Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 2

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Anderssons förmåga?

Lägg den då mot mig... det är jag som sänker folks SAN med ett och nu senast riktades den mot moller.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Rösträkning

Poseur said:
För att svara på din fråga så är min förmåga att jag kan läsa av vilka folk riktar sin förmåga emot.
Basenanji använde sin förmåga emot Andersson runda 1.

Min intrikting som doktor är således psykolog.
Intressant claim. Din förmåga är en sådan där varulvsspelförmåga som ingen kultist någonsin skulle ljuga och påstå sig ha (eftersom den är så lätt att verifiera), men det är rätt möjligt att en kultist faktiskt har den här förmågan, för att spana efter en siare. Men i ett spel där alla har förmågor så tycker jag att den verkar väldigt kraftlös i kultisthänder, medan den å andra sidan kan vara oss medborgare till stor fördel.

Jag avskriver dig faktiskt från alla misstankar i nuläget.

Röst: Bearnie

Det var något med Eksem och Bearnie som känns tillgjort i mina ögon, så jag lägger min röst där tills vidare. Men det finns ett par andra (särskilt Måns och Johoohno) som jag skulle vilja titta lite mer på. Det är således möjligt att jag kommer tippa över min röst på någon utan dem två inom kort.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: Rösträkning

Måns
Jag tror banne mig att Bearnie är inne på något med sin analys av Måns. Han (Måns) verkar ofta vara ute och fiska efter yrken. Om han är kultist vill han ju gärna få ut så många ickekultistyrken som möjligt för att kunna se om det är nödvändigt att hålla sitt givna yrke hemligt, eller för att över huvud taget ha ett yrke att skylta med. Han var även orolig då Zebulon börjar fiska efter vilka som är födda i staden inledningsvis. Nu är det inte nödvändigtvis misstänkliggörande (han avslöjar sig ju sedan som infödd och även sådana kan ju vara fundersamma över varför sådan info ska ut, oro för en tredje fraktion rör ju dessutom så väl medborgare som kultister). Vidare tyckte han sig inte se koppling mellan yrke och förmåga, vilket också skulle kuna tolkas som att han vill höra vilka som man kan dra slutsatser om förmåga kring när de väl avslöjat sitt yrke. Dessutom är han ju som sagt en av de infödda där vi, vågar jag säga, vet att två kultister gömmer sig. Det vore ju trevligt att ta ut de två för att på så vis få ett gäng garanterat kultistfria deltagare.

Följande citat från Post648533 är även det intressant:
"Ja, och staden. Jag gissat att det finns en del som har förmågor av typen "du vet att det finns en seriemördare som är stadsbo" eller kanske en fraktion som vinner när stadsborna försvinner, men egentligen tror jag mer på det senare. Att vissa har information om vad stadsborna kan vara (typ, det finns en kultist som är stadsbo). Därför tror jag bara att vi tjänar på att veta vem som är vad. Kultisterna vet ju liksom redan vilka som är medborgare."

Verkar som att många av Måns gissningar är väldigt nära det som faktiskt uppdagat sig. Det verkar lite mystiskt. På grund av allt ovanstående sammantaget tar jag och flyttar min röst:

Röst: Måns

Jag vill även veta följande av Måns: Vet även du, liksom Zebulon & Pilzeman, att exakt två kultister gömmer sig bland de födda i staden?

Poseur
Poseurs förmåga är oftast en medborgarförmåga, men jag har använt den i varulvsgruppen när jag har varit moderator (se SSW II). Dessutom har alla förmågor i detta spel. Det verkar sannolikt att såväl kultister som medborgare har relevanta respektive meningslösa förmågor. Jag är även MYCKET intresserad i Poseurs förklaring varför han valde just Basse, nu när du ändå droppat att du följde efter honom. Om du är bybo bör du tänka dig för en och två gånger innan du avslöjar vilka du riktar din förmåga mot.

Svar till hellzon
Jag lutar fortfarande åt att du är medborgare, men efter att du har pekat med alla fingrarna åt lite olika håll uppfattar jag det lite som att du trevar efter var nästa drev kan intressera folk:
Jagar Poseur
(Fundersam kring Wilmer)
Jagar Purgatory och Johoohno samt Halvtand och Banarok
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
SKA BLI! NY RÖST: YREBURRE

Jag tycker också att Yreburre ligger konstigt lågt.

