Nekromanti Varulvsspel: Dungeonröj. 3:e rundan!

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Riddarna avbryts i sina diskussioner av ett flertal framstörtare orcher!
- Aaah, positioner positioner!
- Jag täcker högerflanken!
*Riddar Lexx knuffas fram i mitten*
- Lexx täcker centralgruppen medan vi förbereder oss på motanfall.
- Hoppas inte ädelstenarna på min sköld blir förstörda.
- Käften!

Orcherna nedgörs till sista orch, men inte utan förluster på människosidan. Riddar Lexx stupar tappert vilt stridandes med flera orcher (dessutom går hans stridsgaffel sönder) medan riddar Bearnie stupar utan att vara så nära stridens centrum. Den sistnämndes dödsfall får betraktas som ytterst mystiskt!
- Dog Bearnie ens av ett orchvapen?
- Det ser inte ut så. Det är ingen rost längs huggsåret.

- Vad har de för tatueringar då? Det måste ju synas nu.
- Ja jag ser. De är båda Kardier!
- Hehe.
- VEM sa hehe?
- Det här känns inte bra alls! Är det nån annan som har klaustrafobi förresten?

- Vad är det här för tatuering då? Bearnie har en röd måne?
- Den röda månen? Vid Gud, ateisternas symbol!
- Kan Kardier vara ateister?
- ALLA kan vara ateister

Medan de två riddarna drar sina sista suckar (ni får posta varsitt farväl-inlägg om så önskas) så spanar övriga riddare efter loot. Ni hittar: en rostig dolk, ett läderbälte, en topas-prydda stav, en rubin-prydd stav, en safir-prydd stav, en smaragd-prydd stav och en diamant-prydd stav. De fördelas enligt listan nedan.

- Är det bara jag som tycker det verkar som om nån släpar NER skatter i dungeonen och inte orkar bära dem så långt.

Vi tackar Lexx och Bearnie för spel.

Deltagarlistan ser nu ut som följer, med väldigt demokratiskt fördelade föremål:
Andersson : Topas-prydd stav
Andy : Läderhalsband
Arvidos : Slipad stridsgaffel
Björn den gode : Smaragd-prydd sköld
Dice : Rubin-prydd sköld
Embergem : Safir-prydd sköld
Feliath : Diamant-prydd stav
Gurgeh : Topas-prydd sköld
Halvtand : Diamant-prydd sköld
krank : Smaragd-prydd stav
Måns : Vass pinne
Pilzeman : Safir-prydd stav
Rising : Rubin-prydd stav
Snow : Läderbälte
Wilmer : Rostig dolk

Jag har kommit fram till den inaktiv-regel jag tycker är minst dålig. Om en spelare inte skriver ett endaste inlägg under en hel runda så kommer den riddaren att utgöra ett extra dödsoffer i strid. Ingen röstnings-påverkan.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Röstningsstatistik

Samma typ av röstningsstatistik som förra draget. Vilka man röstade på (och vilken i ordningen man var som röstade på personen)

Andersson Andy (2), Lexx (7)
Andy Björn den gode (1)
Arvidos Wilmer (2), Lexx (5)
Bearnie Lexx (2)
Björn den gode Arvidos (1), Wilmer (1), Lexx (4)
Dice Björn den gode (3)
Embergem Lexx (9)
Feliath Björn den gode (2)
Gurgeh Arvidos (2), Lexx (8)
Halvtand Rising (1), Björn den gode (4)
krank Feliath (1)
Lexx Måns (1)
Måns Pilzeman (1), Lexx (10)
Pilzeman Lexx (1)
Rising Lexx (3)
Snow Lexx (6), Björn den gode (5)
Wilmer Andy (1)

Och detta var utfallet av drag 2
FEUFLUX said:
9 - Lexx
5 - Björn den gode
1 - Andy
1 - Feliath
1 - Måns
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Döds- pryl- och förmågestatistik

Ingen garanti att denna lista är komplett (timman är trots allt rätt sen, och tårarna över en fallen kamrat grumlar min syn så att jag kanske missar något inlägg där någon avslöjat saker) men här har ni, bröder, en förteckning över garanterade identiteter, funna saker (och uppgivna förmågor på dessa), samt övriga uppgivna förmågor (och angivna effekter på dessa).

Antal kvarvarande spelare 14 - antal dödade zorakier 0 (av 5?)

