Nekromanti Varulvsspelet - Klassikern - Runda 3

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Oj, nu gick det undan.

Röstläget slutade enligt följande:

Cassius (7): Elmrig, Vimes, Brynolf, Ond bråd död, Konrad Konvalj, !Paxen, Robert Jonsson,
Elmrig (1): Cassius,

Med Cassius i galjen och med resterna av Vimes sönder slitna kropp så har ni blivit två färre, två bybor färre.
Cassius (Bybo)
Vimes (Bybo)

Vi tackar Cassius och Vimes för deras deltagande, ni får posta ett sista avsked i tråden men de får inte påverka spelet på något sätt.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Ooops.

Tack för gott spel Vimes! Nu slapp jag hänga dig för att få reda på din status.
Tack Cassatory för gott ersättande!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Satan! Förlåt, Cassius. Känns kass det här.

Tack för bra lir båda två!

Att Vimes mördades var nog iofs inte helt fel, jag satt just och byggde ihop ett case mot honom som jag tänkte mula honom med.

Måste samla tankarna, men OBD känns allt lurvigare.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Fan. Fan. Fan.

Jag hade en känsla av Cassius inte var ulv, men vågade inte lita på dem. Förlåt Cassius! :gremfrown:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Okej, jag försöker samla mina intryck här nu efter den svidande hängningen. Vi har två ulvar kvar nu - och jag tror jag ska lyssna på min instinkt igen. Den säger mig att OBD inte är ulv.

Alltså, med tanke på hur KK verkligen tjatar om hur vi ska outa siaren är ulvmisstänkt som andra redan påoekat. Men det är också KK som har varit den som hela tiden försökt driva oss bybor till att göra en snabb, ogenomtänkt röstning. Jag tror vi drogs med i den här hetsen och det gjorde att vi förlorade två bybobr. Precis som KK mycket väl kan ha planerat. Lägg till att han planerade att ge sig på Vimes härnäst (som var bybo och varit jävligt skarp på sistone). Han har kommit och gått som ulvmisstänkt som mig, och just nu känns han som den hetaste kandidaten enligt mig så jag markerar det.

Röst: KK
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Robert Jonsson said:
jag tror jag ska lyssna på min instinkt igen. Den säger mig att OBD inte är ulv.
Ok, har du några mer konkreta indikationer på det som vi kan dissekera?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Jag hade en känsla av det redan då det va Purgatory och Spider Jerusalem som spelade dem och då det drevades mot dem. Det fanns folk som pekade på dem och sa "kolla de är skumma!", men jag minns att jag inte såg det då. Ska kolla tillbaka och se om jag kan finna exakt vad det var som jag reagerade (eller snarare inte reagerade) på.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Robert Jonsson said:
Okej, jag försöker samla mina intryck här nu efter den svidande hängningen. Vi har två ulvar kvar nu - och jag tror jag ska lyssna på min instinkt igen. Den säger mig att OBD inte är ulv.
Det här håller jag med om. Resten där du brunmarkerar mig som ulv hoppar jag över så länge.

Jag tror inte OBD är en av de kvarvarande ulvarna just precis nu, men det krävs för min del att tänka om rejält.

Varför Vimes nattmördades är ju rätt intressant att snacka om. Hade Cassius varit röd hade jag aldrig gett upp tanken på att Vimes var den sista ulven, men i och med att Cassius var grön (vilket ulvarna hade full koll på) så var det ett smart val att ta bort en väldigt bra bybo.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Konrad Konvalj said:
Jag tror inte OBD är en av de kvarvarande ulvarna just precis nu, men det krävs för min del att tänka om rejält.
Förklara gärna.

Varför Vimes nattmördades är ju rätt intressant att snacka om.
Absolut. Jag tyckte han fått en del elaka blickar på sig under runda 2 och jag var fullt beredd att börja dreva honom den här rundan om Cassi var grön.

Hade Cassius varit röd hade jag aldrig gett upp tanken på att Vimes var den sista ulven, men i och med att Cassius var grön (vilket ulvarna hade full koll på) så var det ett smart val att ta bort en väldigt bra bybo.
Menar du att en röd Cassius skulle röda Vimes? Intressant, själv kom jag ju till motsatt slutsats. Elaborieren, bitte!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
OBD hoppar som bekant av drevet mot Tyr, och när han bestämmer sig för att hoppa tillbaka har han en unik motivering:

OBS said:
Nej, det kom för sent för att vara trovärdigt.

Röst:Tyr
Det är först i sin nästa post som han noterar Vimes genialiska (ja, nu kan vi konstatera att det var det) avrättning.

OBD, menar du att OM Tyr skulle ha varit siare, skulle han ha gått ut med det tidigare? Förklara gärna hur dina tankar gick där i slutet av rundan.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Brynolf said:
Förklara gärna.
Jag måste se över det hela och tänka om rejält. OBD (eller snarare Spider) gjorde inte bort sig så värst mycket förutom inlägget där han röstar på Vimes. Jag tycker inte OBD har pingat alls och jag tyckte inte Spider pingade så värst mycket heller.

