Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 1

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: Kommentarer

Mycket bra genomgång av Dice´s aktiviteter i spelet. Han kan absolut vara kultist och om han inte är det är mer farlig än han är till hjälp. Hittills har han mest varit dumdryg och dessutom röstat ganska svårförståeligt. Om han åker så mister vi åtminstone ingen teamplayer och jag har förlikat mig med tanken att jag inte kan vara helt säker på skulden hos den jag lägger min röst på.

Jag avvaktar dock med att lägga min röst på honom, jag vill se hur det här utvecklar sig. Jag stöder dock bandvagnen (vilket jag kanske egentligen borde hålla käft om).
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Kommentarer

Vicotnik said:
Craygh said:
Hmmm... Jag vill inte ändra min röst, är rädd att drevet mot Dice är ett kultistdrev.
Förstår det. Där emot skulle det vara kultist drivet så vet ni vilka ni ska hänga sen: Halvtand, Basenanji, Pilzeman, Vicotnik, Banarok. Vilket också skulle vara ett stort slag mot spelets aktivitet, då både Basenanji, Pilzeman och jag är väldigt aktiva och skriver en hel del.
Dice-drevet består ju nu till 3/5 av personer som i helgen drevade mot mig (d v s Basenanji, Pilzeman, Vicotnik). Är flera av dem kultister är det otroligt gutsy spelat, eftersom sådana samband direkt syns i röstanalyser.

Jag är mer böjd åt att tro att det mer är effekten av att de är mer aktiva, vilket gör att de snabbt hakar på de drev som bildas. (Däremot håller jag inte med Vicotniks varning om att man i runda 2 inte kan dreva mot några i detta drev, bara för att det slår mot spelets aktivitet som helhet.)

Vicotniks sammanställning visar att Dice åtminstone inte tillfört speciellt mycket till agerandet eller fredat sig över hövan bra. Det är därför det drev som jag kunnat sympatisera mest med de senaste dagarna. Fanken också att Dice inte kan försvara sig - hade velat se hur det fallit ut så man kan få mer information vid en omröstning.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Kommentarer

Vicotnik said:
Andersson said:
Förstår det. Där emot skulle det vara kultist drivet så vet ni vilka ni ska hänga sen: Halvtand, Basenanji, Pilzeman, Vicotnik, Banarok. Vilket också skulle vara ett stort slag mot spelets aktivitet, då både Basenanji, Pilzeman och jag är väldigt aktiva och skriver en hel del.
(Däremot håller jag inte med Vicotniks varning om att man i runda 2 inte kan dreva mot några i detta drev, bara för att det slår mot spelets aktivitet som helhet.)
Och det gör du rätt i för det var väldigt dåligt formulerat av mig.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Re: Kommentarer

En lös tanke:

Nu har vi drevat mot Anders Åstrand, krank, Eksem, Andersson, och Zebulon. Av dessa har två avslöjat sina krafter och en hintat. Jag förstår att det är bra att dreva och få folk att prata, men var det så lyckat att outa så mångas krafter?

Nu har vi ju inte outat någon siare, väktare eller annat jättebra än, men det kunde hänt. Och folk ville dreva mot Eksem och pressa honom på krafter och sånt med. Tog vi inte i lite?

Jaja, nu gå tillbaka och kolla röstningen och kommentera. Bananerna var goda.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Risings lista (hämtade från forntiden:)

(När jag började på det här dokumentet så hade typ Bearnie precis lagt sin röst på Måns, så på denna lista står inget om det nya drevet mot Dice, eller liknande. Om jag skulle dö i natt så vill jag ändå sluta med någon sorts större, ambitiösare bokslut på draget, så here goes:)

Anders Åstrand
Jag ogillar att när AÅ claimade så sade han "Kan vi snälla pressa någon annan nu, eller vill ni veta mer? Vadå "veta mer", liksom? Hur mycket mer fanns det att berätta? Det känns scummigt att hela tiden påstå sig ha extra förmågor och talanger liggandes som man ogärna vill avslöja för att det skulle skada byn. När en person påstår sig ha sådana här extraförmågor som de ännu drar sig för att avslöja så vill jag att de skall vara väldigt tydliga med vad det är de har att berätta längre fram, vilket var något som krank gjorde mycket bättre.
Anders Åstrand's jakt på Zebulon är också lite skum. Argumentet att de enda som tjänar på att inföddstatusen avslöjas är de som vet vad den innebär, och eftersom de som har denna information uppenbarligen inte är oss medborgare så måste det därmed vara något skumt med Zebulon som vill avslöja detta. Jag tycker dock att det hade varit en *oerhört* djärv gambit av Zebbe att prova en sådan taktik om han nu skulle tillhöra en tredje fraktion. Om något så tror jag att Zebbes undersökning borde gynna Anders Åstrand då det betyder att AÅ:s förmåga i princip blivit en lögndetektor.
I övrigt så spelar Anders Åstrand dock ett fint spel.

Andersson
När Andersson kommer in i spelet så rollspelar han lite om att han skulle sjunga sånger i butiken. Längre fram så skriver han att han blir konfunderad över pratet om att folks yrken bara skulle vara fluff - då han själv säger sig ha ett logiskt förhållande mellan sitt yrke och sin roll. När han efter det claimar så säger han sig vara en Underhållare som kan blockera folks förmågor. Jag tycker iofs inte att underhållare är en *superlogisk* förklaring av en rollblockerare, men tack vare hans tidiga breadcrumbande i sina rollspelsutlägg så låter detta väldigt troligt i mina öron. Snyggt spelat av Andersson. Det är svårt för scum att spela ett sådant där spel.
Jag tror inte att han är kultist, för om han hade varit det så hade ju folk direkt riktat misstankar mot honom så fort en claimad siare sade att något fick hans förmåga att fizzla mellan dragen. Det är helt enkelt inte smart att avslöja att man är rollblockerare om man är skurk.
Jag tycker dessutom att han bidrar med rätt bra grejer i sina inlägg.

