänga EN bybo till, så om den här rundan också går åt skogen MÅSTE siaren kliva fram i nästa.
Okay. Sämre än jag trodde i mina beräkningar.

Vad betyder xyas ickeröst i det här? Det måste vara en fördel för ulvarna att han är kvar i spel eller tänker jag fel?
Ajaj, jo det kan man säga.

Vi är nu 6 mot 2. Fem röster krävs för hängning. Byn har fem röster utan Xyas.

I värsta fall är vi nästa runda 4 mot 2. Fyra röster krävs för hängning. Byn har bara tre röster. KLÅDA!
Precis. Det ger ulvarna en större makt i röstningen.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
R.J said:
Jag tycker KK är den allra starkaste lysande ulven av flera skäl.

1) Han vill att vi ska outa siaren. Han har tjatat om det länge nu, trots att både Vimes och Mukwa förklarat ganska omfattande varför det är en dålig idé. När han nu senare blir påmind av mig att han är ensam om det, så slår han undan med det "Jaja, det är så svårt att minnas". Med tanke på hur mycket kritik han fått för det borde det inte vara särskilt svårt att minnas.

2) Under hela förra rundan princip så ägnade KK sig åt att smutskasta och underminera Vimes, som hela tiden kom med starka påpekande och kommentarer. Med Recca bort var Vimes ett stort hot och var delaktig till att en ulv dödades fort. Ett reellt hot som ulvarna alltså. Smutskastningskampanjen går sådär dock och ingen verkar lyssna på KK. (Minn spekulation är att det är därför Vimes dog)

3) Appropå Recca, KK tar till en metod som känns som en tydlig scum tell. Han använder Recca, som inte kan säga emot och som alla ser upp till (som var grön också), för att höja sin status. Han säger inte "jag tror så här", utan hela tiden är det "vår ärade och skarpsinniga Recca var på samma spår som mig". På så sätt minimerar han strålkastaren på sig själv och att vi ser honom som den ulv han är.
1. Jag har mer ingående förklarat varför siaren skall fram. Jag tycker fortfarande att det är för riskabelt att låta den vara i gömmorna och inte göra någon nytta. Vi har en mindre kris i byn.

2. Stämmer. Jag har gjort allt för att underminera Vimes status i byn. Varför? På grund av att jag haft honom som ulv nummer 3. Hade han överlevt ett nattmord hade jag fortsatt den här rundan. Något jag också rätt ingående förklarat. Min spekulation till varför Vimes dog: Det ger ulvarna en stor möjlighet att ansätta K.K och vända byn emot honom.

3. Om du läser igenom runda 1 och gör en sådan här vacker analys som du gjort över runda 2 kommer du upptäcka exakt det jag skriver Robban. Alltså, det är en sanning. Jag och Recca var jävligt skarpa båda två i de första 500 inläggen av runda 1, men det kan ju inte du veta eftersom du inte var med riktigt på samma vis då.

Jag och Recca var de som hittade saker på Tyr. Jag och Recca var de som pressade Tyr så att han började lämna ifrån sig scum tells. Tyr gjorde det ju bra som ulv med tanke på att han förstärkte mina misstankar gentemot Vimes.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Brynolf said:
OBD hoppar som bekant av drevet mot Tyr, och när han bestämmer sig för att hoppa tillbaka har han en unik motivering:

OBS said:
Nej, det kom för sent för att vara trovärdigt.

Röst:Tyr
Det är först i sin nästa post som han noterar Vimes genialiska (ja, nu kan vi konstatera att det var det) avrättning.

OBD, menar du att OM Tyr skulle ha varit siare, skulle han ha gått ut med det tidigare? Förklara gärna hur dina tankar gick där i slutet av rundan.
Min tanke var att eftersom det kom så sent så var det sannolikare en desperat sista åtgärd. Mer än så tänkte jag inte i stunden.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Konrad Konvalj said:
Okay. Jag kanske är helt ensam om att tycka att siaren skall säga sitt. Har inte full koll på vad övriga tycker om det, men jag brakar väl loss ändå för att förklara hur jag ser på det hela.

Steg 1: Jag förutsätter att xyas inte är vår siare och att vår siare utesluter xyas som mål.

Runda 1

Jag förutsätter att siaren har gjort sitt jobb och inte valt att sia: Recca-!Paxen-Tyr

Det ger oss färgen på någon av följande: Brynolf-Elmrig-K.K-Mukwa-Purgatory-R.J-Spider-Vimes

Jag hoppas att siaren har gjort ett bra val. I runda 1 var det en hel drös med spelare på ulv-tapeten, men Purgatory-Spider-Mukwa var väl de som låg allra högst upp på diverse listor.

Valde siaren Purgatory (senare Cassius) kan vi numera se som en omöjlighet. Då hade vi aldrig hängt Cassius för han hade siats grön.

