Nekromanti Varulvsspelet - Klassikern - Runda 3

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: Gammal lort...

Noterar i övrigt att spelledaren börjar bli otålig, att Sapient kör på bra och att jag inte riktigt hänger med i bråket kring Mukwa och KK. Ska försöka läsa ikapp på den fronten.

Om Robert är ulv, ligger min gissning i dagsläget på Elmrig som den siste.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Re: Gammal lort...

Ska iväg på rollspel nu, lägger min röst sålänge.

Röst: OBD

Motiavtionen finns delvis i mina korta genomgångar av R2 och R3 so far samt min oskrivna genomgång av R1 (Vimes-fällan, hela starten, SJs spel, etc). Kommer imorgon!
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: Gammal lort...

Elmrig said:
Sapient said:
Elmrig said:
Jag hinner inte just nu men jag gissar att det finns en del i mina inlägg under andra hälften av R1. Ska försöka få tid imorgon förmiddag.
Gissar du på vad som finns i dina inlägg, när de är gjorda eller vad? (Av vem, kanske?) Du minns väl vem du anklagat?

Det där verkar, apropå det där med att lova bevis och sedan inte riktigt kunna leverera, väldigt vagt.
Det stämmer att jag inte har 100% koll på vad jag ordagrant skrivit i mina inlägg i runda 1 (det är en hel del inlägg i den rundan, bara så att du vet). Jag har en uppfattning om vad jag skrev och jag vet vem jag var på, därför skrev jag som jag skrev.

Och vad är det för en fråga egentligen? Jag har fullt sjå att hinna hänga med i tråden som det är och klarar mig bra utan en massa snömos som kräver svar (snögubbar?) mellan de intressanta inläggen.
Hmmm.... Tack för svar. Ett märkligt svar, men ändå. Det var kanske just det jag väntade mig.

Alltså, hur jag än vänder och vrider på det så är formuleringen "...jag gissar att det finns en del i mina inlägg under andra hälften av R1" väldugt underlig. "Gissar att" signalerar helt tokiga saker för mig.

Om det nu var tidpunkten du var osäker på, hade väl det naturliga varit att skriva något i stil med "i mina inlägg, jag minns inte när - men jag gissar mot slutet av runda 1" eller så. Det hade varit lätt att förstå.

Men jag tänkte också (helt ärligt) att du kanske var osäker på vad du faktiskt hade skrivit. Ibland har man ju misstankar man inte skriver ut. Kan vara svårt i efterhand att minnas.

Då hade det t.ex. varit naturligt att skriva något i stil med "jag minns inte hur mycket jag skrev om detta i R1, men jag minns att jag reagerade på saker. Jag ska återkomma..."

Typ så.

Båda förklaringarna tedde sig helt rimliga. Men märkligt formulerat - och sånt ska man alltid reagera på. Frågar man inte, fångar man inga ulvar.

Så jag frågade - och du svarar precis som en ulv.

Du är snäsig, du försöker förklara bort det - och du drämmer till med att tala om för mig var jag ska leta (någon annan) och inte (dig).

Det är inte svaret från en jäktad bybo, utan från en ulv som inte gillar uppmärksamheten.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: Gammal lort...

Sapient said:
Här är mitt förslag - vi kör lite ""djävulens advokat"". Jag är advokaten, för jag har haft svårt att placera Roberts spel.

Försök övertyga mig. Jag argumenterar emot.
Hur ser du på det här scenariot?

Ulv-RJ vill inte gärna börja anklaga Konrad utan att det verkar finnas fog för att byn ska haka på. Konrad sågs länge som grön av de flesta, men i runda 2 börjar han slira lite och framför allt Mukwa börjar se mer misstänksamt på honom. I början av runda 3 försöker RJ spä på misstankarna genom att leta upp mängder av skit på Konrad. OBD hänger på lite men ifrågasätter en hel del av RJ:s punkter, vilket även jag gör.