Han har bara skrivit två inlägg den här rundan och ett av dessa är en analys av resten av gruppen. Det är bara det, att den där analysen egentligen inte pekar ut några misstänkta (förutom Eksem och Bearnie). Det är skumt. När jag analyserar folk tar paranoian lät vid, varpå jag misstänker alla.

Att inte misstänka någon känns lite tunt.

#649053 är inlägget där Yreburres analys av gruppen finns med. Kolla själva.

RÖST: YREBURRE

/Basse, medis. Vicotnik, jag använder min förmåga på den som du använder din på. Varför inte använda din förmåga på moller igen, så skyddar jag honom!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: SKA BLI! NY RÖST: YREBURRE

Basenanji said:
/Basse, medis. Vicotnik, jag använder min förmåga på den som du använder din på. Varför inte använda din förmåga på moller igen, så skyddar jag honom!
Okej, moller som nummer 1 och säg Embergem som nr 2.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Rösträkning

Pilzeman said:
Det kanske inte behöver sägas, men jag är nyfiken på varför du gör detta. Det är säkert skäl som inte ska avslöjas innan han svarar, och kanske inte heller efter att han gjort det, men du måste ha någon sorts tanke bakom det.
Varför jag röstade på Poseur, och pressade honom att claima?

Jag tyckte - som jag sade - att drevet mot honom såg skumt ut, eftersom många personer som jag anser vara skumma hoppade på tåget sent.

Sedan så var en av era anledningar att hoppa på honom för att ni tyckte att hans doktor-breadcrumb såg ut att vara väldigt lik min outade roll som Läkare. Eftersom jag var inblandad i anklagelsen mot Poseur så tänkte jag att mitt förhållande till drevet kunde komma att ha viss betydelse. Dice hade ju claimat Apotekare, så vi är ju några stycken med medicinsk inriktning, och jag gissade att ni kunde tro att vi skulle veta något om varandra. Om jag hade kritiserat drevet mot Poseur så hade ni kanske kunnat tro att jag var rädd för att vi skulle få våra förmågor avslöjade, eller att jag på något annat sätt visste något som ni inte visste. Så, jag lade min röst där för att visa att jag var okej med undersökningen.

Och jag är rätt nöjd med claimet. Tracker är en sådan där förmåga som vi kan ha stor hjälp av, men som kultisterna förmodligen inte känner sig jättehotade av. Vi har alltså inte råkat avslöja någon superroll, men vi har ändå fått ut något väldigt konkret och användbart av en spelare som jag tidigare inte riktigt hade något bra grepp om. Jag tycker att vi gjorde detta bra. Intressant att se vilka namn som fanns på drevet och i vilken ordning de kom, framförallt.

Eller var det något annat du undrade över?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Rösträkning - 24 timmar kvar

Spritt fält.

Embergem (4) : Halvtand, Eksem, Måns, Poseur, Hellzon
Måns (2) : Bearnie, Johoohno
Poseur (2) : Andersson, Yreburre
Yreburre (2) : Vicotnik, Basenanji
Banarok (1) : Purgatory
Bearnie (1) : Rising
Eksem (1) : Banarok
Wilmer (1) : Zebulon

INTE RÖSTAT : Embergem, Wilmer, moller, Anders Åstrand, Craygh, Pilzeman
 

Embergem

Veteran
Joined
15 Oct 2008
Messages
62
Location
Avgrunden
Röst motherfuckers!

Ja, då satt man här i skiten som så många innan en, och det är hög tid att komma med mina egna synpunkter på spelet och dess deltagare, även om det inte kommer bli i lika storslagna former som många andra här skriver. Men innan jag börjar vill jag få en annan sak avklarad.

Röst: Halvtand

Motiveringen är enkel, Halvtand har startat två drev, ett mot Dice och ett mot mig. Som dom flesta redan känner till så ingår jag själv, Halvtand och Dice i något som kallas för McDonalds-trojkan, en trio som aldrig riktigt hållt ihop. Förra varulvsspelet var Halvtand Varulv medan jag själv och Dice var bybor. Vi levde alla tre länge och mot slutet så hängde hela rundan på huruvida jag och Dice kunde övertyga de andra deltagarna om Halvtands ondskefullhet (iaf så jag tolkade läget), något vi båda anat sedan tidigt i spelet.

