Nekromanti Varulvsspelet Familjen-Runda 5

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
På vilket sätt osar min förmåga egentligen?
Alltså, det är inte din väktar-claim som osar. Det är hur du har outat den som osar. Jag jämförde dig och Tyr i det här: "OBDs förmåga osar mer än Tyrs info.". Förmågan är det som sagt inget fel på. Det är en klassisk förmåga. Att du däremot skriver att du överlever två nattmord osar. Det osar mer eftersom du inte var på Lu-Kaazh med något definitivt, utan snuddar bara vid problematiken, trots att Lu-Kaazh outat exakt samma roll som du hävdar att du vid det ögonblicket trodde att du hade. Istället upplever jag det som att du försöker vända drevet mot Brynolf (tror jag det var) eller Recca, tills det blir uppenbart att det är omöjligt. Javisst är det en jäkligt ballsy manöver och Lu-Kaazh dog av det. Som jag redan skrivit var det dock värt det eftersom ni kunde ha fått ut väktaren genom det här, och du kunde ha gjort om din outning till vafasiken som helst i princip.

Att jag rörde till och missförstod dess beskrivning? Det borde väl inte en ulv komma dragandes med, han skulle ju ljuga så, varför flumma om att han trodde den fungerade annorlunda?
Det gör dig ju inte direkt mer grön. Jämför din reaktion på Reccas klantigheter. Recca skulle få titeln "wrnus sämsta bybo" om det visade sig att hon var grön, enligt dig. Du försöker liksom försvara dig med någonting som gör dig rödare. Visst, bybor kan klanta sig, men det är troligare att ulvar gör det.

Borde inte min livslånga historia om förmågan betyda någonting? Vilken ulv skulle drömma ihop nån som omständig krånglig story? Visst, om ulven råkat strula till det, men jag har ju berättat allt utan någon påtryckning.
Ja, en ulv skulle krångla till det om hen inte visste vad som var safe att outa och som ville göra mer generella outningar för att lättare kunna ta tillbaks allting.

Mukwa, det är inte så att du råkat haka upp dig på mig och har svårt att släppa greppet? På samma sätt som jag gjorde med Recca.
Jo, jag har hakat upp mig på dig, men det är ju för att det finns någonting att haka upp sig på. Jag har inte riktigt hittat något att haka upp mig på hos K.K. eller Tyr.
Ta ett steg tillbaka och tänk dig att jag är en bybo istället. Hur ser saker ut då? Vad blir annorlunda?
Nej, jag tänker inte anklaga dig och hjälpa dig att försvara dig på samma gång :). Jag har läst det du skrivit, men jag tycker inte att ditt försvar håller.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Mukwa said:
På vilket sätt osar min förmåga egentligen?
Alltså, det är inte din väktar-claim som osar. Det är hur du har outat den som osar. Jag jämförde dig och Tyr i det här: "OBDs förmåga osar mer än Tyrs info.". Förmågan är det som sagt inget fel på. Det är en klassisk förmåga. Att du däremot skriver att du överlever två nattmord osar. Det osar mer eftersom du inte var på Lu-Kaazh med något definitivt, utan snuddar bara vid problematiken, trots att Lu-Kaazh outat exakt samma roll som du hävdar att du vid det ögonblicket trodde att du hade. Istället upplever jag det som att du försöker vända drevet mot Brynolf (tror jag det var) eller Recca, tills det blir uppenbart att det är omöjligt. Javisst är det en jäkligt ballsy manöver och Lu-Kaazh dog av det. Som jag redan skrivit var det dock värt det eftersom ni kunde ha fått ut väktaren genom det här, och du kunde ha gjort om din outning till vafasiken som helst i princip.

Att jag rörde till och missförstod dess beskrivning? Det borde väl inte en ulv komma dragandes med, han skulle ju ljuga så, varför flumma om att han trodde den fungerade annorlunda?
Det gör dig ju inte direkt mer grön. Jämför din reaktion på Reccas klantigheter. Recca skulle få titeln "wrnus sämsta bybo" om det visade sig att hon var grön, enligt dig. Du försöker liksom försvara dig med någonting som gör dig rödare. Visst, bybor kan klanta sig, men det är troligare att ulvar gör det.

Borde inte min livslånga historia om förmågan betyda någonting? Vilken ulv skulle drömma ihop nån som omständig krånglig story? Visst, om ulven råkat strula till det, men jag har ju berättat allt utan någon påtryckning.
Ja, en ulv skulle krångla till det om hen inte visste vad som var safe att outa och som ville göra mer generella outningar för att lättare kunna ta tillbaks allting.

