Nekromanti [Varulvsspel] Maffia i Ankeborg Runda 1

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Larmet ljuder på Sing-Song, Björnligan har åter igen lyckats rymma och denna gång med hjälp utav Magica de Hex. Trots intensiv jakt på dem den senaste veckan har inte alla lyckats fångats in, några är fortfarande på frifot.
Joakim von Anka står och ser ut över Ankeborg från sitt kontor där ni alla har blivit samlade.
- Mina kära vänner, då byggbolaget som jag anlitat vägrar fortsätta med reparationerna av Pengabingen då de kräver mer betalt nu när Björnligan har rymt så ber jag er om hjälp att reparera skadorna på bingen innan Björnligan lyckas samla sig för en ny attack mot bingen, skadorna är så omfattande att jag fruktar Pengabingen och turkronans säkerhet.
Plötsligt sprakar det till i högtalar systemet och receptionostens röst hörs: Det verkar som Björnligan redan har infiltrerat bingen. Polisen ringde nyss.
Joakim von Anka vänder sig om och ser granskande på var och en av er.
- Vi måste komma igång med arbetet genast, jag kommer ringa Polisen som får komma och hämta den bland er som beter sig skummast så håll ögonen öppna mina vänner er röst kommer avgöra vem som skickas i fängelse. Jag kommer be polisen att hämta en av er i timmen tills alla i Björnligan sitter bakom lås och bom igen.
Och med det sagt så visas ni ut och bort mot den stora sprickan som blivit efter Björnligans senaste försök runt omkring er ser ni massor med verktyg och maskiner som byggbolaget lämnat kvar. Där lämnas ni medan Joakim går in för att ringa polisen.


Regler och rutiner
1. Endast deltagare vars roll är kvar i spelet - samt spelledaren (jag) - får posta inlägg här. Utomstående och deltagare med utslagna roller får inte hjälpa till på något vis med gissningar, vare sig här eller någon annanstans. Spelare som blir utslagna får posta ett sista inlägg och tacka för gott spel, men inte nämna någon spelinformation i detta inlägg.

2. Man får inte diskutera spelet med varandra utanför speltrådarna på forumet, om inte ens rollbeskrivning uttryckligen tillåter det. Skriv inte något om vilka ni misstänker i Småpratet, diskutera det inte med varandra om ni träffas i verkligheten. Det är givetvis inget som jag kan kontrollera, men det blir roligast och rättvisast så här.

3. Ni har fått era rollbeskrivningar. Ni kan välja att avslöja vilka ni är och vilka förmågor ni har om ni tror att det hjälper ert lag (eller ljuga er blå i ansiktet om ni tror att det är bättre), men ni får inte direkt citera de PM ni fått av mig. Ni måste använda era egna ord.

4. Man får INTE editera det man skrivit i efterhand. Råkar du skriva något dumt så låt det stå kvar. Försök att göra det till en vana att förhandsgranska istället för att gå in och ändra stavfel och liknande i efterhand.

5. Om du vid någon tidpunkt känner att du inte längre kan vara med, försvinn då inte bara, utan meddela detta till mig, så försöker jag leta upp en ersättare. Man behöver inte posta varje dag, men man bör ha det som målsättning. Inaktivitet gör ingen glad. Försvinner du iväg på tältsemester och saknar dator/internet i två dagar så skriv det i tråden. Om du inte skriver någonting på en hel runda så tas du ur spel.

6. Varje runda så ska ni rösta på vem ni vill ska lämna spelet. Skriv då Röst: Vicotnik i fetstil, så att jag enkelt kan hitta det. Vill ni inte rösta på någon så skriv Röst: Ingen. Att i inlägget där du lägger din röst göra en summering av röstläget är inget krav, men brukar uppskattas av övriga deltagare.

Man får byta vem man lägger sin röst på hur många gånger man vill. Det är enbart ens -senaste- röst som räknas!

När en runda slutar (sker klockan 22.30 varje måndag och torsdag, med start nu på torsdag) så kommer jag att skriva "STOPP!" i ett inlägg, för att sedan gå tillbaka och räkna röster, är det lika så kommer jag starta rundan igen och den slutar när röstläget inte är lika längre, om det inte är lika eller när röstläget förändrats så det inte är lika så kommer jag skriva ett nytt STOPP!-inlägg och därefter kommer jag skriva ett litet inlägg där jag sammanfattar vad som händer.

De som försvinner ur spel kommer enbart att få sin fraktion officielt avslöjad, inget mer.

