Nekromanti Varulvsspel: Dungeonröj. 3:e rundan!

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vår grupps trojka - JE VOUS ACCUSE!

Halvtand, Embergem och Dice! Jag är övertygad om att en, kanske rent av två, utav er är vidriga Zorakier!

Min röst kommer att falla, och den kommer falla tungt och obarmhärtigt. Men ni tre känner varandra, ni kan fortfarande rädda era usla skinn. Vem utav er är den skyldige, och varför? Jag frågar ER!
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Re: Vår grupps trojka - JE VOUS ACCUSE!

Embergem said:
Motiveringen är känsla. Jag har en längre tid känt på mig att det är något skumt med Halvtand (och då jag känner honom IRL så gör det att jag tycker han beter sig misstänksamt varje gång varulvspelet kommer på tal)
Att det är något skumt med mig är väl ingen direkt nyhet?
Skämt åsido.
Om du med "beter sig misstänksamt" menar att jag är väldigt avig till att avslöja något om spelet, undviker frågor och så vidare så är det för att jag anser att ett forumbaserat varulvsspel bör hållas på forumet. Jag antar att detta är samma sak som Dice reagerat på den (kan bara minnas en) gång vi pratade om spelet.

Jag tycker helt enkelt att det är lite fel att ens uppträdande IRL ska ha en avgörande roll i röstningen. Ingen förutom jag vet 100% säkert om jag är Zorakier eller Kardier. Jag kommer inte påstå att jag är det ena eller det andra nu, för det kvittar i den här delen. Men det hela är en väldig nackdel för oss som känner och umgås med varandra IRL. På samma sätt kan jag ju säga att både Dice och Embergem agerat lustigt vid samtal om Varulvsspelet.
Jag har vaktat mina ord väldigt noga, främst med Embergem eftersom jag vet att han älskar att märka ord (Don't we all?). Embergem är även en ganska erfaren varulvsspelare (Embergem har länge varit medlem i en spelförening där varulv/maffia förekommer lite då och då. Jag själv och Dice (tror jag) är visserligen också medlemmar, men har varit det betydligt kortare tid) och det förvånar mig lite att han inte är aktivare än vad han är. Detta kombinerat med den här häxjakten är en ganska dålig kombination.

Ja, nu är rasten slut. Jag får ta resten senare. (större delen av detta inlägg har skrivits under stressig arbetstid. så det kan vara lite osammanhängande på sina ställen.)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Björn said:
Rising: Bör vi be halvtand avslöja vad hans sköld gör?
Jag har grunnat på det där med avslöjanden ända sedan föremålen först dök upp.

I vanliga spel, så begåvas skurkarna sällan med byvänliga förmågor, så skurkarna tar alltid och ljuger när de tvingas avslöja sina förmågor. De frestas förstås att utge sig ha väldigt goda förmågor så att folk skiftar undan sina röster. Detta brukar så småningom leda till deras fall, eftersom de virar in sig i en härva av lögner. Om skurken låtsas vara siare, då kommer byn kräva att få veta vilka han redan har siat och varför, samt vilka han siar nästa gång, och det är svårt att hålla ett sånt lögnmaskineri igång särskilt länge. Om det finns andra siare i spelet (vilket det ju är stor chans att det gör, eftersom skurken bara ljuger) så kan dessa fatta misstankar och sia honom, varpå han ju faller kort därefter. Även om det saknas andra siare så kan byn ofta fatta misstankar mot avslöjade siare som aldrig lönnmördas (och aldrig hittar några andra skurkar) och därför rösta ut skurken, och när detta väl har gjorts så har de fått en hel skattkista med information som borde räcka för att de skall undanröja resterande skurkar efter det.

I det här spelet så säger dock inte förmågorna lika mycket om en persons lagtillhörighet, eftersom det är fullt möjligt att zorakinerna får förmågor såsom siande och väktande - som de vanligtvis inte har användning för.

