Nekromanti Varulvsspelet - Klassikern - Runda 1

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Röstläge:
Mukwa (4): Purgatory, Elmrig, Recca, Robert Jonsson,
Spider Jerusalem (3): !Paxen, Brynolf, Tyr,
Vimes (1): Mukwa
Purgatory (2): Vimes, Konrad Konvalj,

Fortfarande ingen som har 7 eller fler röster, nästa stopptid söndag 22:00.

START!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Om någon undrar varför jag inte skriver så är det för att det är sommar och lördag. Skål!

(vi vinner det här)
Skål!
Jobbade in en ny rollspelare under parmiddagen och det måste ju ge mig cred som den wrnuare om inte annat. Sånna där rollspelare växer då inte på träd inte.

Gött mos!

Åter igång med varulvslir i morgon.

Någon djupanalys lär det inte blir nu, men jag hoppas verkligen att Mukwa kör hårt i morgon.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Vicotnik said:
Röstläge:
Mukwa (4): Purgatory, Elmrig, Recca, Robert Jonsson,
Spider Jerusalem (3): !Paxen, Brynolf, Tyr,
Vimes (1): Mukwa
Purgatory (2): Vimes, Konrad Konvalj,

Fortfarande ingen som har 7 eller fler röster, nästa stopptid söndag 22:00.

START!
Tackar! Då fortsätter jag väl då. Idag kommer jag vara relativt aktiv tror jag. Bara hushållsarbete som ska in emellan inläggen.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
KK said:
Jag ser ut att vara en av få som hänger med in i slutet idag och det beror på att jag plötsligt har fått lite darr och nervositet. För första gången har det brakat till i det här liret och Mukwa är på väg att hängas. Jag erkänner villigt att jag inte alls är lika säker nu som tidigare.
Vimes said:
bla bla bla Mukwa är grönare fast rödare] Jag hoppas att någon redan har varit på de här två herrarna om helomvändningen. Grejen med ulvar är ju att de inte får verka för säkra på en bybo, eftersom det senare kommer visa sig att det faktiskt var en bybo de hjälpte till att rösta ut, och att ha ut en bybo är ju en klassisk ulvping.

KK inser att det är bra att få ut mer av mig och skonar mig. Vimes bryr sig inte så värst utan vill egentligen bara bli av med rundan och kasta sig på bybo nr 2 i nästkommande runda, men tvingas till ett barmhärtighetsinlägg.

KK och Vimes som synkade ulvar? tja, kanske... men i ärlighetens namn var det tillräckligt många bybor i drevet mot mig, så det hade gått att glida undan från anklagelserna efter att ni sett att jag var bybo... åtminstone för KK. Vimes hade varit tokröd. Nej, det här gjorde Vimes mer röd, och KK mer grön vill jag påstå.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mukwa said:
KK och Vimes som synkade ulvar? tja, kanske... men i ärlighetens namn var det tillräckligt många bybor i drevet mot mig, så det hade gått att glida undan från anklagelserna efter att ni sett att jag var bybo... åtminstone för KK. Vimes hade varit tokröd. Nej, det här gjorde Vimes mer röd, och KK mer grön vill jag påstå.
Du går på min linje alltså men jag tycker ju inte att Vimes är en ulv, det gör du. Jag tycker det här inlägget du skriver är riktigt uselt. Du har fått en ny chans att leta badguys och då hoppar du på Vimes igen och du är gnälligare än du nånsin var under förra drevet.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Recca said:
Mukwa:
Jag vet att du läser igenom tråden men när du kommit hit tänkte jag fråga dig om den här grejen.