När det inte verkar gå vägen försöker Rob komma undan genom att hävda att det var en håningsfälla och att Mukwa och OBD trillade i (vilket inte stämmer nåt vidare; Mukwa var redan inne på Konrad och OBD käftade emot en hel del). När detta påpekades börjar han köra "oj, ja jag såg visst lite ulvig ut trots allt", för att sedan köra det så kallade AFK-kortet.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Gammal lort...

Brynolf said:
Sapient said:
Här är mitt förslag - vi kör lite ""djävulens advokat"". Jag är advokaten, för jag har haft svårt att placera Roberts spel.

Försök övertyga mig. Jag argumenterar emot.
Hur ser du på det här scenariot?

Ulv-RJ vill inte gärna börja anklaga Konrad utan att det verkar finnas fog för att byn ska haka på. Konrad sågs länge som grön av de flesta, men i runda 2 börjar han slira lite och framför allt Mukwa börjar se mer misstänksamt på honom. I början av runda 3 försöker RJ spä på misstankarna genom att leta upp mängder av skit på Konrad. OBD hänger på lite men ifrågasätter en hel del av RJ:s punkter, vilket även jag gör.

När det inte verkar gå vägen försöker Rob komma undan genom att hävda att det var en håningsfälla och att Mukwa och OBD trillade i (vilket inte stämmer nåt vidare; Mukwa var redan inne på Konrad och OBD käftade emot en hel del). När detta påpekades börjar han köra "oj, ja jag såg visst lite ulvig ut trots allt", för att sedan köra det så kallade AFK-kortet.
Det är ju inte enbart AFK-kortet han kör med. Han skriver väl dessutom att han inte tänker försvara sig på nått vis om jag inte minns helt fel. Sitter på paddan nu så jag är lite off. R.J vill inte på nått vis försvara sig mot sånt som andra inkluderat mig själv lagt fram. Anledningen till att han inte vill svara eller försvara sig är på grund av att han misslyckats med håningsfällan och de frågor som ställs blir ju rätt fel då plötsligt R.J bytt riktning och skriver att allt var en fejk.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Gammal lort...

Elmrig said:
Ska iväg på rollspel nu, lägger min röst sålänge.

Röst: OBD

Motiavtionen finns delvis i mina korta genomgångar av R2 och R3 so far samt min oskrivna genomgång av R1 (Vimes-fällan, hela starten, SJs spel, etc). Kommer imorgon!
Jag finner det omöjligt att OBD är ulv om R.J är ulv så att rösta ut OBD den här rundan känns ofrescht.

Är du bybo och osäker på R.J är det bättre att skriva det så vi vet vart du står. Nu lägger du en röst och visar att du inte vill hänga R.J

Är R.J ulv kommer det se fel ut för dig om du ligger i OBD drevet, men är R.J bybo kommer det se mer rätt ut men det kommer inte på nått vis göra dig mer grön. Det jag menar är att du skall ta ställning för eller emot R.J istället för att ta ställning för eller emot OBD. För byns bästa inte ditt eget bästa.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Gammal lort...

Sapient said:
Brynolf said:
Om Robert är ulv, ligger min gissning i dagsläget på Elmrig som den siste.
Instämmer!
Är det fler som ställer upp på detta?

Mycket kommer ju att hänga på nattmordet och !Paxens insats. Jag hoppas på att !Paxen gör åt oväntat och kanske på nått vis hjälper oss.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: Gammal lort...

Brynolf said:
Sapient said:
Här är mitt förslag - vi kör lite ""djävulens advokat"". Jag är advokaten, för jag har haft svårt att placera Roberts spel.

Försök övertyga mig. Jag argumenterar emot.
Hur ser du på det här scenariot?