Men:

Eftersom det hela tiden kommer nya föremål med nya förmågor, och dessa slumpas ut bland användarna, så kan det inte vara få och starka föremål. Då skulle slumpen spela för stor roll. Jag tror alltså att det kommer finnas många och små förmågor i spel, och syftet med dessa är främst att uppmuntra till diskussion. Verkar de trovärdiga? Låter det sannolikt när man frågar vilka som personen använt föremålet på? hur reagerar folk när föremålet avslöjas, och vad kan dessa reaktioner avslöja? Med många små förmågor i spel så är det inte lika viktigt att man beskyddar de goda med förmågor, utan man får snarare använda förmågor som konversationsstartare och som ett sätt att tillförskaffa information.

Så ja; jag tycker att vi skall se till att avslöja vad våra föremål har för kraft när det ser ut som att vi kan komma att röstas ut, och se till att göra det i god tid innan tiden är ute, så att folk kan styra om sina röster.

Det viktigaste i det här spelet tror jag att vi får saker att prata om, så jag är generellt för avslöjanden i det här läget.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Rising said:
Det viktigaste i det här spelet tror jag att vi får saker att prata om, så jag är generellt för avslöjanden i det här läget.
I allmänhet eller specifikt när man blir utsatt för drev?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Jag tror du har fel. Jag tror inte att det är speciellt många föremål som faktiskt gör något alls efterom

Skatterna består av vanliga föremål och magiska föremål. Endast bäraren får veta om ett föremål är magiskt och vad det i så fall ger för förmåga.
alla föremål inte är magiska. Det känns dessutom oerhört svårt att skapa föremål som är så svaga att det kan finnas massor utan att göra dem till engångsgrejer, och det känns på nåt sätt att det borde setts i flavouren om någon använde sin engångspryl.

Sen är det ju också så att om föremålen främst är till för att skapa diskussion så är det ju lite bakvänt gjort eftersom med det här upplägget ingen hade använt något föremål före dag 3 och det är ju första dagarna sånt här kan vara intressantast.

Hur som helst så har man alltså bara kunnat använda föremålen en dag och det skulle nog inte ge så mycket om folk började avslöja sig redan nu, särskilt då som jag egentligen tror att vi är rätt få som har användbara föremål.

Däremot så tycker jag nog att halvtand redan har sagt för mycket och eftersom den skadan i så fall redan är skedd så tycker jag det är lika bra att säga b.

Röst: halvtand
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
tja alltså

Men det hela är en väldig nackdel för oss som känner och umgås med varandra IRL.
Nu undrar jag om du inte har missat perspektivet lite, visserligen är ju tanken att man inte alls ska diskutera spelet utanför forumet men känner man varandra så kanske det någon gång blir så ändå.

Men varför skulle det i så fall bli en nackdel? Är ni tre kardier skulle ni kanske bara ha byggt upp större förtroende för varandra och hade någon av dom andra varit Zorakier så hade det förstås varit en nackdel för han men inte för dig väl?

Alltså om det är till nackdel för dig så är det antagligen för att du är Zorakier, synd men så kan det gå.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Bästa möjliga avslöjandetaktik

krank said:
I allmänhet eller specifikt när man blir utsatt för drev?
Avslöja inte positiva förmågor innan ni är utsatta för drev och riskerar att röstas ut.

Det är nämligen viktigt att vi tvingar fram avslöjandet i en viss ordning; där vi börjar med dem vi tycker är mest misstänkta. Annars gör vi ju det enkelt för skurkarna att sitta och avvakta medan de lär sig vilka förmågor det finns i spel, så att deras avslöjanden sedan kan bli trovärdigare.

Allra helst ser jag att vi försöker starta dreven lite tidigare nu, när samtliga av oss har fått föremål. Att klumpa ihop våra röster för att sätta press på folk och tvinga fram ett avslöjande, och sedan ha god tid på oss att eventuellt flytta om våra röster och mer eller mindre rationellt klumpa ihop dem på nytt för ett annat drev.

