Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 2

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Rösterna hade fallit och Dice slog ner blicken mot marken. Han accepterade sitt öde och började gå mot butikens ytterdörr.
- Vänta, skrek någon.
Det var den berömda underhållaren Andersson som hojtat.
- Jag råkar ha ett oändligt långt snöre av ihopknutna servetter från en trolleriföreställning. Ta ena änden så kan vi se hur långt du kommer.
Dice tog emot ena änden och fortsatte mot dörren.
- Vänta, skrev någon annan, jag går med dig!
Alla suckade förskräckt när krank steg fram.
- Jag har funderat och det är klart bättre om två personer går. Då har vi större chans mot vad som nu finns där ute.
Någon svimmade av att ha tagit ett för djupt andetag i upphetsningen, och Rising steg fram.
- Jag är läkare. Ge mannen rum att andras. Du där, hämta en blöt trasa.

Fokus ändrades dock snart tillbaka till Dice och krank som lämnade byggnaden. 1 meter trasa hade försvunnit ut. Fem meter. Tio meter. Långsamt långsant. 20 meter. Långsamt. 30 meter. Lån... FORT FORT FORT! Förtvivlade skrik och nåt ljud som bäst beskrivs som "rabiat bulldog som äter blodpudding". Sedan helt tyst. Andersson halade in sin servett-tråd. Det var blodstänk på den och det var det enda som återstod av de båda männen. Sikten i dimman gjorde att ingenting kunda avslöjas.

- Bara medborgare kan skrika så förtvivlat. Båda två var medborgare, sa någon i gruppen.


Vi tackar Dice och krank för spel. Ni får gärna skriva ett "tack för mig"-inlägg. Givetvis helt utan roll-relaterad information.

Kvar i affären finns:
SAN 98 - Bearnie
SAN 98 - Pilzeman
SAN 98 - Purgatory
SAN 98 - Yreburre
SAN 97 - Eksem
SAN 97 - Embergem
SAN 96 - Poseur
SAN 96 - Vicotnik
SAN 96 - Zebulon = Affärsbiträde
SAN 95 - Rising = Läkare
SAN 94 - Halvtand
SAN 93 - Anders Åstrand
SAN 93 - Andersson = Underhållare
SAN 93 - Banarok
SAN 93 - Basenanji
SAN 93 - Hellzon
SAN 93 - Johoohno
SAN 93 - Craygh
SAN 93 - Wilmer
SAN 92 - Måns
SAN 89 - moller
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Skriver bara ett snabbt inlägg nu innan jag måste sova. Dice visade sig alltså vara medborgare, vilket gör mig misstänksammare mot de personer som röstade på honom, särskilt de som hoppade på honom mot slutet.

Uppenbarligen så finns det iallafall två personer som har förmågor som minskar SAN (se Måns och moller).

Bara lite snabba kommentarer, återkommer igen med lite mer substans imorgon.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Okej... För att förklara vad som har hänt:

Andersson outades som Underhållare (precis som han har sagt) och jag outades som Läkare (vilket jag låtit bli att avslöja). Den text som Fuffens skrivit om oss är alltså inte sprungen av något specialförmågeanvändande från vår sida, utan bara två exempel på hur han formulerar sig när folk blir outade.

Dice blev utröstad, och krank blev utmanipulerad. Vi fick inte veta någons yrke, men de var båda medborgare och krank talade förmodligen sanning om att han var terapeut.

Det är förstås möjligt att kultisterna valt krank för att "terapeut" låter som ett kraftfullt yrke och hans förmågor kan ha låtit mäktiga, men jag kan inte låta bli att tro att de valt krank bara för att fucka med mig, som höll honom som min huvudmisstänkte.

Nå. Härnäst vill jag adressera något som Pilze sade i slutet på förra rundan...
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Purgatory said:
Uppenbarligen så finns det iallafall två personer som har förmågor som minskar SAN (se Måns och moller).
Inte nödvändingtvis, det vore bra om både Måns och moller kunde informera oss om de använde sina förmågor (inte vad det har för förmågor), för har de låtit bli att använda dem så har de haft möjlighet att förlora upp till 12 i SAN.

Nu vet jag inte hur Andersson gjorde med sin förmåga om han rikta den på mig eller inte. Men om de båda gjorde bruk av sina förmågor då har vi minst tre som har förmågor att sänka SAN. Denna slutsatts kan jag dra därför att jag valde att rikta min förmåga mot Dice i första hand och moller i andra. Och då min förmåga bara drar bort 1 i SAN och moller förlorade 10 totalt, vilket innebär att om moller förlorade 6 i SAN (1T6 för skriket) och -1 SAN för min förmåga så måste han ha förlorat 3 SAN till på något sätt.
Så moller och Måns använde ni er av era förmågor?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Okej, Dice var medborgare, det var illa. Drevet blev också stort mot slutet, vilket inte heller är superbra, men jag blir väldigt misstänksam mot de som bytte sin röst till Dice mot slutet. De vill jag kolla mycket noggrant på.

