Nekromanti Varulvsspelet - Klassikern - Runda 1

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
  • Det är förbjudet att kommunicera med varandra eller andra om varulvsspelet utanför dessa trådar, om inte er roll säger annat.
  • Det är förbjudet att editera (ändra) inlägg.
  • Om ni åker ut får ni posta ett avskedsinlägg, men det får inte påverka spelet på något sätt.
  • Endast deltagare får posta i tråden.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Då var det igång!

Hur ser det ut med aktivitet för alla deltagare? Jag tycker det är en intressant fråga och det kan vara bra att ha koll på hur mycket varje spelare kan/vill vara aktiv så här mitt i sommaren.

Robert Jonsson du är helt grön va? Tveka inte om du har frågor och släng gärna fram lite första tankar på hur du ser på spelet så kanske vi får ett grepp om dig.

K.K´s aktivitetsplan:

Har just nu semester så aktiviteten kommer att vara kvällstid så länge det är väder och familjen har andra planer. Vid regn och skit kommer jag inte kunna hålla mig undan så då är det game on.

Nästa vecka är jag åter på jobb så då bör jag kunna vara aktiv likt vanlig standard.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Att Vico´s klassiker innehåller 3 ulvar är det nått vi kan räkna med?

Jag tippar på att det är så. Vicotniks upplägg brukar ju vara 25% ulvar så i en klassiker borde det absolut vara så.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Konrad Konvalj said:
Att Vico´s klassiker innehåller 3 ulvar är det nått vi kan räkna med?

Jag tippar på att det är så. Vicotniks upplägg brukar ju vara 25% ulvar så i en klassiker borde det absolut vara så.
Jag har inte läst startinlägget då jag är lite stressad och inte bhar tid just nu.

3 ulvar låter troligt. Det ska ju ändå vara en klassiker. ¨

1 väktare, 1 läkare och en siare. Ulvarna är 3 och har inga krafter.

Tills vidare prata inte om era roller. Var försiktiga att tala om roll-PM överhuvudtaget, för jag tror att möjligtvis 1 ulv kanske kan åka dit på det.

Återkommer så fort jag har tid.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Konrad Konvalj said:
Då var det igång!

Hur ser det ut med aktivitet för alla deltagare? Jag tycker det är en intressant fråga och det kan vara bra att ha koll på hur mycket varje spelare kan/vill vara aktiv så här mitt i sommaren.
Jag har ett par deadlines för mitt exjobb som närmar sig och mycket fokus kommer att ligga på att möta dem. Med det sagt så siktar jag ändå på att försöka vara aktiv tre till fyra gånger spritt jämnt över dagarna (med undantag för lite bröllop och så).

Kul att det är igång!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
!Paxen said:
Jag har inte läst startinlägget då jag är lite stressad och inte bhar tid just nu.

3 ulvar låter troligt. Det ska ju ändå vara en klassiker. ¨

1 väktare, 1 läkare och en siare. Ulvarna är 3 och har inga krafter.

Tills vidare prata inte om era roller. Var försiktiga att tala om roll-PM överhuvudtaget, för jag tror att möjligtvis 1 ulv kanske kan åka dit på det.

Återkommer så fort jag har tid.
!Paxen, det känns lite framstressat ur intet det här. Alltså, det måste ju vara bättre att ta sig tid att i alla fall läsa igenom startinlägget. Det är ett lätt upplägg utan konstigheter så startinlägget är soft som fan.

Att det finns 1 väktare och 1 siare har ju varit klart hur länge som helst.

Kvalificerad gissning från min sida är att roll-PM inte innehåller ett dyft. Det här är Vicotniks klassikern. Det kommer inte finnas någon vikt i någons roll pm oavsett bybo eller ulv.

Hur kan du tro att möjligtvis 1 ulv kan åka dit på sitt roll-pm? Det låter mycket skumt det här !Paxen.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vico´s regeltext said:
Du är Ulv.
Dinna kumpaner är: [Namn på de övriga ulvarna]
Ni får fritt kommunisera med varandra samt engång per dagfas ska ni skicka in vem ni vill nattmörda till mig. Ni kan skicka hur många ändringar som helst på vem ni vill ta ur spel, men bara det senaste namnet räknas.
Röst: !Paxen

Baserat på !Paxens första och ända inlägg.

* Stressad
* Prata inte om roller
* Försiktig med att snacka roll-pm för att 1 ulv kan åka dit på det
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Haha, ja särskilt som startinlägget explicit skriver att "hur rollerna ser ut ser ni nedan" och ger dem alla.
Varför gör du ditt brådstörtade startinlägg Paxen? Ge mig lite av din tankeprocess!

Röst: Paxen
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Elmrig said:
Haha, ja särskilt som startinlägget explicit skriver att "hur rollerna ser ut ser ni nedan" och ger dem alla.
Varför gör du ditt brådstörtade startinlägg Paxen? Ge mig lite av din tankeprocess!