7. Vissa deltagare har en aktiv förmåga och ska skicka in hur ni vill använda dem till mig via PM. Ni får skicka in hur många gånger som helst, det är enbart det senaste som gäller.

Ni som enligt er roll får prata med varandra utanför spelet bör inte använda er av PM (eftersom det märks på inloggade-sidan). Så det är smart att sköta den kommunikationen utanför forumet.

8. Alla roller, etc, är slumpade med http://www.random.org helt utan hänsyn till erfarenhet, vem som känner vem eller vad för roll ni hade förra omgången.

----------

Vad händer?
1/ Ny runda. Lista på deltagare (och om det är runda 2 eller senare så presenteras vem/vilka som försvunnit ur spel).
2/ Ni pratar med varandra och röstar på vem ni vill ha bort i forumstråden.
3/ De med aktiva förmågor skickar hemligt PM till spelledaren hur de vill använda den.
4/ Banditerna skickar hemligt PM till spelledaren om vem de vill eliminera ut ur spel.
5/ En runda tar slut och ingen får posta mer.
6/ Banditerna röjer en spelare ur vägen.
7/ Den med flest röster tvingas lämna spelet.
8/ Förmågor används av de som är kvar i spel.

----------

Alla har
FRAKTION: Stadsbo (de goda) eller Bandit (varulvarna).
NAMN: Det vill säga vem du är i Ankeborg.

Somliga kan ha
FÖRMÅGA: exempelvis: Siare, Väktare, Bussdriver eller Hitman.
INFORMATION: exempelvis: ”Du vet att det gömmer sig minst en skurk bland familjen Anka”.
----------

Deltagare
1. Andersson
2. Arvidos MC
3. Brynolf
4. Konrad Konvalj
5. Lu-kaazh
6. Mukwa
7. Möller
8. !Paxen
9. Stövelkatten
10. Trasapa
11. Vimes
12. xyas

Vinst vilkor
Stadsborna vinner då alla ulvar är utröstade.
Skurkarna vinner då de är lika många som stadsborna.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Yeah!

Det ser ut som att de flesta har varit med förr, men nån kanske är ny. Jag föreslår drev och sedan föreslår jag att alla outar något specifikt, i en bestämd följd. Förslagsvis outar vi namn eller efternamn och den som outat bestämmer sedan vem som står på tur att outa.

Jag gillar inte att ha min röst liggandes så jag tänker slänga iväg den direkt. Jag gör så här:
Röst: !Paxen

Han och jag brukar vara inloggade ungefär samma tider så då hinner jag få snabba svar om det uppstår nåt :)
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Vart börjar vi?

Vimes hade väl ett varulvsspelsCV:
»har du varit med förut, hur har det gått, tankar kring hur du spelat förut och hur dfelu vill spela nu och så vidare.«

Funkade rätt bra i Supernaturalgate, så jag börjar gärna där igen.

Jag alltså varit med förut, i Supernaturalgate (Och så hoppade jag av tidigt i CoC, tyvärr). I Supernaturalgate var jag bybo och fick migsjälv mördad av ulvarna första rundan. Outade ogenomtänkt och gav en tell att jag hade en powerroll. Något sådant ska jag undvika denhär gången.

I Supernaturalgate skrev jag rätt mycket och kom förhoppningsvis också med något matnyttigt. Denhär gången ska jag försöka hålla mig ifrån forumet under långa tider av dagarna - jag har mer att göra nu, tyvärr. Men jag får hoppas att jag ändå kan fortsätta komma med matnyttigheter.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Mukwa said:
Det ser ut som att de flesta har varit med förr, men nån kanske är ny. Jag föreslår drev och sedan föreslår jag att alla outar något specifikt, i en bestämd följd. Förslagsvis outar vi namn eller efternamn och den som outat bestämmer sedan vem som står på tur att outa.
Det tycker jag lät dumt. Då låter vi skurkarna slippa tänka.

Nä, kräv outninar men låt den drevade bestämma vad som gynnar byn att outa. Och kräv motiveringar.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Och så ska man komma ihåg att rösta också ...

Röst: Mukwa
Motivering: Tja, Mukwa är aktiv just nu och kan komma säkert komma med lite mer redan nu under kvällen. Och så var det ju denhär lite dumma strategin.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Vicky brukar prata väldigt mycket om balans i alla spel och han har bra koll på sånt så om vi ska försöka analysera spelet:

12 deltagare

Fraktion (som det stavas korrekt)
Namn (för- och efternamn)
Förmåga
Information


Efternamn känns kanske svårast för ulvarna att spåra powerroller på och alltså minst riskabelt att outa. Förnamn är väl näst minst risky... förmåga och information ska vi väl helst inte gå ut med förrän vi verkligen måste.

