Varulv [Varulvsspel7] - Runda 2

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Facit:
Nej, jag har inte smulat. En smula är att diskret skriva något som senare ges en förklaring.

DET JAG HAR GJORT ÄR SNARARE SOM OM EN TJACKPUNDARELEFANT - HÖG SOM EN SKYSKRAPA - GETT SIG FAN PÅ ATT SOPA VARENDA JÄVLA JYLLA REN I PORSLINSBUTIKEN

behövde få det ur mig

tack för att ni lyssnade
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
I all välmening men du har redigt att städa upp👍
Vad ska jag städa upp?

Nänänä, lägg av med den där mästrande tonen! Jag har spelat generöst och aktivt, drivit på och deltagit.

Jag har verkligen velat få ut Rasmus, vilket är orimligt som ulv. Jag har också tagit tydlig ställning för vilka jag trodde var ulvar i R1. Ingen mellanmjölk här inte.

Men ok, då kan jag konstatera att @Sidd och @Impetigo tycker att caset mot mig håller.

Hur är det med @fjodorsenuba och @Martin3

Är ni också nöjda med caset mot mig?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Hur ska vi nu väkta utifrån det här Impetigo: ska vi väkta varandra vilket resulterar i att troligtvis fjodor blir nattmördad eller ska vi tre (Sidd, Impetigo, fjodor) random väkta och hoppas på träff vilket gör ulvarnas nattmord lite lurigare.
@Sidd sorry men röstar ni ut mig eller vi en annan bybo tar spelet slut (förmodligen) slut ikväll. Att hoppas på att skyddet ska funka är orimligt. Mikroskopiska chanser att det ska funka.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Vad ska jag städa upp?

Nänänä, lägg av med den där mästrande tonen! Jag har spelat generöst och aktivt, drivit på och deltagit.

Jag har verkligen velat få ut Rasmus, vilket är orimligt som ulv. Jag har också tagit tydlig ställning för vilka jag trodde var ulvar i R1. Ingen mellanmjölk här inte.

Men ok, då kan jag konstatera att @Sidd och @Impetigo tycker att caset mot mig håller.

Hur är det med @fjodorsenuba och @Martin3

Är ni också nöjda med caset mot mig?
Yes du spelar riktigt bra.
Därav vill jag gärna att du hjäper till och synar tex Martin och fjodor.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
@Sidd sorry men röstar ni ut mig eller vi en annan bybo tar spelet slut (förmodligen) slut ikväll. Att hoppas på att skyddet ska funka är orimligt. Mikroskopiska chanser att det ska funka.
Frågan är inte ställd utifall vi röstar ut en bybo.
Då är vi ju körda.
Mer att lyckas vi rösta ut en ulv (vem som helst av os allihopa) så har vi fortsatt en sista ulv att hitta.

Hur ska vi på bästa sätt försöka väkta varandra?

Jag förstår att de två ulvarna skiter i hur vi ska försöka försvara oss men
lite konstigt att du eller nån annan för den delen inte ens försöker tänka ut nåt vettigt runt det.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Vad ska jag städa upp?

Nänänä, lägg av med den där mästrande tonen! Jag har spelat generöst och aktivt, drivit på och deltagit.

Jag har verkligen velat få ut Rasmus, vilket är orimligt som ulv. Jag har också tagit tydlig ställning för vilka jag trodde var ulvar i R1. Ingen mellanmjölk här inte.

Men ok, då kan jag konstatera att @Sidd och @Impetigo tycker att caset mot mig håller.

Hur är det med @fjodorsenuba och @Martin3

Är ni också nöjda med caset mot mig?
Varför skulle det varit ”orimligt som ulv” att försöka rösta ut Rasmus?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Om min analys av Biobunker förra rundan var av LaMotte-klass så är Impetigos case mot att jämföra med en ost med stora hål. En fin grevé.

