Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 1

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Risings lista (hämtade från forntiden:)

Rising said:
Craygh
När han väl kommer in i spelet så breadcrumbar han om att han skulle vara ung, akademiskt lagd, bo uppe i bergen, och vistas på kampsportsklubbar. Allt möjligt, med andra ord. Det kan förmodligen knappt ens anses vara en ledtråd. Han säger sig vara misstänksam mot mig, och det känns mer n00bigt än scummigt i mina ögon. Jag skulle till och med vilja säga att det vore osannolikt att de första rösterna på mig skulle komma från någon kultist. Att han däremot byter röst från Andersson till Bearnie är superskumt. Det känns som om han precis läst ett PM där hans skurkkamrater säger "nej! vi måste sprida ut våra röster!" Craygh har ju inte direkt något bra skäl för att lägga sin röst på Börni, heller. Sedan dess har han försökt förstärka sina skäl för att rösta på Bearnie, och det är inte ett beteende jag gillar. Bybor bestämmer sig inte för vem de vill rösta på först, för att sedan ägna tid åt att övertyga resterande spelare om att det finns goda skäl till att de låter sin röst ligga kvar där den ligger.
Å andra sidan så gillar jag vad Craygh bidragit med till spelet genom att sätta press på Bearnie. Vi har många spelare som gör listor och analyserar saker i efterhand, men vi behöver fler blodhundar som rusar omkring och sniffar och söker, provocerar och sätter press på andra spelare. Oavsett om han är kultist eller inte, så ser jag Craygh som en tillgång för byn i nuläget.
Goddagens!

Denna analys gav mig en del som jag kan svara på, förhoppningsvis så får folk lite bättre grepp om mig.

Det jag har att säga om mitt konstiga röstande är helt enkelt att jag är en fruktansvärd nybörjare, detta är första gången jag spelar och jag känner mig fortfarande väldigt otillräcklig. När jag skrev mitt första så hade jag som sagt inte läst igenom riktigt allt, men jag tror att det fanns ett ganska stort tåg på Andersson och jag tänkte att det var säkert bra, och dessutom hade jag fått lite kultistvibbar där själv av vad han skrev, främst det att han spelade på "Jag är oskyldig, men jag vet inte hur jag ska övertyga er om det, det finns inte egentligen något jag kan säga som inte kan vändas mot mig" Eller ja, den uppfattningen fick jag i alla fall, så jag sällade mig till det tåget. Lite längre fram så ändrades dock min uppfattning litegrann, kommer inte ihåg varför, men jag tror att det var i sammanband med att han postade lite mer och någon/några analyser.

Att jag sedan flyttade till Bearnie var för att av de andra hade jag inte fått några vibbar alls, utom de som skapats av andras analyser och jag är inte villig att låta någon annans resonemang styra mig alls riktigt (Jag vet inte, är jag för paranoid då?) Honom vart jag dock lite småsuspekt mot helt enkelt för tonen i det lilla han skrivit, och utav tidigare nämnda orsaker hade jag som ingen annan att lägga rösten på egentligen, så jag la den på honom, trodde inte egentligen det skulle göra någon skillnad alls, men ville inte vara inaktiv. Däremot, då han slog till riktigt hårt på en gång mot ett annat, lovligt mål så verkade det lite för mig som om han försökte rikta undan strålkastarna från sig själv, vilket jag tyckte var än mer suspekt, så nu tänkte jag att jag skulle stanna kvar där med min röst, det verkar ju ha gett något.

Att jag sedan verkar ha förstärkt min röst i efterhand har du faktiskt missuppfattat, det jag har skrivit är mitt sätt att säga att andras resonemang verkar bra, och några av de andra tågen har verkat lockande (Zebulon och Dice mest, faktiskt. Zebulon är jag väldigt nyfiken på, men numera tror jag mest att han är medborgare och han är högst på min lista över folk misstänkta för att tillhöra en tredje fraktion

Och att jag misstänker dig, Rising, har du också fått lite om bakfoten: Jag tycker inte du är mer suspekt än de flesta andra, faktiskt, men jag är VÄLDIGT försiktig med att lita på vad du säger, för folk säger att du är slug som en räv och det du skriver är vettigt alltihopa, så jag tror att den som hade bäst möjlighet att manipulera den allmänna opinionen, dölja kultister och starta lyckade tåg, det är du. Det är mycket makt koncentrerat på en person helt enkelt, och jag är lite avvaktande inställd till det.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Röst räkning.

Ehm. Har vi samma förmåga, fast min är lite bättre?

