Nekromanti [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 3

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Kan väl säga redan nu att ditt långa inlägg fick det att tippa över för mig. Det kändes lite för uttänkt och lite för innehållslöst för min smak.

Sen är du en av dem som varit på mig utan att det finns något case, och där finns så klart bybor, men säkert minst någon ulv som passar på.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Mukwa said:
Vad har Vimes, Hastfer och Nässe tyckt om varandra? Det är hursomhelst mina ulvar och vi får ha fel två gånger så det är väl bara att börja nacka :gremsmile:
Jag har sagt att jag tror Hastfer är grön. Lilianas avhopp känns som något en person gör som inte blir ulv. Det är för mycket förstörande för spelet att hoppa av då, och jag tror dessutom en ulv-roll eller en power-roll gör att man får ett ökat intresse av spelet.

Vimes har jag varit skum på av och till. Nu är det till.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Hastfer said:
Jag tror Nässe drar i sista livlinan, hoppas att Basse siat någon annan och försöker gröna sig med detta uttalande.
Jag hoppas och tror att Basenanji siat mig. Tänker inte resonera mer kring sådant.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Äsch, Nässe. Varför byter du avatar mitt under pågående spel? Det är förvirrande och påminner mig om att sist du gjorde det var du uv.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Har kikat lite på slutrösterna i R2. Det var Vimes som välte över drevet från Nässe till Emp, sedan hängde Basse på lite senare.

Om det framåt slutet av rundan står mellan två ulvar sitter ulvarna verkligen i saxen, och kan på sin höjd försöka placera sina röster på så grönaktiga vis som möjligt, och i så fall är det väl troligast att de väljer att rösta på den av ulvarna som ser ut att åka ut. MEN alldeles extra supersnygg framstår man ju om man är den som avgör drevet mot ulven. Dvs, om Nässe är ulv så är det inte alls långsökt att anta att Vimes är den tredje ulven. Och tvärt om, om Vimes visar sig vara ulv är det sannolikt att även Nässe är det.

Om Nässe däremot är grön, grönar det Vimes en del. Klart man kan offra sina ulvpolare och sådär, men min känsla inför den här situationen är att Vimes och Nässe är gröna/röda ihop.

Mukwa är den ende obekräftade som inte röstar på Emp, och det tycker jag som sagt är grönande, enligt första gradens wifom.


Fnular vidare lite här. Det var ju minst en ulv som var med och röstade ut Empy. Om Nässe är grön borde ulvarna ha legat kvar på honom så länge som möjligt och hoppats på att drevet skulle vända tillbaka. Nu ser det ju inte ut som att de gjorde det; det är som sagt bara Mukwa som inte är grönad som låg kvar på Nässe efter att Vimes vält över på Empy. Det kan ju alltså i mina ögon betyda två saker:

1. Ulvarna offrar Empiricus.
2. Nässe är också röd, så ulvarna får försöka göra citronsaft och gröna sig själva så mkt som möjligt. Vimes är rödast i det här scenariot.
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
Kan Basse och K.K (grön och grönast av de andra enligt mig) som har bättre splitvision än mig dela med sig om vad de har på brynolf och vimes?

Mukwa och Nässe är än sålänge fortfarande rödast i min bok. Men de är ju dumt att bli alltför insnöad.

Ni som har något på K.K får gärna dela det också.
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
Hastfer said:
Kan Basse och K.K (grön och grönast av de andra enligt mig) som har bättre splitvision än mig dela med sig om vad de har på brynolf och vimes?

Mukwa och Nässe är än sålänge fortfarande rödast i min bok. Men de är ju dumt att bli alltför insnöad.