Banarok
Kommer in och lägger röster på inaktiva spelare. Inget märkvärdigt. Säger sedan att han inte gillar tåget mot krank, men backar omedelbart efteråt då han märker att vad han gjort kan tolkas som att han försvarar krank.
Är sedan borta ett tag, men tar igen sin frånvaro med ett jätteinlägg (#648699) som kanske kan bli intressant att gå tillbaka till längre fram. I detta inlägg postar han dels lite egensinniga teorier om lagtillhörighet och vad inföddhet kan innebära - teorier som jag inte riktigt vet hur jag ska uttolka - och dels en rundown över de andra deltagarna. Det skumma med denna lista är att Shale (som Banarok röstar på) bara beskrivs som "inaktiv" medan han faktiskt har misstankar mot flera andra av deltagarna. Det skulle kunna vara så att Banarok bara försöker undvika att rösta på någon som hans skumkompisar röstar på. Men samtidigt gillar jag att Banarok tar för sig av spelet och försöker skapa sina egna teorier.

Basenanji
Breadcrumbar tidigt om sitt yrke som nattvakt, och skriver ganska långa, ambitiösa inlägg som jag personligen inte delar. När han listar alla deltagare så skriver han om mig: "Om byn inte lyckas hitta nån varulv och det dör två bybor/runda är jag beredd att offra Rising i runda tre", vilket är en typ av kedjeröstning som jag tycker osar skumt. Sedan klagar han på inaktivitet, men det är väl lite opåkallat? Själv tycker jag det här är det mest konstruktiva varulvsspelet vi någonsin spelat på wrnu. Basse gör många saker som jag tycker är jätteskumt (såsom att föreslå för andra deltagare vilka de ska rösta på; såsom han gör till Halvtand: "Jag föreslår att du röstar på Andersson, och hakar på den bandvagnen"), men Basse spelar å andra sidan alltid på det där viset: Jag tycker alltid att han verkar misstänksam, när han i själva verket bara är engagerad i spelet och vill jaga skurkar.
I post #648672 föreslår han att de infödda stadsborna kan vara en tredje kategori som vinner om bara de är kvar och kultisterna är döda. I sådana fall så är de stadsbor som talat om att de är infödda de sämsta spelarna jag någonsin sett. Stor chans att de kommer vinna om de berättar vilka de är, liksom... Nå, Basse spelar ett rätt bra spel i den här omgången, och jag gillar särskilt att han ställer frågor till de andra deltagarna och lirar aktivt, vilket ger mig någorlunda goda vibbar.

Bearnie
Börni's plötsliga jakt på Eksem är ett av spelets största utropstecken, och vad som nästan är ännu mer märkvärdigt är hur snabbt han sedan övergav Eksem för att istället vara den enda som röstar på Måns när Eksemtåget dragit igång. Det känns väldigt mycket som att Bearnie vet att Eksem kommer att pingas som medborgare och därför vill svära sig fri i efterhand, genom att säga "nämen titta ordentligt; jag röstade ju inte på Eksem vid deadline. Jag tyckte han var skum tidigare, men sedan ändrade jag mig." Nå, på sätt och vis framstår han ändå till viss del mer som en medborgare som velat kompensera för sin tidigare frånvaro genom att ta i lite i överkant. Jag tror också att en scum som skrivit så lite som Bearnie gjort dittills i spelet hellre hade velat haka på ett befintligt tåg än att dra igång ett själv.

Craygh
När han väl kommer in i spelet så breadcrumbar han om att han skulle vara ung, akademiskt lagd, bo uppe i bergen, och vistas på kampsportsklubbar. Allt möjligt, med andra ord. Det kan förmodligen knappt ens anses vara en ledtråd. Han säger sig vara misstänksam mot mig, och det känns mer n00bigt än scummigt i mina ögon. Jag skulle till och med vilja säga att det vore osannolikt att de första rösterna på mig skulle komma från någon kultist. Att han däremot byter röst från Andersson till Bearnie är superskumt. Det känns som om han precis läst ett PM där hans skurkkamrater säger "nej! vi måste sprida ut våra röster!" Craygh har ju inte direkt något bra skäl för att lägga sin röst på Börni, heller. Sedan dess har han försökt förstärka sina skäl för att rösta på Bearnie, och det är inte ett beteende jag gillar. Bybor bestämmer sig inte för vem de vill rösta på först, för att sedan ägna tid åt att övertyga resterande spelare om att det finns goda skäl till att de låter sin röst ligga kvar där den ligger.
Å andra sidan så gillar jag vad Craygh bidragit med till spelet genom att sätta press på Bearnie. Vi har många spelare som gör listor och analyserar saker i efterhand, men vi behöver fler blodhundar som rusar omkring och sniffar och söker, provocerar och sätter press på andra spelare. Oavsett om han är kultist eller inte, så ser jag Craygh som en tillgång för byn i nuläget.

