Varulv [Varulvsspel7] - Runda 2

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
pang! boff! tjoff! smäll!

RasmusL röstas ut. Han var bybo.

BiobunkerVII nattmördas.

Biobunker och Rasmus är ute ur spel. De får gärna skriva "Jules de Polignac var 1800-talets största europeiska statsman!!!1" men inte avslöja något om spelet.

---

Kvar i spel:


Fjodorsenuba
Basenanji
Sidd
Martin3
Impetigo

---

Denna runda avslutas imorgon 21:00!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Frågan är om Förste ulven nattmördade Bio för att han trodde att Bio var ulvo segundo eller för att bli av med en bybo. Hm.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Röst: Basenanji

Vi får väl fortsätta där vi slutade då.

Tackar för spel RasmusL och BiobunkerVII.

Gissar att BB7 nattmördades för att det inte var nån större risk att denne skulle få flest röster.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Tack för gott spel, Rasmus och Bonker!

Då hamnar vi i 40%-scenariot som förväntat. Ur oss bybors perspektiv är det förstås snarare ett 50%-scenario och för ulvarna 75%-scenario.

Alltså inte en helt go sits för ulvarna iom risken att rösta ut sin kompis. Basses eventuella smulning kan i detta läget antingen vara genuin eller falsk (uppdiktad i mitt huvud) och jag njuter av tanken på att mästerulven inte kan bättre veta än jag vilket alternativ det är.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Gissar att BB7 nattmördades för att det inte var nån större risk att denne skulle få flest röster.
Jag tror också det. Paradise Hotel-paradoxen. Man vill inte ha de grönaste kvar i sista rundan. Vilket ju eventuellt är denna alltså.

Min känsla är ju fortsatt att Basse smulat och det kan implicera att en mästerulv inte vill rösta ut Basse (inte heller nattmörda honom iom att det innebär missat nattmord och då hade man haft något sämre odds att avsluta spelet innan r3).

Hade jag varit den kallaste mästerulven hade jag legat kvar med min röst på basse i r1 men det är nog troligare att jag valt rasmus-drevet eftersom det också var e ganska safe plats att lägga rösten.

Sen hoppas jag att vi kan få nåt mer att analysera denna runda. Hur ska vi göra med skyddandet? Ska de som eventuellt skyddat biobunker ge sig tillkänna kanske? Det ger ju lite (med betoning på lite, knappast så att vi hinner få nån nyta av den eller?) information till byn.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ja, den bybo som tror på slumpen skulle kunna ta fram en T6 nu. Ur mitt perspektiv ser det ut så här:

Fjodor+Martin
Fjodor+Sidd
Fjodor+Impetigo
Martin+Sidd
Martin+Impetigo
Sidd+Impetigo

Jag börjar luska kring Fjodor och Martin. Men nu är jag verkligen osäker, för jag var så himla säker på att ha hittat två ulvar i Rasmus och Bio. Ack, ack, ack.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Hur ska vi göra med skyddandet? Ska de som eventuellt skyddat biobunker ge sig tillkänna kanske?
Om jag har fattat rätt så innebär väl speldesignen att om någon skyddade Bio, så hade Bio överlevt.

Jag valde att skydda Fjodor eftersom jag uppfattade honom som grön.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Ja, den bybo som tror på slumpen skulle kunna ta fram en T6 nu. Ur mitt perspektiv ser det ut så här:

Fjodor+Martin
Fjodor+Sidd
Fjodor+Impetigo
Martin+Sidd
Martin+Impetigo
Sidd+Impetigo

Jag börjar luska kring Fjodor och Martin. Men nu är jag verkligen osäker, för jag var så himla säker på att ha hittat två ulvar i Rasmus och Bio. Ack, ack, ack.
R1 är inte lätt så jag ska inte slå mig för bröstet för att jag inte röstade bort en bybo men du brukar ju alltid skriva att man ska motivera sin röst.
Alla ni som Röstade bort Rasmus bör nu ge en anledning så kan gå vidare och kanske vi kan gräva fram nåt.
Motivera!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Jag tror också det. Paradise Hotel-paradoxen. Man vill inte ha de grönaste kvar i sista rundan. Vilket ju eventuellt är denna alltså.

Min känsla är ju fortsatt att Basse smulat och det kan implicera att en mästerulv inte vill rösta ut Basse (inte heller nattmörda honom iom att det innebär missat nattmord och då hade man haft något sämre odds att avsluta spelet innan r3).

Hade jag varit den kallaste mästerulven hade jag legat kvar med min röst på basse i r1 men det är nog troligare att jag valt rasmus-drevet eftersom det också var e ganska safe plats att lägga rösten.