Vi bör inte pressa fram för många avslöjanden, men 1-2 per drag tror jag är förnuftigt. Det viktigaste med detta modus operandi är egentligen inte först och främst att få veta vad folk har för förmågor, utan det viktiga är att se till att det blir mer rörlighet på rösterna, mer klumpbildning. Samt förstås vad vi får för information av att se hur folk reagerar avslöjandena. Om X inte tror på Y som just påstått sig vara väktare, vad säger det då om X? Vill X döda Y för att X är skurk, eller tror X allvarligt att Y ljuger, och i så fall varför?

När röster klumpas samman och när röster sedan omflyttas, samt när folk diskuterar avslöjade förmågor och huruvida de vill låta sina röster ligga kvar eller flytta dem; det är potentiellt jätteintressanta situationer att analysera. Så det är dumt att förstöra den guldgruvan genom att bara avslöja vad man själv har för förmåga rakt ut i luften.

Jag tror mer på att se till att förmågorna avslöjas en efter en på ett sådant sätt att vi får ut mesta möjliga information under tiden.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Björn said:
Det känns dessutom oerhört svårt att skapa föremål som är så svaga att det kan finnas massor utan att göra dem till engångsgrejer
Jag tänker på naiva och paranoida siarförmågor, exempelvis.

(Naiva siare är en sorts siare som tror att de är vanliga siare, men som alltid kommer få resultatet "han är kardier" vem de än undersöker. Paranoida siare är det motsatta. Även när de undersöker kardier så får de höra "varning! han är zorakier!")

Det jobbiga med sådana här siarförmågor är inte bara att de är oanvändbara i sig, utan att de också gör andra siare och väktare sämre. Lekledare brukar stoppa in sådana här sinnessjuka siare för att motverka en viss typ av strategi som går ut på att siaren avslöjar sig tidigt och berättar allt han vet, för att sedan kunna fortsätta pinga folk i lugn och ro och hålla byn underrättad alltmedan väktaren ligger dold och skyddar siaren drag efter drag så att inte skurkarna kan döda denne. Med sinnessjuka siare så blir den taktiken mycket sämre, och det ger siarna incitament att fortsätta hålla sig dolda längre in i partiet.

I just den här speluppsättningen så tror jag att alla förmågor som riktar sig in på spelares gudfruktighet är rätt halvdåliga också. Att vara "ateistsiare" till exempel: Du kan se om folk tror på gud eller inte, men eftersom även kardier kan vara ateister så är det inte lika användbart som att vara en vanlig siare.

---

Nå, jag vill inte prata för mycket om vilka förmågor jag tror är trovärdiga i speluppsättningen, eftersom det kan ge uppslag åt skurkarna.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
riddar Björn den gode said:
Jag tror du har fel. Jag tror inte att det är speciellt många föremål som faktiskt gör något alls efterom


Citat:
Skatterna består av vanliga föremål och magiska föremål. Endast bäraren får veta om ett föremål är magiskt och vad det i så fall ger för förmåga.


alla föremål inte är magiska. Det känns dessutom oerhört svårt att skapa föremål som är så svaga att det kan finnas massor utan att göra dem till engångsgrejer, och det känns på nåt sätt att det borde setts i flavouren om någon använde sin engångspryl.
Här tror jag att den gode riddar Björn har rätt. Intuitivt känns det som att det är för många saker för att alla skall vara magiska. Om inte annat för att den stackars SL ska kunna hålla reda på allt. Men om det är få av sakerna som har magi i sig, tror jag att det öppnar möjligheten, att några av dem är riktigt kraftfulla.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Björn den gode frågar "Men varför skulle det i så fall bli en nackdel?" och drar direkt igång att den enda anledningen kan vara om man är Zorakier. Detta stämmer delvis, det är dock inte den enda anledningen.

En Zorakier som umgås med Kardier har det svårt om dessa är av den typen som helst av allt vill ta reda på vilka som är Zorakier. Däremot är det svårt för Kardierna också, de har kanske fått en magisk pryl som ger dem en stor fördel i något fall, så länge en Zorakier inte vet om att de har den, och då vill sticka vassa saker i dem.

