Varulv [Varulvsspel7] - Runda 2

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,578
Location
Oktoberlandet
Cräp. Tack för gott spel Rasmus och Bio!

Så, vi är nere på 5 personer och det är verkligen vinna eller försvinna. Röstar vi inte ut en ulv nu så är det slut om vi inte lyckas med ett skydd från nattmord.

Glöm inte bort att byta till en ny person som fortfarande är vid livet för att öka chanserna att vi stoppar ett nattmord!



Nej, du vet inte vilken du kan skydda så det kan hända att någon som t.ex. hade RasmusL valde att skydda Biobunker och då är ju skyddet verkningslöst, vårt skydd är ju bara till en okänd person men våra chanser att pricka rätt ökar varje runda.
Jag valde att skydda Sidd. Tycker fortfarande han har spelat som sig själv och var grönast av de som var kvar. Han har också en rätt hög aktivitet vilket är bra för byn även om det har instick av kaos.

Så, då kan vi anta att ulvarna fortfarande inte vet om varandra eftersom nattmordet lyckades.



Vänta, va? Försöker du göra ett skämt eller har du väktat en person som inte är med?

Jag lägger rösten på dig tills du har rett ut det här:

Röst: Sidd
Jag försökte vara rolig när jag raljerade om vad det skulle ge vad gäller den vi väktad.
Sorry, min humor lämnar väl mer att önska.
Jag väktade förstås inte spelledaren.
Men jag vill få lite reaktioner så att spelet inte stannar upp vilket ulvarna vinner på.

Jag hoppas alla fattade att de inte skulle ligga och väkta på Rasmus och Basse då det var risk att slänga sitt väktande i sjön.

Alla ni som försöker lirka fram vem som väktades hit och dit hjälper väl ulvarna.
KANSKE prickades rätt, i alla fall ökar ju risken att ulvarna försöker nattmörda en möjligt skyddad.
Visst vi kan försöka lura ulvarna, är det det ni är ute efter så.
Vill nog hålla på det i alla fall tills ni andra kan reda ut om jag tänker vettigt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,578
Location
Oktoberlandet
Vidare Martin är du väldigt inkonsekvent när du skriver att du försöker väkta mig (skydda) MEN tycker jag är scummast i stan och lägger en röst på mig.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag står fast vi det jag skrev om att det skulle ge lite (med betoning på lite) info till byn om de som väktat bb7 ger sig till känna. Alltså att vi då får veta att just dessa personer inte hade bb7 som sin potentiella väktning. Inget annat.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,578
Location
Oktoberlandet
Jag tror att Förste ulv prioriterade att döda en bybo och tänker att det är överflödigt att veta vem den andra ulven är. Förste ulven ser det i så fall som en bonus att eventuellt hitta sin compadre, men litar på att ulvarna vinner på att styra röstningen mot bybor.

Jag är också ganska nyfiken på @Martin3 och @fjodorsenuba . Vad vill ni göra den här rundan?
Basse för att ulv ska kunna rösta på en bybo vill de väl ändå försöka veta vem som är den andra ulven.
De riskerar ju att dreva ut en kompis.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag har läst hela r1 och klippt ut det jag tycler är Basses smulanden samt lagt till en del inlägg från bb7 (grön) och några meningars analys här och där. Det var hemskt att utföra arbetet och antagligen lika hemskt att läsa schabraket. Sorry för det men hete goes:

6:
Jag känner också att det vore en mardröm om försteulven genast prickar sin kollega och sedan claimar väktare+väktad. Hursomhelst kommer jag vara skeptisk mot att någon påstår sig vara väktare och att väkteriet gått genom.

39:
Eftersom ulvarna inte vet vem som är hans kompis får de chansa på att de inte röstar ut en medlut. Kul design-pryl! Gör det kanske ulvar mindre benägna att vilja använda röst som verktyg?

Om en ulv röstas ut i R1 eller R2 lär den sista ulven få det riktigt svårt.

Jag tror att ulvarna (även om de inte känner till varandra ) är ganska spaka här.


41 Impetigo:

Bra uppmärksammat att ulvarna riskerar att rösta ut varandra! Det hade jag inte tänkt på och jag tycker det är grönande att du lägger fram det (kanske var det så självklart för alla andra att man inte tyckte att det behövdes sägas, men jag hade inte tänkt på det).

50:

ulvarna lättare kan identifiera varandra om byborna ger ett grönt intryck!