Dice
Kommer in och avslöjar att han är apotekare. Precis den sortens avslöjande jag hade hoppats få undvika att se. Det är nästan så att jag skulle vilja fortsätta hålla tyst om det, i hopp om att inte kultisterna skall se det. Det har de nog, så det är kanske lika bra att jag gör alla uppmärksammade på detta.
Jag hoppas verkligen att inte Dice är har den rollen jag *tror* att han har, för i sådana fall så skulle det till och med ha varit bättre för oss om han hade *ljugit* om sitt yrke. (Jag pratar förstås om scenariot att Dice skulle ha varit en Väktare - vilka kallas för Doctors på maffiaspråk - vilket är en så viktig förmåga att de faktiskt har tillåtelse att ljuga för resten av byn för att försöka skydda sin tillhörighet) Men okej, det finns anledning att tro att Dice kan ha en helt annan förmåga, och av skäl som jag kanske kan gå in på redan imorgon så har jag rätt stora förhoppningar om att så kan vara fallet.
Sedan går Dice vidare med att misstänka de aktiva spelarna i partiet, som han sätter på en Försiktighetslista. Jag får ganska gröna vibbar av Dice. Han kommer in sent och har svårt att få rätsida på folk, ty det är för mycket för honom att ta in, och han beter sig precis som han gjorde i Erebspelet. Detta är kanske i sig lite märkvärdigt, för i Erebspelet så kunde han ju själv se hur dålig den taktiken visade sig vara. Överlag ändå en grön spelare.

Eksem
Han börjar med att smårolla och småprata lite grann, och försöker få fram lite information från sina medspelare att gå på, men verkar inte riktigt veta hur man skall gå till väga. Jag får goda vibbar av Eksem. Han känns som en bybo som vill göra sitt bästa för att hjälpa till. Han nämner Bearnie, krank, Poseur och mig som fyra lämpliga mål att pressa, och jag skulle mycket väl kunna tänka mig att drevet som skapats mot Eksem i nuläget kan ha något med den listan att göra. Han kanske har lyckats pricka in många korrekta namn?
Sedan försöker Eksem berätta vilka han ser som misstänkta och inte - och det som räddar honom i mina ögon är att den listan påminner en hel del om min egen lista. Men jag ser honom gärna försöka spela mer aktivt längre fram. (Nå, jag vet, man har så lite att gå på under dag ett att det i princip är omöjligt att starta några avancerade utfrågningar, men jag ser fram emot att se vad du kan bidra med i kommande drag)

Embergem
Kommer in och ber om ursäkt för lågt deltagande och förklarar varför han varit borta, och försvinner sedan lika hastigt som han kom. Det är märkligt att så många sådana här inaktiva personer alltid är aktiva *precis* när varulvsspelen ska dra igång...
Jag vill sätta mer press på sådana här spelare från och med nästa drag.

Halvtand
Har ändrat sig i frågan om huruvida han är infödd i staden eller inte. Är det misstänkt? Njae, med rollen som kommunfullmäktige kan jag nog förstå att den första bilden man får i ens huvud är att man hör hemma i byn och inte är någon turist på genomresa. Halvtands förklaring låter rätt trovärdig i mina öron. Han röstar först på Shale pga inaktivitet, men eftersom den rösten inte leder någonstans så röstar han på Dice eftersom denne betett sig precis som Halvtand tycker att han själv gjorde när han var varulv. Det är roligt, och Halvtand verkar mycket mer hjälpsam nu än under Erebspelet (där det förstås inte var *meningen* att han skulle vara hjälpsam), så jag får rätt goda vibbar av honom.

Hellzon
Pratar mycket om hur varulvspel generellt fungerar, och ger råd och hjälp kring sånt som folk har frågor om. Det är idel förnuftiga och sensibla tankar om strategier och tillvägagångssätt. Försöker jaga kultister på en massa olika sätt; både med sammanställningar om när folk postade sina första inlägg i tråden såväl som med skärmdumpar på folk som svarat på PM.
Jag gillar inte att han skriver "Intressant att ingen har sagt att de blir avslöjade i runda 2, dock. Den som får sitt yrke avslöjat då och inte sagt det är skum", men okej, han gör det med en smilie. Sedan skriver han att han är frustrerad över det låga deltagandet och röstandet - men själv tycker jag snarast att det här är rena rama paradisomgången, så jag vet inte hur jag ska tolka detta. Sedan fortsätter han med att posta mycket hjälpsamma listor och peka på viktiga saker som andra skrivit. Hellzon är helt enkelt en utomordentligt hjälpsam spelare. Även om han skulle vara kultist så skulle vi säkert ha mer hjälp av honom än de flesta medborgare i spelet. Jag räknar Hellzon som en av de viktigaste och hjälpsammaste personerna i spelet. Att han röstar på Eksem i nuläget känns fel ur min synvinkel, men det är ändå No way in hell att jag röstar på Hellzon på ett bra tag.

Johoohno
Spelare som spelat många(?) spel på mafiascum, och som därmed borde ha skolats i samma tradition som jag själv. Går ut med kloka och förnuftiga tankar om speluppsättningen, men slänger iväg en lite konstig röst på Basenanji. Sedan håller han sig avvaktande under kranktåget, precis som Anders Åstrand-tåget, och Anderssontåget... Johoohno kör under den här tiden egna race mot Basse respektive Poseur, vilket känns väldigt random i mina ögon, och ganska mycket som om han försökte låta bli att klumpa ihop sin röst tillsammans med någon av sina skumraskpartners. Jag ställer mig dessutom väldigt frågande till motiveringen att rösta ut Poseur: "Vi kanske inte får en kultist i Poseur, men väl en stadsbo". Uppenbarligen verkar Johoohno tycka att det måste vara något misstänksamt med stadsborna. Det känns som ett uttalande från en paranoid nybörjare i mina ögon, för om stadsborna verkligen vore farliga - skulle de då ha outat sig själva såsom de har gjort? Dessutom - i ett tidigare inlägg så skrev Johoohno att han trodde att stadsbo-statusen fungerade som kvinnogruppen i Gotham-spelet. I mina ögon har han alltså gått från en vettig analys som låter som något en erfaren spelare skulle kunna säga, till en motsägelsefull och nybörjarmässig analys. Det känns lite konstlat, helt enkelt. Som om han först bestämde sig för vem han ville rösta på, och sedan kände att han behövde komma på en motivering i efterhand.
I hans post #648709 så gillar jag kommentarerna han har om Andersson ("det är ju väldigt påpassligt för honom att hans förmåga bara fungerar under vissa omständigheter") såväl som om Bearnie ("Jag tycker att Bearnies analys av Eksem kändes krystad och artificiell"), men i pratet om Poseur så går Johoohno vidare med att tycka att Pilzeman - som kommenterat rösten på Poseur - låter suspekt då även han är infödd stadsbo. Jag har svårt att se Pilze som något annat än medborgare, så det här ger utslag på min radar.
Jag blir förresten lite misstänksam när du frågar mig efter rådgivning, Johoohno. Nu vet jag iofs inte exakt hur många spel du spelat på mafiascum, men jag skulle mycket väl kunna tro att du är *mer* erfaren än jag på de här temaspelen. Men okej, jag har ju en helt annan auktoritet på forumet i stort och i sådana här varulvsspel, så jag kan förstå hur du tänker.