----------------

ca 1/4 brukar vara ulvar = 3 (exakt faktiskt)
Vicky har sagt att han oftast ogillar dtf för att det nästan alltid skapar obalans (och nej, det är absolut inte främst ulvarnas problem även om de kommer oroa sig också, i varulvsgate vann väl dtf om jag minns rätt). I fluffet som postades i den här tråden känns dock dtf inte helt omöjligt. Då skulle jag tippa på 2 björnbusar och 1 Magica de Hex.

Alltså: Jag tror på 3 ulvar eller 2 ulvar + 1 dtf
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag har inte superstor erfarenhet av varulvsspel, men de jag läst har massoutningar alltid gynnat byn mer än det stjälpt (i vissa spel har de inte spelat nån roll alls iof). Därför tycker jag att vi ska gå ut stenhårt. Dessutom brukar första och andra rundan vara att famla i mörkret, och det är 2 bortkastade hängningar (oftast). De första rundorna är jäkligt viktiga och nu har vi inget att gå på, därför föreslår jag massoutning (kontrollerad och förutbestämt hur det ska gå tillväga givetvis) och förstås vanlig outning genom drev.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Varulvs-CV:
- Mutant chronicles (bybo, varulvsmördad runda 2)
- Varulvsgate (varulv, vann tillsammans med Konrad)
- Supernaturalgate (arrangör)
- Lorder & lodisar (varulv, utröstad runda 1)

Jag improviserar mycket när jag spelar. Både som bybo och varulv. Sällan särskilt långsiktig planering, eftersom situationer kan ändras så fort och det är så många okända variabler. Jag tar ögonblicksbeslut och gör det som verkar vettigast just då, men tar gärna stora chanser/risker.

Tankar om det här spelet:
Spelstilen ovan har funkat fint för mig tidigare och jag känner mig bekväm med den, så det är den jag tänker köra på nu med. Om det här spelet har jag en gissning om upplägget. Min uppfattning är att de varulvsspel vi har haft har varit kritiserade för att de har varit ganska krångliga. Framförallt mitt eget supernaturalgate var extremt invecklat i upplägget. Jag tror därför, helt utan belägg för det, att vic har valt att gå tillbaka till basics med det här varulvsspelet. Bas-roller med bas-förmågor och inte så mycket exotiska grejer.



Imorgon har jag svinmycket att göra på jobb och kommer kanske ha tid att läsa, men säkerligen inte skriva förens sent imorgon kväll.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
»har du varit med förut, hur har det gått, tankar kring hur du spelat förut och hur dfelu vill spela nu och så vidare.«
Jao. Det kan ju vara trevligt att ha koll på varandras erfarenheter.

Jag har bara varit med på ett varulvsspel tidigare (Blood Bowl) och där var jag vanilla-bybo.

De första inläggen jag gjorde var otroligt naiva och det tog ett tag innan jag förstod hur det gick till så jag kom på teorier som inte alls var gångbara. När jag väl fick häng på det tycker jag att jag gjorde det bra. Jag var väldigt aktiv (och jag kommer nog inte kunna vara lika aktiv den här gången pga plugg och jobb) och jag gick upp mot BDG och tyckte att alla släppte honom för lätt. Det slutade med att jag blev nattdödad efter andra rundan av BDG och Ubereil som var ulvar då.

Annars har jag plöjt lite ulvspel här på wrnu och jag håller på med ett eget också.
 
G

Guest

Guest
Kul! Mitt första varulvsspel :gremgrin:

Har läst flertalet och varit sugen på att delta - så min praktiska erfarenhet är noll och ingen även om jag har ett hum om hur det funkar.

Just to get things going...
Röst: Mukwa
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Kul att du tog dig tid och ville vara med!

Viktigt att tänka på:

När du röstar MÅSTE du motivera varför du röstar på just den personen (nu i början är det typ omöjligt att komma med en bra motivering, eller nån alls, men det är superviktigt annars.) Ulvarna måste komma på vem de ska rösta på och de tvingas ljuga ihop nån förklaring som verkar vettig, och dem kan man sedan slå hål på. Så motivera din röst.

Det här skrev jag såklart som en motreaktion på att du lade din röst på just mig, men det hade varit värt att poängteras ändå :)
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Härligt att det är igång!
Härligt att det är lite nytt blod med!