Runda 2

Jag förutsätter fortfarande att siaren gjort sitt jobb och inte valt: !Paxen-Cassius

Det ger oss färgen på någon av följande: Brynolf-Elmrig-K.K-Mukwa-R.J-Spider-Vimes

Jag hoppas att siaren har gjort ett bra val. I runda 2 var det också en hel del spelare på tapeten. OBD (f.d Spider) och Mukwa var väl de som stod högst upp på flest listor förutom Cassius om jag inte minns fel?

Valde siare Vimes så är det ju oturligt för oss.

Runda 3

Om vi hoppas riktigt mycket kan siaren således ge oss färgen på två spelare nu i runda 3:

Brynolf-Elmrig-K.K-Mukwa-R.J-Spider

!Paxen är väktare och grön.
xyas är en sumprunkare.

Det finns två ulvar kvar i spel. Siaren kan gröna 2 av 6 eller röda 2 av 6 eller ge oss 1 röd och 1 grön. Det är bra skit vill jag påstå.

Lägg där till att vi kan använda oss av siaren för att gröna/röda en spelare till runda 4 med hjälp av !Paxens beskydd. Jag är ingen matematiker på något vis men nog måste det gynna byn allt.

Och detta slog mig nu:

xyas är ju fanimäj ett guldkorn för ulvarna. Någon har varit inne på hans ickeröst tidigare, men detta är väl ett vapen som ulvarna har en liten fördel av? Vi har råd att hänga två bybor i rad har jag för mig det finns någon uträkning för, men finns xyas med i beräkningarna? Alltså, att xyas inte lägger någon röst eller? Någon matematiker får dra fram det här pronto och förklara vad xyas ickeröst gör vid ett läge då vi hängt två bybor. Ulvarna bör väl ha en fördel av att ha honom kvar vid sidlinjen? Han räknas ju som en död spelare om han inte röstar så att säga. Jag kan tänkas vara helt ute och cykla nu. Stoppa mig i så fall.
Xyas är ett problem, men vad gäller rösträkning så gör det ingen skillnad egentligen. Det krävs ju ett fast antal röster för att hänga nån, och ulvarna behöver snarare få med sig en större del av de aktiva för att få ut en bybo. Det kommer att krävas konsensus kring utröstningarna.

En intressant situation kan uppstå om byn drevar mot en ulv men inte kan få ihop tillräckligt med röster utan stöd från ulvarna eller Xyas. Antagligen stannar spelet av då, men ulvkompisen kommer att se klart suspekt ut när xyas väl kommer tillbaka.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Wow! Bra jobbar Robert. Vilken insats du gör.

Jag har börjat omvärdera KK en del. Mkt av min grönkänsla kring kk byggde på hans aktivitet, ledning och en skvätt fanboyism. Kk brukar vara den klart skarpaste spelaren i mina ögon, men så har det inte sett ut nu.

Jag väntar med att lägga min röst där för att det inte ska gå för fort. Förra rundan gick lite väl snabbt. När jag la min röst var jag medveten om att det kunde ta slut den kvällen, men det störde mig inte eftersom jag var övertygad om att Cassius var ulv. Jag tror till och med att jag gör så här:

Anklaga:KK

Systemet kanske inte är så dumt ändå. :gremsmile:
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Ond bråd död said:
Anklaga:KK

Systemet kanske inte är så dumt ändå. :gremsmile:
Jo systemet suger.

Lägg en röst istället. Det blir lite mer definitivt då och det både känns mer för mig och för dig om du lägger en röst.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,489
Brynolf said:
Det vi kan slå fast är ju i alla fall att Vimes är en sjuhelvetes snabbläsare.
Fuck yes! :gremsmile: klart värt att åka ut för att ni skulle behöva erkänna det. Nå, hitta ULVARNA nu, och häng dom.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Ni är tamejfan dumma i huvudet. Varför är vi inne i runda 3?

KK är ulv, men i övrigt är alla sumprunkare.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Att vi förlorar Vimes kan du ju absolut inte skylla på någon framhetsad hängning av Cassius i alla fall. Ulvarna gjorde ett bra drag och satt oss lite på pottkanten, men det reder sig nog.
Att vi inte får tillgång till den gröne Vimes vishet i mer än ett par sketna dagar däremot, det kan vi skylla utröstningen på. Hur mycket hann !Paxen komma in i runda 2? jag? nån? Nä, det här var rakt igenom kasst och jag tänker avsluta med något drygt som Recca kan få mobba mig för i efterhand:

Vad var det jag sa?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Brynolf said:
Vi borde kolla upp KKs relation till Tyr under runda ett noggrannare. Vi har ju faktiskt låtit honom tuffa på obehindrat hittills. En uppgift för dig kanske, RJ? Du verkar vara på hugget vad gäller Konrad.
Det kan jag göra, men jag kommer inte ha tid med det idag, utan tidigast i natt eller under morgondagen då. Återkommer med vad jag finner.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Mukwa said:
Vad var det jag sa?
Ok ok, du är elit. :gremlaugh: Ja, det blev en extremt framhastad runda det där. Men vi var så jävla säkra på att vi var på rätt väg. Jag menar, alla misstänkte Tyr, Cassi och OBD. Och Tyr var ulv, då måste ju de andra misstankarna också vara befogade. Nä, nu får vi ta och lugna ner oss. I synnerhet som Xyas-frånvaron som sagt betyder att vi i princip torskar om vi hänger en bybo till.

Mukwa, jag vill gärna att du uttalar dig i Siar-debatten och ger en liten analys av hur läget ser ut just nu rent tekniskt. Vad är "statistiskt" bra och dålig bykaktik nu?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Brynolf said:
Ok ok, du är elit. :gremlaugh:
Thank you :gremsmile: Nä, men ärligt talat. Jag älskar er allihop, men det här gick inte så bra. Runda 2 borde inte ha avslutats förrän vi hade analyserat runda 1 och alla fått tycka till ordentligt. Gjort är dock gjort och nu får vi leva med det. Nu ser vi till att det inte upprepas.

Mukwa, jag vill gärna att du uttalar dig i Siar-debatten och ger en liten analys av hur läget ser ut just nu rent tekniskt. Vad är "statistiskt" bra och dålig bykaktik nu?
Först och främst kan jag meddela att det finns många inlägg som pekar på vaniljstatus, vilket innebär att ulvarna redan har stor information om vem som faktiskt är siare (och därför är det bananas att göra som KK och börja diskutera siandet). Det är inte bra, för det tvingar oss att stressa fram siaren.

Så här:

8 deltagare kvar - 6 bybor och 2 ulvar. !Paxen är väktare. Det innebär att ulvarna har 1 på 5 att pricka rätt. En eller två av dessa fem har troligtvis hunnit formulera sig på ett sådant sätt att ulvarna kan utesluta dem. Ulvarna har med andra ord väldigt goda chanser att plocka siaren den här nattrundan. Det talar för att siaren ska komma fram den här rundan.

En annan sak som talar för att siaren ska komma fram den här rundan är att följande rundor kan komma att se ut så här:
R4: 6 deltagare - 4 bybor och 2 ulvar.
R5: 4 deltagare - 2 bybor och 2 ulvar.

Nackar vi en bybo den här rundan (R3) kan vi inte lita på den som kommer ut som siare i runda 4, för då kommer en ulv göra det, oavsett om den riktiga siaren är kvar i spel eller ej. Alltså - i R4 kan vi inte lita på siandet.

Xyas är ett orosmoment som gör det hela ännu värre.

Med det sagt tycker jag att siaren ska komma ut den här rundan. Då återstår en annan fråga. Hur?

Mitt förslag är att vi kör en kontrollerad outning av roller, på så sätt försvinner möjligheterna för ulvarna att ljuga om siandet, för vi väljer när de ska ljuga i så fall. De ulvigaste ska claima roller först. Det är jävulskt viktigt att vi inte blåser av den här rundan förrän vi har analyserat ordentligt. Även gröna namn kommer ge god information, och låta oss se R1 i nytt ljus.
Den här outningen kommer ta ett tag, och den kommer gå i två steg. Först vill jag att alla rankar vilken ordning de tycker att alla ska outa på. Glöm inte att motivera era mest misstänkta. Efter det kollar vi av våra listor och bestämmer en gemensam lista för claimande.

Anledningen till att jag inte vill att siaren ska komma ut rakt av är för att det blir mindre att analysera då, eftersom alla analyser kommer göras utifrån vad siaren kommer med. Det dödar analysmaterialet, för siaren kan bekräfta vilka som tänkt rätt och fel.

Tills det här är gjort och vi fått tid att analysera tycker jag att vi lägger ned röstandet helt.

Vad säger ni andra?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Bra, skitbra! Jag visste att du skulle komma på nåt fett. Återkommer snart eller efter handbollen.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Oh, btw. Kanske ska skriva en rad om varför jag ändrar mig angående siarclaimandet, och sållar mig till KKs sida.

R2 är onödigt för tidigt, och att siaren kan dra i handbromsen hade varit ett bra alternativ för R2, men nu har vi inte så mycket att gå på eftersom R2 avslutades så fort, och i R4 kan vi inte lita på siaren, så även om vi kommer fram till att hänga en ulv den här rundan måste siaren ut. Och då är det bättre att göra det så att vi får mucho information från det.
 
Top