OM vi utgår från Impetigos case så följer:

1. Jag har i öppen dager signalerat till förste ulv att värva mig
2. Förste ulv avstår från detta och väljer istället att nattmörda Biobunker
3. Biobunker - den spelare som andreulven Basse tydligt har pekat ut som ulv.
4. Dessutom väljer då Förste ulv att låta bli att värva Basse, trots att Förste ulv vet att hängningen av Rasmus nog kommer ställa andreulven Basse i dålig dager.
5. Att andreulven Basse förmodligen kommer bli hängd i R2 stör inte Förste ulven.
6. Andreulven Basse har i R1 spelat storstilat och generöst. Skrivit och varit aktiv. Lagt upp röstlängder och haft sig. Ställt frågor och drivit på. Verkligen försökt bidra. Typiskt ulvigt.

Nej, det här caset är helt enkelt ostigt. Håligt.

Men ändå ganska bra för byn!

För nu måste alla ta ställning: antingen tror ni på case eller så gör ni det inte. Om ni tror på caset är jag ulv. Om ni inte gör det så är jag bybo.
Det finns inget däremellan. Antingen eller.

Och om ni trots allt tycker att det är lite magstarkt att jag är ulv, så måste vi fundera på om Impetigo är en bybo med en plan eller en ulv som smider. Jag tror nog, utifrån Occams rakblad mm, att det är mer troligt att Impetigo inte är en mästerulv som planerar värsta kuppen.

Mina tre mest misstänkta just nu är Fjodor, Martin och Sidd.

RÖST: Martin3

IN i spel!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag förstår att de två ulvarna skiter i hur vi ska försöka försvara oss men
lite konstigt att du eller nån annan för den delen inte ens försöker tänka ut nåt vettigt runt det.
Sannolikheten att lyckas försvara sig är minimal.

1. Vi vet inte vem vi kan skydda. Jag kan skydda någon av fyra andra bybor. Det kanske är Rasmus eller Biobunker som nu är döda.
2. Skyddet fungerar bara en gång och efter vem vi har PM:at att vi vill skydda. Dvs att jag skyddade Fjodor hjälper inte Fjodor i R2 om jag byter till Impetigo. Nu tänker jag förstås inte berätta vem jag tänker skydda, men det rör sig om extremt små sannolikheter att skyddsbesvärjelsen som mekanik ska kunna fungera.

Du bidrar mer till byn genom att fundera på om:

  • Impetigo är en bybo som försöker hjälpa till med ett case eller en ulv som utnyttjar Basses spel
  • Fjodor och Martin är lågflygande ulvar som gnider händerna i ondskefulla flin.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Varför skulle det varit ”orimligt som ulv” att försöka rösta ut Rasmus?
Därför att det sätter en stor spotlight på personen som drevar. Just nu Sidd är det du och Impetigo som röstar på mig. Ser du? Jag hamnar i blickfånget.

Det är orimligt att ulvar så gärna ställer sig i spotlighten. Det är helt enkelt för farligt.

Nu måste jag jobba och har heldag med föreläsningar och seminarier. Åter ca 17. Jag har försökt hjälpa byn så gott jag kan. Ni får gärna swisha mig för fler spännande gräv! ;)
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Inte kul att vakna upp till att två bybor är borta :/ Tack för bra spel RasmusL och BiobunkerVII!

Går igenom alternativen i huvudet så ser min röd till grönlista ut så här nu.

Sidd, konsekvent viftande och fortsatt omtolking av reglerna, ser att du försöker styra blicken mot Basenanji som är aktiv. Jag tycker du ska växla drev och titta på Martin3 istället.
Martin3, fortsätter i samma intensitet som mig. Dvs nån post här och där men anger inga skäl till varför han har lågt deltagande utöver röstkodgate.
Basenanji, trots att du outar vem du lagt besvärjelse på så är du fortfarande grön för mig. Dock tappar du grönaste platsen till Impetigo pga av just det smulandet.
Impetigo, wow vilket grävande. Köper dock inte smulgate för jag tror inte verkligen inte att Basenanji skulle släppa falurågrut stora smulor på det sättet i hopp om att bli "rekryterad" av en kompis ulv, tycker det ser ut som en strategiskt bra fälla att lura in en ulv i.