Så alla går i en stor cirkel runt varandra, detta är självklart ett mycket mystiskt sätt och alla tror att alla är zorakier.

Nackdelen ligger i att halva grejen med spelet är att inte låta de andra spelarna se ditt kort (andra halvan är att smygtitta på grannens). Egentligen borde man väl inte alls diskutera varulvsspelet IRL, och särskilt då inte med andra som är med i det. (kan ses lite som att titta över axeln på någons kort, men inte riktigt se).

Jag har, som sagt, hållit mig väldigt passiv mot Embergem och Dice när de talat om spelet. Detta har tydligen gett dåliga vibbar och misstankar. Dåligt för mig, men jag antar att det lika gärna hade kunnat vara Dice eller Embergem (i vårt fall).
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Di döda

Och här kommer den utlovade analysen.

Jag har nu gått igenom hela förra omgångens tråd. För varje användare har jag listat ungefär vilken sorts inlägg denne gjorde (försvar, resonemang, utbildning, analys etc). Jag ignorerar rättningar av stavfel, förklaringar av inaktivitet etc. Det är hjälpsamt att utbilda (som rising gjort mycket), det är hjälpsamt att gå igenom användarlistan och påpeka beteende, det är ohjälpsamt att bara försvara sig (eftersom man spelar för laget). Jag säger det bara så att ni vet hur jag poängsatt folks inlägg.
Sen sorterade jag på användarnamn och analyserade varje persons deltagande.

Rising är outstanding. Han är så hjälpsam att han inte kan vara ond (mer om detta nedan).
Pilzeman är god tvåa.
Wilmer och Andersson är någonstans mellan godkänd och neutrala.

Någonstans i mitten är de neutrala
Krank, Arvidos och Måns. De har postat en hel del, och rätt ok poster. Men det gör inte så mycket för laget som man kunde önska kanske. De kunde göra mer (who am I to speak up?) :)

Misstänkta (strikt efter mitt poängsystem) är:
Embergen, Feliath, Gurgeh, Halvtand, Andy och allra värst Dice.

Detta är som sagt bara om jag räknar på det enligt ett visst kriterium. Det måste paras med andra faktorer (men det orkar/hinner jag inte nu).
Dice tror jag inte mycket ont om.

Om någon tycker att jag har gjort fel så säg gärna till.

Ni ser att jag avsiktligt lämnat BDG ute. En av anledningarna är att min tid är begränsad och att BDG skriver så förbenat långt. Men, Rising är säker på att han är god. Jag har valt att lita på Rising. Jag själv är tveksam. Min tidigare angreppspunkt var att Rising gott kunde kosta på sig att spela hjälpsam om Björn samtidigt saboterade. Jag har väldigt svårt att sätta någon slags poäng på BDG enligt detta systemet, så jag lämnar honom i den neutrala högen.

Min misstänkta i rangordning från mest till minst misstänkt:
Embergen är rätt tyst eller försvarar sig.
Feliath är också rätt tyst och resonerar inget vidare.
Halvtand försvarar mest av allt sig själv.
Andy babblar och kommer med väldigt lite matnyttigt, men det är svårt att på allvar misstänka honom.
Dice, har förklarat sin inaktivitet.

Jag ska försöka göra samma sak med denna tråden och kontinuerligt updatera listan.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Andersson said:
Intuitivt känns det som att det är för många saker för att alla skall vara magiska.
Jag är övertygad om att inte alla föremål har förmågor, men det är inte det viktiga. Det viktiga är att vi redan nu har fått varsel om att det förmodligen inte finns några få och jättestarka föremål i spel. Om Arvidos talar sanning om sin gaffel så vet vi exempelvis redan där att siare inte är lika starka som de brukar vara, och utifrån det Feuflux skrivit om ateister så har vi skäl att tro att det finns förmågor som enbart triggar på det ena eller det andra, vilket inte är lika användbart som att enbart trigga på målets lagtillhörighet.