Andersson Topasprydd stav (3)
Andy Läderhalsband (2)
Arvidos Slipad stridsgaffel (2) (pingar en som en zorakier vid siande)
Basenanji Stupad kardier
Bearnie Mördad kardisk ateist (effekt oklar)
Björn den gode Smaragdprydd sköld (2)
Dice Rubinprydd sköld (2)
Embergem Safirprydd sköld (2)
Feliath Diamantprydd stav (3)
Gurgeh Topasprydd sköld (2)
Halvtand Diamantprydd sköld ( 2) ( "magisk makt - stor styrka att göra gott")
krank Smaragdprydd stav (3)
Lexx Slipad stridsgaffel (2) ("en gaffel av styvaste sort" [hindrade emellertid inte orcherna från att göra konservburk av honom - riddar Anderssons anm])
Måns Vass pinne (2)
Pilzeman Ateist (2) (effekt oklar)
Purgatory Mördad kardier
Rising Rubinprydd stav (3)
Snow Läderbälte
Wilmer Rostig dolk
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Meh? Bearnie? Han hade inget föremål och röstade på Lexx. Jag tror inte heller att han valdes för att zorakierna på något vis visste att han var ateist. Jag är nära på att gissa att zorakierna inte hann skicka in något lönnmordsalternativ inför den här etappen och att Bearnie helt enkelt valdes på måfå, eller så är det här zorakiernas sätt att retas med oss. I vilket fall som helst så irriterar det mig något enormt. Jag tänker inte försöka analysera det närmare.

Nåja, nu har åtminstone var och en av oss fått varsitt föremål, och den ende som avslöjat att han har ett värdelöst föremål är Arvidos, och honom får jag för goda vibbar av för att vilja misstänka.

Nu riktar jag in mig direkt på dem som har röstat på Björn; eftersom jag dels är övertygad om att det gömmer sig zorakier i denna grupp, och eftersom jag tror att det blir enkelt att finna den/dem om bara kardierna i gruppen skärper till sig.

Snow
Lade den sista rösten på Björn runda 2, och hoppade sent på drevet mot Björn runda 1. Har varit avvaktande, passiv, inväntande och hela tiden legat i bakgrunden och låtit bli att avslöja något om sina egna åsikter och tankar. Oerhört skum person.
Mycket lämplig kandidat att leda följet inför nästa etapp

Halvtand
Lade den näst sista rösten på Björn runda 2. Halvtand säger att "Helst av allt skulle jag nog vilja rösta på de som är väldigt aktiva och/eller verkar kunna spelet bra. Till exempel Andersson, Rising (som har min nuvarande röst) och Björn den gode", vilket känns konstigt, eftersom om det nu stämmer att ovan nämnda namn är bra spelare och att det döljer sig zorakier bland dem, så borde de väl misstänka varandra i högre grad? Vad Halvtand kommer med är alltså ett generellt misstänkliggörande av alla erfarna spelare i största allmänhet, vilket jag tycker är oerhört skumt. Inte minst eftersom det avviker helt från hans röst på Embergem drag 1.
Mycket lämplig kandidat att leda följet inför nästa etapp

Dice
En narkoleptisk riddare som mest ligger och sover, för att en gång i timmen hoppa till och ropa "Björn! Björn! Zorakin... Zorak... Björn... Znorak... znork... znark... zzz..."
Vi skulle inte få ut något av att ledas av den här sömngångaren. Min agenda tills vidare är att hålla Dice vid liv tills vidare. Om zorakinerna fortsätter lönnmörda folk på samma sätt som de gjort hittills så kanske vi har tur och de plockar Dice, eller så kanske vi kan övertyga Feuflux om att Dice borde bli ersatt (vilket är mycket bättre för oss kardier än att han ska dö). Om inte Dice skriver något i det här draget när det vankas mot slutet så kommer jag dock att swappa över min röst till honom så att inte två stycken riddare blir dödade i etappen, utöver zorakiernas lönnmord.
Den här riddaren gör vi nog bäst i att ge en specialbehandling

Feliath
Mer obstinat än direkt misstänkt i mina ögon. Spelar exakt så som jag trodde att han skulle spela om han vore på den goda sidan. Jag har givit ett svar på hans kommentar om att det är skumt att jag försvarar Björn. Min jury är ute och överlägger gällande Feliath tills det att jag får veta vad han tycker om svaret jag givit.