Ni som har något på K.K får gärna dela det också.
Förtydligande. Basse är ju såklart grönare än KK. Det går ju att misstolka ovanstående om man vill.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Mukwa said:
Ok, den här situationen ser vi tydligen olika på. Jag menar ju alltså att den enda anledningen ulv-Nässe skulle ha att sticka ut näsan på det där viset och avgöra en omröstning när valet stod mellan två bybor är att ulvarna var rädda för att folk plötsligt skulle ge sig på ulv-Empi i stället. Och jag tycker inte Emp var i så pass stor fara att det var befogat för ulv-Nässe att rädda honom. Ergo, grön gris.
Men det här talar emot det du skriver:
Nässes röst på LJSL (#851368) kom kl 20:59. Det är en timme kvar av rundan och mycket kan hända då. Dessutom har åtminstone KK deklarerat att han kan komma in i slutminuterna för att ändra sin röst. Jag tror, utan att använda wifom, att Nässe visst hade anledning att gå in och peta i röstningen. Nässe flyttade dessutom ifrån BDG i och med detta. BDG gick inte att hänga. Alltså... det här har väl typ du skrivit i R2 redan? Var inte det här anledningen till att vi skulle börja med att hänga Empi? Nu har vi hängt Empi och en logisk förlängning av ditt case är väl att nacka Nässe då... eller?
Nja, min teori kopplade inte ihop Nässe och Emp särskilt tätt, det var Recca et al som fick det till det. Men visst är det som du säger, att det var en hel del tid kvar och för att minska risken att Emp åkte ut men samtidigt inte massmigrera till Larsson och se kalasröda ut, fick de sprida ut sina röster på Basse och Larsson. Visst, det är plausibelt.

Som jag just skrev här ovan tror jag ju alltså att Vimes är ulv om Nässe är det. Hur passar han in i slutrösterna R1 då? Well, han har legat längst på Larsson, vilket gör att hans röst där är svår att koppla ihop med Nässes. Och enligt första gradens wifom är det en bra ulvtaktik.

Kanske är skygglappsvarning igen här, men jag börjar gilla iden om Nässe och Vimes i maskopi.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Vimes har dock drevat Nässe genom hela spelet. Det är mer än första gradens wifom. Inte omöjligt eftersom man gärna har en polare misstänkt hela tiden, men Vimes har varit tongivande och kommit med case såsom "Nässe lågflyger" och strofer som "Nässe är inaktiv". Tja, fan vet om det inte är en ganska enkel ulvtaktik ändå. För mig känns det här dock som att man måste ha bestämt sig för att Vimes är ulv för att få det att gå ihop. Om Nässe är röd borde det vara mer grönande för Vimes, men inte värst. Är Nässe grön så är Vimes rödare, men inte värst. Att nacka Vimes säger ingenting om Nässe så jag vet inte riktigt varför vi ska nacka Vimes just nu. Det här blir en pausrunda, känner jag på mig... en lång och tidsödande transportsträcka för att komma fram till typ ingenting och sedan hänga Nässe...
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Mukwa said:
Vimes har dock drevat Nässe genom hela spelet.
Tja, det är möjligt. Men utan att kolla efter har det väl mest handlat om inaktivitetsanklagelser, som ju inte är några "hårda" scum tells.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Brynolf said:
Äsch, Nässe. Varför byter du avatar mitt under pågående spel? Det är förvirrande och påminner mig om att sist du gjorde det var du uv.
Du ska få två alternativ

1. En del av mitt världsomspännande onda ulv- nätverk med total ondska som mål

2. En rolig bild från Argentina som dök upp när vi söndagsstädade

:gremsmile:
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Hur går det?

Här har vi en allmän fråga som jag skulle villa ha lite åsikter om.

Jag har diverse kopplingar Empis-Vimes och Empis-Mukwa.

Ett scenario med Empis-Vimes-Mukwa håller jag inte för lika troligt som andra ulv kombos som jag i nuläget bygger på. Därav måste jag i den här rundan sära lite på det hela och välja riktning.

En kombo är således Empis-Vimes-Nässe och den andra kombon blir då Empis-Mukwa-Brynolf.

Det kan tänkas att Brynolf kan ersättas av Nässe men jag vet inte jag inte. Mukwa-Brynolf har ju någon form av relation som är rätt konstig och det skulle ju kunna förklara en grönare Vimes som har Brynolf som en rätt trolig kandidat för ulveri. Alltså, Vimes/Mukwa går inte riktigt ihop för mig.

