Nekromanti Varulvsspelet Familjen-Runda 5

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Don Rosolini ser ut som att han har åldrats flera år. Han är märkbart upprörd över vad som har pågått, och det är nästan som att man ser hans hår gå från brunt till grått till vitt. Det är splittrat mellan er men dom flesta tycker att Xyas är en snut.

Medan Xyas leds upp till Donens rum under protester så väntar ni. Ni är 4 kvar i rummet. 4..? tänker någon. Ja, ni har ännu en gång förlorat någon till grisarna: Korpa är försvunnen, och ni känner er nedslagna. Men visst måste Xyas vara en snut? Allt tyder ju på att han är det!

När Donen kommer ut så skjuter han med sitt vapen, träffar ett par vaser som står nära er. Ja, att Xyas inte var snut verkar ju inte så konstigt nu..


Vi tackar byborna Xyas och Korpa för spelandet. Ni får båda skriva ett farväl inlägg som inte får påverka spelet i någon grad.

Ni är nu 4 spelare kvar.

Deltagare:

Konrad Konvalj
xyas
Vicotnik
Mukwa
Tyr
Vimes
Recca
Lu-kaazh
Spider Jerusalem
Ond Bråd Död
Brynolf
Korpa

Denna runda avslutas senast tisdagen den 27 21:00!
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Jahopp, back to the drawing board. Antingen är det OBD eller så har den sista snuten utmanat ödet och lyckats. Jag är inte längre övertygad om att den sista snuten inte har utmanat ödet, vilket innebär att snutarna kanske redan vunnit. :gremfrown:

Får ta och gräva i gamla rundor.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Ouch. Sorry Xyas. Jag var nästan helt säker. :gremfrown:

Ok, jag ska gå vidare och läsa KKs gamla inlägg. Men jag tar det nog i etapper.

Men i det här läget är jag beredd att t o m misstänka Mukwa. :gremfrown:

Jag gillar förstås inte KKs framtidsröst på mig, men jag är osäker på hur jag ska tolka den. Det är möjligt att han menar allvar och inte bryr sig mer hur det går, men jag tycker det känns lite suspekt. Iofs kanske jag är påverkad av att rösten föll på mig.

Om någon undrar så skyddade jag Mukwa den här gången. Korpa var mitt andra val. :gremfrown:
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Hihi, coolt, första gången jag nattdödats!

Tack för det här spelet, lycka till byn!
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Vad vi vet:
Det finns en miller-bybo
Minst en snut sias grön
Det finns en fraktionssiare
Det finns en vapensiare
Det finns vanilla-roller
Det finns en väktare
Alla ulvar föredrar enhandsvapen

Vimes - Ulv med pistol
Lu-Kaazh - Ulv med pistol
Spider Jerusalem - Siare
Recca - Vapensiare
Xyas - Det finns miller-ulvar
Vicotnik - Vanilla?
Brynolf - Vanilla
Korpa - Vanilla

Vad innebär då detta? Att byn har en eller två grejer för mycket. Tänk om den grönsiade ulven tvingas ljuga om vapen. Då kan vapensiaren hitta den ulven, men inga andra ulvar. Fraktionssiaren kan hitta de andra två ulvarna, men riskerar att sia en miller också. Än så länge är det väldigt balanserat, siarna är sämre än vanligt, men de är också uppdelade på 2 och det gynnar byn. Nu fyller vi ut med vanilla-roller... eller? Nej. Nu har vi fått information om att minst en ulv sias grön. Även om den infon går att ana sig till genom att jag är miller, så tippar det egentligen inte över särskilt mycket att vi vet att minst en ulv sias grön. För att vara säker tvingas byns siare säga att hen har fått ett grönt ping, och Recca skulle då sia personen i fråga och upptäcka att ulven ljugit om sitt vapen. 2 rundor och massoutning för att ta en grönsiad ulv genom förmågorna, men ändå balanserat eftersom vi faktiskt kan hitta miller-varulven. Vi toppar det här med en väktare och fyller sedan ut med vanillas... eller?

Att vi har fått info om att alla ulvar föredrar enhandsvapen, däremot... Det stämmer inte alls in, förutom på det faktum att Vimes och Lu-Kaazh har haft pistoler (Lu-Kaazh är dessutom bekräftad av Recca). Den här informationen är väldigt lätt att ljuga ihop men, den är värdefull på så sätt att Recca direkt skulle ha Tyr som target för siandet. Alltså är det inte särskilt troligt att Tyr ljuger. Min andra fundering handlar om att ulvarna inte alls behövt ljuga om några vapen whatsoever, tvåhandsfattning eller ej och att Reccas och Tyrs färdigheter bara rakt av är ett vilseledande sidospår. Hur troligt är det? Well, 50/50 skulle jag säga (är K.K ulv stämmer det, om OBD är ulv gör det inte det) men Tyr är grön oavsett så det spelar mindre roll för utröstningen av Tyr iaf.