Jag funderar också på valet av krank att bli MANIPULERAD. Jag ser följande möjligheter just nu:

1. Rösten på och ifrågasättandet av Bearnie.
2. De dubbla förmågorna.
3. Förvirring eftersom han varit misstänkt.

Nu, sömn.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Jag tror på en kombination av 2 och 3 samt att han i allmänhet klassas som en bra, erfaren spelare och att de ville passa på att få ut en sådan som inte gjort något jätteaktivt mot någon. Ska läsa igenom tråden och kolla, men jag fick aldrig känslan av att krank drev någonting själv, så jag tror att kultisterna ville passa på och plocka en erfaren utan att det gav särskilt mycket ledtrådar.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det har varit mycket oreda kring en tredje fraktion och förvirring kring vad en persons infödd-status innebär.

Pilze fick redan från början av spelet veta att exakt 2 personer som är infödda i staden är kultister. Det här betyder att om dessa infödda kultister har varit ärliga och erkänt att de är infödda, så har vi ett litet minispel framför oss av typen "hitta de infödda kultisterna", vilket kan gynna oss om det skulle visa sig vara många infödda som vi litar extra mycket på (såsom jag gör med Pilze). Om dessa kultister istället har valt att ljuga om sin inföddstatus, så har vi två stycken specialsiare som kan leta reda på dem; Anders Åstrand och Wilmer.

Wilmer får tusen "vad fan GÖR du, människa!?"-poäng av mig eftersom han offentliggjorde sin yrkesförmåga helt utan anledning. Det är fucking stupid att göra så, eftersom kultisterna nu - förutsatt att det inte finns någon väktare i spel - kan pricka en av er i taget och därmed hålla nere era sianden till ett minimum. Så fort ni är borta, så kommer vi ha tappat hela fördelen med att veta att två infödda är kultister.

Kan folk vara så vänliga att LÅTA BLI att avslöja sina yrkesförmågor innan de har ett starkt röstdrev riktade mot sig?

För de som har spelat mina spel så kan jag säga att det här är typ exakt hur tjejgruppen fungerade i Gotham-spelet (fast Feuflux's version är mycket bättre, måste jag erkänna, och när vi spelat färdigt det här partiet så vill jag gärna höra hur de infödda kultisterna kan ha resonerat med varandra när Zebbe började med sin utfrågning). Basse var med i Gothamspelet, och borde därmed ha full koll på hur den här mekanismen fungerar. I Gothamspelet fanns det två tjejer med siarförmågor som kunde användas för att söka efter andra kvinnor, precis på samma sätt som vi har två stadsbosiare i det här spelet. Ändå så reagerar Basenanji som att det skulle vara så att en av Anders Åstrand eller Wilmer måste ljuga eftersom deras förmågor är så lika varandra. WTF?

Höjer ett ögonbryn i riktning mot Basenanji.

---

Nå: Nu hoppas jag att alla begriper vad inföddstatusen innebär, och att den inte har med någon tredje fraktion att göra.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Nu är det allvar!

Vi måste reda ut det här med förmågor och yrken. Alltså snabbt ta reda på vem som är naiv siare och vem som är falsk siare mm.

Jag är beredd att outa min förmåga för att se om den gör det Feu påstår.

Men ni kanske tycker att jag ska spela mer försiktigt?


/Basenanji, medborgare som vill vinna
 

Yreburre

Veteran
Joined
23 Sep 2008
Messages
37
Location
Nynäshamn, fast stolt Gute
Förargligt, två mindre och ingen kultist än så länge.

Tydligen var jag väldigt otydlig i mina senaste poster, ber om ursäkt om detta och skall göra bättre i från mig i framtiden.

Jag kände på mig att både Bearnie och Eksem är/var kultister. Detta för att jag i mitt huvud vinklar Bearnie's utförliga angrepp mot Eksem från ingenstans som en plan att ge oss medborgare något att peka och skrika häxa åt.

Just för att Eksem's inlägg har enligt min mening vart väldigt försvarande och flyktig i sina svar som gjorde honom också misstänksam i mitt huvud.

Hoppas det har klar gjort, lite frågetecken kring mitt uttalande. Skall imorgon försöka sätta ihop mina åsikter om folk i en ordentlig lista.

