Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 1

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Vilket jäkla tåg ska man ta?

Och just det, följer upp sista omkastet genom att nämna att han inte kommer agera något mer alls i rundan. Jag kommer säkert hamna i det läget själv vid ett flertal tillfällen, men det är kombinationen som gör riktigt misstänksam.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Vilket jäkla tåg ska man ta?

Just nu lutar det åt Dice för min del, även om jag också tycker att det är en billig lösning då han, som någon annan påpekade, inte kommer att svara.

Måns smyger lurigt med, men jag har för lite att ta på i hans fall tycker jag. Det känns mer som någon att granska i kommande drag.

FYI: I vilket fall som helst kommer jag jobba en stund till, sedan hoppa på irl-tåget, för att slutligen runt 19-tiden kunna hoppa på eventuella Forum-tåg.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: Kommentarer

Nej, jag vet. Men å andra sidan finns det ingen jag kan säga "jag tror faktiskt att du är kultist" just nu, så jag ser hellre att Dice, Wilmer, Måns, Poseur, du eller någon annan som jag inte redan har fått en bild av som god åker, än att någon av dem jag litar på gör det. Således, som det ser ut nu: huvuddreven är på dig och Eksem. Av er vill jag hellre ha kvar eksem. Simple as that.

Det jag börjar inse, däremot, är att jag nästan är för pessimistisk vad gäller röstläget: redan igår satt jag och ojade mig över att "åh nej, nu finns det tre bandvagnar jag egentligen inte tror på någon av, vad ska jag göra, någon jag litar på kommer åka ut!" Idag är det bara Eksem, som då låg bäst till, den ende som har något värt att kalla tåg på sig av dem. Mina senaste resonemang har varit att jag försökt avgöra vilken av dem som ligger illa till som jag helst vill ha kvar, och rösta på den andre. Så när jag säger att jag ska rösta så att du åker ut snarare än Eksem, är det utifrån situationen att det måste vara just en av er som ligger värst till.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Kommentarer

"Av er vill jag hellre ha kvar eksem. Simple as that."

Ok. Ja, fan vad det skulle svida att åka av en sådan anledning. Klart som korvspad att en sådan sötnos som Eksem kommer roffar åt sig all kärlek. Mig är det svårare att älska. :gremwink:

Det finns ett drev mot Zebulon (3 röster) och ett sekundärdrev mot Dice (2 röster) också. Det är så jämnt att det inte skiljer speciellt mycket uppe i toppen nu. Fler valalternativ är faktiskt svårt att önska sig.

Jag kan inte låta bli att gilla det här!

"Mina senaste resonemang har varit att jag försökt avgöra vilken av dem som ligger illa till som jag helst vill ha kvar, och rösta på den andre."

Det är ett bekvämt sätt att egentligen inte tycka någonting.

----

Jag vill att fler av de tystlåtna stiger fram och tycker till om röstningen! Hellzon - vart har du försvunnit egentligen? Måns? Johoohno?

Det här är helt fel läge att gömma sig på.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Kommentarer

Så här då, det skall till en hel del för att jag inte ska rösta på Dice. Dock vill jag vänta lite till innan jag flyttar min röst, jag vill inte göra för många förhastade drag och framstå som en irriterande hoppjerka.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: Kommentarer

Som sagt, felet med mina resonemang hittills är att de byggt på att jag känt mig tvungen att välja mellan två dåliga alternativ, men uppenbarligen har jag underskattat hur jämnt det egentligen är, även när det står 4-4-3-2 mellan fyra spelare. Att tvåan i det läget åker ut är inte så omöjligt som det först verkade.