Hur som.

Hur ser ni andra på Vimes i det här skedet om vi utgår från att jag har rätt i att Vimes i ett tidigt skede försökte naila bybo-K.K med lite gammalt hederligt metalir? Tråkigt nog för Vimes del så föll det lite på att Vico pajade hans metabluff rätt rejält vilket bybo-Recca rätt snabbt rättade till.

Förutom detta försök till att ninja-meta-bort K.K i ett tidigt skede så har jag i min noja upptäckt att Vimes håller det för väldigt troligt att Empis skall nackas i R1 för ulveri, men baserat på Vimes långa snyftinlägg så väljer Vimes istället att följa "sitt" drev mot bybo-Larsson. Det är solklart att det finns möjligheter att hänga Empis, men Vimes har förbisett det hela rätt tydligt och inte varit särskilt observant om vad som hände i slutet av R1. Dumt att skriva icke observant om jag tror Vimes är ulv visserligen, då är det ju solklart att Vimes spelar på att han inte hängt med gällande vare sig Brynolfs eller K.K´s misstankar och röster gentemot Empis i R1.

Att Vimes flyttar rösten från oraangefärgade griseknoen Nässe är i det här fallet (alltså, om jag är rätt ute med metabeef´s grejen och Vimes agerande i övrigt) ett försök till att få en grönare kulör. Det är en flytt som är rätt avgörande, men vi har ju fortfarande inget kvitto på Nässe så jag vet inte riktigt vad vi skall göra med flytten av röst från Vimes sida.

Och nu över till Mukwa.

Kopplingen mellan Empis och Mukwa är alltså i mina ögon baserat på allt jidder om vanilla outningar och allt hyschpysch därikring. Att outa vanilla är bevisligen inget grönande i och med Empis fall. Att Mukwa i R1 varit en av de största försvararna av vanilla outningar och att hans egen outning är ett överlagt ulv-grepp alá "facepalm" är genomskinligt. Mukwa har varit rätt drivande mot bybor med facit i hand och inställningen till att Brynolf är R1´s nummer 1 är ju lite sådär konstigt med tanke på att jag och många andra upplevde Brynolf i ett lite annat sken hela R1. Mukwa grönade Larsson supertidigt och lade av en mellanfils UP-lista utöver det. Det är ju lite att kasta sten i glashus för egen del i och med att jag såg Larssons spel som rätt grönt och bra i R1 och jag hade absolut inte för avsikt att hänga Larsson i R1 (alltså, samma inställning som Mukwa), men grejen är ju den att Mukwa kunde vara med och försöka påverka spelet i slutet av R1 genom att lägga en röst på Empis (som han till och med kan tänka sig att hänga baserat på Nr.1 Brynolfs tankar), men Mukwa gör inget åt saken. Varför inte? Han lajar runt och röstar K.K och Hastfer istället. Varför?

Ser jag Mukwa i ett ulvperspektiv med tanke på att jag har en fet hunsch om att både han och Empis drar kortet "jag är vanilla!!!" så är det på grund av dessa anledningar.

Larsson har 4 röster. Vimes-BDG-Basse-Nässe

Basse har outat siare och har 3 röster? Recca-Larsson-Empis

Empis har 2 röster: Brynolf-K.K

Lägger Mukwa sin röst på ulv-Empis i det läget blir det 4-3-3 och öppnar upp för att Vimes (som är aktiv in i slutet och Basse) (eventuellt BDG/Nässe??) (eventuellt Hastfer?) (eventuellt nån mer? Vad vet jag) flyttar sin röst till Empis och det är tack och godnatt redan i R1. Nu hade ulvarna en bybo för hängning så att vara inne och pilla för mycket hade i ulv synpunkt varit rätt mycket sämre. Nu rök två bybor i R1 och det är ju inte vanligt i dessa tider.

Så. Förkorningsvis..