krank
Jag tror att jag redan analyserat det mesta som krank har skrivit. Det är inte alls otroligt att han kan ha begått ett enkelt misstag, men han har i sådana fall haft en väldig otur eftersom han har en så annorlunda rollförmåga och lyckats samla på sig så många små scumtells som gör att jag liksom inte kan släppa honom ur sikte. Han var nästan en för enkel måltavla för att kultisterna skulle ha släppt honom om han hade varit medborgare. Det är sådana tankar jag har i huvudet, och det är inga schyssta tankar - för krank kan ju inte försvara sig emot dem. "Vadå? Är jag extra misstänkt för att inte fler personer röstar på mig?" skulle han kunna säga. Screwed if you do, screwed if you don't. Men jag kan inte komma förbi hur misstänkt krank är, och erfarenheten säger mig att den som begår sådana här misstag (det påminner lite om hur Hellzon åkte dit i wrnu-spelet) nästan alltid faktiskt *är* skurk, även om det är mänskligt att begå misstag. Nå, jag kommer fortsätta att rösta på dig ett tag till krank. Jag hoppas att din förmåga kan komma att aktiveras snart, då den kanske kan få mig på bättre tankar.

moller
moller kommer in och röstar på krank för halvgoda skäl, men när kranktåget drar igång kort efter det så får han kalla fötter och tar bort sin röst. Det gjorde mig mycket misstänksam. Att han i sitt nästa inlägg försöker mena att *Pilzeman* skulle vara skum gjorde inte saken bättre. Pilze är ju en av de bästa spelarna i spelet. Men okej, moller skulle kunna resonera på det här viset pga sin grönhet; det är ju ett beteende vi sett många gånger förr. Moller tar dock strax efteråt och avskriver Pilze från sina misstankar.
Antingen har moller plötsligt blivit en mycket bättre spelare, eller så har han fått rådgivning av en skurkkamrat. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, men oavsett vilket så föredrar jag den nye moller. I nuläget så säger moller att han tvekar lite på sin röst mot Zebbe, men att han håller med Bearnies analys av Eksem. Jag tycker det ska bli mycket intressant att se om moller kommer att ändra sin röst, och i sådana fall hur han kommer att motivera detta.

Måns
Måns inledande inlägg i spelet kan bäst beskrivas som "förvirrade". De spretar åt alla håll, och han föreslår idéer som han snart tar tillbaka, samt ställer märkvärdiga frågor om stadsborna som är så sällsamma att jag är rätt övertygad om att Måns' roll inte vet någonting om någon tredje fraktion. Det kan möjligtvis vara ett medborgartecken, eftersom vi har fått höra att det ska finnas kultister som är infödda stadsbor, varpå de skulle ha kunnat dela denna information med varandra.
Måns fortsätter med att skriva en lista över vad han tycker om resten av deltagarna och skriver även något till inlägg efter det, innan han utför ett trollerinummer där han säger *poff* för att sedan försvinna. Skum? Medborgare? Svår att sätta fingret på.

Pilzeman
Pilze är min favorit i spelet. Aktiv, jagar, analyserar, hjälper till och frågor ut sina medspelare. Pilzes frågor i #648729 gör honom - tillsammans med hur han jagat krank tidigare, och hjälpt till i förvirringen kring de infödda - nästan smaragdgrön i mina ögon. Lagkapten och bäste man på plan, helt klart.

Poseur
Går ut med en röst på "ingen" - typisk nybörjargrej - som han snabbt ändrar till en röst på Eksem. Det röstbeteendet är kanske lite halvmisstänkt. Går vidare med att breadcrumba som någon sorts doktor, och utvidgar detta senare (#648527) genom att skriva "Yrken verkar i mina ögon bara vara kosmetika, dom gör inget speciellt. Men, yrkerna verkar på vissa återspeglas av deras förmågor, eller vice versa. Min förmåga tex, har något med mitt yrke att göra." Urk. Det var precis den här sortens hjälp som jag hade hoppats att vi *inte* skulle ge kultisterna alltför lättvindligt. Har mot slutet ägnat sig lite åt skurkjagande, då han bland annat pekar på att Pilzeman och Vicotnik röstat ganska lika varandra. Mycket av vad Poseur skriver känns nybörjarmässigt, men jag får överlag goda vibbar av honom och gillar rollgestaltandet.

