Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 1

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Röst räkning.

Eksem said:
Det här med hur kultisterna röstar, kan vi ta en till diskussion om det? Vad jag har uppfattat så försöker kultisterna ofta gömma sig genom att rösta så osynligt som möjligt. Är det en uppfattning många delar? Hur gör man egentligen för att synliggöra allas röstande så mycket som möjligt?
Det roliga är att ju mer kultisterna tjänar på att styra rösterna (alltså om rösterna är jämnt fördelade i många olika drev), desto enklare blir det att upptäcka dem.

Därför är det ganska bra när det uppstår 2-3 jämnstarka drev, just eftersom kultisterna så lätt kan avslöja sig själva om de skulle vilja manipulera röstresultatet.

I regel så kan man säga att kultisterna gärna avvaktar och att de vill spä på bandvagnar som går åt fel håll. Man kan också känna igen dem på att de säger sig ha misstankar om personer, fastän de aldrig röstar på dessa personer i situationer där det spelar någon roll.

Enklaste sättet att synliggöra röster är genom att se till att man motiverar sin egen röst. Alla spelare har ju flertalet goda skäl till att vilja flytta omkring sina röster, men kultisterna utmärks av att de får problem om de måste motivera varför de gör så.

Det finns ett par andra trick som är rätt framgångsrika, men om jag berättar dem så kommer kultisterna att medvetet undvika att gå i dessa fällor, så de håller jag tyst om tills vidare.
 

Dice

Veteran
Joined
27 Oct 2008
Messages
33
Location
Pendelbuss
Re: Kommentarer

Jag kommer att vara upptagen och datorlös från skrivande stund fram till klockan 22.oo ikväll och kommer därför att vara oförmögen att läsa, analysera eller skriva något mer innan rundan är över.

Med bakgrund av mina två röster, Eksems förslag på ett tåg mot mig och Vicotniks möjliga röst väljer jag att ändra min röst till Eksem, i ett försök att väga skålen bort från mig.

Röst: Eksem
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Kommentarer

Vicotnik said:
Motfråga, varför skulle jag be dig att blocka min förmåga om jag ville att den skulle användas? För att hindra dig att använda den på en kultist? Hur stor är chansen att få in en träff på en kultist just nu?
Svaret är att ditt resonemang förutsätter att du talar sanning. Om du inte gör det, utan är är kultist, kanske med en pro-by förmåga, vill du ju bli blockerad. Då får du både goodwill, och har en bra förklaring när de oundvikliga frågorna börjar i nästa runda om hur utfallet av specialförmågorna blivit.

Risken att pricka en bybo med förmågan borde i nuläget vara 75 % som sämst. Men genom att inte lägga den alls (t ex genom att använda den på någon som håller på att bli utröstad) minskar den risken till 0 %, med 1T6 extra av mina SAN som enda förlust för byn.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Kommentarer

För min del undrar jag då: Vad har du för intresse av att vara kvar i spelet? Vad vinner vi på att ha dig kvar?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,644
Location
Rissne
Re: Röst räkning.

Jag sitter just nu och skriver in sammanfattningar av alla inlägg i tråden i ett excellformulär som jag presenterar när jag hunnit ikapp. Har hunnit de första 160 inläggen hittills, så mina slutsatser är ganska begränsade, för att inte säga efter.

För det första noterar jag en massa jag missade första gången, som att Vico säger att han kommer att sias som scum i inlägg 648295, till exempel. Mina tidiga inlägg visar att jag svarade på grejer utan att läsa klart först.

Nå, till väsentligheterna:

* Pilze räknar jag med är ren, eftersom det hade avrit en jääääkla gamble av en kultist att utgå från att kultister och medborgare hade till strukturen likadana PM. Tyvärr, Pilze går fri pga tangerande regelbrott men så är det.

* Zebulon har betett sig knepigt, men jag tror jag fattar typ vilken sorts förmåga han har. Tror han är ren, i varje fall.