Varulvs-CV:

- Mutant chronicles (bybo, hängd runda 1)
- Varulvsgate (varulv, vann tillsammans med xyas, och offerlammet Barcaii)
- Supernaturalgate (bybo kvar till slutet, tror DTF vann där?)
- Lorder & lodisar (bybo, segrare i runda 1)

Jag har ännu inte funnit min identitet i spelandet, men jag lär mig för var gång. Paranoian hänger över mig jämt och ständigt vilket leder till att jag kan vara rätt på, och slänga ur mig en hel del teorier. Dock så tror jag att det är en rätt bra strategi, och det hjälper byn i längden.

Tankar kring det här spelet:

Aktivitet är L och L för byn. Ju mer ulvarna ger ifrån sig ju mer har vi att gå på. Rösterna skall motivers, och det bästa är ju att rösta på den som är mest misstänkt att vara en bandit.

Snarast möjligast tycker jag att vi skall komma fram till hur vi skall outa. Är det massoutning som gäller eller inte?

Hur vi än går till väga så skall det banne mig inte vara den drevade som tar tag i taktpinnen, och väljer vad den skall outa. När det outas skall det motiveras varför just det outas, och inte något annat.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Hur vi än går till väga så skall det banne mig inte vara den drevade som tar tag i taktpinnen, och väljer vad den skall outa. När det outas skall det motiveras varför just det outas, och inte något annat.
-------------
Jag tycker att vi bestämmer en sak att outa och sedan väljer vi en som börjar. Den väljer sedan nästa som måste outa samma sak.
-------------
Vid drevet håller jag dock med dig. Där är det upp till den misstänkte att outa det som gagnar byn mest.
 
G

Guest

Guest
Mukwa said:
Kul att du tog dig tid och ville vara med!

Viktigt att tänka på:

När du röstar MÅSTE du motivera varför du röstar på just den personen (nu i början är det typ omöjligt att komma med en bra motivering, eller nån alls, men det är superviktigt annars.) Ulvarna måste komma på vem de ska rösta på och de tvingas ljuga ihop nån förklaring som verkar vettig, och dem kan man sedan slå hål på. Så motivera din röst.

Det här skrev jag såklart som en motreaktion på att du lade din röst på just mig, men det hade varit värt att poängteras ändå :)
Sant. Min motivering ligger väl lite i röstens mål och effekten den fick. Men för att förtydliga så landade den på eder för att skapa någon sorts obalans. :gremsmile:
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Då ska vi se.

Dom Varulvsspel som jag kommer ihåg just nu (utan att kolla igenom tidigare trådar).

Jag har SLt Varulvsgate.
Jag har varit DTF i Supernaturalgate som jag vann.
Jag var med i Varulvs: MC som misslyckad Varulv, men min kollega Nässe vann åt oss varulvar.
Jag var även med i det korta VarulvsLoL där jag var med och vann som bybo, tack vare turen.

Första rundan så vill jag säga detta: Avslöja inget om er roll än! Enda undantaget är om ni riskerar att bli utröstade, och då ska ni verkligen riskera att bli utröstade.

Jag har redan nu fått en idé om premissen, dvs vad våra roller baseras på, och utifrån det så kan det finnas ett sätt att avsöja varulvarna på. Kommer inte berätta något om vad mina idéer handlar om, inte just än.

Detta varulvsspel så tänker jag koncentrera mig så mycket jag kan på vad jag gör, och vad dom mest misstänkta under varje runda.

Första rösten slänger jag ut på den personen som redan har flest röster, och därför blir Min röst: Mukwa
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Mukwa said:
-------------
Jag tycker att vi bestämmer en sak att outa och sedan väljer vi en som börjar. Den väljer sedan nästa som måste outa samma sak.
-------------
Helt klart en bra strategi, men den hänger på aktivitet.

Vi vet ännu inte hur pass aktiv den här gruppen är så för att få igenom detta måste vi först få allas medgivanade, besluta vad som skall outas, och sedan börjar någon. Denne någon väljer nr2, som inte är så värst aktiv, och sen är vi inne i en ond spiral.

Varför vill du använda dig av just denna taktik på outandet?

Röst: Mukwa

Motiveras med att du är aktiv. Det finns ett drev, och att Stövelkattens röst var bättre motiverad än din egen på !Paxen.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Mukwa said:
-------------
Vid drevet håller jag dock med dig. Där är det upp till den misstänkte att outa det som gagnar byn mest.
Och det här är ju precis vad jag inte vill. Den som drevas skall banne mig inte få slänga ur sig en outning för att bli av med drevet.

Vi måste vara tydliga med våra drev, och sätta press på de spelare som vi anser är mest misstänkta att vara en bandit.

