Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 2

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Vi har fått fram lite matnyttig information iallafall om man tittar på SAN-värdena. Det är uppenbart att de flesta (mig inräknat) inte använt sina förmågor
Nej. Varje drag förlorar alla 1T6 SAN. Om man inte använder sin specialförmåga så förlorar man ytterligare 1T6 SAN.

Jag kan svara för mig själv: jag känner inget tungt ansvar eftersom min förmåga inte gör så mycket
*slår sig för pannan och räknar långsamt till tio* Okej... Gör inte det en gång till, är du snäll. Vet du vad? Om du vet med dig att du kan ha dåligt med tid och svårt att veta när du kan vara aktiv i spelet, skriv då ett PM med dina förmågeval redan nu. Välj fyra personer som sagt att de inte är infödda i staden, och säg "de här tre personerna är mina förstaval: AAA, BBB och CCC; och om någon av dem skulle röstas ut så är denna person mitt extraval: DDD".

Gör det nu. Om du senare skulle vilja ändra dig så kommer det att gå bra. För som du har spelat nu (att dels outa dig utan anledning, och dels skita i att använda din potentiellt sett oerhört starka förmåga) så är det faktiskt snudd på rent sabotage och djäkelskap. Som att spela poker med någon som plötsligt torkar sig i arslet med kortleken och säger "hä hä! jag hade fyrtal i bajs!" Du bara förstör för alla andra.

Du har nämligen potentiellt sett en oerhört stark förmåga. Det finns en liten grupp bland oss spelare som är infödda i staden (du skrev tidigare att du sökte efter dem som "bodde" i staden, men jag gissar att du fuckade upp även detta i vanlig ordning, och att det i ditt PM står "födda"), och två av dessa är kultister. Dessa två personer kan med stor sannolikhet ha valt att ljuga om deras infödd-status, och för att vi ska kunna röka ut dem så har vi dig och Anders Åstrand. Det är vad ni är till för, och ni kan potentiellt sett alltså hjälpa till med enormt mycket. Om vi hittar de båda stadsbokultisterna så kan vi ju bland annat cleara alla andra stadsbor. Bara en så'n sak.

Så: Nu tar du reda på fyra namn till personer som sagt att de inte är födda i staden (eller som hållit tyst i frågan) och hoppas att du fortfarande lever i början av nästa drag. Du kan ändra dig närsomhelst under draget som går, så lämna in ett val redan nu.

Men tänker du fortsätta att spela på "fyrtal i bajs"-sättet, så... alltså, nej. Gör inte det.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: Nu är det allvar!

Sista inlägg innan jag går till sängs:
Födda i staden:
Poseur
Måns
Pilzeman
Halvtand
Vicotnik
Zebulon
Ej svarat:
Anders Åstrand
Craygh
moller
Shale

Alla andra har svarat nej.
Då vi redan vet vilka siarna är kan inte jag se några problem med att de börjar komplettera listan direkt, men tänk först igenom själva (eller tja, Wilmer har redan sagt att han inte använde den) om det är en bra idé att säga det.

Ni som inte svarat, samma sak gäller er: tänk igenom om ni har väldigt bra själ att inte avslöja huruvida ni är födda här eller inte, och berätta om ni inte kommer på något bra. Varianten "en tredje fraktion vill döda de infödda" är väl i princip struken nu, det skulle krävas att de antingen måste jobba genom hängningar, att deras första mordoffer blev skyddat på något sätt, eller att de jobbar som piff&puff i forumsspelet - dödar med en rundas fördröjning. Ingen av de tre låter jättetrolig dock, speciellt eftersom vi infödda själva inte fått höra något om det. Så - tänk själva, och svara sen.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ok, men Rising, varför måste det finnas TVÅ sådana siarroller?
Jag tog två kvinnosiare i Gothamspelet för att jag tyckte dessa specialsiare verkade så sårbara. Om de inte outar sig utan siar i smyg så är ju risken större att de hittar en bybokvinna än en varulvskvinna, och om de outar sig och avslöjar hur det ligger till med deras gruppering så blir de samtidigt enkla måltavlor. Om man bara hade en enda sådan här siare så skulle det vara för lätt för varulvarna att plocka bort denne, och sedan skulle ju hela grejen med subkategorin av spelare vara ett bortglömt kapitel.