* Vico har betett sig lite som jag gjort ibland, med massor av hjälpsamma listor och så. Håller ett öga på honom.

* Det gjordes en mycket stor höna av en mycket liten fjäder vad gäller min felskrivning, men med lite tur har väl de flesta lagt skiten bakom sig nu.

Jag vågar egentligen inte rösta just nu, i mitten av en analys som jag är... Så tills min analys är klar, eller tills någon presenterar för mig ett tips om vart jag borde rösta, så gör jag såhär:

Röst: Ingen
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Kommentarer

Min poäng är att Vicotniks förmåga inte alls låter trovärdig av tre skäl. Dels är det alltid bekvämt att som kultist hävda att man blir felsiad (som Vicotnik gör).

Men att dessutom utöver det ha den hyfsat meningslösa förmågan att få någon att tappa 1 SAN till låter både obegripligt och inkonsekvent ur speldesignssynpunkt.

Och, slutligen, om jag nu haft den förmågan som Vicotnik hävdar, och sedan sagt åt någon annan att blockera min förmåga så hade jag ju vid samma tillfälle sagt varför man skulle göra det. Han har haft gott om tillfällen att outa sekundärförmågan både före och efter att det kommit fram att spelarnas förmågor både är till nytta och skada för byn. Vicotnik claimade redan i sitt andra inlägg sitt butleryrke och rätt snart efter det felsiandeförmågan. Han var också snabb med att, svara att han inte var född i Staden. Om man har sådan öppenhet om annat, varför inte om SAN-tappar-förmågan?
Jag håller med dig om att en "felsiarförmåga" är en praktisk utväg för en skurk. Halvtand kunde använda ett liknande trick i Erebspelet. Jag håller också med om att förmågan verkar meningslös. Å andra sidan kan den väl vara enkel att testa?

Jag tycker dock att du har fel i din tredje punkt. Visst, man kan mena att det är skumt att folk med poopiga förmågor håller tyst om dessa - men tänk efter litet: Om alla medborgare med värdelösa förmågor skulle outa dessa, då skulle kultisterna få veta vilka mål som var kraftfulla. Om man har en dålig rollförmåga så ska man helst hålla tyst om den ändå - för att hjälpa ens kamrater.

Själv gillar jag Vicotnik's claim. Vi kan testa den och se om den funkar, och om den bara ger -1 i SAN så tror jag inte att han är kultist, för jag gissar faktiskt att de har lite kraftfullare kanoner än så till deras förfogande.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Helsingborg
Re: Röst räkning.

Ja, det där blev jag ju inte nojig av.
Samtliga av mina förklaringar låter ju ihåliga när jag läst dom några gånger.

I övrigt låter det ju vettigt med resonemanget om flera jämnstarka drev men det är ju ett högt spel, en oskyldig kan gå förlorad.
Ja, ja, breaking eggs och så vidare.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Kommentarer

Andersson said:
Svaret är att ditt resonemang förutsätter att du talar sanning
Korrekt och i mitt fall har jag ingen anleding att ljuga, och har inte gjort det hittills, ja jag vet att det förutsätter att jag bara talar saning hittills, vilket gör det hela till ett momnet 22 för min del. Så jag tänker inte försöka ändra era åsikter om mig utan helt enkelt finna mig i den uppfattning folk har om mig. Man kan antingen se mig som en lögnare och en väldigt högspelande kultist men man kan även sen mig som en medborgare som håller sig till saningen med bybornas bästa i sinnet.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Vilket jäkla tåg ska man ta?

