Nekromanti [Varulvsspel] Maffia i Ankeborg Runda 1

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,657
Location
Huddinge
Re: Helvete...

xyas said:
Lu-kaazh said:
Men tänk om varulvarna har fått namn som de vet är säkra och ett av dem är just knatte?
Långsökt. Och sanslöst puckat av Mukwa att i så fall inte bara ta Knatte direkt.
Nej för nu grönar han sig själv mer en bara namnet skulle göra. genom att han grönar en annan spelare (något som en varulv inte skulle vilja göra).¨

Tänk också på om Varulvarna satt på kunskapen att bara två av tre knattar var med i spel, och med den här taktiken så skulle de kunna testa sig fram till vilken det är. att testa 2/3 är inga dåliga odds.

Det jag vill ha sagt att vi vet inte allt.
det vi vet är att det viktigaste man som bybo har att tänka på är att INTE ljuga.

Vad hade Mukwa gjort om inte stövelkatten hade outat sitt namn den här rundan, hade Mukwa riskerat att ta lögnen ner i graven?
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Re: Sorry, Mukwa..

Det är en mycket smart plan om det visar sig att mukwa är anka. Det skulle ju genast gröna två personer. Men jag blir lite lurig på att det skulle gå så lätt..
Men det här förklarar inte hur han skulle ha kunnat gröna 3-4 personer som han var inne på från början.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,202
Location
Malmö
Re: Helvete...

Lu-kaazh said:
det vi vet är att det viktigaste man som bybo har att tänka på är att INTE ljuga.
Säger vem? Jag har inte sett några bevis på att det här är en gyllene regel som alltid höjer byns chanser att vinna. Den här "sanningen", och flera andra grejer, är inrotade påstående som måste ifrågasättas då det inte alls är säkert att de alltid stämmer.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Sorry, Mukwa..

Glömde
röst: mukwa

Alltså, ok att det här framstår som planerat men i början rörde sig din spree om upp till fem spelare aom kunde grönas. Jag kan inte se hur du skulle kunna gröna fler än tre.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Helvete...

jag antar att det här var hans plan med "gröning-spree" som han talade om tidigt i spelet. Och jag förstår absolut resonemanget och det är väldigt smart och rävigt spelat. Men tyvärr så faller det på att vi nu måste svälja hela historien och att mukwa är grön. Båda kan ju vara ulvar.
Jag var medveten om risken, fullt ut och mer kommer när jag kommit hem. Jag tog risken att bli utröstad, och det gör jag fortfarande. Men ärligt talat: Jag fick Knatte och tänkte "aha. då VET jag namnet på 3 andra." Det visade sig ju stämma. Nu vet vi (eller jag iaf) att Stövelkatten inte ljugit om sitt namn. Fan. Efter spelet måste ni erkänna att det här är en bra plan.

!Paxen: aldrig är ett starkt ord.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,657
Location
Huddinge
Re: Helvete...

xyas said:
Lu-kaazh said:
det vi vet är att det viktigaste man som bybo har att tänka på är att INTE ljuga.
Säger vem? Jag har inte sett några bevis på att det här är en gyllene regel som alltid höjer byns chanser att vinna. Den här "sanningen", och flera andra grejer, är inrotade påstående som måste ifrågasättas då det inte alls är säkert att de alltid stämmer.
Den här regeln är där av två anledningar
1. ljuger man och dör så kommer bybona ha felaktig information att utgå ifrån

2. Ljuger man och någon annan upptäcker lögnen så brukar det se dåligt ut för än själv.

Tänk nu om stövelkatten hade haft en kraftigförmåga och han misstänkte att varulvarna kännde till koplingen mellan hans namn och kraft.
hade han då avslöjat sig?
det hade inte jag, jag skulle se det som ett försök att locka fram mig. och försöka angripa mukwa på andra sätt och få honom utröstad.