Därför såg jag en anledning att ha två sådana här specialsiare, så att livslängden på detta minispel skulle bli längre och inte vara så sårbart. En av dem kunde outa sig och starta en diskussion om grupperingen medan den andra kunde fortsätta att sia i smyg.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Nu är det allvar!

Craygh said:
För övrigt: jag undrar om jag bör dela med mig av den information jag har gällandes min förmåga?
Svårt att säga. Om det är känslig information kring starka powerroller så bör du nog hålla tyst om det.

En sådan typ av svår informationsroll jag använde en gång var att låta en person få veta exakt vilka spelare i det goda laget som hade starka powerförmågor. Jag lät den spelaren få veta "frågan är förstås vad du skall göra med denna information. Om du avslöjar vad du vet så kommer du förstås bara att hjälpa skurkarna".

Det luriga med den rollen är att om han vet att AAA tillhör det goda laget, så kommer han att frestas till att styra undan drev från AAA och kan börja misstänka att alla som röstar på AAA måste vara skurkar. Det är alltså väldigt lätt hänt att den personen kommer att börja agera på ett sätt som kan påminna väldigt mycket om hur en kultist agerar.

Om du kan berätta något om vad du vet utan att avslöja någon känslig information som ger kultisterna hjälp, då skulle det kunna vara givande, men personligen så räcker det för mig i nuläget att du sagt att du har information för att jag tycker att du skall ha hjälpt till en hel del.

I slutändan är det upp till dig att avgöra vad du skall göra med informationen. Kanske avslöja den först om du får ett drev mot dig? Eller kanske först när informationen blivit inaktuell (såsom när personerna du har information om är ute ur spelet)? Vad du än gör, välj klokt och eftertänksamt. Om du har den typ av information som jag tror att du kan ha, då är det dock inget som du skall avslöja för tidigt. Kanske inte något du skall avslöja alls utan bara något du kan låta influera dina handlingar.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,461
Location
Köping
En sak innan jag lägger mig.

Anders Åstrand kläcker ur sig sin förmåga att detektera infödda. Efter press, vad jag minns. Sedan kommer Wilmer helt oombedd ut med en liknande förmåga. Rising säger att detta inte är konstigt, men jag undrar jag om Rising och Feuthulhu tänker likadant.

Om vi leker med tanken att en av Åstrand och Wilmer ljuger, vem är det då?

Scenario ett: Anders Åstrand talar sanning. Wilmer ser en chans att claima en vettig förmåga och lånar Åstrands lätt modifierad.

Scenario två: Åstrand ljuger, Wilmer claimar sin förmåga för att hänga ut Åstrand... nä, det håller ju inte. Han har ju inte alls motiverat det så.

Öh, hursomhelst tror jag att minst en av Wilmer och Åstrand är god bybo.* Båda har knappast ljugit ihop den förmågan tillsammans - det vore ju pinsamt för dem om det dök upp ett par två till med samma förmåga, och grejen med infödda spelar ju tydligt roll.

*) Jag tror förstås på att Åstrand är god isåfall.

Wilmer är hursomhelst inte helt grönad i mina ögon. Jag vet inte vad han håller på med, men ett otroligt klumpigt försök av en kultist att framstå som viktig roll är ju inte otänkbart.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,644
Location
Rissne
[Hööö...

Alltså, inte så kul att åka såhär tidigt - inte kul alls - men nu får jag i varje fall det distinkta nöjet att ropa VAD VAR DET JAG SAAAAAAAaaaaaaaaaargh! som mina sista ord. That's right, sopprötter (och jag menar dig, Rising), det var bara ett vanligt jävla misstag. Ni gjorde höna av fjäder, blåste upp bajs till guld, hade helt enkelt fel. Rising tyckte jag var full av små scumtells, men det har han fan tyckt varenda gång. Jag vet inte riktigt hur fan jag lyckas häva ur mig scumtells och små dumheter varenda jävla gång jag spelar, men så är det tydligen.

Men so long - och må ni hitta många kultister.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Nu är det allvar!