Sen har vi vanilla-rollerna. Brynolf och Korpa är de enda bekräftade. Vic var troligtvis vanilla också.

Kvar i spel:
Mukwa - Miller
Tyr - Ulvar föredrar enhandsvapen

K.K - Vanilla
OBD - Väktare

K.K. är miller-ulv som tvingats ljuga om sin beväpning, har spelat annorlunda i runda 1 mot tidigare spel, men varför plockades inte Recca tidigare? Därför att SJ behövde plockas först för att inte sia Lu-Kaazh och sedan strulade Recca till det så att det hade varit lätt att gömma sig där, och då plockades Vic i egenskap av att vara en ulvsniffare av rang istället. Jävligt ballsy spel mot Vimes och Lu-Kaazh var mer nedtonat (kommer inte ihåg, måste kollas upp) K.K. är ulv. Eller?

OBD är ulv som hittar på att han har en väktarförmåga lite successivt. Det blir knas med otydligheter och visst ger han en kommentar till Lu-Kaazh om det, men det är inte något stort skrikande direkt. Ett enkelt konstaterande och sedan omformulerar OBD sin förmåga, från att överleva två nattmord, till att vara byns väktare. Lägg därtill att han slarvat med förmågan och inte dubbelkollade hur förmågan kunde användas. Började inte dreva mot Lu-Kaazh förrän det var uppenbart att han skulle åka. LJSL var inte särskilt drivande alls, och jag får inte ut särskilt mycket av hans spelande. OBD borde varit död för längesen om han var väktare, det tänker jag också väga in i bedömningen av honom. Antingen dör han eller så bevisar han sin förmåga. OBD har misslyckats med de två sätten att gröna sig och därför tror jag att det är sannolikt att Lu-Kaazh och OBD planerade hur de på bästa sätt kunde få igenom en väktarförmåga. De bestämde sig för att spela mot varandra ett tag för att se om någon annan följde med. När ingen gjorde det och de insåg att Lu-Kaazh var mest misstänkt valde de att dreva ut honom så att OBD kunde använda det till egen favör. Ballsy, men inte särskilt dumt. Den här taktiken skulle antingen kunna tvinga ut en väktar-claim eller så var de safe. Jag tror att det här var planerat.

Röst: OBD
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Ok, jag känner att jag nog inte kommer orka läsa igenom allt en gång till. Har blivit förkyld, men framförallt är jag rätt less på att läsa alla tusen inlägg. Möjlngen orkar jag kolla upp om Tyr outade före Recca eller inte. Nån som vet?

Tyrs enda grönande kommer från Reccas förmåga right?

Sen mitt halvhjärtade försvar till Mukwa:
Skulle en ulv verkligen outa sin förmåga så här? Jag försökte vara uppenbar så att ulvarna skulle sikta på mig. En ulv skulle snarare smula mera lagom för att kunna peka på det sen när det känns lugnt att det inte finns nån väktare i spel. Jag har däremot tagit en stor risk om jag var ulv och det fanns en riktig väktare i spel. Även om jag som ulv valde att ta den här risken, så måste jag ju kunna gjort det miljoner gånger snyggare. VAd skulle en ulv vinna på att uppträda så här? Det känns som jag redan sagt allt det här en gång, men jag vill att de som väljer att rösta ut mig verkligen har en förklaring till mitt beteende. Just nu är jag ulvens favorit mål, eftersom jag antagligen är skummast.

Sen har jag ytterligare nån sorts spelteori-argument. Om jag blir utröstad nu, så är partiet över. Om jag inte blir utröstad så finns en chans till ytterligare en runda om jag lyckas pricka rätt med min förmåga. Även om jag låter tärningen avgöra mot vem min förmåga används, så har jag 33% chans att pricka rätt. :gremsmile:
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Konrad Konvalj said:
Röst: Mukwa från London.

Men ja är lite sugen på OBD
Skulle varit intressant med en motivering. Men jag antar att vi får vänta till sista dagen med den. >.<
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Ond bråd död said:
Möjlngen orkar jag kolla upp om Tyr outade före Recca eller inte. Nån som vet?
Jag outade färdighet i slutet av rundan eftersom det var då som alla hunnit outa vapentyp. Hade jag outat tidigare skulle snutar kanske ljugit om sina vapen. Så ja, jag outade efter Recca.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Tyr said:
Jahopp, back to the drawing board. Antingen är det OBD eller så har den sista snuten utmanat ödet och lyckats. Jag är inte längre övertygad om att den sista snuten inte har utmanat ödet, vilket innebär att snutarna kanske redan vunnit. :gremfrown:

Får ta och gräva i gamla rundor.
Mitt grävande har inte gett något resultat. Mina nuvarande tankar kretsar kring varför just jag är kvar i spel. Jag har varit så grön mot slutet att snuten likaväl kunde ha nattmördat mig och därmed haft fler osäkra kort i spel. Den som tjänar mest på att ha mig i spel om han är snut är Mukwa. Jag har försvarat honom genom hela spelet. Dessutom gick jag ut med att OBD var en bra kandidat för hängning denna rundan. K.K gjorde samma sak och han lever också. Jag har dock inte kommit på något troligt scenario för detta ännu (och jag har haft några riktigt galna idéer). K.K tjänar också på att jag är med i spel, men inte lika mycket. OBD tjänar minst på att jag är kvar i spel.