Okej, nu är jag på vippen att flytta min röst till Dice. Jag resonerar så här:

Dice agerar mot alla skickliga och aktiva medborgare och försöker få duktiga och hjälpsamma spelare att framstå som mindre trovärdiga. Har en ganska dålig motivering av sin röst på Basenanji. Flyttar över sin röst till mig för att rädda sig själv. Håller sig i övrigt inaktiv. Nej, det luktar shenanigans. Enda som bekymrar mig är att jag inte ser hur vi ska få ut någon information av att rösta ut Dice i det här läget.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Kommentarer

Vicotnik said:
Visserligen ser jag det som så att hellre att någon inaktiv/misstänkt kultist får minus 1 i SAN än att jag riskerar att få 1-6 minus i SAN främst då jag ser mig själv som aktiv, vet inte hur mycket jag bidrar med dock, men bättre aktiv än inaktiv.
Jag gör en kalkyl från följande premisser.
- Vi är 24 spelare. 2 försvinner per omgång. Spelet pågår i max 12 rundor (även om man räknar in skydd och dylikt). Det är synnerligen otroligt att det pågår ens så länge, eftersom det aldrig har gjort så hittills.

- Alla har 99 i SAN

- Om man slänger bort förmågan varje drag tappar man 2T6 per runda.

- Om det ytterst osannolika sker att Feuthulhu slår 12 varje gång klarar man sig 8 drag (12 x 8 = 96).
- Om Feuthulhu däremot slår normalfördelat klarar man sig 14 drag (7 x 14 = 98). (D v s längre än spelets maxlängd)

Alltså finns det en god chans att klara hela hela spelet utan att använda förmågan alls. Att ta dubbel SAN-loss ett drag spelar således inte speciellt stor roll. Och det är också den kalkylen som gör att jag tycker att förmågan som tappar 1 SAN är så osannolik, eftersom den varken gör till eller ifrån på det stora hela.

Enda undantaget är om det finns någon annan, just nu dold, nackdel med SAN-förluster. Kanske någor som har med Den Tredje Fraktionen eller dylikt att göra. Men det får framtiden sia om i så fall.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Kommentarer

I CoC börjar man väl med mycket lägre SAN än 99? Jag tror jag haft nere på 30 nån gång. Det är väl SAN-max som börjar på 99?

Dessutom kan det bli fler källor till SAN-loss som vi inte känner till nu, väl?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: Kommentarer

Jag betackar mig för ett sådant resonemang, speciellt eftersom det inte direkt brinner i knutarna för din del.

Jag gissar också att detta kommer att ligga dig till last senare i spelet. Ett resonemang som inte är ett ställningstagande, utan enbart tar hänsyn till sin egna överlevnad, gynnar bara en fraktion i det här spelet - och de vill se vår snara undergång.

Du har en del att bevisa framöver, Dice.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Kommentarer

Andersson said:
Vicotnik said:
Visserligen ser jag det som så att hellre att någon inaktiv/misstänkt kultist får minus 1 i SAN än att jag riskerar att få 1-6 minus i SAN främst då jag ser mig själv som aktiv, vet inte hur mycket jag bidrar med dock, men bättre aktiv än inaktiv.
Jag gör en kalkyl från följande premisser.
- Vi är 24 spelare. 2 försvinner per omgång. Spelet pågår i max 12 rundor (även om man räknar in skydd och dylikt). Det är synnerligen otroligt att det pågår ens så länge, eftersom det aldrig har gjort så hittills.

- Alla har 99 i SAN

- Om man slänger bort förmågan varje drag tappar man 2T6 per runda.

- Om det ytterst osannolika sker att Feuthulhu slår 12 varje gång klarar man sig 8 drag (12 x 8 = 96).
- Om Feuthulhu däremot slår normalfördelat klarar man sig 14 drag (7 x 14 = 98). (D v s längre än spelets maxlängd)

Alltså finns det en god chans att klara hela hela spelet utan att använda förmågan alls. Att ta dubbel SAN-loss ett drag spelar således inte speciellt stor roll. Och det är också den kalkylen som gör att jag tycker att förmågan som tappar 1 SAN är så osannolik, eftersom den varken gör till eller ifrån på det stora hela.