Basenanji said:
Jag vill minnas att åtminstone jag, resonerade som så att vi skulle försöka ta ut de bästa spelarna först. Jag sket nog i alla metaspel, faktiskt. Om jag minns rätt. Dessutom var Arvid och Vicotnik med, de minns nog bättre och hade med all säkerhet bättre planer än jag.
Minns inte till 100% hur vi resonerade, men jag har för mig att vi inte vågade röra siarna för att vi misstänkte att de skulle ha väktare på sig och vi ville sattsa på att få ut spelare så fort som möjligt därför gick vi på de som var drivande. Har för mig att vår taktitk var något åt det hållet...
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Nu är det allvar!

Födda i staden:Poseur
Måns
Pilzeman
Halvtand
Vicotnik
Zebulon
Rättelse, jag är inte född i staden, så det är bara:
Födda i staden: Poseur, Måns, Pilzeman, Halvtand, Zebulon som är det.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Nu är det allvar!

Hellzon said:
Pilzeman said:
Poseur outade sig som doktor. Utan att ha någon anledning. Scheduled att avslöjas runda 9. Det känns nästan för bekvämt för att vara sant som kultistplan: hävda ingen powerroll, men hinta om den (i irl-maffia brukar väktarna ofta vara läkare). Se till att det inte går att verifiera förrän sent. Nu vet vi att det redan finns en doktor, ska vi tro att Feu är så fantasilös eller så lurig att han skriver in två?
Lysande Pilzeman!

[...]Nu ska Poseur få förklara sig.

Röst: Poseur
Kan inte annat än att stämman i med föregående talare.

Röst: Poseur

Det som fortfarande stör mig är att folk fortsätter att avslöja sina yrken trots att de inte har något drev mot sig. Sluta med det.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Rösträkning

Vore bra om folk som lägger sin röst även passar på att uppdatera rösträkingen. Jag kommer självfallet att hålla koll på räkningen men det underlättar för oss att veta röstläget.
Poseur: 3 (Pilzeman, Hellzon, Vicotnik)
Bearnie: 1 (Craygh)[/List]
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Nu vet jag inte hur Andersson gjorde med sin förmåga om han rikta den på mig eller inte.
Jag använde inte förmågan (eller snarare, jag riktade den enbart mot Dice, eftersom jag tyckte det var på gränsen till kobolderi att rikta den mot den katatoniske Shale). Alltså har jag förlorat 1T6+1 SAN detta drag.

Men det gör det ju som sagt var extra viktigt att veta om de andra som förlorat mer än 6 SAN använt förmågan eller inte.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ja, det låter rimligt, tyvärr. MANIPULATIONEN av krank ger nog inte så många ledtrådar som man skulle önska. Dock är jag fortfarande intresserad av Bearnie-spåret, men vet inte riktigt hur jag ska agera på det just nu.

Istället kommer mitt fokus vara på de som är infödda i staden samt var en del av drevet mot Dice och det mot Zebulon. Vad tror ni andra om detta? Mitt resonemang är att jag har uppfattat det som att två av de infödda är kultister (stämmer detta eller har jag bara läst fel någonstans?) och det är min bestämda åsikt att det finns minst en kultist i drevet mot Dice och antagligen en i drevet mot Zebulon. Det känns hur som helst som ett bra ställe att börja.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Nu är det allvar!

Pilzeman said:
Poseur outade sig som doktor. Utan att ha någon anledning. Scheduled att avslöjas runda 9. Det känns nästan för bekvämt för att vara sant som kultistplan: hävda ingen powerroll, men hinta om den (i irl-maffia brukar väktarna ofta vara läkare). Se till att det inte går att verifiera förrän sent. Nu vet vi att det redan finns en doktor, ska vi tro att Feu är så fantasilös eller så lurig att han skriver in två? Som sagt känns det nästan lite väl korkat att göra som kultist, att inte tänka på att det kan finnas en annan doktor, men Poseur beter sig i övrigt ganska nybörjaraktigt. Om Poseur är kultist och detta var en plan han hade, gissar jag att han hade en tråkig eller till och med misstänkt roll som skulle avslöjas runda 9, varpå han kände att det var värt ett försök att hävda att han var doktor.