Vicotnik said:
Så moller och Måns använde ni er av era förmågor?
Kräver ett svar, annars är det väl mycket möjligt att den tredje faktionen gynnar att ta ner andra spelares vett.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Vi har fått fram lite matnyttig information iallafall om man tittar på SAN-värdena. Det är uppenbart att de flesta (mig inräknat) inte använt sina förmågor: varför? Vilka av dem som outat sina förmågor har inte använt dem?

Jag kan svara för mig själv: jag känner inget tungt ansvar eftersom min förmåga inte gör så mycket plus att jag glömt SAN-lossen! Nästa runda kollar jag lite folk iallafall, har man tur snappar man upp en lögn! (min förmåga är att välja ut tre spelare och se hur stor andel av dem som är infödda i staden)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Jag fattar inte, det är hela förklaringen. Jag kunde inte tro att det här med stadsbo och yrke skulle få så stor plats. Det är fan svårt ändå.

Men för att förstå: i Batmanspelet så kunde man sia på kön. På så sätt kunde man hitta en varulv som var av honkön.

Nu är alltså några av kultisterna infödda. Varpå några medborgare kan sia just dessa. Ok, men Rising, varför måste det finnas TVÅ sådana siarroller?

Jag tyckte att det lät konstigt att folk hade två snarlika förmågor, eftersom det lät som varulvsbeteende: "Shit jag måste hitta på en förmåga...vad ska jag ta? Äh, jag kopierar X:s förmåga och gör om den lite..."

/Basse, medborgare som blir bortkollrad av det där metaspelet!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Jag använde min förmåga. Jag skulle gärna outa denna för att se om jag kan samarbeta med någon och se om förmågan gör det den säger sig göra.

Det betyder INTE att folk ska berätta om sina förmågor!

Jag avvaktar än så länge
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Rising said:
Nå: Nu hoppas jag att alla begriper vad inföddstatusen innebär, och att den inte har med någon tredje fraktion att göra.
Okej, då är alltså Åstrand inte en del av en seriemördargrupp, utan istället väldigt grön. Utmärkt.

Dock tror jag ju fortfarande att det finns en seriemördare. I singular, eftersom vi (och Flux) redan har en delfraktion att hålla reda på. Med bybor, kultister och dessutom en bunt infödda att hålla reda på känns det inte troligt att det dräller runt en hel hord med seriemördare. Men en finns det nog, eftersom vi är så många.

(Samt att det har funnits seriemördare i alla varulvsspel hittills. Utom det första då.)

Basenanji said:
Jag är beredd att outa min förmåga för att se om den gör det Feu påstår.
Det vore nog dumt. Det hjälper kultisterna, och ska nog hellre göras om du får ett drev mot dig, vilket inte lär hända eftersom du är grön i mångas ögon. (Utom några lirare som tycker att erfarna är farliga och bör bevakas. Vilket väl är sant, men de skola icke starta några drev.)

Wilmer said:
Vi har fått fram lite matnyttig information iallafall om man tittar på SAN-värdena. Det är uppenbart att de flesta (mig inräknat) inte använt sina förmågor: varför? Vilka av dem som outat sina förmågor har inte använt dem?
Nja, de enda som är givna är Måns och moller, och de kan ju ha blivit påverkade av någon förmåga. Slår man 6 på SAN-tärningen så hamnar man på 99-6=93, vilket en hel bunt ligger på. Sen känns det ju inte sannolikt att så många slog max på SAN-loss, men whatever.

Jag själv använde iallafall min förmåga och landade ändå på 93 SAN. Eventuellt kan ju någon ha påverkat min SAN på annat vis.

Wilmer said:
Jag kan svara för mig själv: jag känner inget tungt ansvar eftersom min förmåga inte gör så mycket plus att jag glömt SAN-lossen! Nästa runda kollar jag lite folk iallafall, har man tur snappar man upp en lögn! (min förmåga är att välja ut tre spelare och se hur stor andel av dem som är infödda i staden)
Möh. Se Risings inlägg för att se varför det var dumt. Sia iallafall på folk som inte outat sig som infödda, för jag tror inte det finns någon anledning att dölja sin utbölinghet.

Hur var det nu, den som inte vet är utböling? I så fall är jag utböling.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
De flesta? Jag kan tänka mig att ett par av 93-människorna säkert har undvikit den, riktigt så många sexor kanske man inte slår, men jag tror fortfarande att de allra flesta gjort det.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Nu är det allvar!

Basenanji said:
Vi måste reda ut det här med förmågor och yrken. Alltså snabbt ta reda på vem som är naiv siare och vem som är falsk siare mm.
Och hur gynnar det byn att vi fiskar efter siare, hade du tänkt? Så fort någon siare outar sig så kommer ju kultisterna självklart att döda dem. Det här var en helt vansinnigt skum grej att skriva.

Basse, kan du snälla låta bli att skriva helt vansinnigt skumma saker?