Röst: Sidd

Elen försvinner för mig nu mellan 09.00 och 13:30 pga planerat arbete. Kommer deltaga från telefon under den tiden.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Om min analys av Biobunker förra rundan var av LaMotte-klass så är Impetigos case mot att jämföra med en ost med stora hål. En fin grevé.

OM vi utgår från Impetigos case så följer:

1. Jag har i öppen dager signalerat till förste ulv att värva mig
2. Förste ulv avstår från detta och väljer istället att nattmörda Biobunker
3. Biobunker - den spelare som andreulven Basse tydligt har pekat ut som ulv.
4. Dessutom väljer då Förste ulv att låta bli att värva Basse, trots att Förste ulv vet att hängningen av Rasmus nog kommer ställa andreulven Basse i dålig dager.
5. Att andreulven Basse förmodligen kommer bli hängd i R2 stör inte Förste ulven.
6. Andreulven Basse har i R1 spelat storstilat och generöst. Skrivit och varit aktiv. Lagt upp röstlängder och haft sig. Ställt frågor och drivit på. Verkligen försökt bidra. Typiskt ulvigt.

Nej, det här caset är helt enkelt ostigt. Håligt.

Men ändå ganska bra för byn!

För nu måste alla ta ställning: antingen tror ni på case eller så gör ni det inte. Om ni tror på caset är jag ulv. Om ni inte gör det så är jag bybo.
Det finns inget däremellan. Antingen eller.

Och om ni trots allt tycker att det är lite magstarkt att jag är ulv, så måste vi fundera på om Impetigo är en bybo med en plan eller en ulv som smider. Jag tror nog, utifrån Occams rakblad mm, att det är mer troligt att Impetigo inte är en mästerulv som planerar värsta kuppen.

Mina tre mest misstänkta just nu är Fjodor, Martin och Sidd.

RÖST: Martin3

IN i spel!
Ja du bidrar med mycket vilket är strålande.

Bassee du har ju varit ulv de senaste åren en jädrans massa gånger.
Om vi nu ska prata lite om hur ulvBasse skulle tänka så skulle du ju inte tveka på att sticka ut och offra dig för ulvlaget, dra på dig heat osv så att ulv-kompisen får en lugnare resa.
Vidare så skulle ulvBasse inte tveka på att slänga sin ulvkompis inför bybobussen för att ”distansera sig”; dock är den taktiken lite svårare denna gång då ulvisarna inte kan vara säkra på vem som är kompisen.

Jag tänker alltså att du gladeligen offrar dig för ulvkompisen denna gång.
Eller hur!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Därför att det sätter en stor spotlight på personen som drevar. Just nu Sidd är det du och Impetigo som röstar på mig. Ser du? Jag hamnar i blickfånget.

Det är orimligt att ulvar så gärna ställer sig i spotlighten. Det är helt enkelt för farligt.

Nu måste jag jobba och har heldag med föreläsningar och seminarier. Åter ca 17. Jag har försökt hjälpa byn så gott jag kan. Ni får gärna swisha mig för fler spännande gräv! ;)
Förstår den tanken men det var ju panik sista timmen för ulvarna så det var väl bara att hitta nåt annat än Basse…
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Inte kul att vakna upp till att två bybor är borta :/ Tack för bra spel RasmusL och BiobunkerVII!

Går igenom alternativen i huvudet så ser min röd till grönlista ut så här nu.

Sidd, konsekvent viftande och fortsatt omtolking av reglerna, ser att du försöker styra blicken mot Basenanji som är aktiv. Jag tycker du ska växla drev och titta på Martin3 istället.
Martin3, fortsätter i samma intensitet som mig. Dvs nån post här och där men anger inga skäl till varför han har lågt deltagande utöver röstkodgate.
Basenanji, trots att du outar vem du lagt besvärjelse på så är du fortfarande grön för mig. Dock tappar du grönaste platsen till Impetigo pga av just det smulandet.
Impetigo, wow vilket grävande. Köper dock inte smulgate för jag tror inte verkligen inte att Basenanji skulle släppa falurågrut stora smulor på det sättet i hopp om att bli "rekryterad" av en kompis ulv, tycker det ser ut som en strategiskt bra fälla att lura in en ulv i.