Nä, jag vet inte alltså. Jag ska fundera vidare. Men jag är frestad att rösta på någon mindre trolig kandidat. Det ser ut som en förlust det här så jag kan lika väl förlora med stil.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Skulle en ulv verkligen outa sin förmåga så här?
Ja, det ser inte jag som omöjligt.

Jag försökte vara uppenbar så att ulvarna skulle sikta på mig. En ulv skulle snarare smula mera lagom för att kunna peka på det sen när det känns lugnt att det inte finns nån väktare i spel.
Jo, men det var ju precis det här du gjorde. Du skrev nåt i stil med "Lu-Kaazh bullet proof-outning känns övermäktig med tanke på vad jag har". Det kan ju betyda typ "överlev två nattmord", "du är väktare" eller vad som helst egentligen.

Jag har däremot tagit en stor risk om jag var ulv och det fanns en riktig väktare i spel. Även om jag som ulv valde att ta den här risken, så måste jag ju kunna gjort det miljoner gånger snyggare. VAd skulle en ulv vinna på att uppträda så här?
Jag gav dig ett resonemang om det här i min förra post. Min teori är att du och Lu-Kaazh försökte locka ut väktaren genom era förmågeoutningar och om ni hade gjort det fanns det gott om tid för åtminstone dig att vända om ditt smulande till något annat. Nu outade sig ingen väktare och du kunde luta dig tillbaks. Det är som sagt min teori.

Sen har jag ytterligare nån sorts spelteori-argument. Om jag blir utröstad nu, så är partiet över. Om jag inte blir utröstad så finns en chans till ytterligare en runda om jag lyckas pricka rätt med min förmåga. Även om jag låter tärningen avgöra mot vem min förmåga används, så har jag 33% chans att pricka rätt.
Jao, det har du rätt i. Tyvärr är det också så att om du är ulv så vinner du om vi inte röstar ut dig den här rundan.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Mitt grävande har inte gett något resultat. Mina nuvarande tankar kretsar kring varför just jag är kvar i spel. Jag har varit så grön mot slutet att snuten likaväl kunde ha nattmördat mig och därmed haft fler osäkra kort i spel. Den som tjänar mest på att ha mig i spel om han är snut är Mukwa. Jag har försvarat honom genom hela spelet. Dessutom gick jag ut med att OBD var en bra kandidat för hängning denna rundan. K.K gjorde samma sak och han lever också. Jag har dock inte kommit på något troligt scenario för detta ännu (och jag har haft några riktigt galna idéer). K.K tjänar också på att jag är med i spel, men inte lika mycket. OBD tjänar minst på att jag är kvar i spel.
Det kan precis lika gärna vara tvärtom också, så de tankarna kommer du dessvärre inte så långt på. Om du skulle ha dödats hade dina mest misstänkta blivit mer ledande för byn, och dina grönade spelare hade varit mer gröna. Min erfarenhet av nattmordsanalyser är att de sällan ger särskilt mycket, för det blir gärna dubbeltänk av det.

Jag tror att du har sparats för att det varje runda har funnits någon grönare, eller viktigare att ta ut. SJ dog siardöden, Vic var grön och spelade kanske för bra, Recca var grön och spelade för bra, Korpa var grönish... Av de här nattmorden är det Korpa som sticker ut. Xyas skrev att han misstänkte vanilla-rollerna mest, dvs Korpa och K.K. Det hade varit väldigt dumt av K.K. att nattdöda Korpa. Det gör K.K. mer grön enligt mig, men... som sagt... det här kan lika gärna vara en del í K.K:s plan också. Han räknar med att vi ska diskutera det och komma fram till att K.K. grönas av att Korpa dog. Dubbeltänk...
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Mukwa said:
Jag tror att du har sparats för att det varje runda har funnits någon grönare, eller viktigare att ta ut.
Det var det jag skrev, eller åtminstone menade. Anledningen till att Korpa nattmördades istället för mig borde vara att jag spelar så som snuten vill att jag ska spela. Korpa var inte lika öppen, så hon valdes trots att hon är mindre grön. Jag tror inte att det är meningslöst med nattmordsanalyser.