Sen hoppas jag att vi kan få nåt mer att analysera denna runda. Hur ska vi göra med skyddandet? Ska de som eventuellt skyddat biobunker ge sig tillkänna kanske? Det ger ju lite (med betoning på lite, knappast så att vi hinner få nån nyta av den eller?) information till byn.
😇Jag brukar ju få kommentarer och svepande fjant för att jag missat nåt och så skriver du så här långt in i spelet nån skulle försökt väkta den som blev nattmördad.
😆vidare skulle det ge nåt att vi skriver vem vi väktat (som om inte ulvarna skulle fabulera)
🤪Basse svarar i förbigående att fjodor minsann är väktad men vad bra då.
Jag har säkert missat nåt här igen men jag väktade @Vimes

Ja alltså om nån väktade BB7 så har vi lärt oss att spelmekaniken är bruten och det vore ju alltid nåt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
R1 är inte lätt så jag ska inte slå mig för bröstet för att jag inte röstade bort en bybo men du brukar ju alltid skriva att man ska motivera sin röst.
Alla ni som Röstade bort Rasmus bör nu ge en anledning så kan gå vidare och kanske vi kan gräva fram nåt.
Motivera!
Vi har bara 1 dygn denna runda!
Och det började ju inte så strålande precis nu när det bara var ett 7-mannaspel.
Förstår att ulvarna är glada och nöjda så här lär väl inte skrivas så mycket mer.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Basse svarar i förbigående att fjodor minsann är väktad men vad bra då.
Jag tänker att jag kan byta nu till den här rundan. Har jag missuppfattat speldesignen? Tänker ni att det är en one-shot alltså?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Jag tänker att jag kan byta nu till den här rundan. Har jag missuppfattat speldesignen? Tänker ni att det är en one-shot alltså?
Jag förstod det som att jag kan byta väktarmål varje runda.
Ska kolla om startposten.
Ja det står ”Varje runda får du lägga en skyddande besvärjelse på valfri spelare.”

Basse: visst var BB7 efter dig tidigt och Rasmus hängde på med röst mot dig.
Jag försöker bara hitta anledningar till varför dessa två rök.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ur reglerna, §3

Varje runda får du lägga en skyddande besvärjelse på valfri spelare. Detta gör du genom att skicka in ett namn till SL via PM. Om du lägger besvärjelsen på rätt spelare är denne skyddad mot ett nattmord för resten av spelet.
Så jag tänker att det är ganska liten chans att mitt väktande träffade "rätt" person, och jag tänker att det är bra att dela den här infon för att ni andra ska kunna analysera mig.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Cräp. Tack för gott spel Rasmus och Bio!

Så, vi är nere på 5 personer och det är verkligen vinna eller försvinna. Röstar vi inte ut en ulv nu så är det slut om vi inte lyckas med ett skydd från nattmord.

Glöm inte bort att byta till en ny person som fortfarande är vid livet för att öka chanserna att vi stoppar ett nattmord!

Om jag har fattat rätt så innebär väl speldesignen att om någon skyddade Bio, så hade Bio överlevt.

Jag valde att skydda Fjodor eftersom jag uppfattade honom som grön.
Nej, du vet inte vilken du kan skydda så det kan hända att någon som t.ex. hade RasmusL valde att skydda Biobunker och då är ju skyddet verkningslöst, vårt skydd är ju bara till en okänd person men våra chanser att pricka rätt ökar varje runda.
Jag valde att skydda Sidd. Tycker fortfarande han har spelat som sig själv och var grönast av de som var kvar. Han har också en rätt hög aktivitet vilket är bra för byn även om det har instick av kaos.

Så, då kan vi anta att ulvarna fortfarande inte vet om varandra eftersom nattmordet lyckades.

😇Jag brukar ju få kommentarer och svepande fjant för att jag missat nåt och så skriver du så här långt in i spelet nån skulle försökt väkta den som blev nattmördad.
😆vidare skulle det ge nåt att vi skriver vem vi väktat (som om inte ulvarna skulle fabulera)
🤪Basse svarar i förbigående att fjodor minsann är väktad men vad bra då.
Jag har säkert missat nåt här igen men jag väktade @Vimes

Ja alltså om nån väktade BB7 så har vi lärt oss att spelmekaniken är bruten och det vore ju alltid nåt.
Vänta, va? Försöker du göra ett skämt eller har du väktat en person som inte är med?

Jag lägger rösten på dig tills du har rett ut det här:

Röst: Sidd
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag tror att Förste ulv prioriterade att döda en bybo och tänker att det är överflödigt att veta vem den andra ulven är. Förste ulven ser det i så fall som en bonus att eventuellt hitta sin compadre, men litar på att ulvarna vinner på att styra röstningen mot bybor.

Jag är också ganska nyfiken på @Martin3 och @fjodorsenuba . Vad vill ni göra den här rundan?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
När rundan började tänkte jag pressa fjodor för att få ut lite matnyttigt ur honom. Tycker inte han har tagit ställning öht under förra rundan. Han har klagat lite på röstningsApiet (vilket jag försöker att inte väga in i min bedömning :) ), han har gjort en röd-grön lista och några frågor till andra men inte kommit med någon slags analys eller liknande. Jag vet att han är en duktig spelare och borde kunna bidra mer än såhär, även med barnen hemma.

Men så kom Sidd emellan och gjorde ett jättekonstigt inlägg om att ha väktat Vimes vilket inte är rimligt och hade han varit bybo med en tankevurpa och skickat in det till Vimes så hade nog Vimes poängterat att han är utom tävlan vilket får mig att tro att Sidd är någon av ulvarna och inte skickat in ett sådant meddelande.
 
Top