Röst: Sidd

Elen försvinner för mig nu mellan 09.00 och 13:30 pga planerat arbete. Kommer deltaga från telefon under den tiden.
Missade du min post om Martin?
Jag fiskar ju efter att Martin är trolig ulv.
Återkoppla
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Så, nu har jag äntligen läst ikapp.

En sak som vi fortfarande verkar lägga tid på är att ulvarna skulle samarbeta. Om jag inte läst reglerna helt snett så finns det ingen ulv som känner till den andra ulven. Dvs det finns ingen taktik ulvarna emellan. Precis som Sidd nämner så finns det ingen beröringsskräck eftersom de inte vet vem de ska ha beröringsskräck emot. De kan givetvis ha gissning men det är ju isf på samma nivå som vi tror oss veta vilka som är bybor och bör således ha ungefär lika ofta rätt i sina gissningar.

Jag valde aktivt att styra bort röstningen från Basse mot Rasmus, det finns det nog inget tvivel om. Jag hade inte sett några tendenser hos Basse och köper inte argumenten runt "smulgate". Dessutom är han en av de aktivaste i byn och därför mer värdefull för byn att ha kvar. Jag ser fortfarande inga tendenser hos Basse, de tendenser jag sett skulle i princip bara kunna bero på beröringsskräck/samarbete mellan ulvar vilket ju inte ska kunna finnas i det här spelet (om inte Vimes undanhållit något från oss).

Impetigo svänger in sig på smulgate och tycker att det är en jättesmulning för basse. Jag tror inte på smulgate men det här ger mig en hel annan information. OM Impetigo hade varit mästerulv hade han knipit näbb och nattmördat Basse, det låter iaf som vi är överens om att ulvarna hellre hittar varandra än mördar en bybo. Det innebär ju att Impetigo inte kan vara mästerulv och i det här fallet med så lite information lär han åka högt upp på listan över gröna, även om han givetvis kan vara lärlingsulven.

@Sidd jag tror att för byns bästa så ska vi sluta göra inlägg som bara bidrar med konstigheter, förutsatt att du inte är ulv, då får du gärna fortsätta skriva dumheter så du blir utröstad ;)

Om Impetigo är grön och Sidd spelar sitt vanliga spel (hans enda rödande var hans fruktansvärt konstiga inlägg som såhär i efterhand nog mer grönar än rödar honom, en ulv-Sidd skulle väl inte riskera knäppröster sådär?) så kommer fjodor och Basse vara ulvarna. Jag hittar inget i fjodors spel som kan gröna honom. Och jag ville inleda den här rundan med att sätta honom i rampljuset så jag fortsätter med det:

Röst: Fjodorsenuba
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Så om min lista inte var uppenbar:

Från grön till röd:
Impetigo
Sidd
Basse
Fjodor
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Så, nu har jag äntligen läst ikapp.

En sak som vi fortfarande verkar lägga tid på är att ulvarna skulle samarbeta. Om jag inte läst reglerna helt snett så finns det ingen ulv som känner till den andra ulven. Dvs det finns ingen taktik ulvarna emellan. Precis som Sidd nämner så finns det ingen beröringsskräck eftersom de inte vet vem de ska ha beröringsskräck emot. De kan givetvis ha gissning men det är ju isf på samma nivå som vi tror oss veta vilka som är bybor och bör således ha ungefär lika ofta rätt i sina gissningar.

Jag valde aktivt att styra bort röstningen från Basse mot Rasmus, det finns det nog inget tvivel om. Jag hade inte sett några tendenser hos Basse och köper inte argumenten runt "smulgate". Dessutom är han en av de aktivaste i byn och därför mer värdefull för byn att ha kvar. Jag ser fortfarande inga tendenser hos Basse, de tendenser jag sett skulle i princip bara kunna bero på beröringsskräck/samarbete mellan ulvar vilket ju inte ska kunna finnas i det här spelet (om inte Vimes undanhållit något från oss).