Jag är mer inne på K.K som snut för tillfället. OBD är inte så spännande som snut och våra nitar på sistone tyder på att vi varit på helt fel spår. K.K däremot skulle kunna vara en superulv, och han har varit lite för intresserad av att diskutera planer för nästa runda.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag är nog utbränd på varulvsspelet tror jag. Jag nöjer mig med att rösta på den som uteslutningsmetoden pekar på:

Röst:Konrad Konvalj

Jag läser förstås nya meddelanden, men att gå tillbaka och läsa om är tvärstopp. :gremfrown:

Nästa gång jag spelar ska jag använda nån form av märkpenne-addon i browsern. Jag känner att hela upplägget måste effektiviseras om det inte ska sluta så här varje gång jag överlever till slutet.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Anledningen till att Korpa nattmördades istället för mig borde vara att jag spelar så som snuten vill att jag ska spela.
Ja, och det jag skriver är att det precis lika gärna kan vara tvärtom. Du har spelat precis som ulvarna inte vill, och därför är det för farligt att ta ut dig :)

Om det ger dig någonting att analysera nattmord så vill jag absolut inte begränsa dig. Fan, nu behöver vi allt vi kan för att vinna det här, men än så länge har du inte presenterat någonting som håller.

Jag är mer inne på K.K som snut för tillfället. OBD är inte så spännande som snut och våra nitar på sistone tyder på att vi varit på helt fel spår. K.K däremot skulle kunna vara en superulv, och han har varit lite för intresserad av att diskutera planer för nästa runda.
Presentera ett case på honom då :) Jag tycker att K.K. har spelat väldigt stabilt, och dig ser jag som grön, så därför ligger min röst på OBD. Hittar du nåt bättre på K.K så byter jag givetvis. Just nu är OBD mest misstänkt tycker jag.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Mukwa said:
Anledningen till att Korpa nattmördades istället för mig borde vara att jag spelar så som snuten vill att jag ska spela.
Ja, och det jag skriver är att det precis lika gärna kan vara tvärtom. Du har spelat precis som ulvarna inte vill, och därför är det för farligt att ta ut dig :)
Haha, efter Brynolf och xyas känner jag mig inte speciellt farlig. :gremtongue:

Mukwa said:
Presentera ett case på honom då :) Jag tycker att K.K. har spelat väldigt stabilt, och dig ser jag som grön, så därför ligger min röst på OBD. Hittar du nåt bättre på K.K så byter jag givetvis. Just nu är OBD mest misstänkt tycker jag.
Jag har inget direkt bevisning mot honom. Jag ville se hur du, OBD och kanske K.K reagerade. Jag hoppas att OBD inte är bybo med den reaktionen. Det är sådant som gjort att vi är på gränsen till att förlora.

Men för närvarande kan jag bara se två scenarion där K.K är snut. 1) Min förmåga är naiv. Dvs den stämmer men inte helt. I slutet av min färdighet står det att jag är säker på att de har små puffror men i början står det att de väldigt sällan har gevär. Så det är lite ambivalent. 2) Han sitter inne på någon info eller färdighet som tillät honom att ljuga om sitt vapen säkert och var sedan djärv med att hålla Recca vid liv så länge.

Annars är det mest att han har varit så intresserad av att planera nästkommande runda som jag reagerat på. Det känns som att det hjälper snutarna mer än oss.

Annars håller jag med dig om att det finns mer att gå på med OBD. Jag menar mina toppmisstänkta från runda 1 var ju Vimes, Lu-kaazh och Larsson... Vore ju ironiskt om det visade sig att jag hade rätt efter denna omvägen.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Ond bråd död said:
Jag är nog utbränd på varulvsspelet tror jag.
Jag känner detsamma typ. Kanske mest eftersom det inte finns så mycket mer att outa och att det är att gräva i arkiv som gäller. Det skulle vara schysst med progressivt kortare rundor.

Appropå att outa, har du outat fluffet kring din färdighet? Har du inte gjort det kan du göra det nu, och har du gjort det kan du göra det igen?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Tjo,

Sitter lite trångt till på flyget, men att jag är kvar i spel tyder ju rätt hårt på att ulven tjänar på att ha en inaktiv spelare kvar i spel. Har inte läst ikapp och så men jag såg rätt snart att Mukwa är igång med bra spelande. Lite av den gamle Ankeborgs Mukwa.

Ska läsa lite nu och försöka skriva nå vettigt.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Ok, första raderna med lite egna ord:

Du har en katts reflexer, irländsk tur eller en skyddsängel. Vad det än är så kan du undvika att bli arresterad både en och två gånger. Du kan även hjälpa andra medlemmar.

Sen följer en beskrivning av hur man ska göra. Jag läste bara lite slarvigt och fastnade för den här delen. Därav missförståndet. Jag är inte mkt för att läsa instruktioner tyvärr. :gremfrown:
 
Top