Vi har alltså redan nu varslats om att det inte är lika viktigt att vi skyddar powerförmågor som det annars kan vara. Och vi kan inte utgå ifrån att enskilda föremål skulle vara jättekraftfulla, eftersom det skulle göra slumpen alldeles för avgörande.

Så visst, det kan säkert vara så att av fem sköldar så har enbart 2-3 förmågor, och några av dessa kan vara så kraftlösa att de även gör de goda förmågorna sämre (på samma sätt som naiva siare gör väktare sämre). Det skulle ändå betyda att vi hade "många" förmågor i spel. Inte lika många som i Gotham City (där det endast fanns en enda användare utan förmåga) förstås, men det räcker med att lite mer än hälften av kardierna har någon förmåga - god eller dålig - för att det ska bli givande för byn om vi börjar sikta på att pusha fram ett par avslöjanden per etapp.

(De uppsättningar där det anses vara dåligt att pusha fram avslöjanden är sådana där det finns så få förmågor att skurkarna inte behöver ljuga. Om det på nio bybor bara finns en siare och en väktare, till exempel, så vill man ju inte lyncha en person bara för att han saknar förmåga, och skurkarna gömmer sig hellre bland de sju byborna än bland de två powerrollerna)

Så, i korthet: Nej, alla föremål har säkert inte förmågor (Lexx's gaffel, texempel). Men de som breadcrumbat om att deras föremål har förmågor, samt det avslöjande vi fått från Arvidos, skvallrar ändå om att det torde finnas tillräckligt många förmågor i spel för att motivera oss att börja pusha efter avslöjanden.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Regler och Föremål

Jag får be om ursäkt för att jag inte skrivit "Varje riddare kan få max ett föremål varje runda". Sedan körde jag med dubbel chans att få ett föremål om du inte hade något tidigare, och det blev faktiskt så att alla fick ett föremål (jag hade inte ens räknat efter hur mycket loot varje rum hade). Det kommer lugna sig på loot-fronten och det kommer inte att vara X föremål per person om två rundor. Jag tar jättegärna en diskussion när spelet är slut om vad jag kan göra annorlunda/bättre. Hoppas du blir nöjd med svaret.

Vad gäller föremål så missar jag konsekvent att nämna en grej så alla ni som känner er berörda, lyssna här:
Om ni har ett föremål som "riktar sig mot en riddare" så får ni ange ett förstahandsval och ett andrahandsval. Andrahandsvalet gäller om förstahandsvalet kommer i topp i röstningen. Så att man i sitt meddelande till mig kan ange vilka man vill sikta in sig på och veta att ens förmåga inte kommer bli verkningslös (eftersom utröstning och lönnmörd sker samtidigt i den här spelformen).
Alltså:
1: Riddar Feu
2: Riddar Flux
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Lite nybörjarfrågor

1. Inte där jag är med iallafall, jag har för mig att reglerna förbjuder det (förutom för zorakierna).
2. Om de inte gjorde det skulle det dels vara mycket svårare att hitta dem genom att länka dem samman vilket är behållningen med den här leken.
3. Om det är som folk säger 4-5 stycken så är de farlig många i nuläget med 4 döda kardier.
4. Vi har ju sett ett exempel hittils iallafall.

Till Dice, Halvtand och det kompisgänget:
SL said:
2. Man får inte diskutera spelomgången med varandra privat, om inte ens rollbeskrivning uttryckligen tillåter det. Skriv inte något om vilka ni misstänker i vrållådan eller liknande, tack, utan ta allt öppet här i tråden. Det är givetvis inget som jag kan kontrollera, men det blir roligare så för alla.
I och för sig är det omöjligt att polisiera och det är lika bra att ni tar det ni kommit fram till här öppet för att inte få skumma "jag bara vet" uttalanden som kan tolkas som att någon har siat (och sedan blir oskyldigt anklagad för lögn om en riktig siare framträder). Som sagt: öppenhet och information är våra vänner.