Purgatory
Ninjan. Definitivt under allas radar. Ställde sig kritisk till Zebbes utfrågning såväl som av det tidiga outandet av yrken; vilket var åsikter som jag delar. Han hänger med på såväl krank- som Crayghtåget, men nästa gång han tittar in - då har Anderssontåget tagit form och precis fått Andersson att claima - så vet han inte riktigt vad han skall göra, och lägger ner sin röst. Det är väl det skummaste som Purgatory gjort; eftersom det känns som att han avvaktar efter nästa drev att haka på. Jag får lite bättre vibbar av att Purga låter bli drevet mot Eksem - som just tagit fart - när han tittar in nästa gång, och det känns även rätt grönt att Purga fortfarande fokuserar på Zebbe och tror att de infödda är en tredje kategori, även om det inte direkt låter troligt i mina ögon.

Shale
...

Vicotnik
Förste postaren i spelet, och går även ut tidigt med att outa sig som en person som alltid ger resultatet "kultist" om han skulle sias. Det låter lite väl stöddigt för en kultist att outa sig som detta, och motiveringen att han skulle framstå på detta vis för att han är en Butler kan jag köpa direkt, och det gör mig mycket bättre till mods att veta att Vicotnik's yrke kommer att offentliggöras automatiskt, så att vi alla kan få se att det stämmer. Vicotnik är dessutom väldigt hjälpsam för byn. Hans listor och uppställningar är guld värda. Även om jag tycker en del saker han föreslår är skumma (såsom att alla borde gå ut med vilket drag deras yrke offentliggörs) så ser jag honom som en enorm tillgång för oss medborgare. Tar också en aktiv roll som utfrågare och skumraskjägare, vilket gör att han är ett hot mot kultisterna.
Hans förmåga att pinga bort 1 SAN från någon verkar vara en larvig förmåga som gör mig aningens misstänksam, men Vic's spelstil i sig ger mig bara gröna vibbar.

Wilmer
Jag kan inte bedöma någon som kommer in sent och röstar på "ingen". Det är rätt skumt, kanske.

Yrreburre
Skriver inte så mycket. Hoppade på Crayghtåget ett tag utan att göra så mycket väsen av sig. Det blev intressantare efter det, när han riktade sitt förstoringsglas mot Bearnies angrepp på Eksem och ansåg detta vara skumt. Jag gillar att Yrrebyrre gör sina egna analyser, och låter sin röst ligga där hans misstankar befinner sig. Han ligger lite för lågt överlag, men är definitivt på bättringsvägen.

Zebulon
Går ut tidigt med en utfrågning som delat hela spelet i olika läger: Somliga tror att de infödda är en tredje fraktion med eget vinstkriterie (vilket är helt stupid, eftersom jag inte för mitt liv kan förstå varför personer som Pilze i sådana fall skulle gå ut med detta), andra tror att det finns en tredje kategori som vill hitta och döda de infödda (dessa verkar se Zebulon som ett hot, men jag kan personligen inte få den teorin att gå ihop logiskt), och så har vi sådana som jag, som begriper att det måste ligga till precis på det vis som Zebbe säger; att det både finns infödda som är kultister och sådana som är medborgare. Jag skulle till och med tro att det finns någon som vet exakt hur många av infödda som är kultister (förmodligen en) och att de därmed fungerar ungefär som tjejgänget i Batman eller Vrållådangänget i wrnu-spelet. Zebbe kan förstås vara skurk, men i mina ögon är det orimligt att tro att han skulle vara det pga någon tredje fraktion. I vart fall om inte ni andra vet något som inte jag vet. Jag tror dock att vi kommer att se att många som röstat på Zebbe är medborgare och inte kultister. Hela det tåget känns nämligen lite för irrationellt.

---

I övrigt så måste jag säga att jag har väldigt goda förhoppningar om det här spelet. Hög delaktighet, trevlig stämning och många som hjälper till i jagandet. Givetvis misstänker jag att några av de som hjälper till i själva verket är skurkar, men det ska bli kul att se om vi kan se igenom er list och hitta er ändå.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Vilket jäkla tåg ska man ta?

Jaha, jag har inte blivit mycket klokare av vad som hänt medan jag varit ute. Jag har funderat lite över möjligt röstande från min sida och det förefaller som att jag har två grundläggande alternativ. Antingen röstar jag i ett drev mot någon jag misstänker, eller också försöker jag röstar jag på någon jag misstänker som det inte varit några drev mot hittills i hopp om att börja sätta lite press.

Det hela påverkas lite av hur rösterna mot mig ser ut förstås. Om jag ser ut att stryka med känns det bara meningsfullt att gå med i ett drev om jag är mycket säker på att den drevet är mot är en kultist eller på något vis skulle ge mer information än vad det skulle ge att rösta ut mig.

Mina möjliga röster som jag ser det i nuläget:

Bearnie
Var lika snabb på att hoppa av tåget mot mig som att starta det. Beteendet är misstänkt eftersom han i det här läget vinner på sitt agerande oavsett vad som händer, om han är kultist. Dock så kan ju mitt tidiga beteende uppfattas suspekt och jag var ett mycket bra mål för analys, så gott om tveksamheter finns det.

Dice
Den mest givna rösten eftersom jag tror att Dice är kultist. Risings senaste inlägg får mig dock att tvivla lite. Kanske är det bara en slags panikreaktion från någon som mycket gärna vill vara kvar i spelet. Min största invändning mot att rösta ut Dice nu är att det ger så lite information. Än finns gott om tid att rösta ut kultister och nog borde vi kunna leta närmre efter deras inbördes relationer längre fram?

moller
Hänger i smyg på i drev mot krank, mig och Zebulon utan att egentligen rösta. Är i övrigt osynlig. Jag är helt säker på att det finns minst en kultist i drevet mot Zebulon och bara det är en anledning att sätta press på moller.

Måns
Är misstänkt egentligen på samma grunder som jag själv blev misstänkt. Hakar på alla möjliga spår som verkar bra, är först aktiv men sen osynlig, lägger säkra röster. Jag förväntar mig dock lite mer aktivitet mot slutet av en kultist, men det kan vara fel resonerat.