Jag ser helt enkelt Halvtands handlingar än så länge som ett försök att göra sig av med mig och Dice så tidigt som möjligt, så att vi inte ska ha en chans att förstöra för honom igen.

Det var den motiveringen, och nu följer en lista med färgkodning.
Röd = Med största sannolikhet varulv
Orange = Kanske varulv
Gul = Antagligen inte varulv
Grön = Med största sannolikhet bybo

Röd:
Halvtand

Orange:
Eksem
Basenanji
Måns
Hellzon
Banarok

Gul:
Vicotnik
Zebulon
Pilzeman
Poseur
Andersson
Wilmer
Purgatory
Johoohno
Yreburre
moller
Bearnie
Craygh
Anders Åstrand

Grön:
Rising

Rising som grön kan vara önsketänkande, men jag vill helt enkelt inte föreställa mig bybornas chanser om han skulle vara varulv.

Såja, inlägget blev kortare än jag egentligen ville, men det var så mycket jag hann med innan jag helt enkelt inte orkade skriva mer.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Re: Rösträkning - 24 timmar kvar (försök 2)

Rätta mig om jag har fel, men blir inte det där 5?

Ehm... right.

Spritt fält.

Embergem (5) : Halvtand, Eksem, Måns, Poseur, Hellzon
Måns (2) : Bearnie, Johoohno
Poseur (2) : Andersson, Yreburre
Yreburre (2) : Vicotnik, Basenanji
Banarok (1) : Purgatory
Bearnie (1) : Rising
Eksem (1) : Banarok
Wilmer (1) : Zebulon
Halvtand (1) : Embergem

INTE RÖSTAT : Wilmer, moller, Anders Åstrand, Craygh, Pilzeman
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Ny röst

Helt rätt att jag spelar lamt, har rätt dåligt samvete för det men jag märkte nyss att man inte kan glida genom universitetet med fötterna på skrivbordet som man kunde i gymnasiet. Det är illa att posta lite eftersom alla andra har mycket mindre chans att utvärdera en.

Nog rant.

Jag tror också att vi borde fokusera på att röka ut stadskultisterna, eftersom så många har fått meddelandet att två infödingar är kultister borde det vara sant (finns mån tänka ett urval här av de som vet?) men jag och Åstrand borde sia samma personer av den enkla anledningen att en av oss kommer att bli manipulerade nästa runda, det finns ingen chans att kultisterna kommer låta oss leva till nästa runda båda två. Imorgon kväll ska jag gasa mer möss och sedan gå direkt till ett spelmöte så jag väljer mina mål nu, om Åstrand tycker det jag säger låter vettigt får han hänga efter. Han behöver inte ens aknowlegda det offentligt.
Jag kommer sia:
Embergem
Banarok
Måns


Röst: Ingen
Btw: skitbra av Vicotnik (med fler?) att hela tiden uppdatera röststatus så att casualspelare kan sätta sig in i situationen snabbt. Jag utgick från den listan när jag siade så att man iallafall kan avskriva dem som lögnare av identitet.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Förtydligande

Mitt svenska brister lite, det jag försökte säga med sista meningen var att jag kollade på de som har röster emot sig och sagt att de inte är infödda.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Ny röst

Wilmer said:
Btw: skitbra av Vicotnik (med fler?) att hela tiden uppdatera röststatus så att casualspelare kan sätta sig in i situationen snabbt. Jag utgick från den listan när jag siade så att man iallafall kan avskriva dem som lögnare av identitet.
Försöker hålla det så pass UpToDate som jag hinner... Ska se om jag kan försöka få klart en sån lista innan spelstoppet i morgon, bör nog hinna det om saker inte skiter sig på jobbet (chansen för det är inte stor men ändå). Ska även se om jag kan få till en eller två analyser av spelares poster från förra rundan under morgon dagen.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Ny röst

Som sagt var håller jag mer Wilmer - vi borde röka ut stadskultisterna, Eftersom drevet mot Poseur börjar tappa fart kanske man får se vidare på den listan (även om jag inte tycker att Poseurs outade förmåga automatiskt friar honom eftersom ALLA har förmågor. Om bybor har skadliga förmågor för byn, varför skulle då inte kultister kunna ha bra förmågor för byn?)