Så just nu (alltså, då jag skrev det) trodde jag inte att OBD kunde vara en av ulvarna, men det läre jag så klart fundera en vända till om.

Brynolf said:
Absolut. Jag tyckte han fått en del elaka blickar på sig under runda 2 och jag var fullt beredd att börja dreva honom den här rundan om Cassi var grön.
Absolut. Det hade jag också gjort, men där kanske jag skulle ha kunnat tänka om.

Brynolf said:
Menar du att en röd Cassius skulle röda Vimes? Intressant, själv kom jag ju till motsatt slutsats. Elaborieren, bitte!
Det har jag snackat om rätt länge. Alltså, att jag sett en koppling mellan Purga/Vimes. Hade Vimes hängt ännu en ulv och varit kvar i spel hade jag inte gett honom ens en liten bybopoäng. Det hade enbart gjort mig mer säker på att Vimes var ulv.

Att vi hängde Cassius var ju inte oväntat direkt. Alla? hade Cassatory på sin lista som ulv så en ulv-Vimes skulle ju omöjligt kunna sätta sig emot pöbeln där. Alltså, hade Vimes varit ulv så fanns det ingen mening att försöka rädda Cassius så då är ju den bästa planen att hänga honom själv. (Enligt Tyr principen).

Nu var Vimes bybo och en jävligt bra sådan. Han hängde Tyr med sin snabbläsning, typ i alla fall. Han hade ju dinglat ändå skulle jag tro, men Vimes skall ju ha all cred ändå. Han var trots allt högst delaktig i det hela.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
R.J said:
Alltså, med tanke på hur KK verkligen tjatar om hur vi ska outa siaren är ulvmisstänkt som andra redan påoekat. Men det är också KK som har varit den som hela tiden försökt driva oss bybor till att göra en snabb, ogenomtänkt röstning. Jag tror vi drogs med i den här hetsen och det gjorde att vi förlorade två bybobr.
Jag kommer att tjata om det nu också. Siaren skall berätta för oss vad han har på sitt bord.

Vi kan ha:
2 gröna
1 grön 1 röd
2 röda

Det är lixom hur viktigt som helst för oss att få något konkret att gå på här. Vi hängde två gröna snubbar. Inte bra, men nu blev det så. Nu har vi färgen på två spelare någonstans här så det bör komma fram illa kvickt så vi kan utesluta några eller hänga några garanterade ulvar.

Vi har fortfarande !Paxen kvar i spel så min taktik med att skydda siaren runda 3 funkar fortfarande.

Hur ser övrig pöbel på det?

Ogenomtänkt röstning? Förklara för mig R.J?

Drogs du in i hetsen på något vis? Vi i byn har ju makten att själv välja när vi skall avsluta rundan. Är man osäker går det ju ypperligt att dra tillbaka sin röst. Jag har gjort det, Vimes har gjort det.

Att Cassius var ulv var jag rätt säker på och det har det snackats om rätt länge i tråden. Det var ju ingen nyhet direkt och hade någon dragit undan rösten idag så hade Cassius hängts i morgon eller därefter. Eller vad tror du?

Att vi förlorar Vimes kan du ju absolut inte skylla på någon framhetsad hängning av Cassius i alla fall. Ulvarna gjorde ett bra drag och satt oss lite på pottkanten, men det reder sig nog.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Robert Jonsson said:
Men det är också KK som har varit den som hela tiden försökt driva oss bybor till att göra en snabb, ogenomtänkt röstning.
R.J said:
Men många verkar inne på Cassius nu så jag tror det kan vara en idé att rösta på honom för att se exakt var vi står, så...
Känns din röst ogenomtänkt Robban?

Som jag utläser det hela så vet du precis vad du pysslar med. Många tycks villa hänga Cassius och genom att lägga den avgörande rösten så får vi ju verkligen veta vart vi står. Byn får bekänna färg, Vimes och Cassius grönfärg.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Konrad Konvalj said:
Känns din röst ogenomtänkt Robban?

Som jag utläser det hela så vet du precis vad du pysslar med. Många tycks villa hänga Cassius och genom att lägga den avgörande rösten så får vi ju verkligen veta vart vi står. Byn får bekänna färg, Vimes och Cassius grönfärg.
Så in ut i helvete ogenomtänkt. Jag trodde inte på det, men jag hade inget bättre alternativ så då gick jag med på bymajoritetens önskan om avrättning. Jag hoppades att jag skulle ha fel i min instinkt, men det visade sig inte vara så. Jag hade rätt igen. :gremtongue:

Att vi börja offra bybor för att få fram data hjälper oss inte så mycket. Vi har två ulvar kvar och i och med det här blev de rejält mycket starkare nu än de tidigare varit. Så jag tycker det är dags att vara försiktigare den här gången. Att outa siaren som du hela tiden pratar om är enbart till för att stressa fram och därmed underminera byns styrka till ulvarnas favör. Varför vill du göra det KK?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
R.J said:
Varför vill du göra det KK?
Det har väl förklarats en del, men jag kan gå in på det djupare. Dock så vore det väl bäst om övriga tog ställning till det först?