Röst: Paxen
Nog för att !Paxen garderat sig med en; "Jag har inte läst startinlägget då jag är lite stressad och inte bhar tid just nu." men ändå. Som du skriver Elmrig, lite av en tankeprocess från !Paxens sida vore inte dumt att få fram.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,258
Location
Örebro
Konrad Konvalj said:
Robert Jonsson du är helt grön va? Tveka inte om du har frågor och släng gärna fram lite första tankar på hur du ser på spelet så kanske vi får ett grepp om dig.
Ja, jag är helt grönt och eftersom Victonik tiggde spelare igår så sa jag, efter att jag fått försäkringar att jag inte kunde paja spelet på något sätt oavsett vad jag gjorde, att jag kunde testa på det. Jag hade tänkt i början ta en ganska lugn strategi och avvakta vad andra gör och se om jag börjar förstå något.

1) Nu när folk har börjat rösta, så har jag dock en fråga. Utgår man från röstningen, vad andra skriver i sina poster för att se om det finns några ledtrådar om vem som är varulv där?

2) Så en strategi skulle är att vara väldigt tyst och inte skriva något i så fall - även om tystnaden skulle kunna misstänkliggöra en som varulv?

Det var väl de frågor som jag har nu. Ska avvakta lite se vad andra skriver innan jag röstar.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Konrad Konvalj said:
!Paxen said:
Jag har inte läst startinlägget då jag är lite stressad och inte bhar tid just nu.

3 ulvar låter troligt. Det ska ju ändå vara en klassiker. ¨

1 väktare, 1 läkare och en siare. Ulvarna är 3 och har inga krafter.

Tills vidare prata inte om era roller. Var försiktiga att tala om roll-PM överhuvudtaget, för jag tror att möjligtvis 1 ulv kanske kan åka dit på det.

Återkommer så fort jag har tid.
!Paxen, det känns lite framstressat ur intet det här. Alltså, det måste ju vara bättre att ta sig tid att i alla fall läsa igenom startinlägget. Det är ett lätt upplägg utan konstigheter så startinlägget är soft som fan.

Att det finns 1 väktare och 1 siare har ju varit klart hur länge som helst.

Kvalificerad gissning från min sida är att roll-PM inte innehåller ett dyft. Det här är Vicotniks klassikern. Det kommer inte finnas någon vikt i någons roll pm oavsett bybo eller ulv.

Hur kan du tro att möjligtvis 1 ulv kan åka dit på sitt roll-pm? Det låter mycket skumt det här !Paxen.
ang att ulvarna skulle kunna åka dit: någon ulv kanske inte tänkte på att det var så soft. Kanske någon ulv skulle försöka sig på att skriva något listigt som "detta står i mitt inlägg, det betyder att jag är väktare". jag hade innan jag läste startinlägget nu insett att det troligtvis endast står "du är väktare", eller liknande. Skulle inte förvåna mig om Vic t om har fetstilat läkare/helare, siare eller väktare, bara för att göra det så enkelt och visuellt som möjligt. Men nog om det.

Jag har nu läst startinlägget och ett par inlägg, men jag kommer vara fortsatt stressad idag. Återkommer så fort jag kan vara aktiv längre än ett par min.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Jag har bara varit med ett spel tidigare så vissa fel kan säkert förekomma i mina svar, jag ger mig ändå på att försöka :gremsmile:

Robert Jonsson said:
Konrad Konvalj said:
Robert Jonsson du är helt grön va? Tveka inte om du har frågor och släng gärna fram lite första tankar på hur du ser på spelet så kanske vi får ett grepp om dig.
Ja, jag är helt grönt och eftersom Victonik tiggde spelare igår så sa jag, efter att jag fått försäkringar att jag inte kunde paja spelet på något sätt oavsett vad jag gjorde, att jag kunde testa på det. Jag hade tänkt i början ta en ganska lugn strategi och avvakta vad andra gör och se om jag börjar förstå något.

1) Nu när folk har börjat rösta, så har jag dock en fråga. Utgår man från röstningen, vad andra skriver i sina poster för att se om det finns några ledtrådar om vem som är varulv där?
Det korta svaret blir "ja". I förra spelet var det mycket filosofering kring ordningen folk röstat och varför/när de gått med i drev mot vissa personer. Framför allt ser jag röstandet som ett medel att tvinga någon att reagera, lite så som vi gör mot !Paxen just nu.

Robert Jonsson said:
2) Så en strategi skulle är att vara väldigt tyst och inte skriva något i så fall - även om tystnaden skulle kunna misstänkliggöra en som varulv?

Det var väl de frågor som jag har nu. Ska avvakta lite se vad andra skriver innan jag röstar.
Det kan väl vara en strategi, men hur kul skulle det vara att bara sitta tyst när man kan munhuggas dagarna i ända? :gremtongue:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,258
Location
Örebro
Jag spelar spel gnerellt för att vinna, inte för att ha kul. :gremwink:

Tack för svaren, men okej då ska jag provocera här då. Enligt beskrivningen av varulvarna (som åtminstone är tre) så är det tydligt att de får kommunicera med varandra hur mycket de vill.