Nåväl, en stadskultist som man kanske borde se mer på är Måns, som dels försökte fria sig själv lite väl snabbt i eftermiddags, och dessutom är en som jag vet skicklig spelare men som håller låg profil. Jag ska dock sova på saken och ändrar rösten i morgon i så fall.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Frånvarorapport

Jag kommer att vara mer sporadiskt på forumet torsdag-söndag p g a tjänsteresa till Vilda Värmland. Jag är rätt säker på att internet nått även till rikets västra utposter, men jag vet inte om det finns i min inkvartering. Så ffa i morgon torsdag kan det bli så att jag bara kikar in som hastigast, ser vad som hänt och röstar utan att bidra så mycket i övrigt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,169
Location
Ereb Altor
Re: Måns

Jag hade tänkt svara på dina frågor från förra rundan, men har inte hunnit än. Men, nu kommer ett försvarstal:

jag är helt klar på att jag gjorde ett misstag med att vilja outa yrken tidigt. Jag kan bara skylla på att jag inte har någon större vana av varulvspel och ville driva på (jag brukar dock bli skarpare för varje drag som går). Sedan hade jag någon slags hypotes att om all information ligger öppen tvingas många att ljuga och det borde gynna oss medborgare då vi kunnat hitta dubellet, märkligheter m.m. Jag har förstått att det inte är en bra idé. Jag har som sagt inga erfarenheter alls av massclaimande då det inte förekommit i de spel jag varit med i tidigare (wrnu & ereb). Så, som jag kvickt skrev för att klargöra - ett feltänk. Att pressa fram avslöjanden är en bättre metod. Jag hoppades inte heller på massclaim när jag pratade om hurvida kultister har yrken eller inte utan ställde en fråga till mer erfarna varulvspelare.

Sedan släppte jag det här och listade alla spelare. orsaken till att jag gjorde det var för att bidra med information. Eftersom jag inte har något annat att erbjuda så ville jag iaf göra det lättare för andra att göra analyser. Under erebspelet var det mycket sånt och jag upplevde det som väldigt givande att jämföra dessa med varandra. Men, min analys skrevs i runda 1 och jag hade inte så mycket att gå på. Alternativet hade varit att hålla tyst. Dessutom använder jag mig själv av mina analyser för att komma ihåg när jag går tillbaka och läser.

Sedan var jag upptagen i två dagar (var bla och såg Woven Hand i GBG m.m.) och under tiden skrevs massor av inlägg. Jag hann tyvärr inte läsa ikapp och behöll min röst hellre än att råka ta en dum vågmästarroll som jag senare inte skulle kunna förklara, helt enkelt eftersom jag inte visste vilka drev som byggde på vilken information.

Och, för att ytterligare förklara, min roll och min förmåga har inget som helst samband, vilket jag trodde var gängse, eftersom Feuthulu flera gånger sa att yrket bara var fluff. Däremot trodde jag att det fanns/finns ett mönster bland yrken och om kultisterna inte hade yrken skulle de ha svårt att hitta på yrken som följde mönstret. Nu visar det sig att yrken och förmågor hör ihop och det ser även ut som att kultisterna har yrken, så återigen, det här är absolut inget jag vill gå vidare med.

Jag vet inte om det var du eller i Vicotnics granskning av mig som det kommenterades min aktivitet och att jag sa att jag skrev mycket. När jag skrev det hade jag skrivit ganska mycket, men efter det fick jag inte tillfälle att skriva mer. Den här rundan har jag, som ni lätt kan se, skrivit mer och hoppas kunna fortsätta med det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,169
Location
Ereb Altor
Re: Rösträkning

Johoohno said:
Jag vill även veta följande av Måns: Vet även du, liksom Zebulon & Pilzeman, att exakt två kultister gömmer sig bland de födda i staden?
Ja.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Bekräftar Poseurs förmåga

Jag får tacka för att du bekräftar att du använt din förmåge emot Andersson.
Och du får ursäkta att jag använde min förmåga emot dig.

I första hand valde jag min förmåga emot Krank men han åkte ju tyvärr ut och i andra han dig.
Det var efter ett par dagar in i rundan och jag trodde inte man kunde ändra sitt val.