Eftersom vi inte vet allt så är lögner alltid riskabla.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Sorry, Mukwa..

har det i ett mail hemma i anteckningar redo att postas efter kl 21. men kort och gott: hade jag kunnat outa mig själv som anki oc/eller Kalle innan jag outade mig som fnatte kunde det här ha funkat ytterligare en gång. Jag ville v erkligen inte skriva att jag kunde gröna 3, eftersom 3 är ett tal enkelt att spåra till vad det kunde vara. Om jag har grönat Stövelkatten (och Trasapa) genom det här så anser jag att det var fett värt det.

Möller: Ja, visst borde jag ha försökt trots byns medgivande? :) Jag ville dock ha byns medgivande ändå, men nu gjorde jag det ändå.

Rösta på mig om ni känner att ni kommer kunna gröna Stövelkatten och Trasapa (Tjatte, oddsen är 33% chans att han prickade rätt på knattarna).
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,202
Location
Malmö
Re: Helvete...

Lu-kaazh said:
Eftersom vi inte vet allt så är lögner alltid riskabla.
Riskabla ja. Att ljuga som bybo ska man vara mycket försiktig med. Alltid fel? Not so much.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Helvete...

ja, sorry. 2 andra. måste jobba, är stressad. ledsen för det, men det har ni nog överseende med.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Helvete...

Jag har läst vad som har hänt. Min tolkning är att Mukwa är grön. Och att detta sätter dit Stövelkatten så det ryker om det.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Helvete...

Andersson said:
Jag har läst vad som har hänt. Min tolkning är att Mukwa är grön. Och att detta sätter dit Stövelkatten så det ryker om det.
Ehm, hur har du kommit fram till det? Mukwa erkänner ju att han ljög, och att han egentligen är Knatte Anka...

Missar jag något?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Helvete...

Varför xyas, ska jag svara på den uppmaningen från en av de tre personer som jag håller som mest trolig att bara en varulv? Speciellt som du redan bestämt dig för att Mukwa är skyldig? Då kan du väl vänta tills rundan är slut lika gärna?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Helvete...

Jag väljer att tro på Mukwa efter allt som hänt.

Det betyder att jag måste gå tillbaka till mina tidigare misstänkta.

Alltså, Lu-kaazh, xyas.

Men nu fick jag en fealing gällande Andersson. Får jag inget namn på stört då lägger jag min röst där.

20.00 drar jag för rollspel så det blir ingen ändring efter detta.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,202
Location
Malmö
Re: Helvete...

Andersson said:
Varför xyas, ska jag svara på den uppmaningen från en av de tre personer som jag håller som mest trolig att bara en varulv? Speciellt som du redan bestämt dig för att Mukwa är skyldig? Då kan du väl vänta tills rundan är slut lika gärna?
Que? Du ska nog läsa igenom det hela ett varv till min vän. Och sen ge oss ditt namn så vi kan verifera mukwas story.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Catf... Fight!

Mukwa said:
Vimes said:
Arvidos är inte varulv. Trasapa kan vara det. Tjing!
Den här registrerar jag, även om jag har kommit till exakt samma slutsats... ville helst höra det här från !Paxen egentligen.
Jag är också i det närmaste säker på att Arvidos är grön.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Catf... Fight!

Röst: Andersson

Motiveras: Har varit osynlig nästan hela rundan. Kommer in och gör pannkaka av allt och förhalar outandet av sitt namn.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Andersson outar sig

Mukwa är möjligtvis dumdristig som ljuger men han är hyfsat grön. Jag tror också jag förstår hur han tänker.

OK då här kommer min outning

Jag är den hederlige Ankeborgborgaren Oppfinnar-Jocke
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Catf... Fight!

Jag vill faktiskt protestera mot att jag varit osynlig hela rundan. Det har jag inte alls. Däremot har jag annan dygnsrytm än andra och blandar mig inte i diskussioner om universa m m för att inte skräpa ned tråden.
 
Top