Därför är jag väldigt kritisk mot hur du skött dig hittils Andy, det verkar som om du nästan medvetet försöker agera suspekt och undflyende. Kanske misstog du bara leken för att vara med rollspel och mindre "allvar" (forumsektionen heter trots allt forumrollspel). Om du inte spelar för att vinna är du skadlig som bybo eftersom det ger upphov till ogrundade misstankar som istället borde spenderats på andra skummisar, så om du missförstått leken eller har en bra förklaring till dina konstiga åsikter i inläggen svara annars kommer jag nog rösta på dig den här rundan också.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Historien fortsätter!

När de tappra kombatanterna fortsätter mot en i de flesta fall bloddrypande undergång, ligger riddar Bearnie kvar i sin grunda grav.

Ovetandes för sina samtida är att kartografen sir Evan Lögnaren hundra år senare återfinner hans kvarlevor. Dessa förs i prosession tillbaka till huvudstaden, i åminnelse till den expedition som vid det laget nått legendstatus. Under den tid riddar Bearnies rester ligger på lit de parade, påminnes besökarna ideligen av sir Evan om denne riddares dygder; hans lojalitet mot konung och rike, hans tro på det goda i människan och främst hans hjälpvillighet mot äldre damer. Under riddar Bearnies jordfästelse hörs krav från ett antal rika änkor om hans kanonisering. Deras unga älskare tar omedelbart upp ropet.

Så kommer det sig att riddar Bearnie sedemera grävs upp, för detta skedde under en period då de rika änkorna var såväl många som arga. Hans bäcken täcks av bladguld och lägges i ett relikskrin, ur hans kranium utgjuts helig olja, och han avbildas även utifrån minnesfragment hos en 83-årig släkting i 7:e led. Sedemera kommer Sankt Bearnies nuna att synas på inte mindre än 19 kyrkliga fresker runt om i landet. Han blir den symbol som enar kyrkan, i en tid då dess dogmer ifrågasättes.

Allt detta medan riddar Bearnie själv sliter sitt hår och förgäves vrålar ut sin förvivlan, där han tillsammans med sina gelikar vankar över Limbos ödsliga slättlandskap.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Re: Lite nybörjarfrågor

Jag är nybörjare på varulvs spel och har några snabba frågor.

Och här måste jag återigen be om ursäkt. Jag har förutsatt att alla hade "grundkoll" på Varulvsspel. Zorakierna som är hemliga till antalet får kommunicera med varandra utanför spel (och vet alltså vilka kompanjoner de har). Även föremåls effekter är hemliga, såtillvida bäraren inte tycker att han vill offentliggöra dessa. Allt du säger kan vara tänkbart.

Frågor om regler kan ibland vara bättre att skicka i PM till mig än att ta upp i tråden.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Lite nybörjarfrågor

Jag har märkt att ett PM till dig skulle ha varit bättre med tanke på de utspel som har gjorts mot mig sedan jag postade mina nybörjarfrågor. SMILE

Men inget får sir Andy att vackla från sina kardiska övertygelse. Han är uppväxt på den Kardiska landsbygden och ingen ska komma och sätta sig på honom.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Mina listor:

Jag litade på Snow lite extra, just EFTERSOM han inte svor eden, men igår kväll sisådär klockan sju-åtta såg jag honom på "läsa PM" i sisådär 20 minuter på inloggadesidan, så han har åkt upp bland de misstänkta
Och vem hittade vi bland de inloggade idag, läsande sina privata meddelanden i minst 7 minuter (antagligen längre men jag tvungen att gå). Det var ca 1915.

Själv har jag ingen aning om vad jag läste för privat meddelande, men det var inget som hade med varulvsspelet att göra, det är jag säker på. Vad läste du?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Jag blir nervös

när det inte händer något, nu har vi en röst vardera på mig, rising och andy samt 3 på halvtand, erfaranheten säger mig att tiden alltid är knappare än man tror så ni som inte tycker halvtand ska gå först måste börja agera nu.

Halvtand, jag tror det vore bra om du berättade vad din sköld har för förmåga.
 
Top