Om det är så att övriga inte vill ta ställning för eller emot så kan jag gå in djupare i detalj varför jag tycker det är av vikt att få hjälp av vår siare.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Har inte alla redan tagit ställning emot det, sagt att det är en dum idé och du är den enda som gillar den? Det känns som du är rätt ensam om det här och ingen annan gett dig någon som helst intresse för det, KK?

Jag har börjat gå igenom förra rundan nu och sammanfattar den tillsammans med kommentarer från mig. Det kommer upp senare i natt när jag är klar.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Robert Jonsson said:
Har inte alla redan tagit ställning emot det, sagt att det är en dum idé och du är den enda som gillar den? Det känns som du är rätt ensam om det här och ingen annan gett dig någon som helst intresse för det, KK?
Njae, det var väl bara Vimes och Mukwa som sade emot KK på den punkten förra rundan? Själv är jag dålig på såna där grejer, men ju längre tiden går desto mer dags är det ju för siaren att kliva fram.

Just nu kan siaren som bäst ha två resultat att komma med, om han inte siat Cassius, Vimes eller Recca vilket ju inte alls är otroligt (fast om Cassius siades första rundan borde siaren iofs sagt ifrån när vi kastade oss över honom runda 2). Hade jag varit siare hade jag definitivt siat Vimes förra rundan. Trodde inte han skulle mördas eftersom han började bli misstänkt.

Vi har råd att hänga EN bybo till, så om den här rundan också går åt skogen MÅSTE siaren kliva fram i nästa.

Men ju längre tiden går, desto större risk dels att siaren själv mördas av en slump och att dem han siat hängs (fast det ska han ju förstås inte tillåta). Vi är sex bybor. Räkna bort Paxen som ju är väktare och Xyas som ju knappast siar så mycket. Ulvarna har alltså 25% chans att plocka siaren den här rundan. Om de inte redan gjort det i Recca eller Vimes.

Jag är kluven. Denna eller nästa runda måste skiten fram. KK har uttalat sig. Har Mukwa någon ny uppfattning om det här? Vad tycker andra?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Okay. Jag kanske är helt ensam om att tycka att siaren skall säga sitt. Har inte full koll på vad övriga tycker om det, men jag brakar väl loss ändå för att förklara hur jag ser på det hela.

Steg 1: Jag förutsätter att xyas inte är vår siare och att vår siare utesluter xyas som mål.

Runda 1

Jag förutsätter att siaren har gjort sitt jobb och inte valt att sia: Recca-!Paxen-Tyr

Det ger oss färgen på någon av följande: Brynolf-Elmrig-K.K-Mukwa-Purgatory-R.J-Spider-Vimes

Jag hoppas att siaren har gjort ett bra val. I runda 1 var det en hel drös med spelare på ulv-tapeten, men Purgatory-Spider-Mukwa var väl de som låg allra högst upp på diverse listor.

Valde siaren Purgatory (senare Cassius) kan vi numera se som en omöjlighet. Då hade vi aldrig hängt Cassius för han hade siats grön.

Runda 2

Jag förutsätter fortfarande att siaren gjort sitt jobb och inte valt: !Paxen-Cassius

Det ger oss färgen på någon av följande: Brynolf-Elmrig-K.K-Mukwa-R.J-Spider-Vimes

Jag hoppas att siaren har gjort ett bra val. I runda 2 var det också en hel del spelare på tapeten. OBD (f.d Spider) och Mukwa var väl de som stod högst upp på flest listor förutom Cassius om jag inte minns fel?

Valde siare Vimes så är det ju oturligt för oss.

Runda 3

Om vi hoppas riktigt mycket kan siaren således ge oss färgen på två spelare nu i runda 3:

Brynolf-Elmrig-K.K-Mukwa-R.J-Spider

!Paxen är väktare och grön.
xyas är en sumprunkare.

Det finns två ulvar kvar i spel. Siaren kan gröna 2 av 6 eller röda 2 av 6 eller ge oss 1 röd och 1 grön. Det är bra skit vill jag påstå.

Lägg där till att vi kan använda oss av siaren för att gröna/röda en spelare till runda 4 med hjälp av !Paxens beskydd. Jag är ingen matematiker på något vis men nog måste det gynna byn allt.

Och detta slog mig nu:

xyas är ju fanimäj ett guldkorn för ulvarna. Någon har varit inne på hans ickeröst tidigare, men detta är väl ett vapen som ulvarna har en liten fördel av? Vi har råd att hänga två bybor i rad har jag för mig det finns någon uträkning för, men finns xyas med i beräkningarna? Alltså, att xyas inte lägger någon röst eller? Någon matematiker får dra fram det här pronto och förklara vad xyas ickeröst gör vid ett läge då vi hängt två bybor. Ulvarna bör väl ha en fördel av att ha honom kvar vid sidlinjen? Han räknas ju som en död spelare om han inte röstar så att säga. Jag kan tänkas vara helt ute och cykla nu. Stoppa mig i så fall.
 
Top