Brynolf said:
Mukwa said:
Jag började med vilka jag misstänkte och sedan tänkte jag fortsätta med motiveringar, men insåg att jag redan har skrivit allting förutom det mot Brynolf, men han kan få svettas lite till...
Har jag missat nåt, eller svettas jag fortfarande?
Eftersom jag sitter och kikar lite på brynolf tänkte jag fråga vad det är för skit du har på honom? Om du redan svarat på detta, vänligen upprepa det igen.
Nä, inget mer på rak arm. Jag läser igenom allt uppifrån och ned nu, så jag har inte gjort någon djupdykning. De inlägg som Brynolf postat hittills (där Reccas citerade inlägg finns) tycker jag verkar ganska schyssta. I början velade han en aning och jag tände till. Det har lagt sig. Det var aldrig mer än en hunch ändå.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Alltså, det är klart att det går att tolka min undandragna röst som en varulvsfint, men det är ett ganska osannolikt scenario. Man bör redan tro att jag är varulv för att det ska verka vara rimligt, som Mukwa.
Nej, det är inte osannolikt. Är du och KK ulvar båda två vinner ni dessutom mer på att skona mig än att ta ut mig. Två gröna. Dessutom är det inte så risky, eftersom ni kan välja att låta era röster på mig stå kvar när nästa tillfälle presenterar sig, och visa på att "hey, vi var inte säkra först, och vilken ulv skulle försitta chansen att ta ut en bybo så där?". Det här understryks också av att du påpekar att jag förr eller senare måste tas ut:
Vimes said:
Ja, nä det är väl klart att det kan vara så att jag har en långtgående plan som går ut på att gröna mig genom att inte rösta ut en bybo (som sen behöver dö...)
Den smarta planerande ulven är en myt.
Som sagt, du har inte hjälp av att det gick åt pipsvängen för dig i Familjen. Så kass som Familjen-statistiken visar på är du inte.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Tyrsan said:
Seriöst? Om du nu är bybo så gör du en av de sämsta dragen i varulvsspelboken, och du klagar på mig? Det var värt att låta dig komma till tals och du hade många timmar på dig att göra det men istället lägger du dig ner vilket potentiellt ger byn minsta möjliga information om du hängs.
Nä, du! Lassa inte över det här på mig! Att jag ger byn minsta möjliga information om jag hängs är för att byn har valt när jag ska hängas. Jag har varit tydlig med att jag inte har så mycket tid. Jag var noga med att låta er veta att jag inte skulle hinna bemöta någonting förrän sön-mån. Att du lägger en sjunde röst på mig efter att jag har förklarat det innebär att du inte bryr dig om vad jag kommer skriva sön-mån, eller att du inte vill att jag ska komma till tals, INTE att du spelar duktigt och är byn till lags.

Tyrsan said:
Om du är varulv: Du hoppas på att du på något sätt överlever rundan. Kanske pga tvivel, kanske pga att ett annat spår dyker upp när du är tillbakadragen och byn letar någon annanstans under tiden. Om du hängs så har du gett mindre information vilket är ett plus för dig.
En varulv förlorar på att åka ut, och försvarat mig har jag gjort hela rundan. Varulvar ger gärna desinformation, jag gav er Vimes och stressade fram att alla i byn ska ta ställning. Ett enkelt beslut för byn imo. Säger någon att den kommer bemöta kritiken och jobba på ordentligt om ett par dagar så kan vi väl lika gärna låta personen få tid på sig när vi har getts möjligheten. Vill du ta ut mig när jag har bemött allting och svarat alla, och att du fortfarande inte tror på mitt försvar så kan det vara en bra idé att lägga den kritiska sjunde rösten, men att göra det innan jag ges möjlighet till det, med afk-motiveringen gör ju bara att du osar. Omotiverad röst i ett fett kritiskt skede.

Tyrsan said:
Om du är bybo: Du väljer att vara borta från spelet. Inte pga att du är så illa tvungen utan för att att du lagt dig ner. Du har gjort ett aktivt val att inte hjälpa byn när de behöver din hjälp som mest. Hängs du så är det ditt fel, vilket är så frustrerande eftersom det blir svårare att använda en utröstning mot dig för att fånga ulvar.
En helgardering. Du menar här att om jag är bybo så har jag åtminstone ljugit om aktiviteten och valt att inte bidra? Det här innebär också att du anklagar mig för att ha ljugit om att jag kommer komma tillbaks, och att jag har ljugit om att jag inte har gett upp. Nä, du. Det här håller inte. Ditt inlägg är ett försök till en helgardering. En kass motivering till varför jag skulle vara ulv och ett scenario där jag skulle vara bybo men ljuga om min aktivitet.

Om jag ska komma med anklagelser så vill jag ha tid på mig att leta upp och bygga case mot någon. Jag tänker inte skrika ut "Rösta på den pga [insert afk-motiv]". Det skulle inte alls hjälpa byn att hålla kvar mig i spel. Det skulle leda till att jag blev mer misstänkt för att jag försöker lassa över skit på någon annan med illa underbyggda argument, och då skulle byn rösta ut mig, och eftersom jag är bybo skulle det vara kasst för byn.