Feuflux works in mysterious ways.

Jag är fortfarande inte klar med backloggen från i söndags. Så får kommentera den nästa runda.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: Röst: Dice

Varulvsspel är ju nästan ett heltidsjobb, men jag har hunnit beta mig av till de sista posterna (även om gick rätt fort på slutet)

Tja, min röst på Poseur gör ingen nytta där för tillfället. Dice tänker jag inte rösta på eftersom jag inte ser honom som mest misstänkt nu (samtidigt vill jag nästan se honom utröstad efter att Rising gått och talat sig varm om honom - jag undrar varför?)

Min röst hamnar istället på Bearnie som jag tidigare flaggat för beter sig misstänkt med att först gömma sig och sedan, när det påtalas kasta fram en hastigt ihopbyggt tanke om Eksem.

För att svara Rising lite så frågade jag inte efter coachning utan försökte i lite förtäckta drag fråga om han pysslade med coachning (eftersom jag vid några av hans tidigare poster kände att han - om han är skum - försökte dirigera sina undersåtar även i forumtråden).

Röst: Bearnie
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Re: Risings lista (hämtade från forntiden:)

Rising said:
Hellzon
Pratar mycket om hur varulvspel generellt fungerar, och ger råd och hjälp kring sånt som folk har frågor om. Det är idel förnuftiga och sensibla tankar om strategier och tillvägagångssätt. Försöker jaga kultister på en massa olika sätt; både med sammanställningar om när folk postade sina första inlägg i tråden såväl som med skärmdumpar på folk som svarat på PM.
Jag gillar inte att han skriver "Intressant att ingen har sagt att de blir avslöjade i runda 2, dock. Den som får sitt yrke avslöjat då och inte sagt det är skum", men okej, han gör det med en smilie. Sedan skriver han att han är frustrerad över det låga deltagandet och röstandet - men själv tycker jag snarast att det här är rena rama paradisomgången, så jag vet inte hur jag ska tolka detta. Sedan fortsätter han med att posta mycket hjälpsamma listor och peka på viktiga saker som andra skrivit. Hellzon är helt enkelt en utomordentligt hjälpsam spelare. Även om han skulle vara kultist så skulle vi säkert ha mer hjälp av honom än de flesta medborgare i spelet. Jag räknar Hellzon som en av de viktigaste och hjälpsammaste personerna i spelet. Att han röstar på Eksem i nuläget känns fel ur min synvinkel, men det är ändå No way in hell att jag röstar på Hellzon på ett bra tag.
Naaw, så näpet. Men två kommentarer då:

Vill påpeka att jag defacto inte postade några skärmdumpar då jag tänkte att det är mer troligt att de blottar bybor som skickar in förmågor snarare än kultister som PM:ar varann om kontaktuppgifter på MSN. Detta är ett resonemang som jag vill minnas att även Dnalor förde i forumsvarulvsspelet (när någon där postade en skärmdump påpekade Dnalle att denne eventuellt outat en specialförmåga). Nu ska ju alla iofs ha specialförmågor, så det blir lite annorlunda, men då bevisar ju skickade PM ingenting om eller för någon.

Okej, det var någon jeppe som sa att det är fel att tala om när ens yrke outas för att kultisterna då kan vilja manipulera dessa först så att vi får vänta på att få yrken. (Var det du Rising, hinner inte kolla nu.) Kan jag väl köpa, det får jag väl stå för.

"Paradisomgång" får stå för dig, när jag postade var det ju minst en tredjedel som inte röstat, och jättemånga som varit dåliga på att posta. Nu har det ju blivit mer drag och schobäng, för att parafrasera nån snubbe här på forumet, antagligen för att vi närmar oss slutet. (Och jag har taggat av sedan fredag för att rundan var så förbenat lång. Ironi.)

Att du tycker det är fel av mig att rösta på Eksem får du ju gärna utveckla, om inte i denna runda så om vi båda lever i nästa.

Yreburre said:
Hellzon said:
Sen vart kom Bearnietåget ifrån? Craygh röstade på honom för att han var tyst och inte tillförde mycket. Yreburre skriver sedan "Lägger dock min röst på Bearnie, som många andra har påpekat är hans påhopp mor Eksem berättigat. Herrn har skrivit väldigt flyktigt och försvarande i tonen känns det..." Måste ju vara en typo där i, annars fungerar det ju ingenstans.
Jupp, min hjärna var trött. Här är ursprungstanken ...är hans(Bearnie) påhopp mot Eksem berättigat.