Och utan att spekulera eller så, men borde inte kultister ha offensiva förmågor? vad kan det vara isåfall förutom att sänka SAN ?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,466
Location
Köping
Re: Bekräftar Poseurs förmåga

Poseur said:
Och utan att spekulera eller så, men borde inte kultister ha offensiva förmågor? vad kan det vara isåfall förutom att sänka SAN ?
Den vanligaste tror jag är "bus driver", som gör att man kan byta plats på två spelare vad gäller förmågor. Låt oss säga att Basenanji och Rising blir switchade på det viset: T.ex sianden på Basenanji blir då sianden på Rising (och tvärtom), fast siaren tror fortfarande att den siat Basenanji.

Sen finns det ju rollen som rent ut blockerar en spelares förmåga. Andersson är ju sån fast vi tror han är reko, men det är alltså en vanlig scumförmåga med.

En som jag inte har sett i något wrnuvarulvsspel är en smittsam varulv, som kan rekrytera en bybo till varulvslaget. Oftast en engångsförmåga, givetvis.

Sen brukar det ofta finnas en ledare bland varulvarna som sias som god bybo, men den förmågan är ju passiv.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Eksem said:
Frågan är bara vilket försvar jag vill se från Halvtand? Är det någon annan som ser något i Halvtands agerande ni vill ha svar på? Är det på sin plats att försöka dra igång ett drev?
Fråga på om det är något. Det enda jag egentligen kan säga om den här händelsen är väl att jag såg en chans att knipa en kultist i ett tidigt skede. Som bekant kändes det inte riktigt rätt mot slutet, men Dice hade åkt även om jag hoppat av (eller hade det blivit lika om jag hoppat till den olyckliga andraplatsaren?).


Johoohno said:
Fråga till Purgatory angående post #649039
Vad applicerar du för färg på halvtand som du missar ta upp i denna post?
Jag är som Saruman (mångfärgad, för de som inte läst sagan om ringen).


Hellzon said:
Jag tycker för övrigt det är intressant att Halvtand och Poseur dyker upp både här och där. Båda är outade stadsbor,
Suck... Läs här.


Basenanji said:
1. Har du fluff eller ickefluff-förmågor?
2. När blir du avslöjad ?
3. Säg något om ditt yrke som ger oss en hint om vad det kan vara?
Kanske bara jag som är lite efter, men skulle du kunna definiera vad en fluff-förmåga är?


Vicotnik said:
alla med makt är ju korrupta eller hur?
Absolut. And absolute power corrupts absolutely.


Vicotnik said:
Inlägg tre #648162: Svarar mig att han tror att alla har fått yrken, även kultister.
På tal om det. Varför skulle kultisterna inte få yrken precis som alla andra?


Vicotnik said:
Inlägg tovl #648660: Dice har lyckats ta sig in på Halvtands skumis lista (den skulle jag vilja se).
Jag gör inte listor, excel-dokument, målar kapell eller vad folk nu gör för att hålla koll på allt. Däremot läser jag (bra på att märka ord) och gör en inre notering på misstänksamma saker.


Vicotnik said:
Röstar väldigt dåligt, dvs röstar väldigt sällan
Va? Om jag känner mig någorlunda säker på den jag röstar på, varför ska jag då byta?


Vicotnik said:
ingen lista över misstänka och det är något jag skulle vilja se från Halvtand snarast.
On popular demand kan jag väl slänga ihop en lista, men jag lovar inga underverk.


Embergem said:
Jag ser helt enkelt Halvtands handlingar än så länge som ett försök att göra sig av med mig och Dice så tidigt som möjligt, så att vi inte ska ha en chans att förstöra för honom igen.
Så kan man ju också se det...
Det riktigt stora frågetecknet är väl då: Varför tog jag Dice först istället för dig, som är mer erfaren, och den som "avslöjade" mig förra omgången (den med magen, om man så vill)? Om jag tagit det i omvänd ordning hade du varit ute (om det drevet hade varit lika framgångsrikt), och med lite tur hade mitt "Dice gör som jag"-argument styrkts ytterligare. Och för den delen, om jag nu var ute efter att ta ut er fort, varför röstade jag på Shale?

Hur som helst. Min röst på dig är till för att få fram info. Så om du lägger fram... NÅGOT som ens hintar om bybo så är möjligheten för en ändring hög.
Ditt försvar (eller rättare sagt, bristen på det) ger jag inte heller så mycket för. För lat för att skriva kan svara för en del av din inaktivitet, men inte all.

Hur har du förresten kommit fram till de orangea på din lista?


/Halvtand, som ska försöka få ner sina misstankar i svart och vitt för en gångs skull...
 
Top