Så istället för att kritisera mig så borde du kanske be om ursäkt till byn och jobba på att reparera detta. Om du inte är ulv dvs, då får du gärna fortsätta som du gjort.
Nej, jag tänker kritisera din sjunde, avgörande röst. Det var du som bestämde att jag inte skulle få mer tid på mig. Det var du som ville blåsa av rundan när drevet låg på en bybo.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vem skall skickas till galgen?

Röstläge:
Mukwa (4): Purgatory, Elmrig, Recca, Robert Jonsson,
Spider Jerusalem (3): !Paxen, Brynolf, Tyr,
Vimes (1): Mukwa
Purgatory (2): Vimes, Konrad Konvalj,

Okay. Då jobbar vi lite med röstläget här. Det börjar lite smått att dra ihop sig. Vi måste snart hänga någon för att få ut lite hård data. Jag är redo att invänta xyas mest för att se vad han har att komma med och vara delaktig i denna första rundan. Skenavrättningen av Mukwa funkade bra och har gett oss (och kommer att ge oss mer) information med tiden.

Att hänga Spider kommer väl inte ge oss ett skit så; !Paxen, Brynolf och Tyr kanske kan berätta för mig vad vi vinner på att fimpa Spider?

Att hänga Purgatory kommer inte heller ge oss så värst mycket. Ni som röstar där kanske kan förklara er? En av dom är Klemens Klättermus och han förklarar sig här och nu:

Att hänga Purgatory just nu är en vild chansning. Är han ulv så finner jag det sannolikt att Vimes är ulv av någon outgrundlig anledning. Det är inte riktigt motiverat att hänga Purga för att på nått vis få lite vatten på kvarn och kanske naila Vimes. Utöver det har jag några punkter som jag tidigare listat som scumtells så allt är ju inte knutet till Vimes.

Att hänga Vimes då? Mukwa listar just i detta nu diverse olika punkter. Vimes försvarar sig så klart bra och pekar på att man måste ju verkligen redan tro att Vimes är ulv för att det skall verka rimligt att flytta bort rösten.

Jag kan tänka mig att hänga Vimes. Varför inte lixom? Det skulle förstärka mina misstankar gentemot Tyr om det visar sig att Vimes är ulv, och hur jag än vänder och vrider på det skulle nog Purgatory följa med på köpet. Då är jag nästan säker på att vi har knipit minst två ulvar i ett naffs där. Om Vimes är bybo är jag garanterat säker på att Mukwa är ulv och då kan jag tänka mig att Purgatory får följa med på köpet lik förbenat. Att välja Mukwa kommer varken att gröna eller röda Vimes vill jag påstå utan det kommer att finnas teorier om att han både är grön för sin flytt av röst från Mukwa och röd för sin flytt av röst från Mukwa. Mmm. Svårt val.

De som röstar på Mukwa i nuläget: Purgatory, Elmrig, Recca och R.J. Vad tycker ni? Elmrig har ju varit på bio i ett dygn snart, men det vore mäkta intressant att höra hur han ser på saken. Recca vet jag ju vart jag har. Inte helt säker på Vimes och säker på att Mukwa skall hängas. Tror som mig att det varken rödar eller grönar Vimes om det visar sig att Mukwa är ulv eller bybo för den delen.

Purga? R.J?

Och lite mer tankar Mukwa vs. Vimes

Som det ser ut nu med rösterna på Mukwa: Purgatory-Elmrig-Recca-R.J

Om jag och Vimes pluppar tillbaka våra röster och Mukwa hängs får jag ut följande:

Mukwa som ulv: Grönar mig själv, Elmrig, Recca fullt vill jag påstå. R.J och Purga sätter jag i en gråzon, och för att veta vilket kulört Vimes har måste jag hänga honom.

Mukwa som bybo: Försätter fortfarande K.K i en grön sits tillsammans med Elmrig och Recca.

R.J sätter jag i gråzonen

Purgatory sätter jag i mer röd än grå.

Vimes sätter jag som troligen grå/grön/röd (typ Grun?) och för att verkligen kunna sätta honom som grön eller röd blir jag tvungen att hänga honom.

Med det sagt så måste jag hänga Vimes oavsett färg på Mukwa.

Vimes som bybo: Åh crap för K.K´s men ändå inte. Jag hänger Vimes av goda anledningar. Det kommer ge mig ett garanterat kvitto på att Mukwa är ulv. Däremot kommer det inte skänka mig så värst mycket mer ro. Jag hittar inte så värst många uvl-kompisar till Mukwa nämligen.