Den misstänkte banditen skall outa det byn vill, inte vad den anser är viktigast för byn. Av den enkla anledningen att denne är misstänkt som en bandit, och vad en bandit outar är ju inte direkt alltid förknippat med sanningen.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Motiveras med att du är aktiv. Det finns ett drev, och att Stövelkattens röst var bättre motiverad än din egen på !Paxen.
Haha. Visst är stövelkattens röst på mig mer motiverad än min röst på !Paxen. Jag ville snabbt få ur mig att jag inte ville ha omotiverade röster (om du nu tänker på mitt svar till stövelkatten), men jag poängterade att det är ofrånkomligt i ett tidigt skede. Dessutom kommer han och ni andra vara tvungna att motivera era röster mer ingående på mig när den här rundan har tagit fart och då tänkte jag att det var bra att han var medveten om det redan från början.
----
Helt klart en bra strategi, men den hänger på aktivitet.

Vi vet ännu inte hur pass aktiv den här gruppen är så för att få igenom detta måste vi först få allas medgivanade, besluta vad som skall outas, och sedan börjar någon. Denne någon väljer nr2, som inte är så värst aktiv, och sen är vi inne i en ond spiral.

Ja, jag vill också avvakta med massoutning tills alla (åtminstone de flesta) har kommit in i spel, men jag ser det inte olämpligt att redan nu diskutera det. De som inte är aktiva än kommer ju läsa ikapp och då har vi som är aktiva redan fått ur oss våra önskemål och synsätt på massoutning så att de som kommer in senare kan ge sina synpunkter på våra synpunkter o.s.v. :)


Varför vill du använda dig av just denna taktik på outandet?
Jag läste den i ett tidigare varulvsspel och gillade den efter att ni som deltog problematiserade massoutning. Det ger inte ulvarna möjlighet att bestämma i vilken ordning det sker (mer än när de skickar vidare outningen då), och det är svårare för dem att förutspå vilka som kommer outa efter dem. På det här sättet får vi alltså ut information och gör det svårare för ulvarna att taktik-outa.

Men jag är öppen för förslag på massoutning, jag vill bara att vi ska ha nåt att gå på (helst redan denna runda, men definitivt till nästa runda). Som jag skrev tidigare händer det oftast väldigt lite de första två rundorna och de är ganska kritiska för ulvarna. Hänger vi en ulv tidigt har vi en superstor chans att vinna. De sista rundorna borde byn ha det lättast och då är det ju rimligtvis de första rundorna vi måste fila till taktiken på. Hur många gånger vinner byn här på wrnu egentligen, liksom?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Och det här är ju precis vad jag inte vill. Den som drevas skall banne mig inte få slänga ur sig en outning för att bli av med drevet.

Vi måste vara tydliga med våra drev, och sätta press på de spelare som vi anser är mest misstänkta att vara en bandit.

Den misstänkte banditen skall outa det byn vill, inte vad den anser är viktigast för byn. Av den enkla anledningen att denne är misstänkt som en bandit, och vad en bandit outar är ju inte direkt alltid förknippat med sanningen.
Jo, byn kan ju kollektivt bestämma vad som är bäst att outa för stunden, men då hänger vi ut powerroller också... Om den som ska outa får bestämma själv gömmer vi powerrollerna bättre men det blir förstås samtidigt lättare för ulvarna att outa.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Ankeborg ja det är stan
där det händer,
bovar och varulvslan
kroppen tänder, livet kan skändas
historien ändras i...

Ankliv (oooh oooh)


Så äntligen igång!
Mit ulvspels CV är klent, det enda spel jag kört här på forumet är Lorder och Lodisars intensivlir.
Där var jag lodis(läs bybo) och vi vann genom att med ren bonnröta rösta ut ulven(arna) första omgången.
Min spelstil, om jag nu skulle ha nån, är att vara en förman åt paranoia. Jag högg på allt och alla det första liret då jag såg ulvar bakom varje krön. Och då det endast varade en omgång så anser jag mig fortfarande grön och kan klanta mig rejält med för mycket noja och påhopp.

Jag ska försöka vara så aktiv jag kan dock håller jag på och hjälper tjejen att rensa ur hennes mors hus så det blir lite klent på dagarna måhända. Och därimellan är jag behövd i tamriel, dark brotherhood är i behov av min expertis.

Så, igång med konspirationerna! Jag avvaktar oftasts en stund i början och försöker få en uppfattning av situationen och spelarna. Då jag känner mig alltför blöjmyndig att försöka starta drev och komma med fungerande planer så här tidigt.
 
Top