Men ni kanske tycker att jag ska spela mer försiktigt?
...mer "förnuftigt", menar du? Ja, det tycker jag. Jag tycker att du är all over the place för tillfället, och du tänker inte. Det är för mycket drag och shobäng på dig just nu. Svara på den här frågan istället: Du var Batman när Batgirl valde att inte outa sig som kvinna i tjejgänget. Ni valde dock inte att slå ut kvinnosiarna Catwoman och Poison Ivy så tidigt som möjligt, trots att de kunde scanna av deltagarna ganska snabbt tillsammans. Hur resonerade ni, och var inte Batgirl rädd för kvinnosiarna? Du kanske kan ge lite insyn i hur man resonerar som skurk inför ett sådant här hot. Kan vi förvänta oss att skurkarna har konfererat med varandra om det här, exempelvis?
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Nu är det allvar!

Fan också!

Jag tänkte faktiskt att Dice skulle kunna vara Kultist, men Krank var jag nästan helt säker på var Medborgare.

Attans.

Måste gå tillbaka och analysera, det är dags att jag använder lite tankeförmåga på det här problemet.

För övrigt: jag undrar om jag bör dela med mig av den information jag har gällandes min förmåga? Det SKULLE kunna vara till hjälp för medborgarna, men å andra sidan så hjälper det ju kultisterna att veta vilka de ska bena av...
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: Nu är det allvar!

Spännande detalj: (mina inlägg i det närmaste kommer se ut så här, jag läser igenom den gamla tråden i nytt ljus och skriver i den här när jag hittar något)
Poseur outade sig som doktor. Utan att ha någon anledning. Scheduled att avslöjas runda 9. Det känns nästan för bekvämt för att vara sant som kultistplan: hävda ingen powerroll, men hinta om den (i irl-maffia brukar väktarna ofta vara läkare). Se till att det inte går att verifiera förrän sent. Nu vet vi att det redan finns en doktor, ska vi tro att Feu är så fantasilös eller så lurig att han skriver in två? Som sagt känns det nästan lite väl korkat att göra som kultist, att inte tänka på att det kan finnas en annan doktor, men Poseur beter sig i övrigt ganska nybörjaraktigt. Om Poseur är kultist och detta var en plan han hade, gissar jag att han hade en tråkig eller till och med misstänkt roll som skulle avslöjas runda 9, varpå han kände att det var värt ett försök att hävda att han var doktor.

En röst: Poseur för att starta igång saker. Varför gick du ut med din roll såpass tidigt och oprovocerat?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Nu är det allvar!

Okejrå, jag ska coola ned.

Jag kommer inte riktigt ihåg, men jag inser just nu att den typen av spel nog var på en nivå över mitt spel där och då.

Jag vill minnas att åtminstone jag, resonerade som så att vi skulle försöka ta ut de bästa spelarna först. Jag sket nog i alla metaspel, faktiskt. Om jag minns rätt. Dessutom var Arvid och Vicotnik med, de minns nog bättre och hade med all säkerhet bättre planer än jag.

Sedan om skurkarna:

Jag har fortfarande svårt att acceptera hela den här grejen med infödda/utbölingar...det går mig på nerverna.

Ja, det är såklart att om skurkarna fick reda på att det fanns en grupp med infödda och en grupp med utbölingar, redan från början- så har de konfererat.

Såklart. (Nu vill inte jag gå in i detalj på hur de tänker av försiktighetsskäl)

Åh så det retar mig att jag fortfarande är kvar i den där taktiken som mer handlar om vem som är den bäste spelaren, snarare än det interna logiska spelet utifrån minispelet kring tex infödda. Fan också.

/Basenanji, känner sig dum.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Nu är det allvar!

Skulle någon kunna dra highlights över vilka som verkligen verkade vilja ha ut Krank efter det att han avslöjade sina förmågor?

För övrigt: Bearnie

Jag står fast vid mina tidigare argument, och vill fortfarande ha ut information och reaktion ur honom.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Re: Nu är det allvar!

Pilzeman said:
Poseur outade sig som doktor. Utan att ha någon anledning. Scheduled att avslöjas runda 9. Det känns nästan för bekvämt för att vara sant som kultistplan: hävda ingen powerroll, men hinta om den (i irl-maffia brukar väktarna ofta vara läkare). Se till att det inte går att verifiera förrän sent. Nu vet vi att det redan finns en doktor, ska vi tro att Feu är så fantasilös eller så lurig att han skriver in två?
Lysande Pilzeman!

Jag är så trött att jag nästan ser i kors och kommer definitivt inte på egna smarta saker ikväll, men det här ska vi inte släppa. Nu ska Poseur få förklara sig.

Röst: Poseur
 
Top