Dvs om byborna grönar sig aktivt (och lyckas med det) så kommer ulvarna* gå lättare att hitta varandra...

*Mästerulven lär isf rikta sitt nattmord mot den som verkar skummat.

66 biobunker:

…märk väl att Basse aldrig svarade mig…

Detta känns igen från tidigare spel där Basse varit ulv. Att inte svara på obekväma frågor (min anm)

74:

För att ulven i så fall "hittar" sin ulvkompanjon.

Vad skulle du välja om du var ulv?

a) Du får nattmörda en bybo, men vet inte vem som är på ulvlaget.
b) Du får inget nattmord, men du får veta vem din ulvkompis är.

76:

Sedan kan det ju bli så att ingen blir nattmördad. Då säger min paranoia mig att det nog är troligt att ulvkompisarna har hittat varandra.

88:

En vanlig tolkning hade annars varit att gissa att ulvarna i plural hade vunnit på att byborna avslöjar vem de ska skydda. Men Bio har alltså koll på att det är Förste Ulv som kommer skicka in nattmordet.

2. Det andra fetstilade om nattmordet mm ser jag också som ulvigt. det är lite inkonsekvent att först skriva att ulven (!) får mer information inför val av nattmord, för att sedan anta att nattmordet uteblir om den enda som kan nattmörda röstas ut. Ja?!

Sedan är jag i och för sig extra känslig mot att tolka uteblivet nattmord som att någon blivit väktad. Jag är mer rädd att uteblivet väktande handlar om att team ulv hittat varandra.

89:

Tex "ulvigt" som blir "ulligt". :/

Referens till ”ulv i fårakläder” (min anm)

92:
Bonker (grön) påpekar att Basses ”gräv” är undermåligt

95:

Förste ulv skickar in nattmordet,

96:

Det finaste en bybo kan uppnå i varulvsspel är att bli nattmördad efter R1. Det kan låta konstigt, men det handlar alltså om att ulvarna bedömer en som så farlig för Team Ulv att de prioriterar att ta ut en. Så även om det är tråkigt att inte få vara med i spel så är det en sorts ära att ha blivit utvald.

111 Bonker:

Den som jag däremot skulle vilja att vi synade lite mer i sömmarna är Alltid-ulven-Basse.
Jag har läst andra spel där han varit ulv men likförbannat dundrat på, svingat vilt och grävt.

117 Bonker:

det är självsäkra ballsy Ulv-Basse som ”grönar” sig själv genom att leva upp till Bassedefinitionen av bybo.

119:

Hur tänker du kring ulvarna? Tror du att Förste ulv mest vill ha ut en bybo eller hellre försöker sikta in sig på att hitta sin ulvkompis?

13.37 min anklagelse 14.01 basse postar svar och sen två andra inlägg 14.49 Basse förnekar smulande och då med kommentaren ”Jag försöker bara spela varulvsspel så bra jag kan.” (Post 134)

140:

är det rimligt att ulv-Basse skulle gå ut med allt det här? Tror ni verkligen att jag skulle smula så här? Är inte det lite väl ballsy, till och med för en sån som jag?

143 bonker:

Gillar inte hans fetish för det där med nattmord av ulvpolaren.

149 bonker:

Här finns en intressant brainfart som delas av Sidd och Basse, Sidd frågar om varför mästerulven skulle rösta ut sin ulvpolare. Basse svara som om frågan var ställd om nattmord, ingen reagerar.

173: Martin3 vänder drevet mot RasmusL

175: OM vi nu ska gissa på att andre-ulven vill meddela sig med sin maestro, vilka mer än mig ser ut att ha gjort det?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag fick nog knte me min kommentar om att Basse har ett case mot bb7 där bb7 benämnt ulven i singular. Vilket Basse alltså gör själv vid ett tillfälle dessförinnan.

Vid tillbakaläsningen dår jag bilden av Martin3 som mästerulv och Basse som ulv nummer två.

Röst: Basenanji
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,578
Location
Oktoberlandet
När rundan började tänkte jag pressa fjodor för att få ut lite matnyttigt ur honom. Tycker inte han har tagit ställning öht under förra rundan. Han har klagat lite på röstningsApiet (vilket jag försöker att inte väga in i min bedömning :) ), han har gjort en röd-grön lista och några frågor till andra men inte kommit med någon slags analys eller liknande. Jag vet att han är en duktig spelare och borde kunna bidra mer än såhär, även med barnen hemma.