Enda undantaget är om det finns någon annan, just nu dold, nackdel med SAN-förluster. Kanske någor som har med Den Tredje Fraktionen eller dylikt att göra. Men det får framtiden sia om i så fall.
Som jag ser det så är jag troligtvis inte ensam om att ha en förmåga som drabbar SAN, även om min förmåga i sig är svag så kan det finnas andra som har betydligt kraftigare förmågor som drar ner SAN betydligt mer, tror också att det finns förmågor som kan återställa SAN, frågan är bara hur mycket. Så frågan är om man vågar chansa på att låta sig förlora 2T6 SAN varje runda, jag gör nog inte det. Hur själviskt det än nu må vara.

Rising said:
Själv gillar jag Vicotnik's claim. Vi kan testa den och se om den funkar, och om den bara ger -1 i SAN så tror jag inte att han är kultist, för jag gissar faktiskt att de har lite kraftfullare kanoner än så till deras förfogande.
Vem ska vi i så fall testa den på, det svåra blir att bevisa att den har gått i effekt om inte målet för effekten får -7 i SAN, dvs Sex på 1T6 och -1 SAN för min förmåga. Eller resonerar jag dumt nu?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Kommentarer

Rising said:
Jag håller med dig om att en "felsiarförmåga" är en praktisk utväg för en skurk. Halvtand kunde använda ett liknande trick i Erebspelet. Jag håller också med om att förmågan verkar meningslös. Å andra sidan kan den väl vara enkel att testa?

Jag tycker dock att du har fel i din tredje punkt. Visst, man kan mena att det är skumt att folk med poopiga förmågor håller tyst om dessa - men tänk efter litet: Om alla medborgare med värdelösa förmågor skulle outa dessa, då skulle kultisterna få veta vilka mål som var kraftfulla. Om man har en dålig rollförmåga så ska man helst hålla tyst om den ändå - för att hjälpa ens kamrater.

Själv gillar jag Vicotnik's claim. Vi kan testa den och se om den funkar, och om den bara ger -1 i SAN så tror jag inte att han är kultist, för jag gissar faktiskt att de har lite kraftfullare kanoner än så till deras förfogande.
Felsiarförmågor är ju jäkligt tveeggade. Halvtand klarade sig i Ereb-spelet, jag åkte på den, eftersom jag spelade som en übernoob och outade min felsiarsköld i helt fel läge (jag svor t o m högt samma sekund som jag tryckt på skicka-knappen). Men min magkänsla, baserat på Vicotniks digra post-samling, gör att jag får känslan av att något inte stämmer den här gången.

Du har rätt i att man inte ska outa poopiga förmågor för att inte ge kultisterna mål, men bara under förutsättning att man inte, som Vicotnik, innan outat en annan förmåga som är mumma för kultisterna (felsiandet). Är Vicotnik en felsiare spelar 1 SAN hit eller dit ändå inte någon roll för kultisterna, eftersom fördelen med att ha en felsiare på bybo-laget ändå klart överväger för dem (t ex kommer han ständigt vara misstänkliggjord, folk med siarförmågor kommer att testa honom etc.).

Men visst, man kan avvakta och se inför runda 2 om man tydligt kan märka att det pingas iväg 1 SAN extra (vilket, bör noteras, ändå inte bekräftar att Vicotnik har en felsiarförmåga)
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Kommentarer

Eksem said:
I CoC börjar man väl med mycket lägre SAN än 99? Jag tror jag haft nere på 30 nån gång. Det är väl SAN-max som börjar på 99?

Dessutom kan det bli fler källor till SAN-loss som vi inte känner till nu, väl?
Feuflux skrev i första posten att alla har 99 i SAN.
(Totalt CoC-anakronistiskt iofs, i min spelgrupp har vi knappt 99 tillsammans...)
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Vilket jäkla tåg ska man ta?