En röst: Poseur för att starta igång saker. Varför gick du ut med din roll såpass tidigt och oprovocerat?
Jag håller med om denna analys. Redan förra draget tyckte jag att ett outande runda 9 luktade en "säker" kultistlögn. Vi kommer med stor sannolikhet aldrig att nå runda 9 (jfr min SAn-uträkning i diskussionen med Vicotnik förra rundan), så bluffen kommer aldrig att synas. Men om nu även Rising är läkare, vilket Feuthulhus fluff bekräftar, så blir ju saken än mer suspekt.

Dessutom har han väl outat sig som en en inföding - vilket gör att han mycket väl kan vara en av de två infödda kultisterna (om jag nu fattat detta rätt). Slutligen har han spelat på ett sätt som ger utslag på radarn. Han smög mest med förra rundan och hållit en mycket låg profil, lagom för att hålla sig ovanför skamgränsen och inte bli bli anklagad för inaktivitet. Dags att sluta posera och börja tala, Poseur!

Ergo: Röst: Poseur
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
RÖST: POSEUR

Jag utgår från Pilzes förmåga och tror då att det är bland stadsborna vi kan hitta vår första kultist. De är ju färre än utbölingarna. Bland stadsborna ska det finnas två kultister.

Dessa ska vara:

Måns
Pilzeman
Halvtand
Vicotnik
Zebulon

Sedan tillkommer ju förstås de som inte har svarat alls:

Anders Åstrand
Craygh
moller
Shale

De där tänker jag fokusera mina analyser på.

Spontant, just nu känns:

...Vicotnik ren. Han gör för mycket bra.
...Zebulon tror jag bara klantade sig i början, men det kanske inte friar honom ändå? Om han är skummis och Rising har rätt i att kultisterna redan från början visste förutsättningarna med infödd-utböling, så har han inte bara spelat klantigt, han har spelat helt tokknarkknasigt. SÅ knasigt tror jag inte att kultisterna spelar. Jag tror man är mer försiktig.

...Pilzeman är värd sin vikt i guld. Enligt andra: Rising och Hellzon. Jag tycker att han är awesome.

...Måns är kanske lite mer diskret än de övriga? Måste kolla upp mer.

...Halvtand har känts lite skum förut, men måste analyseras mera.

...Anders Å tror jag är ren. Jag hoppas att han använder sin förmåga på ett förnuftigt (se nedan) sätt.

...Craygh kan vara ren, men jag fick också ett dåligt intryck av någon som var så passiv i början.

...moller är också en lågtflygande person. Ska kolla upp närmare.

...Shale: Inga kommentarer

---

Sedan tror jag att vi som är nybörjare och inte riktigt hänger med måste inse (det här gäller mig i allra högsta grad) att den här omgången kräver långt mycket mer än att enbart hitta kultister. Det gäller att förstå minispelen inuti: Vilka kultister är infödda? Hur hänger yrke och förmåga ihop? Vad innebär det att våra yrken outas tidigt eller sent? Osv.

Jag kollar just nu på alla möjliga mafia-scum-sidor för att försöka förstå hur man ska gå vidare i det här spelet. Jag vill bara påminna om att många förmågor inte gör det de utger sig för att göra. Jämför med "Naiv siare" (alla man siar är gröna oavsett om de är det eller inte) och den där siarrollen som gör att alla man siar framstår som misstänkta.

Ett sätt att få klarhet i detta är om två siarroller siar samma person. Då kan man jämföra resultaten. Om siarna konsekvent siar olika personer blir det svårt att jämföra resultaten. Så Rising; jag tycker inte att man ska göra som Wilmer och avslöja förmågor, utan istället vara medveten om vilka som kanske först av allt ska sias. En sån diskussion kan man ju ha utan att någon avslöjar sina siande krafter?!

För en nybörjare kan det vara förödande att inte förstå vilka enorma variationer på temat bybor vs varulvar det finns. Jag trodde absolut att yrke var kosmetika och att det här med infödd/ej infödd inte var viktigt, eftersom jag inte fick någon explicit info av Feu om detta. Så går det när man anstränger sig för att tänka inside the box.

Sedan hakar jag på Poseurtåget. Nu tänker jag joina de som är bättre än mig på det här spelet.