Så okej, situationen att det definitivt blir du eller Eksem som åker, och att jag blir tvungen att rösta på dig för det, ser inte ut att behöva komma upp.
Röst: Dice
Han litar inte på folk som är erfarna och aktiva just för att de är erfarna. Själv tror jag att det är mycket lättare att hitta misstag hos folk som försöker vara aktiva trots att de är kultister, medan personer som hela tiden ligger precis under radarn vet man lika lite om drag 4 som drag 1. Hämndröster är dessutom sällan konstruktivt.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Re: Kommentarer

Andersson said:
Är Vicotnik en felsiare spelar 1 SAN hit eller dit ändå inte någon roll för kultisterna, eftersom fördelen med att ha en felsiare på bybo-laget ändå klart överväger för dem (t ex kommer han ständigt vara misstänkliggjord, folk med siarförmågor kommer att testa honom etc.).
Varför skulle siare testa honom? Det vore ju bara slöseri, ety han redan sagt att han pingar som kultist, vilket han inte har någon anledning att ljuga om varken som bybo eller som kultist-som-låtsas-vara-miller*.

Jag tror ju det är bra för laget att outa sig som miller. Dock är det kass för individen, ety den faktiskt måste lynchas förr eller senare.

*) För de som inte vet: Miller = en bybo som pingar som kultist. Vet ibland om det från början, ibland inte.

Bearniesås said:
Jag vill att fler av de tystlåtna stiger fram och tycker till om röstningen! Hellzon - vart har du försvunnit egentligen? Måns? Johoohno?
Köper bananer. Återkommer.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Kommentarer

Kan vi inte ha en separat tråd eller vad som helst där man lägger in rösterna förresten?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Kommentarer

Som det verkar så är många (gäller även mig) väldigt frestade att rösta ut Dice. Men då han har postat väldigt lite (6 poster om jag har räknat rätt) så har man inte mycket att döma honom på.

Jag ska försöka att sammanfatta vad Dice har gjort/skrivit för att se om jag kan finna någon anledning att rösta på honom annat än att jag anser att han är skum.
Hans första post så går han ut som Apotekare och kommer avslöjas runda 7. Något som kommer ta ett bra tag att få bekräftat (Personligen tror jag inte Dice kommer vara kvar så länge, men jag kan ha fel). Om jag inte är helt ute och cyklar så var det några som redan innan Dice postade sagt att vi skulle avvakta med att gå ut med vad vi hade för yrken utan bara gå ut med vilken runda, tror aldrig någon fråga varför han gick ut med det. I den finns det ingen anledning att rösta på honom.

I hans andra post går han in och varnar för: Basenaji, Vicotnik, Rising, Måns, Zebulon, Andersson. Då vi är aktiva och skriver mycket alternativt så är vi skickliga och att man bör vara försiktig när det gäller oss. En enligt mig delvis korrekt uppfattning man bör inte lita på oss aktiva blint utan bör komma fram till sina egna analyser och uttalanden. Anser att det inte är något skumt med att försvara sig, vilket jag håller med i, det beror på hur man försvarar sig som är intressant. Röstar på Basenanji med motivering att han står på hans försiktighetslista, ska man utgå från att listan består av Basenaji, Vicotnik, Rising, Måns, Zebulon, Andersson. Inte mycket här heller som kan hållas emot honom, möjligtvis att han anser att aktiva spelare är farliga spelare, men annars inte mycket.

I hans tredje post svarar han på några frågor frågor som Basenanji ställer honom. Svarar rätt så undvikande på frågorna och rösten på Basenanji motiveras endast med du fanns på min lista. Svarar undvikande på frågorna, men ger egentligen inte några klara besked.

Fjärde posten innehåller bara en anvisning, där han pekar på att listan med namn är hans försiktighetslista. Om han nu bara har skumläst allt fram tills nu så kan borde det vara ganska svårt att bilda sig en ordentlig uppfattning om vad folk har sagt/gjort. Så lista upplever jag är endast plockad på tidigare erfarenhet eller många inlägg och där är det något som både Dice och kultister har gemensamt en lista över farliga spelare som tvingar dem att agera.