Har Vimes försökt sig på att naila bybo-K.K med en metabluff och sedan undvikit att naila ulv-Empis?

Har Mukwa dragit vanilla-kortet i ett försök att gröna sig själv och ulv-Empis som ansattes hårt av superbybo-BDG?

Vad är i edra ögon troligt av K.K´s tankar? Är det möjligt att baka ihop Empis-Mukwa-Vimes? Jag tror inte det finns det öppningar till det så är jag idel öra.

Vilka ulv-kombos har övriga?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Ja, jag ka föröska vara lite vidsynt och se bortom mina egna storvulna planer.

Men.

Om vi kollar på röstningen under runda ett kan man sammanfatta det så här:

1. Basse får röster
2. Empiricus får röster. En hel jäkla drös med röster för hans dribblande fram och tillbaka om teorier och fällor. Det viktiga man ska ha klart för sig här är att Emp's teori inte behövde vara helt fel, men hans idéer om att det var en fälla är det. For the record.
När tisdagen är över ligger Emp jävligt dåligt till.

3. Under onsdagen röstas det superlite. Sammanlagt sex röster. Emp kvar i topp.

4. Under torsdagen händer det grejer: Nässe börjar med att lägga en röst på BDG. Därefter hoppar folk i tur och ordning av Empiricusdrevet.

---

Just nu kan jag inte släppa det där. Nässes röst på BDG med i mina ögon usel motivering, skriker "Operstion: Rädda Empiricus".

---

Så, mina ulvar är just nu: Empiricus-Nässe
Den tredje vill jag suga på, just batra för att stärka upp caset mot Nässe.

---

KK, du kan förstås ha rätt ang. vimes och Mukwa, men jag tror också att det ligger en flisa av smärta från runda ett ang. det där metagrejset?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basse said:
KK, du kan förstås ha rätt ang. vimes och Mukwa, men jag tror också att det ligger en flisa av smärta från runda ett ang. det där metagrejset?
Metagrejset ligger som en stor flisa och har gjort hela spelet, men frågan är om det finns en möjlighet att sätta Vimes/Mukwa som ulvar i lag. Jag tror inte det, men vill veta vad andra tror.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basse said:
Så, mina ulvar är just nu: Empiricus-Nässe
Den tredje vill jag suga på, just batra för att stärka upp caset mot Nässe.
Mina funderingar inbegriper som sagt var mer superulv-spelande än Nässes spel och det är jättebra att du pekar på det du tycker är Nässes grej. Jag har en liten förkärlek till superulvar, plus lite gammal noja som ligger över mig, men det brukar ju som sagt var vara bäst att gå på enkla grejer.

Ulv-Empis öppnar upp så jävla många spår för mig så det bästa är nog om jag backar undan som fan den här rundan. Har vi fått nån klarhet i vad vi tjänar på att hänga Nässe?

Alltså, en röd Nässe ger oss --> ?? och kanske ??
Och en grön Nässe ger oss --> ?? och kanske ??

Är det bra betalt så är det ju inte mer än rätt att vi kör på Nässe så det vore toppen om de som har Nässe högst upp på listan lägger fram sina planer.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
KK, tycker du inte det vore ganska vanskligt av ulv-mukwa att hoppa in och försvara Emp när byn/BDG just börjat inse att det var något lurt med Emp? Se det från ett ulvperspektiv: De VISSTE att Emp gjort en blunder, vi andra kunde bara gissa. Och att som ulv gå in och associera sig själv med denna blunder ligger ganska långt utanför min karta.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Brynolf said:
KK, tycker du inte det vore ganska vanskligt av ulv-mukwa att hoppa in och försvara Emp när byn/BDG just börjat inse att det var något lurt med Emp? Se det från ett ulvperspektiv: De VISSTE att Emp gjort en blunder, vi andra kunde bara gissa. Och att som ulv gå in och associera sig själv med denna blunder ligger ganska långt utanför min karta.
Det står ganska klart och tydligt varför jag misstänker att Empis bär ulvapläd.