Andy
En nästan lika sömnig riddare som dice, fast förmodligen precis lika kontraproduktiv. Jag har färre förhoppningar om att Andy skulle kunna bli en värdefull del av gruppen än Halvtand och Snow. Andy har dessutom inte ett ädelstensbeprytt föremål, vilket kanske gör honom mer lämplig som kandidat att gå främst i ledet.
Mycket lämplig kandidat att leda följet inför nästa etapp

Andersson
Röstade på Björn i drag 1. Var avvaktande då, men svarade bra på Björns utfrågning i drag 2 och är fortfarande en tillgång i mina ögon.
Inte vår kandidat för dagen

Måns
Röstade tidigt på Björn.
Jag tyckte att Måns var väldigt skum i början, men nu senast så har han berättat mer om vilka han misstänker och vilka han litar på, och den listan var mer eller mindre exakt såsom min egen.
Inte vår kandidat för dagen
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Feliath är ful

Låt oss se vad Feliath har åstadkommit:
Sammanfattning: Jag tror Rising och Björn är onda.

Inlägg 1
Tycker det är suspekt att Rising försvarar mig, samt klagar på Andys rollspelande.
Röstar på Rising.

Inlägg 2
Menar att både jag och Rising är Zorakier

Inlägg 3
Röstar på mig eftersom bisarra och kaotiska utspel inte gagnar någon.

Inlägg 4
Försvarar sina tankar om att han tror att både jag och Rising är onda, samt säger att jag spelar så puckat att jag borde dö.

Inlägg 5
Ger ett direkt svar till Rising som egentligen inte säger något.

Inlägg 6
Vidhåller sin åsikt att jag spelar illa och tycker det är suspekt att Rising försvarar honom. Röstar på mig.

Så nu undrar jag Feliath har du gjort något annat än att gnälla på mig och Rising? Tänker du göra något annat eller känner du dig nöjd med att ha hittat den här idén?

Om du inte skärper dig så måste jag erkänna att det inte vore en förlust om du blev utröstad även om du skulle råka vara Kardier.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Dice och Embergem?

Dice och Embergem... Eftersom ni ändå är inloggade just nu, så är jag nyfiken på vad ni tycker om Feliath. Håller ni med Feliath i vad han har sagt, tycker ni att Feliath verkar skum i ljuset av Björns utläggning, eller tycker du (Dice) kanske att Björn är skum av andra anledningar än Feliath?

Skriv något, vetja.

Dels behöver vi veta lite mer om er, och dels tror jag att spelet blir roligare för er om ni känner att ni får delta lite.
 

Embergem

Veteran
Joined
15 Oct 2008
Messages
62
Location
Avgrunden
Till skillnad från förra rundan så är jag denna gång tidigt ute och rör på mig, så att säga. Min röst kommer även den att komma tidigt denna runda.

Röst: Halvtand

Motiveringen är känsla. Jag har en längre tid känt på mig att det är något skumt med Halvtand (och då jag känner honom IRL så gör det att jag tycker han beter sig misstänksamt varje gång varulvspelet kommer på tal)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Regler å sånt

Jag tycker det är frustrerande att inte känna till reglerna i förväg (men det visste jag ju när vi skrev på), nästan ännu mer frustrerande är det om de regler man har fått reda på inte stämmer, så bara för att klargöra en sak, när du skrev:

"5) Nu kommer det element som är nytt jämfört med Risings varulvsspel här på forumet. Monstren lämnar skatter och dessa kommer lottas ut bland riddarna (med lite balansering så att riddare med få eller inga skatter har större chans att få dem)"

så är det vad du tänkte då men du har ändrat dig sen?

Alltså regeln kan ju stämma men, det kan ha varit en slump att alla som inte hade ett föremål fick det men det känns väldigt osannolikt. Är det så att du har ändrat regeln till att "alla som har färre föremål kommer få föremål i första hand"? Eftersom det kan ha betydelse för planeringen skulle jag gärna vilja veta svaret. Finns det dessutom en regel som säger att alla kommer ha lika många föremål vartannat drag?
 

Embergem

Veteran
Joined
15 Oct 2008
Messages
62
Location
Avgrunden
Re: Dice och Embergem?

Eftersom du ändå tar upp Feliath och Björn så får jag väl säga att jag finner Feliath mer misstänkt än Björn. Båda har spelat lite hoppande mellan vilka de misstänkt och röstat på, men min magkänsla föreslår Feliath före Björn.

En sak jag dock nästan är säker på är att en av dom är zorakier, båda är det definitivt inte och jag tror inte att båda är kardier heller.