Vimes som ulv: Bra K.K! Och typ Mukwa också för den delen. Med på köpet hittar vi Tyr som ulv. Det bara måste vara så. Även Purgatory ligger i bruna zonen nu.

Visst kan det finnas logiska vurpor i mitt resonemang, men jag är rätt säker på att det ger oss mer att hänga Vimes än Mukwa i runda 1.

Lixom, jag måste hänga Vimes i runda 2 oavsett om Mukwa är ulv eller inte. Är Vimes ulv så behöver jag inte hänga Mukwa i runda 2. Då har jag ett flertal kandidater att hänga före, men innan spelets slut så blir jag ju givet tvungen att hänga Mukwa också för att vara på den säkra sidan.

Vore bra om ett flertal spelare steppar upp nu och tar ställning. Spider-enklaven är ju helt under isen vill jag påstå. Kom med nått fresht om ni vill hänga Spider. Berätta för mig vad vi tjänar på att hänga honom?

Röst: Vimes
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Elmrig said:
Vill meddela att jag hela lördag samt söndag förmiddag kommer att vara borta på bröllop. Jag tar ett beslut under dagen hur jag gör med min röst under den perioden.
Ah. Du va på bröllis. Hittade det nu efter anklagelser om långa biobesök.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Spider Jerusalem said:
Ju mer jag läser folks åsikter och kommentarer kring !Paxen desto mer osäker blir jag, jag har tittat tillbaka på äldre spel och hans taktik är "ganska" lik. Han går ut rätt hårt och blir anklagad kör ganska passivt aggressivt försvar.

Mukwa sticker ut så gör även Tyr.
Jag ska försöka mig på en lite mer omfattande analys senare om jag hinner. Jobbar idag sen ska jag hjälpa min lillasyster att flytta så i värsta fall är jag inte här förens vid 20:00, men jag kommer att hänga med och skriva så mycket jag kan under dagen.
Bumpar.

Mest för att jag vill veta varför en bunt spelare vill hänga Spider.

Här är alltså Spider osäker på !Paxen som bov, men väljer att inte ändra sin röst. Efter detta kommer det inte mer en ett inlägg sen är det flytt av pryttlar hos syrran istället för flytt av röster som gäller.

Spider är inne åh hänger runt 22.00 men gör inget åt sin röst. Just på grund av flyttbestyr. Efter 22.00 flyttar Spider sin röst från !Paxen till ingen.

Vad har du på Tyr?
Tänker du hänga Mukwa?


Fotnot; Vimes tycker inte att Spider beter sig ulvigt.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Konrad Konvalj said:
Spider Jerusalem said:
Ju mer jag läser folks åsikter och kommentarer kring !Paxen desto mer osäker blir jag, jag har tittat tillbaka på äldre spel och hans taktik är "ganska" lik. Han går ut rätt hårt och blir anklagad kör ganska passivt aggressivt försvar.

Mukwa sticker ut så gör även Tyr.
Jag ska försöka mig på en lite mer omfattande analys senare om jag hinner. Jobbar idag sen ska jag hjälpa min lillasyster att flytta så i värsta fall är jag inte här förens vid 20:00, men jag kommer att hänga med och skriva så mycket jag kan under dagen.
Bumpar.

Mest för att jag vill veta varför en bunt spelare vill hänga Spider.

Här är alltså Spider osäker på !Paxen som bov, men väljer att inte ändra sin röst. Efter detta kommer det inte mer en ett inlägg sen är det flytt av pryttlar hos syrran istället för flytt av röster som gäller.

Spider är inne åh hänger runt 22.00 men gör inget åt sin röst. Just på grund av flyttbestyr. Efter 22.00 flyttar Spider sin röst från !Paxen till ingen.

Vad har du på Tyr?
Tänker du hänga Mukwa?


Fotnot; Vimes tycker inte att Spider beter sig ulvigt.
Jag tar det här som att det är riktat till mig mest för att ha något att svara på.

Vad jag har på Tyr? Inte mycket jag tycker inte att han spelar ulvigt, kanske inte spelar som han brukar men jag tycker att han fortfarande spelare som en bybo.

Mukawa... Ja det är lite svårare att svara på.
Men jag tycker att det jag skrev i den här posten är fortfarande varför jag finner honom skum, anledningen att jag inte längre är säker på !Paxen är att han brukar spela knepigt och jag vågar inte chansa att ta ut honom ifall han faktiskt är väktare något som jag itne är säker på än. Mukawa vet jag inte om jag vågar rösta på just nu då han har en del röster och det kan bli farligt fram runt 22.00 specielt då jag inte är helt säker på ifall han är ulv.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Vem skall skickas till galgen?