I R1 började mina misstankar mot Empis i samband med att BDG släppte honom tack vare nån hittepå förklaring med puppie-eys. BDG snackade lite om varulvsspels-bleed och det är nått jag inte köper lixom. Då började det på allvar bli en stark misstanke mot Empis från min sida och BDG klättrade snabbt upp som en ulv-kompis till Empis.

Att BDG nackades av ulvarna och gav oss ett kvitto på att han var grön är ju väldigt bra för min egen del. Hade inte utfallit blivit så hade jag haft BDG som en partner till Empis. Då är det inte bara Mukwa/Vimes som har kontakt med ulv-Empis utan även BDG som var den som öppnade upp det hela gällande vanilla-outnings-prylen.

Det du menar med ditt inlägg här är alltså att Mukwa inte är ulv. Alltså, att ur ulvperspektiv är det inte tänkbart att gå in och hjälpa till med en egen facepalm outning av en vanilla roll och sedan driva frågan till absurdum att jag har fel i mitt tänk gällande vanilla outningar?

Är det inte tänkbart i ulvperspektiv att försöka rädda sin ulv kompis? Det funkade ju klockrent med tanke på att det slutade med att du och jag Brynolf, var de ända som röstade på Empis mot slutet. Det funkade ju den rundan och det var inte långt ifrån att Nässe rök förra rundan heller. Nässe var ju den som först samlade på sig 5 röster och var den som under längst tid i hela R2 som var nära galgen.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
K.K
Basenanji


Brynolf
Hastfer


Mukwa
Nässe
Vimes


Jag behöver verkligen få nån rätsida på det här med Vimes vs. Mukwa. Jag måste ju släppa en så att jag får nått form av fokus.

Kan BYBO-BASSE gå in och göra klart för mig vad vi får av en Nässe i båda kulörerna. Jag har för många ulvar. Lixom, 3 röda! Det är en för mycket och baserat på vem jag tar bort av Vimes/Mukwa så öppnar jag upp för en ny ulv kombo.

Jag behöver någon form av uppenbarelse Basse. Annars går det helt åt pipan för då måste jag ju sätta dig som superulv som stulit siarrollen av BDG/Larsson och sedan grönat superbybo-Recca för att sedan nacka henne och visa att ditt siande var rätt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Okej hörni, jag är knappast av Empiricus kaliber, men jag gillar också små listor, statistik och grejs.

Här är röstningen för ONSDAGEN

TISDAGENS sammanställning
Empiricus 4 Brynolf, BDG, Mukwa, Basenanji
BDG 1 Empiricus
Vimes 1 KK
Brynolf 1 Vimes
Recca 1 LJS
LJS 1 Recca

ONSDAGEN:

LJS-> Ingen

Empiricus 4 Brynolf, BDG, Mukwa, Basenanji
BDG 1 Empiricus
Vimes 1 KK
Brynolf 1 Vimes
LJS 1 Recca

LJS-> Empiricus

Empiricus 5 Brynolf, BDG, Mukwa, Basenanji, LJS
BDG 1 Empiricus
Vimes 1 KK
Brynolf 1 Vimes
LJS 1 Recca

Mukwa-> BDG

Empiricus 4 Brynolf, BDG, Basenanji, LJS
BDG 2 Empiricus, Mukwa
Vimes 1 KK
Brynolf 1 Vimes
LJS 1 Recca

Vimes-> LJS

Empiricus 4 Brynolf, BDG, Basenanji, LJS
LJS 2 Recca, Vimes
BDG 2 Empiricus, Mukwa
Vimes 1 KK

Hastfer-> Empiricus

Empiricus 5 Brynolf, BDG, Basenanji, LJS, Hastfer
LJS 2 Recca, Vimes
BDG 2 Empiricus, Mukwa
Vimes 1 KK

---

Analys:
Tja, i det här läget har vi pratat genom Emps märkligheter rätt ordentligt. En spännande röst lägger Vimes när han röstar på LJS från att ha legat på Empiricus.
 
Top