Och angående Dice onlinestatus så gick han till sängs för ungefär 20-30 minuter sedan, så förvänta dig inte en post av honom inatt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag har en längre tid känt på mig att det är något skumt med Halvtand (och då jag känner honom IRL så gör det att jag tycker han beter sig misstänksamt varje gång varulvspelet kommer på tal)
Mmm. Ja, det kan vara bra att gå på ens intuition, särskilt när man känner personen i fråga. Kul att du provar ditt eget sätt att jaga efter skummisar.

Halvtand är ju en av de spelare som även jag finner mest misstänkt, så jag är på: Vi testar våra respektive anledningar och ser om de ger något.

Röst: Halvtand
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Dice och Embergem?

Embergem said:
angående Dice onlinestatus så gick han till sängs för ungefär 20-30 minuter sedan
Yes, jag försökte posta mitt inlägg så snabbt som möjligt, men när jag gjort det så såg jag att han hade loggat ut. Och då kunde jag förstås inte editera vad jag skrivit i efterhand.

Det är kanske notervärt dock att mitt i natten så var du, jag, Dice och Björn inloggade samtidigt, och att Dice kunde ses läsa tråden utan att svara på den.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Halvtand

Har gjort följande inlägg:

Inlägg 1
Svär ederna röstar på Embergem

Inlägg 2
Berättar att han tillsammans med Embergem har ringt Dice

Inlägg 3
Långt rollspelat inlägg där han lovar att vara mer aktiv och utan motivering annat än att om man är aktiv är man skum så röstar han på Rising.

Inlägg 4
Säger att hans sköld är magisk och godartad.

Inlägg 5
Tycker att man ska rollspela och säger att han inte hade något bra skäl att rösta på Rising.

Inlägg 6
Säger att han inte varit så aktiv som han velat, säger att han vill rösta ut alla som kan spelet bra, och motiverar slutligen en röst på mig med att jag är för provocerande.

Alltså jag tycker det är jobbigt att vi redan nu har två röster på en person som säger sig ha en god förmåga, å andra sidan sa han det redan förra draget och blev ändå inte mördad inatt, kanske kan det vara värt att helt enkelt fråga vad det är för förmåga hans sköld har? (Och nej jag vill INTE att någon annan plötsligt ska säga vad deras föremål har för förmåga).
 

Embergem

Veteran
Joined
15 Oct 2008
Messages
62
Location
Avgrunden
Re: Dice och Embergem?

Notervärt måhända, men det är så att Dice för tillfället bor hos mig medans han letar lägenhet, och just ikväll var det så att vi satt uppe ett tag. Dice blev dock trött och gick och la sig (man kan tänkas anta att han var för trött för att posta, men det är bara antaganden), medans jag satt kvar för att skriva ett inlägg här. Nu blev det visserligen lite mer än ett inlägg, men det kunde inte hjälpas.

Men nu ska jag försvinna in i nattens mörker även jag, svarar efter bästa förmåga under morgondagen.
 

Embergem

Veteran
Joined
15 Oct 2008
Messages
62
Location
Avgrunden
Re: Halvtand

Okej, det blev en kort post till...

Just Halvtands påstående om sin sköld föreföll mig som en typisk "rösta inte på mig"-pryl.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Lite halvoffsnack

Embergem said:
det är så att Dice för tillfället bor hos mig medans han letar lägenhet
Aha. Det var nog bra för oss att vi fick veta det, tror jag. Det ursäktar Dice's låga deltagande hittills samtidigt som det gör mig tryggare om att Dice inte riskerar att bara försvinna från spelet. Och förstås; det minimerar också risken att någon i spelet skulle reagera förhastat på om ni ofta skulle vara inloggade samtidigt, eller liknande.

Dice; hoppas det ordnar sig med lägenhetsfrågan på något sätt. Jag önskar dig lycka till i sökandet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Re: Lite halvoffsnack

Oj, titta. En smaragdprydd stav. *vifti vifti* Kul pryl.

Men, åter till spelet. Bearnies bortfall... Tja, vafan ska man säga... Zorakiernas av inavel anfrätta hjärnor verkar inte ha något nämnvärt mönster än så länge. "Tjohej, där står det nån, vi sätter kniven i han" verkar mer vara parollen. Jävla skit... De har säkert nån tanke bakom sitt lönnmördande, men frågan är hur frisk den tanken är.

Lexx - Uppbådet mot honom blev riktigt (nästan löjligt) stort mot slutet, utan att det egentligen fanns tillräckligt starka skäl att misstänka honom. Han var kass på att förklara grejer, men inte så kass att jag tyckte att han var värd en röst. Jag tror att zorakier röstade på honom.