Eksem said:
Okej, nu är jag på vippen att flytta min röst till Dice. Jag resonerar så här:

Dice agerar mot alla skickliga och aktiva medborgare och försöker få duktiga och hjälpsamma spelare att framstå som mindre trovärdiga. Har en ganska dålig motivering av sin röst på Basenanji. Flyttar över sin röst till mig för att rädda sig själv. Håller sig i övrigt inaktiv. Nej, det luktar shenanigans. Enda som bekymrar mig är att jag inte ser hur vi ska få ut någon information av att rösta ut Dice i det här läget.
Kan du, eller någon annan, göra en snabbsummering om varför man skulle rösta på Dice. Hur bisarrt det än låter måste jag försöka få lite jobb gjort också, innan arbetsdagen är över...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Kommentarer

Right you are. I sådana fall tänker jag utgå från att det finns mer SAN-loss i spelet än det vi redan känner till eftersom den blir så obetydlig annars. Fast det här:

"(OBS! Kan enbart inträffa om man ignorerar att använda sin specialförmåga flera rundor!)."

...antyder ju att det inte är så. Kanske är det bara extra "ära" och lite krydda det handlar om?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: Kommentarer

Jag vill fortfarande hänvisa till vad Feu sa i startinlägget (fritt citerat): "Alla har förmågor. En del är klassiska varlúlvsförmågor, andra rentav dåliga, och en del ganska meningslösa." Vicotniks skulle hamna mittemellan de sista två. Tänk även på att det kan finnas andra förmågor som sänker SAN men gör det mycket mer, så att man faktiskt hamnar nära 0, där 1 SAN skulle kunna göra skillnad.

---

Röstningsläget är jobbigt just nu. Ju mer Eksem skriver desto mer börjar jag tycka att han är grön. Jag vill inte rösta ut Zebulon (och tåget mot honom gick just ner lite när krank hoppade av), och Bearnie har jag ingen större uppfattning om alls. Jag ser hellre att Bearnie åker än Eksem eller Zeb, men samtidigt är Eksems resonemang om Dice riktigt. Jag känner att jag bara hoppar på vad andra säger, men ibland kommer andra på saker man inte ser själv.

Jag gör som krank: röstar blankt tills vidare. Jag vill inte att Eksem åker, och mitt stöd finns om en tillräckligt stor vagn skulle bildas mot Dice eller Poseur. Annars hoppar jag in framåt slutet och röstar så att i första hand Bearnie, i andra hand Eksem, åker ut. Jag håller Zeb om ryggen just nu, det inser jag, men jag har lite sistaminutentankar att få ur mig innan deadline ikväll (om jag skulle bli nattdödad) och ser helst att Zebulon är kvar imorgon och kan agera på det.
Röst: ingen.

Jag försvinner ett par timmar runt fem, och tänkte sen hänga här från halv åtta till deadline.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Vilket jäkla tåg ska man ta?

Inte utöver det jag redan skrivit. Det enda Dice ägnat sig åt under sina få inlägg är att försöka skydda sig själv, hålla sig undan radarn och försöka underminera duktiga spelare och tillgångar. Det är något fuffens med det, sanna mina ord.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: Kommentarer

"och Bearnie har jag ingen större uppfattning om alls... och röstar så att i första hand Bearnie..."

Hehe! Det var inte mycket av en motivering, kära vän. I det här stadiet är motivering oerhört viktigt - det har förmåga att skilja vän från fiende under kommande rundor. Gör inte samma misstag som Dice.

I övrigt:

Dice är ett atraktivt mål, men samtidigt är han nästan lite för riskfri nu när han är frånvarande resten av rundan, eftersom han inte kommer ha möjlighet att gå i svarsmål. Min röst ligger kvar på Måns - han har varit tyst länge, och jag vill se hur han väljer att agera nu. Om han kan ge några svar. Jag är inte vidare nöjd med hur han skött sig under rundan. Eftersom han lär överleva dagen blir han är ett möjligt mål för en kommande analys (men det blir inte idag, alltså, för jag har inte tid).
 
Top