Övrigt röstande tror jag inte skulle ge så mycket från min sida. Vad tror ni andra?
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Re: Kommentarer

Så, hemma, dags att skriva...

Zebulon said:
Men vad är McDonaldstrojkan?
McDonaldstrojkan består av mig själv, Embergem och Dice. Uttrycket myntades under förra omgången varulv då jag själv anklagades av de andra två. Som bevis hade de sin magkänsla. I ett svagt ögonblick anklagade jag dem för att äta för ofta på McDonalds och sedan dess har det bara gått utför.


Banarok said:
Halvtand – komunfullmäktige - infödd
Stans tysta komunfullmäktige får klara misstankar av mig
Utfödd, förklaras här.


Dice said:
Förstår jag dig rätt, utan att döma eller värdera, i att du misstänker mig för att jag använder mig av samma tillvägagångssätt som du?

Är det, i så fall, ditt tillvägagångssätt i denna omgång eller den förra du syftar på?
Ja.

Den förra, varför skulle jag mena den här?


Andersson said:
Jag gör en kalkyl från följande premisser.
- Vi är 24 spelare. 2 försvinner per omgång. Spelet pågår i max 12 rundor (även om man räknar in skydd och dylikt). Det är synnerligen otroligt att det pågår ens så länge, eftersom det aldrig har gjort så hittills.

- Alla har 99 i SAN

- Om man slänger bort förmågan varje drag tappar man 2T6 per runda.

- Om det ytterst osannolika sker att Feuthulhu slår 12 varje gång klarar man sig 8 drag (12 x 8 = 96).
- Om Feuthulhu däremot slår normalfördelat klarar man sig 14 drag (7 x 14 = 98). (D v s längre än spelets maxlängd)

Alltså finns det en god chans att klara hela hela spelet utan att använda förmågan alls. Att ta dubbel SAN-loss ett drag spelar således inte speciellt stor roll. Och det är också den kalkylen som gör att jag tycker att förmågan som tappar 1 SAN är så osannolik, eftersom den varken gör till eller ifrån på det stora hela.
Jag är förhoppningsvis inte ensam med att tro att (oc)kultisterna har något sorts SAN-drenerings-mindfuck till sitt förfogande. Annars tvittar det ju om man använder sin kraft eller inte (om man nu kan låta bli).


Vicotnik said:
Femte posten är ett svar till halvtand och på halvtands analys av Dice beteende i detta spela och när Dice var varulv i ett tidigare spel vilket enligt Halvtand är desamma som nu. Har själv inte kollat upp om det stämmer beteendemässigt och orkar ärligt talat inte gå igenom tidigare varulvs omgångar. Och försvaret är kort: Jag spelar som dig, Halvtand.
Nej, nej, fel fel fel.
Jag (Halvtand) anklagade honom (Dice) för att använda sig av min (Halvtand) taktik då jag (Halvtand) var varulv under förra omgången. Eftersom han (Dice) använder sig av samma taktik den här rundan som jag (Halvtand) gjorde förra omgången. Därifrån drog jag slutsatsen att han (Dice) troligen är varulv den här omgången.

Vidare hittar jag inget som liknar "Jag spelar som dig, Halvtand" i hans inlägg, hur smickrande det än varit.


/Halvtand, som tycker att det är väl fan vad folk ska posta så jag inte kan få ut min uppdatering.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Re: Kommentarer

För att fortsätta är jag lite avig mot dice-drevet. Jag hade velat se försvar och argument och kanske till och med lite bön för sitt spel.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Försök till rösträkning

Jag har aldrig räknat röster förr, så något fel bör ha smugit sig in. Vänligen korrigera snabbast möjligt, samt ta listan med en nypa salt utifall att jag fuckat upp:

Dice 5 (Banarok, Basenanji, Pilzeman, Vicotnik, Halvtand)
Bearnie 3 (Craygh, Eksem, Yreburre)
Eksem 3 (Dice, Hellzon, Poseur)
Zebulon 2 (moller, Anders Åstrand)
Craygh 1 (Måns)
krank 1 (Rising)
Måns 1 (Bearnie)
Poseur 1 (Johoohno)
Purgatory 1 (Zebulon)


Ej röstat (6 st): Andersson, Embergem, krank, Purgatory, Shale, Wilmer
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Röst: Dice

Banarok said:
Dice: 5 (Halvtand, Basenanji, Pilzeman, Vicotnik, Banarok)
Bearnie: 3 (Craygh, Yreburre, Eksem)
Eksem: 3 (Poseur, Hellzon, Dice)
Zebulon: 2 (moller, Anders Åstrand)
krank: 1 (Rising)
Måns: 1 (Bearnie)
Poseur: 1 (Johoohno)
Purgatory: 1 (Zebulon)
Nämen, ett Dicetåg. Där inga av mina misstänkta är med. (Iofs kan jag hålla med Andersson om att det är ett svagt argument vilka andra som röstar på ens mål, speciellt i första rundan.) Kanske skulle byta.

Få se, i min analys skrev jag "har fyra inlägg, ett är faktiskt någon slags analys. Hyfsat ren, ungefär som Banarok." Den där analysen har ju iofs slagits sönder och samman, även om jag skulle kunna köpa att Dice är mer n00big än kultig.

Välja mellan Zebulon och Eksem var inte lätt. Välja mellan Eksem och Dice är betydligt enklare, även om jag inte är övertygad om att någondera är kultist. Eksem har helt enkelt skrivit mer vi kan gå på framöver om vi ska driva mot honom igen. Dice kan inte försvara sig, men det kan vi inte ta hänsyn till så här sent i rundan.