Problemet nu är att det mesta förra rundan handlade om just Lexx och gaffeln, kändes det som. Jag får se om jag har tid med någon djupare analys av förra rundan idag, men jag jobbar mellan 09.00 och 20.30 idag (med kompledigt imorrn) så vänta er inga mirakel. Ska dock försöka vara så aktiv kan jag på lunchraster etc.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Lite nybörjarfrågor

Jag är nybörjare på varulvs spel och har några snabba frågor.

1. Skickas det massa PM "bakom" denna tråd där hemliga rådslag hålls?

2. Har vi fått information om ifall zorakinerna känner till varandra?

3. Hur många är/var zorakinerna från start?

4. Vad kan ett magiskt föremål ha för egenskap? Kan det vara så att man är skyddad från utröstning under en runda, ens röst räknas som 2 röster eller man får rösta på två personer?

Sir Andy står trött och blodig i grottans blick med huvud nedsjunket så att blicken fastnade på Lexx döda kropp. Det var inte jag tänkte han.

Röst: Rising

Han styr för mycket och nu är det dags att han leder oss. Om han kan snacka och styra/leda oss kan han också visa vägen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Re: Lite nybörjarfrågor

Andy said:
1. Skickas det massa PM "bakom" denna tråd där hemliga rådslag hålls?
Antagligen kan väl Zorakierna kommunicera, men annars tror jag inte det.

Andy said:
2. Har vi fått information om ifall zorakinerna känner till varandra?
I vanliga fall brukar "ondingarna" få veta vilka varandra är, ja. SÅvitt jag förstått saken.

Andy said:
3. Hur många är/var zorakinerna från start?
Ingen aning.

Andy said:
4. Vad kan ett magiskt föremål ha för egenskap? Kan det vara så att man är skyddad från utröstning under en runda, ens röst räknas som 2 röster eller man får rösta på två personer?
Varje spel är olika; detta med förmågor via magiska föremål är helt nytt för det här spelet, i vanliga fall har man förmågor från start. Och det kan vara typ vad som helst.

Andy said:
Röst: Rising

Han styr för mycket och nu är det dags att han leder oss. Om han kan snacka och styra/leda oss kan han också visa vägen.
Erh, va?
Alltså, jag är själv inte helt övertygad om Risings oskuld, men den där förklaringen är både vag och keff. Han "styr för mycket"? Är det verkligen något man gör som Zorakier? Motivera!

//Krank, som delar Risings förkärlek till välmotiverade röster
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Lite nybörjarfrågor

förklaring till min röst.

Rising har, enligt mig, styrt vara många av röster och var de ska hamna och han är duktig på det han gör. Det gör mig misstänksam och jag tror att en god spion skulle agera som han gör. Han har valt att ta mycket plats som en strategi för att dölja sitt zorakinska ursprung. Därför får han min röst.

Att vara tyst eller inaktiv betyder inte att man är en försiktig och skygg zorakin. Jag tror att zorakinerna arbetar i mystiska former.

Sir Andy, en sann kardier!
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Intressant hur du väljer att framhålla mig som skum, jag har ändå minst lika många utsagor som Feliath och Gurgeh.

Rising - voice of reason. Kommer med många råd till oss nybörjare. Försöker få igång spelet. Nyanserade analyser. Om han är kardier så spelar han så bra det går (imo). Men om han är zorakier, hur går det då... det går ju bra för zorakierna just nu. Så vad än Rising gör så gör han det bra. Han verkar vara vääldigt säker på BDGs oskuld, har det någon grund i något?

Björn - voice of chaos. Anklagar alla till höger och vänster. Anklagar Rising kraftigt. Han fick fem röster så det är inte bara jag som vill få bort honom. Jag har motiverat detta tydligare än vissa andra.

En spekulation jag har är att deras beteende är väldigt kalkylerat. Allt skulle kunna vara hur de helt oberoende av varandra spelar spelet, tillfälligheter. Men det passar väldigt bra med en tillförlitlig röst som hjälper till och en som saboterar för den tillförlitliga. Om BDG skrämmer färska spelare att vara lite nedtonade kan Rising peka ut dem en efter en och få drevet att gå igång. Kanske inte hittils men nu verkar Rising vara ute efter mig tex (samtidigt som han inte är speciellt intresserad av Gurgeh). Jag kanske röstade på någon jag inte skulle???
 
Top