Hellzon said:
... Är rentav både Eksem och Bearnie kultister och villiga att offra den ene för att den andre ska få jättemycket kudos av oss bybor?
Precis vad jag lutar åt...
Men det är ju det där som inte går ihop. Du röstar på Bearnie för att hans anfall mot Eksem är berättigat? Och så praktiskt att du har samma teori som jag.

Jag har suttit i valet och kvalet om huruvida jag skulle byta röst till Bearnie. Tack för att du övertalade mig att låta bli. :gremwink:

/Hellzon - huruvida äro dina byxor?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Röst: Dice

Yrreburre said:
Jupp, min hjärna var trött. Här är ursprungstanken ...är hans(Bearnie) påhopp mot Eksem berättigat.
Nämen, va? Hela grejen är ju att du röstar Bearnie, och motiverar det med att säga "hans påhopp mot Eksem är berättigat".

Antingen måste du vilja rösta på Eksem om du nu tycker att det finns berättigade skäl att hoppa på honom, eller så måste du rösta på Bearnie för att du inte tycker att dennes påhopp mot Eksem är berättigat.

Det går ju inte att säga "Bearnie gör rätt i att hoppa på Eksem, så jag tänker rösta ut Bearnie." Det är meningen att vi skall rösta på dem vi tycker spelar misstänkt.

Så vad menade du, egentligen? Grah!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Det var jag!

Jag – absolut inte "Jag tycker att man ska spela Mafia som på 1970-talet"-Rising – utan jag låg bakom denna tanke.

Rising föreslog däremot en bandvagn som skulle pressa fram avslöjanden eller nåt. (Det är ingen dum taktik egentligen, men den är inte bra i längden.)

Jag tycker till skillnad från honom att det är bra när det finns tre (ca) drev. På så sätt blir det svårare för kultisterna att gömma sig samtidigt som de får mindre att säga till om när det gäller exakt vem som ska röstas ut (såvida de inte blir "tungan på vågen"– då är det ju tvärtom dumt att ha fler än ett drev.)

Men, grejjen är att byborna nog kan få fram hyggligt säkra kandidater under rundans gång. Det är de skumma som får ljuset på sig. Alltså kan kollektivet redan från början se till att kultisterna inte får några bra val. Ha!

Sedan måste jag tillägga att jag inte har valt ut Dice pga hans inaktivitet endast. Jag tycker att han (och fler med honom) är skumma som förespråkar inaktivitet. Och jag tycker att det verkar misstänkt att sätta upp så många synbart gröna på en försiktighetslista.

Det osar varulv för mig.

Vi får väl se.

/Basse

Dessutom skrev jag på ett aslångt inlägg där jag lyckades roasta (ni vet, nya coolhetskonceptet som SVT skötte så bra...not) både Rising, Vitulv och tekniknördarna på rollspel.nu. Jag tog bort det för att jag anade att ett sådant inlägg skulle verka misstänksamt. Men, till Rising vill jag bara säga att det finns många sätt att spela mafia på. Låt inte mina irrationellt påhittiga metoder störa dig bara för att jag råkar vara en anings mer utvecklingsvänlig än du, din eskilstunare! :gremwink:
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: Risings lista (hämtade från forntiden:)

Okej, in before natt:
En del av min förmåga är att jag vet följande om kultisterna: exakt 2 av dem är födda i staden. Rising hade alltså rätt i sina funderingar ett tag sedan, vilket också gör att jag nu ser honom som ganska grön: kultisterna måste rimligtvis dela all sin info med varandra, och veta att exakt två av dem var födda i staden. Även om de inte visste att någon av oss medborgare visste det, vore det otroligt dumt av kult-rising att nämna det på det viset. För kultisterna är det bättre ju fler rundor det går innan sånt kommer fram.

Anders Åstrand, jag är ledsen om jag gör dig till mål för kultisterna nu, eftersom du har bekräftat att du har en förmåga som faktiskt skulle kunna hjälpa oss, men detta inlägg borde komma så sent att de inte hinner denna natt iaf, så vi får diskutera detta drag 2. Jag vill inte heller ta med mig det här i graven, om de skulle ha bestämt sig för att manipulera ut mig i natt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
HOT HOT HOT

Sånt här ska vi ta in i lilla labbet och undersöka grundligt.

Ni verkar alltså ha fått samma förmåga?

Eller är det nån av er som [tar mig för pannan och gör en dramatisk gest] ljuger?

Kollaupp-kollaupp-kollaupp, som nån fågel brukar sjunga i skogen.

/Basse, medborgare
 
Top