Men så kom Sidd emellan och gjorde ett jättekonstigt inlägg om att ha väktat Vimes vilket inte är rimligt och hade han varit bybo med en tankevurpa och skickat in det till Vimes så hade nog Vimes poängterat att han är utom tävlan vilket får mig att tro att Sidd är någon av ulvarna och inte skickat in ett sådant meddelande.
😆Humor att du ändå funderat i de banorna. (Jag ska kolla om jag fått nåt PM med uppryckning från Vimes…OBS skoj)
Ta ställning i stället angående mina funderingar på vem som vinner på outning av väktandet så vi kommer framåt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,578
Location
Oktoberlandet
Jag fick nog knte me min kommentar om att Basse har ett case mot bb7 där bb7 benämnt ulven i singular. Vilket Basse alltså gör själv vid ett tillfälle dessförinnan.

Vid tillbakaläsningen dår jag bilden av Martin3 som mästerulv och Basse som ulv nummer två.

Röst: Basenanji
Uff, jag försöker läsa igenom grävet med goda ögon.
Hjälp mig förstå.
Jag har inte gått tillbaka och tittat igenom R1.
Vad menar du med ”Bonker” titt som tätt?
Hur hittar du att Martin är försteulv?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Uff, jag försöker läsa igenom grävet med goda ögon.
Hjälp mig förstå.
Jag har inte gått tillbaka och tittat igenom R1.
Vad menar du med ”Bonker” titt som tätt?
Hur hittar du att Martin är försteulv?
Sorry som sagt, det är sent och detta blir rörigt hur som helst iom att jag gör det på telefonen…

Bonker är bb7 är BioBunker7. Om det inte är Basses inlägg har jag helt sonika hotat ner ”xx Användarnamn:” innan i stället för bara inläggets nummer xx.

Det jag vill visa med all text är att Basse pratar oproportionerligt mycket om Mästerulvens val av offer och vad det implicerar, att ulvarna håller uppsikt wfter varandra ochvatt det är positivt att bli nattmördad första rundan.

Martin3 var en känsla som smög sig på vid genomläsningen. Det hänger ihop med att jag uppfattar att Martin3 iggar Basse efter smulgate plus att Martin3 faktiskt är skitskum rent allmänt med vääldigt lite substans. Jagtycker också att Basse fiskar efter mästerulven först i form av mig och senare i form av martin och fjodor och kanske uppfattar basse också att han får napp på martin. Men jag pallar inte att klippa ut fler innägg så man får läaa tillbaka för att se om man delar den tolkningen.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,578
Location
Oktoberlandet
Jag tror aldrig Basse skulle gå och lägga sig efter en sån misslyckad R1 med ett par poster med tack å sorry nåt lite annat försiktigt om han vore bybo.
Det hade varit mer stress och tryck med röster åt olika håll!
Vi har nog en nöjd ulv här.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Åh, och Martin3 vände deevwt feån Basse mot RasmusL. Det är ju centralt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,578
Location
Oktoberlandet
Kollade igenom Martin i R1:
Skriver om röstningskoden lite då och då.

Finns i stort sett nada om spelet.
Försöker inte gräva och är inte med i några diskussioner med andra om att jaga ulvar.
Visst har nån kortare blandad post om oss andra.

Att det skulle vara så jädrans bra för byn som kommer från det här hållet sker inte.
Prövar lite med röster på mig och fjodor men landar i sista timmen på Rasmus.
Snacka om att lågflyga sig igenom R1 och inte ta ställning så värst.
Kolla igenom R1 själva och se vad ni tycker ang Martin.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Ledsen ppl men jag är inte den ulv ni vill att jag ska vara. Att jag pratat så mycket om hur ulveriet fungerar i det här spelet har bara att göra med två saker:

1 Jag har tänkt att det vore den becksvartaste mardröm om ulvarna fick kontakt med varandra, samtidigt som korkade bybor gick och mallade sig över att de utnyttjat spelets mekanik och trodde att deras skyddsbesvärjelse fått effekt.

Jag vill ju inte spela på spelets design, utan hellre flumma med knäppa analyser av folks spel.

2 Jag ville få er andra att förstå vilken ära det är att bli nattmördad tidigt. Jag har varit ulv ett par gånger. Man väljer vem som ska nattmördas. Någon är viktigare att få ut än någon annan.