Det skulle underlätta om ulvarna samarbetade mot en enskild bybo för få den i dåligt sken. Av det som hittills postat kan jag ju tycka att Konrad och Elmrig samarbetar väldigt väl för att svartmåla !Paxen. Kanske lite för väl. Så jag röstar på Elmrig, så han får ge en motivering varför han INTE är en varulv.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Konrad Konvalj said:
Hur ser det ut med aktivitet för alla deltagare? Jag tycker det är en intressant fråga och det kan vara bra att ha koll på hur mycket varje spelare kan/vill vara aktiv så här mitt i sommaren.
Mitt mål är att hålla ungefär samma aktivitetsnivå som jag brukar. Men då vet jag att ett stort projekt kan komma att starta denna veckan samt att jag förhoppningsvis kommer spela rollspel denna veckan (innan denna sommaren hade jag inte haft möjlighet att spela på flera år!) så jag vet att jag aktiviteten kan bli stundvis låg denna veckan. Men så är det ju sommar så jag vet inte hur det blir med det målet egentligen...
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Yo yo, kul att vara med igen. Jag har just spelat Civ i 15 timmar så jag är lite paj i huvet. Så länge jag inte däckar över skrivbordet borde jag kunna vara med hela dan, och en del i morgon (fast då är det warhammer ute i skogen så det blir mer sparsamt).

Angående upplägget har jag aldrig varit med om ett så här nedskalat varulvsspel. Det blir intressant att se hur man får ping på ulvarna utan att kunna smälla upp teorier om hur upplägget rimligen ser ut, köra uteslutningsmetoder o.dyl. Jag tror det här kan bli skitsvårt.

Det här med att rundorna kan avslutas varje kväll är en knepig grej, också. Omotiverade drev kan lätt urarta till att folk åker ut, fast det kanske inte var tänkt så. Och varulvar har stor möjlighet att peta in en tå här och där för att avsluta rundor snabbare (då får de dessutom lönnmörda folk oftare). Detta är vi inte vana vid. Så pass auf! Lebensgefährlig!

Sitter just nu och fnular på hur misstänkt Paxen egentligen är men det enda jag kommer fram till är att han i nuläget är den ende som gjort något som överhuvudtaget kan ses som misstänkt. Så vi röstar där tills vidare.

Röst: !Paxen

Paxen, hur tror du en bra bybostrategi bör se ut i ett sådant här upplägg?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Robert Jonsson said:
Jag spelar spel gnerellt för att vinna, inte för att ha kul. :gremwink:

Tack för svaren, men okej då ska jag provocera här då. Enligt beskrivningen av varulvarna (som åtminstone är tre) så är det tydligt att de får kommunicera med varandra hur mycket de vill.

Det skulle underlätta om ulvarna samarbetade mot en enskild bybo för få den i dåligt sken. Av det som hittills postat kan jag ju tycka att Konrad och Elmrig samarbetar väldigt väl för att svartmåla !Paxen. Kanske lite för väl. Så jag röstar på Elmrig, så han får ge en motivering varför han INTE är en varulv.
För att rösten ska räknas måste du skriva den på formen "Röst: X" och det uppskattas om du fetstilar den så att det blir överblickbart och bra :gremsmile:

Motivationen: Det står står att jag är bybo i min roll :gremwink:. Förutom det kan jag nog inte ge dig så mycket mer just nu, har du några mindre specifika frågor så svarar jag gärna på dem också så gott jag kan!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Robert Jonsson said:
Det skulle underlätta om ulvarna samarbetade mot en enskild bybo för få den i dåligt sken. Av det som hittills postat kan jag ju tycka att Konrad och Elmrig samarbetar väldigt väl för att svartmåla !Paxen.
Det låter lite för uppenbart i mina öron, men å andra sidan är det ofta så ulvarna vill att vi ska tänka. Och det vet vi ju om att de vill att vi ska, så vi tänker tvärt om. Men de vet ju de att det är smart att göra. Och så vidare. :gremsmile:

Så jag röstar på Elmrig, så han får ge en motivering varför han INTE är en varulv.
Glöm inte att skriva "Röst: Banarne" i fetstil hver gang du röstar så det blir tydligt.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Brynolf said:
Sitter just nu och fnular på hur misstänkt Paxen egentligen är men det enda jag kommer fram till är att han i nuläget är den ende som gjort något som överhuvudtaget kan ses som misstänkt. Så vi röstar där tills vidare.
Jo precis. Han gör en typisk !Paxen-öppning där han direkt drar misstanke över sig. Det är alltid jobbigt att veta vart man har honom. Men i nuläget är jag nog mer benägen att fria än att fälla. Får fundera lite på var jag ska placera min röst.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,258
Location
Örebro
Bara för att förtydliga:

Röst: Elmrig.

Elmrig: Återkommer lite senare med frågor.
 
Top