Röst nu så får folk en timme på sig att reagera. Ska försöka återkomma med något "smart" om det lilla Bearnietåget med. Kanske även om folks åsikter om mig.

Röst: Dice
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Kommentarer

Nu måste jag strax gå igen och kommer tillbaka lagom tills rundan är slut. Jag har funderat mycket på vem jag ska rösta på, jag gillar inte riktigt Dice-tåget det luktar varulv.

Eksemtåget kändes lite skumt, särskillt Bearnies plötsliga påhopp på honom. Det gav ju resultat, vilket är bra men det känns omotiverat att fortsätta på det spåret, för tillfället iallafall.

Bearnietåget är intressant, men jag tycker det finns för lite underlag för att motivera en röst på Bearnie, förutom sin attack på Eksem har han inte bidragit med särskilt mycket. Jag vill gärna ha mer inlägg av honom i nästa runda.

Jag tänker rösta på Zebulon, jag tycker att han har verkat misstänkt ända sedan början på rundan. Jag vet inte om han är kultist eller inte men jag är säker på att någonting är skumt med honom, min röst är således mest en markering på att jag tycker att han verkar skum.

Röst: Zebulon
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Alea jacta est [RÖST]

Med risken att anklagas för opportunism och härmaperi håller jag med föregående talare. När valet kokat ned till Dice eller Bearnie eller Eksem, så är det Tärningen får ryka, även om ingen av dem är speciellt trolig som kultist. Men vi måste komma till någon form av beslut, och både Eksem och Bearnie tillför mer till spelet än Dice. Därför fyller jag på tåget med en
Röst: Dice

Andersson tar ett leksakspiano från hyllorna, och samlar sedan alla runt frysdisken för att lätta upp stämningen med lite framklinkade easy listening-versioner av Sisters of Mercy-klassiker
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Försök till rösträkning

Okej, vad drar jag för slutsats av det här då? Det är inte lång tid kvar till rundan är över, å andra sidan är det några inloggade medan jag skriver det här. Vi har tre hyfsat jämnstora drev, och Rising säger att det är bra så jag får väl tro på honom :gremsmile:

Jag är helt okej med de tre större dreven just nu, faktiskt. Jag har onda aningar om både Dice och Bearnie, även om jag tror att vi kunde få ut mer information senare. Åker jag dit är jag inte riktigt nöjd med informationen vi får ut, det ska in några spännande röster där för att jag skall vara helt tillfreds med det. Poseur och Hellzon har inte agerat på en stund och Dice:s röst kändes mer som att det var på det för tillfället största drevet. Nåja, åker jag ut så skall det ju in minst 1 röst till på mig antar jag, så vi får hoppas att den säger något.

Nåja, än så länge är jag tillfreds med hur rösterna ligger, så jag får väl avvakta tills vidare.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Rösträkning

Bearnie: 3 (Craygh, Yreburre, Eksem)
Dice: 7 (Halvtand, Basenanji, Pilzeman, Vicotnik, Banarok, Hellzon, Andersson)
Eksem: 2 (Poseur, Dice)
krank: 1 (Rising)
Måns: 1 (Bearnie)
Poseur: 1 (Johoohno)
Purgatory: 1 (Zebulon)
Zebulon: 3 (moller, Anders Åstrand, Purgatory)
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Risings lista (hämtade från forntiden:)

Jag var borta hela dagen igår, och kom precis hem efter en lång dag med skola, jobb och gym.

Jag har inte läst ikapp allt ännu, men kommenterar det här eftersom det handlade om mig.

Varulvsspelskungen said:
Anders Åstrand
Jag ogillar att när AÅ claimade så sade han "Kan vi snälla pressa någon annan nu, eller vill ni veta mer? Vadå "veta mer", liksom? Hur mycket mer fanns det att berätta? Det känns scummigt att hela tiden påstå sig ha extra förmågor och talanger liggandes som man ogärna vill avslöja för att det skulle skada byn. När en person påstår sig ha sådana här extraförmågor som de ännu drar sig för att avslöja så vill jag att de skall vara väldigt tydliga med vad det är de har att berätta längre fram, vilket var något som krank gjorde mycket bättre.
Jag ber om ursäkt för att formuleringen förvirrade, jag tänkte inte så när jag skrev det. Den bit information jag valde att inte ta med var ju huruvida jag själv är infödd i byn eller inte, i övrigt har ni all information om mig.

Anders Åstrand's jakt på Zebulon är också lite skum. Argumentet att de enda som tjänar på att inföddstatusen avslöjas är de som vet vad den innebär, och eftersom de som har denna information uppenbarligen inte är oss medborgare så måste det därmed vara något skumt med Zebulon som vill avslöja detta. Jag tycker dock att det hade varit en *oerhört* djärv gambit av Zebbe att prova en sådan taktik om han nu skulle tillhöra en tredje fraktion. Om något så tror jag att Zebbes undersökning borde gynna Anders Åstrand då det betyder att AÅ:s förmåga i princip blivit en lögndetektor.
Fast Zebulon är nybörjare och drog igång undersökningen väldigt tidigt i omgången vilket gör att den känns ogenomtänkt, därav att jag misstänker att han tillhör den tredje fraktionen och agerade oövertänkt med täckmanteln "för att hitta lögnare". Det är ju inte säkert att den tredje fraktionen får kommunicera utanför forumet, eller ens att den består av fler än en person.

I övrigt så spelar Anders Åstrand dock ett fint spel.
Tack tack :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Rösträkning

Ho hum... Jag har intye hunnit göra min bautaanalys färdig, får fortsätta imorgon. Synd, för den började ge mig lite överblick...

Nå; Dice ser ut att åka nu, men jag gillar när det är flera tåg som är någorlunda jämnstarka - det har sagts tidigare i rundan, minns dock ej av vem - eftersom vågmästrande är en sån där grej som blir extra intressant i efterhand.