Det är alltså en fjäder i hatten att bli utvald för det första nattmordet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Men okej! Vi testar caset mot Basse! Även om vi förlorar så här jag fortfarande chansen att lista ut vilka som är ulvar.

@Martin3 och @fjodorsenuba

Impetigo tror att jag är andreulven som signalerat till Förste ulven genom smulor att jag är värvningsbar. Impetigo röstar på mig och Sidd håller också caset för troligt.

Vad säger ni? Är jag andreulv som vill bli värvad? Vill ni rösta på mig?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
@Impetigo pch @Sidd

Vad förklarar att jag trots mina smulor inte blev värvad? Biobunker blev mördad så jag kan bevisligen inte ha blivit värvad. Hur tänker Förste ulv?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
@Impetigo pch @Sidd

Vad förklarar att jag trots mina smulor inte blev värvad? Biobunker blev mördad så jag kan bevisligen inte ha blivit värvad. Hur tänker Förste ulv?
Det kan bero på att du låg så illa till för hängning förra rundan. Ingen idé att slösa sitt nattmord på att väcka en kompis som ändå bara dinglar nästa runda.

Sen har jag hela tiden tänkt att nattmord är mer värt än att väcka ulvkompisen, lyckas man två gånger och byn inte får träff på en ulv så vinner man ju. Att råka väcka ulvkompisen hade jag sett som en bigrej om jag var mästerulv.

Jag kan dock förstå att man värderar det annorlunda om man är den ensamma sleeper-agenten som desperat vill undgå att skicka ut mästerulven av misstag. Då känns det nog som det viktigaste i världen att ulvarna ska få kontakt med varandra.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,578
Location
Oktoberlandet
@Impetigo pch @Sidd

Vad förklarar att jag trots mina smulor inte blev värvad? Biobunker blev mördad så jag kan bevisligen inte ha blivit värvad. Hur tänker Förste ulv?
Vi vet ju allihopa att ulvarna inte kan sitta och planera ihop sig så det blir ett lite annorlunda spel än brukligt.
- Bl annat så kan de inte koordinera röstningen lika lätt så det är vl tex större chans att de hamnar på samma rösttåg (vanligast taktik är ju att ha beröringsskräck och inte dreva ihop)
- Prio är väl ändå att nattmörda för försteulven, att pricka sin kompis blir därav mer som bonus.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,578
Location
Oktoberlandet
  • Rolig spelmekanik denna gång.
  • Ulvarna kan ju inte prata ihop sig så chansen är ju mycket större att de hamnar på samma drev.
  • Denna R1 blev det bara 2 drev vilket nog var bra för då kan vi ju försöka reda detta ut mönster. (hade fler legat spridda själva hade det bara blivit spretigt)
  • Inte så troligt dock att båda ulvarna slutade tillsammans ensamma.
  • Inte så troligt att alla andra bybor i eget drev och röstar ut bybo.
  • Minst en av Impetigo och mig är grön (jag gissar på båda)
  • Därav minst 1 men troligast 2 av er andra 3 är ulvar.
  • Hur ska vi nu väkta utifrån det här Impetigo: ska vi väkta varandra vilket resulterar i att troligtvis fjodor blir nattmördad eller ska vi tre (Sidd, Impetigo, fjodor) random väkta och hoppas på träff vilket gör ulvarnas nattmord lite lurigare.
  • Ja: jag har valt att gå på Impetigos linje och hatten av om han lurar upp mig på läktaren.
  • Jag vill gärna ha in fjodor i diskussionen också.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,578
Location
Oktoberlandet
Tittade lite på Rasmusdrevet sista timmen i R1:
  • Basse ligger stadigt först. (Han brukar alltid som ulv vilja få ut de”farligaste gammla erfarna rävarna)
  • BB7 (grön) snestegar på Rasmus och ”öppnar upp” drevet för andra att hänga på.
  • Martin svammelröstar på Rasmus vilket ger det tyngd och räddar Basse.
  • Fjodor sätter spiken i kistan.
Vad kan jag läsa ut av det: BB7 gjorde en miss (R1 är ju en chansning) som ändå kan hjälpa byn då vi fått ett fel-drev att utvärdera. Om Basse är ulv så är den återstående nån av Martin/fjodor: jag skulle vilja att ni två diskuterar detta.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Fler frågor!

Tycker ni verkligen att jag har "smulat"?

För referens:Screenshot_20220209_072858.jpg
 
Top