Mukwa, det är inte så att du råkat haka upp dig på mig och har svårt att släppa greppet? På samma sätt som jag gjorde med Recca.
Jo, jag har hakat upp mig på dig, men det är ju för att det finns någonting att haka upp sig på. Jag har inte riktigt hittat något att haka upp mig på hos K.K. eller Tyr.
Ta ett steg tillbaka och tänk dig att jag är en bybo istället. Hur ser saker ut då? Vad blir annorlunda?
Nej, jag tänker inte anklaga dig och hjälpa dig att försvara dig på samma gång :). Jag har läst det du skrivit, men jag tycker inte att ditt försvar håller.
Du har ju sett lite ur mitt fluff. Inte svårt att missta sig där och tro att man kan klara två skott. Visst, det kan iofs vara fejkat i efterhand, men kom igen!

Jag har redan sagt varför jag gick på Lukaz så försiktigt, jag ville få en reaktion av honom, inte att han skulle ge upp!

Hur försökte jag vända drevet mot Recca/Brynolf genom att antyda att Lukaz förmåga är fejk??!!!

Och om det var en ballsy manöver, vad fan ska det vara värt för för ulvarna att kunna kommit ut med en roll? Vi riskerar coh till och med förlorar en medlem för att folk ska tro att jag har en förmåga. Gahd! Offra ulvar är bara nåt man gör om man kan bli grön, som du gjort. Konflikten med Vimes grönar dig. DET skulle kunna vara ett offer som var värt det!

Angående Recca, så gjorde hon verkligen skada för byn genom att trots-outa en förmåga som annars kunnat användas mot ljugande ulvar. Det är illa. Jag har inte skadat byn, direkt. Däremot har min outning indirekt orsakat skada genom att folk fått för sig att jag måste vara skum pga ett misstag. Men om man verkligen tänker efter så inser man att misstaget inte har något med ulveri att göra.

Det jag menar är att man kan råka haka upp sig på någon och sen inte kunna släppa det trots att det egentligen är överspelat. Så var det för mig.


"Ja, en ulv skulle krångla till det om hen inte visste vad som var safe att outa och som ville göra mer generella outningar för att lättare kunna ta tillbaks allting."

Men varför skulle jag outa då? Det är en annan sak med vapnen i första rundan då det fanns en påtryckning, jag gick ut frivilligt med min förmåga i hopp om att göra ulvarna aggro på mig. I stort sett allt outande skedde i andra. Det definitiva skedde i tredje om jag minns rätt. Det första jag skrev var att det är en förmåga man använder. Det kan jag inte generellisera bort så lätt, sen grejen med Lukaz i samma runda. Det går inte att hitta på så mkt annat efter det.

Och varför skulle en ulv göra så här? Det fanns ju inget att vinna på hela grejen.

Visst Tyr har en förmåga som matchar Reccas, men han gick ut med den efteråt och sett till hur Vimes betedde sig innan så visste ulvarna att vapenoutning var allvarliga saker. Sen vet jag inte hur säkert Tyrs spel varit i övrigt han har varit ganska anonym faktiskt.

Jag funderar faktiskt på om hela bråket på första rundan kan ha varit planerat av dig och Vimes. Din beskrivning på mitt och Lukaz planerande låter som
nåt du tänkt kring. Han var ju redan en skummis då. Håll med om att det är troligare än samma sak rundan efter när en ulv redan rykt.

Tänk efter. Det är sista rundan (antagligen) vi har inte råd med slarv.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Hela idén att man som varulv skulle spela så high profile när en ulv redan rykt är ju galet. Ulvarna skulle snarare spela försiktigt eller aggressivt drevande mot andra, inte anklaga varandra för saker.
Det är inte ulvigt att göra misstag. Särskilt inte misstag som skulle vara okända om man inte berättade om dem.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Håll med om att Tyr legat rejält lågt. Han har inte riktigt angivit varför han röstar på mig. bara lite allmänt "verkar ulvigast just nu".

Min röst ligger fast. Men jag hoppas KK dyker upp och räddar oss snart. Så det blri 50-50 att vi kanske röstar ut en ulv, eller i annat fall kan klara oss en runda till med lite tur.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Ond bråd död said:
Tänk efter. Det är sista rundan (antagligen) vi har inte råd med slarv.
Tror inte du vinner så mycket på att försöka förklara dig själv. Det du säger är byigt beteende skulle lika gärna kunna vara en en ulv som försöker se byig ut. Det misstaget gjorde både Brynolf och xyas. Vad du behöver göra är att bestämma dig för en snut, måla upp ett troligt scenario där du har med alla variabler och presentera det. Det är vad jag skulle gjort i din position iaf. Du behöver någon som ser rödare ut än dig själv.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
JO, antagligen. Jag tycker jag gjort det uppenbart att jag inte spelat ulvigt och att Mukwas kryptiska logik är svag, men mer kan jag inte göra egentligen.