Femte posten är ett svar till halvtand och på halvtands analys av Dice beteende i detta spela och när Dice var varulv i ett tidigare spel vilket enligt Halvtand är desamma som nu. Har själv inte kollat upp om det stämmer beteendemässigt och orkar ärligt talat inte gå igenom tidigare varulvs omgångar. Och försvaret är kort: Jag spelar som dig, Halvtand.

I sin sjätte post så informerar Dice bara kort om att han inte kommer ha tillgång till datorn förens efter 22:00, dvs han kommer inte skriva något mer denna omgång och därför kan vi inte få några svar från honom. Där emot lägger han sin röst på Eksem för att förhoppningsvis kunna rädda sitt eget skin, då jag tidigare nämnt att jag kan komma att rösta på Dice.

Vet inte hur jag ska ställa mig till detta dock, men det jag har sett av Eksem i dag så börjar han bli mer och mer Medborgare i mina ögon, Zebulon är Medborgare (kan som sagt tillhöra tredje fraktion) och Bearnie vet jag för lite om och vill som det är just nu inte rösta ut honom heller, förkort tid för att man ska kunna få fram något vettigt från honom och sen hinna vända en bandvagn bort från honom om han nu visar sig vara Medborgare.

Dice du har som sagt inte bidragit med särskilt mycket, varken riktiga analyser av oss spelare, lagt väldigt få röster (vilket inte ger oss något att analysera), svarat väldigt kort på frågor trots du har varit med och UpToDate ett bra tag för att kunna bilda dig en uppfattning och framför allt dela med dig av den till oss.

Röst: Dice
 

Yreburre

Veteran
Joined
23 Sep 2008
Messages
37
Location
Nynäshamn, fast stolt Gute
Re: Kommentarer

Tyvärr måste jag som nybörjare erkänna att jag just nu går på magkänsla, det är ju trots allt första 1:a rundan för mig.


Har ett par tankar om folk än sålänge dock.

Basenanji: Ger mycket info och är ytterst hjälpsam, ibland känns han dock lite för aktiv i att övertyga folk om sitt medborgarskap. Skulle vara bättre ifall han är vad han påstår då han bidrar med mycket info och tankar.

Rising: Hoppas han är medborgare genom den roll som mentor han har axlat för oss nybörjare. Ifall han är kultist känns det fortfarande att vi inte skall försöka väcka den björnen än.

Vicotnik: Har varit väldigt aktiv att posta listor och dylikt. Samt erbjudit sig att rentvå sig från misstankar genom att använda sin förmåga mot ett speciellt mål.

Zepulon:Nybörjare som jag, jovars och är mycket möjligt en tredje faktion. Men som många antyder är det inte värt att gräva i det nu.

Eksem och Bearnie. Därav att jag känner att Bearnie's anklagelser ignorerar Eksem lungt och då även när Bearnie la fram mycket fakta/ledtrådar till att han skulle vara kultist. Hela konflikten känns inte äkta helt enkelt.

Hellzon. Känns svårplacerad skall försöka hitta posten ikväll som drog i gång mitt spidersense.

Lyssnar gärna på argument om mina tankar, men nu skall det gymas och jag kommer tillbaks runt åtta för att hänga på i slutet.
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
Röst

eftersom det är värdelöst och vara ensam och skumma på någon och jag röstar ut tämligen oaktiva personer i favör till de som synns mycket röstar jag på dice.

Tredje faktioner hittils

Stolt bybo, ska rösta ut alla oinfödda

Stolt kultist bybo, samma som ovan

över kultist, ska vara ensam kultist när han vinner

SAN-hatare ska försöka trycka ut folk med hjälp av sina förmogor att minska SAN och därmed avsluta spelet innan 5 rundor passerat.