Ulv-RJ vill inte gärna börja anklaga Konrad utan att det verkar finnas fog för att byn ska haka på. Konrad sågs länge som grön av de flesta, men i runda 2 börjar han slira lite och framför allt Mukwa börjar se mer misstänksamt på honom. I början av runda 3 försöker RJ spä på misstankarna genom att leta upp mängder av skit på Konrad. OBD hänger på lite men ifrågasätter en hel del av RJ:s punkter, vilket även jag gör.

När det inte verkar gå vägen försöker Rob komma undan genom att hävda att det var en håningsfälla och att Mukwa och OBD trillade i (vilket inte stämmer nåt vidare; Mukwa var redan inne på Konrad och OBD käftade emot en hel del). När detta påpekades börjar han köra "oj, ja jag såg visst lite ulvig ut trots allt", för att sedan köra det så kallade AFK-kortet.
Jo, vi såg ju alla det där. Men är det inte förenligt med att Robban är nybörjare?

Runda tre börjar, alla är förvirrade (och några förbannade...) Som en god Bybo börjar RJ gräva i det förflutna. Först allmänt, sen mer inriktat på KK. (Kanske han får idén om honungsfällan medan han först gräver allmänt, väljer KK - ser vad som kan tänkas komma fram...)

Nej, det stämmer inte. RJ började anklaga KK så fort rundan var igång.

...

Hmm. Låt mig kolla RJ:s spel under runda 2.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Nu hänger vi RJ!

Okej, jag har kikat på Runda 2 - och RJ följer i mångt och mycket samma skumma mönster. Påstår saker försöker bygga cases (mot Mukwa).

Sen när det spricker, är han tyst ganska länge och låtsas sen inte om något mycket alls. (När hans felslut påpekas, är han snabb att erkänna sig lost och vilse...) Typ inte olikt denna rundan.

Inte jätterödande, men tillräckligt.

Jag är med.

Röst: Robert J
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Nu hänger vi RJ!

R.J R1 said:
Tack för svaren, men okej då ska jag provocera här då. Enligt beskrivningen av varulvarna (som åtminstone är tre) så är det tydligt att de får kommunicera med varandra hur mycket de vill.

Det skulle underlätta om ulvarna samarbetade mot en enskild bybo för få den i dåligt sken. Av det som hittills postat kan jag ju tycka att Konrad och Elmrig samarbetar väldigt väl för att svartmåla !Paxen. Kanske lite för väl. Så jag röstar på Elmrig, så han får ge en motivering varför han INTE är en varulv.
I R.J´s andra post är han bra sugen på att klossa ihop K.K+Elmrig.

R.J R1 said:
Att du sen verkar vilja rentvå Elmrig skulle ju rent hypotetiskt stödja min tes att du och Elmrig faktiskt är ulvar och samarbetar, men det spåret ska vi ju inte ta, eller hur?
K.K+Elmrig tidigt i runda R1

R.J R1 said:
KK och Elmrig: Eftersom jag klumpade ihop de två i början gör jag det nu också. Alltså, KK:s sätt att försvara Mukwa i senaste röstomgången och sen vilja undvika att rösta på honom i ett tidigare inlägg kändes ulvigt, men han ändrade sig och gjorde en helt korrekt röst. Detsamma gäller för Elmrig som istället väljer att rösta på Tyr. Men Elmrig har precis som KK tagit ställning för Mukwa (inlägg #801019) men tyvärr inte riktigt släppt mistanken vad jag kan förstå, och det känns inte helt bra. Det vore bra om vi kunde rösta ut Mukwa (inte för att ge oss data, utan för att han är en ulv). Inget ulvigt med Elmrig dock.
Mot slutet av R1

R.J R2 said:
I ärlighetens namn har jag just nu noll inspiration att analysera något djupare. Tror jag bet hårt i gräset då min första inrotade plan raserades likt Berlinmuren. Så just nu är jag väldigt villrådig. Folk börjar peka ut KK som skum och det skulle eventuellt kunna väcka mina misstankar om KK och Elmrig som jag hade först. Kanske börja gräva där igen?
R.J vill verkligen börja gräva i K.K+Elmrig

Det var det..