Då jag som tidigare sagt faktiskt ser Zebulon som rätt grön, så tar jag nog och röstar på Bearnie, men det blir en röst som helt och hållet baserar sig på tågstorlek och ett smalt hopp om att det blir lite action mellan två jämnstarka tåg i slutänden.

Röst: Bearnie

(Egentligen tycker jag nog att de som är tystast just nu känns mest misstänkta - något i mig vill tro att de är kultister som hållit klaff för att vi andra ska kunna jaga våra svansar, men ingen av de minst aktiva finns det nåt drev mot just nu vad jag kan se...)
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Re: Röst: Dice

Hellzon said:
Röst nu så får folk en timme på sig att reagera.
Enånhalv, till och med. Stopp 21.30. Trodde det var nio jämnt.

Halvtand said:
För att fortsätta är jag lite avig mot dice-drevet. Jag hade velat se försvar och argument och kanske till och med lite bön för sitt spel.
Det hade iofs inte varit dumt, det kan jag ju hålla med om.

Purgatory said:
jag gillar inte riktigt Dice-tåget det luktar varulv
Klart det finns varulvar i tåget. När vi fått reda på huruvida Dice var kultist eller inte ska vi gräva i vad alla som röstade på honom hade för "anledning".

Dock finns det folk där som jag ser som nästintill gröna - Basenanji och Vicotnik, framförallt. Och mig själv. :gremwink: Det känns bra.

Sen vart kom Bearnietåget ifrån? Craygh röstade på honom för att han var tyst och inte tillförde mycket. Yreburre skriver sedan "Lägger dock min röst på Bearnie, som många andra har påpekat är hans påhopp mor Eksem berättigat. Herrn har skrivit väldigt flyktigt och försvarande i tonen känns det..." Måste ju vara en typo där i, annars fungerar det ju ingenstans. Slutligen röstar Eksem på Bearnie för att "Jag vill med den här rösten rikta strålkastarljuset mot Bearnie, så att när det uppdagas att jag är en medborgare så kan ni som är bättre spelare nyktert bedöma hur misstänkt Bearnie är, eller inte är."

Den ende där som har en bra anledning är ju Eksem, och det är på gränsen till hämndröst där med. Nu kan jag iofs tycka att Bearnie är lite skum som postar lite (ha tid eller inte ha tid, så få inlägg var skumt, nu har han ju ökat takten lite), men skulle en kultist köra igång ett drev mot en annan användare sådär? Är rentav både Eksem och Bearnie kultister och villiga att offra den ene för att den andre ska få jättemycket kudos av oss bybor?

Jaja, WIFOM-resonemang kanske. Men inte omöjligt, med tanke på den relativa skumheten (ingen av dem är ju direkt grön).

Nästan så jag önskar att jag stått kvar på Eksem (eller hoppat på Bearnie). Det skulle besvarat några frågor. Tittar in vid nio, men jag tror inte det är värt att spä ut Dicevagnen så här dags. Den går nog inte att stoppa, och jag sörjer inte om vi röstar ut Dice. Och vad är det för filurer som har röstat på Bearnie? Craygh och Yreburre...

Tror vi kan hitta kultister i alla tågen, hursomhelst. Intressant att det är en hop nybörjare kvar på Eksem- och Bearnietågen.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Re: Rösträkning

krank röstar på Bearnie. Spänningen tätnar, som ärtsoppa...

Dice: 7 (Halvtand, Basenanji, Pilzeman, Vicotnik, Banarok, Hellzon, Andersson)
Bearnie: 4 (Craygh, Yreburre, Eksem, krank)
Zebulon: 3 (moller, Anders Åstrand, Purgatory)
Eksem: 2 (Poseur, Dice)
krank: 1 (Rising)
Måns: 1 (Bearnie)
Poseur: 1 (Johoohno)
Purgatory: 1 (Zebulon)
 

Yreburre

Veteran
Joined
23 Sep 2008
Messages
37
Location
Nynäshamn, fast stolt Gute
Re: Röst: Dice

Hellzon said:
Sen vart kom Bearnietåget ifrån? Craygh röstade på honom för att han var tyst och inte tillförde mycket. Yreburre skriver sedan "Lägger dock min röst på Bearnie, som många andra har påpekat är hans påhopp mor Eksem berättigat. Herrn har skrivit väldigt flyktigt och försvarande i tonen känns det..." Måste ju vara en typo där i, annars fungerar det ju ingenstans.
Jupp, min hjärna var trött. Här är ursprungstanken ...är hans(Bearnie) påhopp mot Eksem berättigat.

Hellzon said:
... Är rentav både Eksem och Bearnie kultister och villiga att offra den ene för att den andre ska få jättemycket kudos av oss bybor?
Precis vad jag lutar åt...
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Röst räkning.

Kan du utveckla "absurditeter"?

Jag är infödd i staden och mitt yrke är Datanörd vilket gör att jag kan välja tre namn och sedan få veta hur stor andel av dem som bor i staden. Jag tvekade med att lämna mitt yrke/ursprung i rädsla för den tredje hypotetiska faktionen. Jag tycker du har ett tunt fall (förklarligt med mitt tunna deltagande hittils) men du verkar vilja få ut information vilket är hedersvärt, det enda sättet det skulle kunna göra dig scum vore om det finns en tredje faktion och du agerar självmordssoldat som röker ut infödda/ickeinfödda mot att när faktionen avslöjas så kommer du vara röstmål n1 om man inte har någon som verkar vara kultist.

Jag tror dock att hela stadsbo/inte grejen är en blindspår som ska sätta fart på diskussionen i runda 1!
 
Top