RÖST: POSEUR

/Basse, medborgare
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Re: Rösträkning

Poseur: 4 (Pilzeman, Hellzon, Vicotnik, Basenanji)
Bearnie: 1 (Craygh)

/Basse, medis

(Har ni sett att det finns mjukvara för såna härna mafiascumspel? Som håller reda på sånt här som rösträkning mm. OMG)
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Andersson said:
Alltså har jag förlorat 1T6+1 SAN detta drag.
Rättelse du har förlorat 2T6 SAN, inte 1T6+1 SAN

Feuflux said:
Man tappar 1T6 SAN varje gång man får stanna (av ångest över att höra den utröstades skrik när han/hon förtärs av vad som nu finns i dimman). Det kan även finnas förmågot i spel som påverkar SAN.

Man tappar 1T6 SAN varje gång man undviker att använda sin förmåga (av ångest över att sitta och vänta utan att göra något).
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
För övrigt så håller jag på och går igenom hur folk röstade förra rundan och med vilken motivering se mitt tidigare inlägg där jag har påbörjat detta. Dock kommer det ta ett litet tag, har varit ganska mycket att göra i dag på jobbet, men innan kvällen ska jag släppa resterande delen av omgång ett.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Helsingborg
Re: Rösträkning

Det här är verkligen sjukt spännande och asball.
De två närmaste dagarna kommer jag troligen vara mindre aktiv än jag varit tidigare. Jobbet kräver min uppmärksamhet.

Jag trodde faktiskt att Dice var kultist, läskigt när han inte var det. En wakeup-call. Krank trodde jag aldrig var kultist, inte ens när drevet mot honom gick. Däremot tjatade han bara om att det ett misstag som begåtts, han bevisade aldrig sin oskuld med bra resonemang om andra, eller liknande. Vila i frid, båda två.

Jag höll ju lite infantilt på att snacka om en bomb jag skulle släppa. Det var någon annan som släppte den bomben, nämligen Pilzeman. Döm om min förvåning när någon annan har fått veta exakt samma sak som jag, något, i mitt tycke, ganska viktigt.
Även jag har nämligen fått informationen att just precis exakt 2 av kultisterna är stadsbor.

Detta var anledningen till att jag startade min poll. Jag resonerade som så att de som inte ville svara var skumma. Jag ville också veta förhållandet mellan stadsfödda och inte stadsfödda.

En annan intressant sak.
Jag tror att jag inte är ensam om min förmåga. Jag vill gärna samarbeta med någon men jag vet inte hur. Tips?

Ytterligare en intressant sak.
Nu har ett antal personer, däribland jag, använt sina förmågor. Dessa har i vissa fall generarat viktig information. Hur sammanställer vi den så vi kan läsa ut något?
Var för sig är ju informationen hyfsat meningslös, man kan ju inte ens hänvisa till den utan att avslöja sin förmåga.

Min lista är en enkel lista, just nu har jag inte tid till min Pandemi-lista. Dessutom är den nog detaljerad, den går inte att underhålla på ett vettigt sätt. Tre steg räcke nog.
Gröna
Vicotnik
Med idogt publicerande av listor och att erbjuda sig att samarbeta på ett ofarligt sätt är han helt clearad i mina ögon.
Pilzeman
Verkar grön, alla andras förtoende ger honom helt grönt ljus.
Hellzon
Han har blivit en trygghet på något sätt, har skrivit så mycket bra, jag har aldrig haft en misstanke mot honom.

Troliga kultister
Wilmer
Purgatory
Halvtand
moller

Av anledningar jag och flera redan har redovisat.
Övriga vet jag inte även om vissa lutar åt något håll.

Jag tycker också man skall rösta, det är ens förbannade plikt som medborgare att bidra med analyserbar data.

Just nu har jag lugnat ner mig, skrämd av utlottning och manipulation och jag tänker inte outa min förmåga just nu som jag tänkte tidigare.Känner jag mig själv rätt kommer jag börja leva om på onsdag kväll igen, efter arbetsdagens slut.

Tänkvärt.
Ponera att alla medborgare outade sina förmågor och samarbetade för att få fram kultisterna. Jag tror inte deras sabotage räckt till för att skydda dom.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Helsingborg
Re: Rösträkning

Jag glömde min röst.
För att inte främjat informationsinsamlingens och medborgarnas bästa. För att inte ha lämnat information själv eller gett några vettiga resonemang:

Röst: Wilmer
 
Top