Är R.J ulv så kanske det pekar på att han vill smygbruna sin ulv polare Elmrig genom rundorna. Förutom detta har det nog inte varit så hårda misstankar mot Elmrig.

Under R.J´s K.K-analys grönade han till och med Elmrig med (men allt det var ju fejk så? svårt att tolka).
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: Nu hänger vi RJ!

Ja, det att RJ är ute efter att klumpa ihop dig och Elmrig, är något som stör mig.

Onekligen påverkade det mig från början, jag har ju varit (och är) inne på att det fanns ett mönster er emellan - men att det var Elmrig som skuggade dig.

I så motto kan jag se det som att RJ bara pekar på något som alla kan se, och som om KK skulle hängas och visa sig vara grön (utifrån min RJ+Elmrig-teori) så skulle detta färga av sig på Elmrig. Eller, om Elmrig hängdes och visade sig vara brun, skulle RJ kunna peka anklagande på KK.

Och så länge som jag kan hitta en hel del som tyder på att det var Elmrig som skuggade (det är vad jag håller på med just nu) så känns det där troligt. Kan vara överenskommet mellan Elmrig och RJ.

Så än så länge känns det inte som det sticker ut från eller motsäger mina teorier.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Gammal lort...

Konrad Konvalj said:
Elmrig said:
Du tyckte att caset mot Cass också var bra, men det visade sig vara helt fel. Jag var rätt säker men att utesluta möjligheten att Tyr skulle vara grön är bara dumt. Vi har ingen tidspress och att vänta 24h hade inte skadat oss.

Vad jag försökte, väldigt otydligt, uttrycka:

Jag vill vänta tills imorgon men om vi tvunget måste hänga någon (vilket vi inte var tvungna att göra) så tycker jag att det är bättre att hänga Cass så länge vi inte har någon indikation alls på att Tyr inte är siaren. Otydligheten är på grund av stress, jag blev riktigt nervig när Tyr outade och ingen verkade sugen på att flytta bort sina röster. Att mitt svar kom sent berodde på att jag hade annat för mig paralellt med spelet.
Tack för alla svar och för ditt förtydligande.

Varför tyckte du att det var bättre att hänga Cassius än exempelvis Mukwa när Tyr gick ut med sitt siarskap?
Bumpar igen så du ser detta Elmrig. Jag är alltså nyfiken på varför det var Cassius som skulle till galgen (vi var ju inte tvungen att hänga nån, men om).
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: Gammal lort...

Lite brainfarts från mina anteckningar, utifall jag skulle få en svans runt halsen ikväll.

Jag begriper mig fortfarande inte på vad för skit KK och Mukwa kastar på varandra. De har någon diskussion som ligger på ett plan utanför min uppfattning om hur världen ser ut. Nästan psykedeliskt. Nu tror jag ju inte det är så, men omöjligt är det ju inte att det är en rökridå för att dölja att de båda är ulvar, samtidigt som de inte drar på för höga växlar så att hela byn blandar sig i så en av dem åker ut.

Sapient röstar sent på RJ (men lägger iofs den avgörande rösten). Ovillig att se hans (eventuella) rödhet, men erbjuder sig att leka "djävulens advokat". När jag senare nappar på det, och det samtidigt ser ut som konsensus mot RJ råder, är det inte så noga med advokaterierna utan Sapient lägger snabbt en röst på RJ för att inte se alltför skum ut?

Elmrig och OBD: Spelat allmänt småmisstänkt. Men Tyrs "siande" i R1 var knappast ett försök att rädda honom, utan ett offer för att hitta den riktige siaren. Dumt i så fall för andra ulvar att hoppa av och dra misstankar till sig. Förutsatt att ulvarna hade snackat ihop sig alltså. De båda har ju spelat rätt misstänkt i övrigt enligt mig, men just den här grejen tycker jag är mer grönande än rödande.
 
Top