Remove-Corp, ska ta bort alla infödingar för att bygga affärkomplex här

Röst: dice
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Rösträkning

Som det ser ut medan jag skriver detta så ser ställningen ut som följande:

Dice: 4 (Halvtand, Basenanji, Pilzeman, Vicotnik)
Bearnie: 3 (Craygh, Yreburre, Eksem)
Eksem: 3 (Poseur, Hellzon, Dice)
Zebulon: 2 (moller, Anders Åstrand)
krank: 1 (Rising)
Måns: 1 (Bearnie)
Poseur: 1 (Johoohno)
Purgatory: 1 (Zebulon)
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
Re: Rösträkning

Dice: 5 (Halvtand, Basenanji, Pilzeman, Vicotnik, Banarok)
Bearnie: 3 (Craygh, Yreburre, Eksem)
Eksem: 3 (Poseur, Hellzon, Dice)
Zebulon: 2 (moller, Anders Åstrand)
krank: 1 (Rising)
Måns: 1 (Bearnie)
Poseur: 1 (Johoohno)
Purgatory: 1 (Zebulon)

rätt ska va rätt =D, och jag hade faktiskt röstat på shale när du skrev denhär
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Sitter på en buss och spelar...

...tack 3Gnätet.

Jag kan inte skriva så mycket jag skulle vilja, men jag tycker att Risings senaste post är mycket intressant. Han noterar nämligen att det är bra när det finns tre-fyra jämnstarka drev. Då kan man lättare se varulvarnas röster i efterhand. Så har jag ju resonerat sedan länge.

Jag står kvar på Dice. Men jag ska vara mer aktiv ikväll. Jag kan komma att ändra mig, även om jag inte tror att det blir så.

När jag spelade varulv i Batmanspelet vill jag minnas att när jag och de andra varulvarna insåg att loppet var kört för en av oss, såg vi till att skära av kopplingarna till denne. Det verkar inte vara så många som vill skynda till Dice's försvar. Möjligen är detta ett tecken på att han är varulv. Jag vill hoppas att det är så.

Vi hörs senare i kväll!

/Basse, god medborgare med ficklampa
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Röst

Banarok said:
Röst: dice
Skulle du kunna ta och motivera rösten på Dice, det blir betydligt lättare för oss att hitta kultister om varje röst som ändras nu i slutskedet motiveras. Eller tycker du bara han är skum?
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Kommentarer

Nu är jag tillbaka igen efter en oerhört lång skoldag och ag har precist läst igenom ~90 inlägg så jag har inte hunnit bygga mig en uppfattning om exakt vad som hänt sedan igår kväll. Det verkar som om alla rösterna är utspridda och vi har tre små drev på gång samtidigt. Jag har en känsla av att det inte är något bra för oss medborgare då det ger kultisterna en stor förmåga att koncentrera sina röster på en av dem så att de för ut den de vill.
Återkommer senare med en röst efter att ha läst in mig noggrannare på de poster som skrivits idag.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Kommentarer

Det verkar ha hänt en del medan jag skrev det förra inlägget. Drevet mot Dice har ökat i förhållande till de andra, dessutom försvarar han sig inte och ingen verkar vilja skydda honom heller. Fortsätter det såhär så är jag övertygad om att åtminstone en av dem i det drevet är kultist.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Kommentarer

Hmmm... Jag vill inte ändra min röst, är rädd att drevet mot Dice är ett kultistdrev.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Kommentarer

Craygh said:
Hmmm... Jag vill inte ändra min röst, är rädd att drevet mot Dice är ett kultistdrev.
Förstår det. Där emot skulle det vara kultist drivet så vet ni vilka ni ska hänga sen: Halvtand, Basenanji, Pilzeman, Vicotnik, Banarok. Vilket också skulle vara ett stort slag mot spelets aktivitet, då både Basenanji, Pilzeman och jag är väldigt aktiva och skriver en hel del.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Kommentarer

Jag tror inte att alla där är kultister, Basenanji och du Vicotnic verkar vara rena. Pilzeman är jag osäker på medans Banarok och Halvtand är lite skummare. Dock är det ju inte en garant att man är bybo bara för att man skriver mycket, men jag tror att minst en av dem är kultister förmodligen fler.
 
Top