Jag får väll gilla läget antar jag. Inte så sannolikt att jag klarar mig och att Tyr samtidigt är ulven.

Om folk känner för att rösta ut Mukwa så kan jag lika gärna vara med på det. Det enda jag vet säkert är ju att vi förlorar om jag åker. :/
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Ond bråd död said:
Håll med om att Tyr legat rejält lågt. Han har inte riktigt angivit varför han röstar på mig. bara lite allmänt "verkar ulvigast just nu".
Jag gav motiveringen då jag röstade på dig. Kortversionen är att du har haft det lättare att ljuga än Mukwa och K.K. Hur jag än vrider och vänder på det så är det något som inte fungerar med de två. För Mukwa är det att han behövt väldigt specifik info för att outa så tidigt och att det känns för enkelt att sätta dit alla snutar med hjälp av vapenändelse. För K.K är det att vapennamnet ser för genuint ut alternativt att min förmåga är naiv. Jag har lättare att se dig som snut helt enkelt.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
JAg kan inte säga att nån är jätteulvig eller röd helt enkelt. Inte mer än små antydningar, Tyrs låga profil, Mukwas fixering på mig. Det är fjuttiga saker egentligen. Så jag är inte helt förvånad över att åka.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
OBD, du har ju goläge att ändra rösten till Mukwa om du tror att han är mer snut än Tyr.

Jag är då tillbaka nu och skall se till att hänga med in i slutet. Lite att läsa ikapp, men jag är inte det minsta blyg över att hänga Mukwa.

Det finns endast en jag kan lita på och det är mig själv. Övriga är mer eller mindre snut just nu.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Kan lika gärna ge upp tror jag.

Som jag ser det är det ungefär 1/3 att Tyr är ulv, så även om Kk dyker upp och röstar på Tyr så är det bara 1/6 chans att vi vinner. Oddsen är emot oss. Iofs finns ju en chans att jag mot förmodan lyckas blocka rätt. Där har vi i teorin kanske en chans sex där också.

Hm, rätt ok, om nu Kk dyker upp.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Ond bråd död said:
Kan lika gärna ge upp tror jag.

Som jag ser det är det ungefär 1/3 att Tyr är ulv, så även om Kk dyker upp och röstar på Tyr så är det bara 1/6 chans att vi vinner. Oddsen är emot oss. Iofs finns ju en chans att jag mot förmodan lyckas blocka rätt. Där har vi i teorin kanske en chans sex där också.

Hm, rätt ok, om nu Kk dyker upp.
Jag är som sagt var här och du har spelat bra sen jag drog. Ditt surr är inte alls tokigt och du förstod ju direkt vad jag menade med att Mukwa skrev ett flokigt inlägg. Mukwa däremot känns en aning stressad.

På mitt inlägg där jag skriver att jag drar från jobbet skriver Mukwa:

Mukwa said:
Om du drar till jobbet nu kanske det vore en bra idé att rösta ordentligt istället, och mer viktigt. När kommer du tillbaks?
Rätt sugen på att jag skall flytta min röst. Givet har jag haft den där av en anledning och just nu kommer jag att ha den kvar ett tag till.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Konrad Konvalj said:
Rätt sugen på att jag skall flytta min röst. Givet har jag haft den där av en anledning och just nu kommer jag att ha den kvar ett tag till.
Kan någon visa upp ett scenario där Mukwa är snut? Det är inte helt otänkbart för mig att tänka om när det gäller honom, men då vill jag ju ha en motivering. Just nu är det mest som röster på honom för skojs skull och pga desperation känns det som. :gremtongue:
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Det finns endast en jag kan lita på och det är mig själv. Övriga är mer eller mindre snut just nu.
Nä, det här håller inte K.K. Du må vara grön, men visa vart din röst ligger. Och ligger den på mig så vill jag ha en förklaring till det. Jag har hela den här rundan behandlat din röst på mig som en nedlagd röst, eftersom du själv skrivit att du misstänker Tyr mest (innan det var det OBD), och att du tycker att jag är grönast. Du får väldigt gärna vara vågmästare här, eftersom jag håller dig som mest grön, men om din röst ska ligga på mig så vill jag ha en förklaring till det. Mig ska ni fasen inte få rösta ut bara för att K.K. inte kan lita på någon annan än sig själv.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Scenariot är att Vimes säger till ulvkompisarna: "Fanken vad jag fuckat upp. Ni kan lika gärna angripa mig och få era namn grönade den vägen. Jag är ändå körd"

Kanske inte helt lätt smält, men ingen annan är uppenbar ulv heller så. Sen har han spelat lite väl förnöjt och säkert den här rundan.
 
Top