Konrad Konvalj said:
Att hänga Spider kommer väl inte ge oss ett skit så; !Paxen, Brynolf och Tyr kanske kan berätta för mig vad vi vinner på att fimpa Spider?
Nä, vi vinner inget annat än att det förmodligen grönar Paxen lite mer, men i mina ögon behövs inte det. Jag tycker bara Spider har spelat ulvigt och vill få lite fart på honom så det blir lite rabalder att kunna analysera. Om han fortsätter vara frånvarande så får vi ju inte ut så mycket av att han hängs.

Men det här är ett problem. Eftersom det inte finns några hard facts i detta spel, har vi jättesvårt att analysera inaktiva spelare (normalt brukar vi iaf kunna använda någon fluff-uteslutningsmetod, och dessutom diskas man ju vid noll inlägg). Inaktivitet är alltså kasskasskass i en ännu högre grad än i vanliga spel. Så jag vill få lite fart på Spider så att det blir lite trådar att dra i om han hängs. Att hålla sig undan är abso värdo.

För övrigt hoppas jag verkligen xyas kommer igång i morgon.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Spider Jerusalem said:
anledningen att jag inte längre är säker på !Paxen är att han brukar spela knepigt och jag vågar inte chansa att ta ut honom ifall han faktiskt är väktare något som jag itne är säker på än.
Paxen är ju en icke-fråga just nu. Det där kommer lösa sig när/om vi röstar ut en bybo härnäst, då vi kommer få veta om Paxen ljuger eller ej.

Att Mukwa säger emot sig själv när han säger att det är ulvigt att missa saker, för att sedan försvara Paxens klanteri i början handlar nog mer om att han reagerar på din skumma överreaktion. Det är hur som helst det enda du kommit med själv mot Mukwa. Vad säger du om Kånrads rabbel om vem som är smartast att rösta ut av Vimes och Mukwa då?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,503
Re: Vem skall skickas till galgen?

Hänga mig istället för Mukwa för att det skulle ge mer? Hur tänker du då?

Mukwa är ju det gicna alternativet om vi vill få ut så mycket info som möjligt efter som vi har skenavrättat honom en gång. Det är sprängfyllt med info. Jag tror inte det säger ett skit att få svart på vitt att jag är bybo, möjligen ser Mukwa än mer ut som en idiot.

För mig är det såhär: hänga Mukwa (han är orange typ, och det är infointensivt), eller hänga någon vi tror är ulv (imo Purga eller Tyr). Jag tycker, i vanlig ordning, att vi ska hänga den vi tror är ulv.

Jag kommer komma hem ikväll (sent) och då ska jag presentera mitt case mot Purga när jag sitter på en vettig dator istället för slusk-platta. Så jag tycker inte att vi ska ha utröstning ikväll.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Brynolf said:
Spider Jerusalem said:
anledningen att jag inte längre är säker på !Paxen är att han brukar spela knepigt och jag vågar inte chansa att ta ut honom ifall han faktiskt är väktare något som jag itne är säker på än.
Paxen är ju en icke-fråga just nu. Det där kommer lösa sig när/om vi röstar ut en bybo härnäst, då vi kommer få veta om Paxen ljuger eller ej.

Att Mukwa säger emot sig själv när han säger att det är ulvigt att missa saker, för att sedan försvara Paxens klanteri i början handlar nog mer om att han reagerar på din skumma överreaktion. Det är hur som helst det enda du kommit med själv mot Mukwa. Vad säger du om Kånrads rabbel om vem som är smartast att rösta ut av Vimes och Mukwa då?
Jag försöker få huvudet runt hur K.K tänker. Så jag kan inte svara just nu jag ska läsa igenom den posten 3-4 gånger till och ge ddig ett vettigt svar men just nu blir jag förvirad av att försöka följa den logiken, kan vara för jag nyss vaknade.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,503
Re: Vem skall skickas till galgen?

Recca said:
Konrad Konvalj said:
Röst: Vimes
Väldigt bra inlägg.

Röst: Vimes
Okej, så nu ska vettiga bybor (KK och Recca) rösta ut mig för att det ska ge info? Vad får vi veta av att rösta ut mig? Om ni tänker er att jag är bybo alltså? (finns det vettigt folk som tror att jag är ulv får dessa gärna presentera sina argument) vem grönas resp. rödas av att jag är bybo?
 
Top