Impetigo svänger in sig på smulgate och tycker att det är en jättesmulning för basse. Jag tror inte på smulgate men det här ger mig en hel annan information. OM Impetigo hade varit mästerulv hade han knipit näbb och nattmördat Basse, det låter iaf som vi är överens om att ulvarna hellre hittar varandra än mördar en bybo. Det innebär ju att Impetigo inte kan vara mästerulv och i det här fallet med så lite information lär han åka högt upp på listan över gröna, även om han givetvis kan vara lärlingsulven.

@Sidd jag tror att för byns bästa så ska vi sluta göra inlägg som bara bidrar med konstigheter, förutsatt att du inte är ulv, då får du gärna fortsätta skriva dumheter så du blir utröstad ;)

Om Impetigo är grön och Sidd spelar sitt vanliga spel (hans enda rödande var hans fruktansvärt konstiga inlägg som såhär i efterhand nog mer grönar än rödar honom, en ulv-Sidd skulle väl inte riskera knäppröster sådär?) så kommer fjodor och Basse vara ulvarna. Jag hittar inget i fjodors spel som kan gröna honom. Och jag ville inleda den här rundan med att sätta honom i rampljuset så jag fortsätter med det:

Röst: Fjodorsenuba
Jaja jag lägger ner då och slutar skriva MEN vad var det för ”fruktansvärt konstiga inlägg”?
Så att jag kan skärpa mig i framtiden👍

När det är utrett kan ni försöka lösa detta själva.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Ok, som jag läser det är Sidd med på mitt resonemang om smulgate, Fjodor och Martin köper det inte.

Jag tror inte vi kommer längre med att dra mitt case i långbänk utan alla har tagit till sig ochvtagit ställning. Basse har försvarat sig så gott det går.

Jag tycker fortfarande att det finns nåt i caset och därför är en röst på Basse ett einligt alternativ.

Sen behlver vi ju fortsätta att skärskåda alla andra och då tänker jag som följer:

Martin: Om jag fattar rätt har alla Martin på sin rödlista? Min hypotes är ju fortsatt att dett kan vara vår mästerulv så det känns som ett verkligt bra alternativ för utröstning (bättre än 50% som är chansen att pricka rätt på ulv på ren tur)

Fjodor: Lågflygande och därmed på allas rödlista som jag läser det. Jag har inget påtagligt case. Det stör mig att lågflygande i nuläget verkar fungera för att det ska kännas som mindre än 50% chans at få träff…

Sidd: Svårläst som alltid. Formuleringen nyss om att ”minst en av mig och Impetigo är grön” är otroligt skum. I samma inlägg tar Sidd också upp att han köper mitt case men är orolig flr att jag lurar upp honom på läktaren. Det finns ju ett tredje alternativ här @Sidd och det är att jag är en bybo som tagit fel. Smulgate är ju till sin natur baserat på indicier, jag vet inte om Basse har smulat, jag bara tror det.

Så i korthet blir min rödlista från grön till röd just nu:

Sidd
Fjodor
Martin
Basse
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Jaja jag lägger ner då och slutar skriva MEN vad var det för ”fruktansvärt konstiga inlägg”?
Så att jag kan skärpa mig i framtiden👍

När det är utrett kan ni försöka lösa detta själva.
Jag vill verkligen inte att du slutar skriva. Du jobbar på bra med inlägg. Däremot tror jag att ironi som i det här inlägget:

😇Jag brukar ju få kommentarer och svepande fjant för att jag missat nåt och så skriver du så här långt in i spelet nån skulle försökt väkta den som blev nattmördad.
😆vidare skulle det ge nåt att vi skriver vem vi väktat (som om inte ulvarna skulle fabulera)
🤪Basse svarar i förbigående att fjodor minsann är väktad men vad bra då.
Jag har säkert missat nåt här igen men jag väktade @Vimes

Ja alltså om nån väktade BB7 så har vi lärt oss att spelmekaniken är bruten och det vore ju alltid nåt.
är väldigt svåra att läsa. Även fast du använder ironi-smileyn: 🤪 så är det väldigt svårt att tolka ironi i text.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Det är mindre än 12 timmar kvar av rundan! Glöm inte bort att skicka in förmågeanvändande!
 
Top