Nekromanti Varulvsspel: Dungeonröj. 3:e rundan!

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Några misstänkta för min del

Bröder! Nu börjar läget bli akut för att plocka en zorakier. De hittillsvarande strategierna har uppenbart inte fungerat. Möjligen, även om det är väldigt otroligt, är det så att alla zorakier är oerfarna spelare, vilket skulle förklara valen av offer. Kanske är internkommunikationen mellan zorakierna inte den bästa.

Jag har tre huvudmisstänkta just nu (utan inbördes ordning), vika samtliga skulle kunna vara zorakiska infiltratörer som försöker smyga under skölden.

Andy
Startar röstandet på högprofilpersoner (herrar Basse runda 1, Björn runda 2 och Rising 3). Argumenten har hittills varit svaga, men i och för sig för han mer av en diskussion nu. Dock tycker jag inte att argumentet om att riddar Rising styr och ställer håller (vilket inte innebär att jag helt litar på honom, men det är en annan sak). Ställer visserligen en rad frågor om hur spelet fungerar, och om zorakierna får kommunicera, men det behöver inte säga något. Det kan både vara en bluff och faktiskt ett sätt för en zorak att få reda på sitt möjliga modus operandi (sett i ljuset av vår ljudligt uttryckta förvåning över vilka som väljs ut att lönnmördas).

Feliath
Tenderar även han att vara tidigt ute att rösta på högprofilpersoner (var nr 2 på riddar Rising dag 1 och nr 2 på riddar Björn dag 2). Byter sedan till Björn. Argumentationen om varför riddar Feliath gör som han gör, haltar betänkligt. Visserligen är det bara en magkänsla, men jag fick intrycket av att något är fel.

Halvtand
Snabbt ute för att rösta på Rising, möjligen för att få igång ett drev. Byter sedan till Björn den gode dag 2. Under dag 1 är han passiv och osynlig, och röstar på riddar Embergem med en svag motivering.

Sammanfattningsvis tror jag att det bland dessa tre riddersmän finns god chans att det finns minst en zorakier. Just nu är jag för min del mest benägen att rösta på antingen riddar Andy eller riddar Halvtand.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Lite nybörjarfrågor

Andy: Jag räknar med att zorakierna känner till varandra. Det är liksom poängen med spelet. Förmodligen har de tillåtelse att helt fritt samtala med varandra utanför spelet också.

Själv brukar jag utgå från att en fjärdedel av deltagarna ska vara skurkar för ett balanserat spel. Man kan avrunda uppåt om det är många kraftfulla, byvänliga förmågor i spel.

Några av de vanligaste förmågorna hittar du här.

Andy said:
Han styr för mycket
En sidofråga: Tycker du att spelet blir tråkigare för dig för att jag försöker vara aktiv, så gott jag kan? Jag är van att vara lekledare i den här typen av spel på forumet, och kokar därför över av entusiasm för att jag äntligen får spela på det här forumet. Därför vill jag vara aktiv och inte förspilla chansen.

Men det vore tråkigt om jag höll er nybörjare tillbaka. Mitt primära mål är ändå att lära ut till er vad jag själv har lärt mig, och få er att bli aktiva scumjägare som inte bara skjuter i blindo eller tvingas lita till magkänslan (eftersom det blir roligare så). Jag vill absolut inte vara någon "ledare"; det vore mycket bättre för oss kardier om vi kunde fungera som en jämn soppa där alla letade ledtrådar på varsina sätt och hjälptes åt att dela med sig av sina funderingar och tankar.

Så - en viktigare fråga för mig i nuläget - hur tycker du att en spelare som jag bör spela, för att du själv skall tycka att spelet blir roligt och för att du ska vilja ta för dig i det?
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Du spelare bäst

Jag tycker att du är den bästa spelaren i denna lek och det är en stor förlust om du åker ut.

Men om jag skulle ha varit en zorakinier så skulle jag ha kört på din strategi (inte lika framgångsrikt). Att synas, diskutera och vrida och vända på folks argument. Jag tror inte en zorakinsk spion tjänar något på att gömma sig eller vara avvaktande, DÅ syns de direkt, anser jag.

OM du nu är kardier, som jag, så är min röst fellagd, men den står kvar. Sir Andy är en man av sitt ord och ändrar aldrig sina röster.

För spelets skull får vi hoppas att ingen annan röstar på dig, så att du kan fortsätta att förgylla spelet.

(Jag håller på att byta jobb så därför har mitt deltagande tyvärr blivit lidande. På mitt gamla jobb kunde jag sitta och wrnu:a hela dagarna, en av anledningarna till att jag valt att säga upp mig. SMILE)
 

Dice

Veteran
Joined
27 Oct 2008
Messages
33
Location
Pendelbuss
Re: Lite nybörjarfrågor

Lite tankar, mellan två narkoleptiska anfall.

Misstankar:
Jag har, likt Embergem, mina misstankar om Halvtand. Hans beteende här i spelet är, förvisso, inte tillräckligt suspekt för att vara avgörande, inte för mig i alla fall. Dock har han, precis som Embergem säger, agerat underligt och, i brist på en bättre term, överdrivet ivrig, när spelet har kommit på tal, IRL.

Jag känner dock att min övertygelse inte är tillräckligt stark för att jag, redan nu, ska rösta på honom.

Utöver Halvtand är mina misstankar fåtaliga och jag ämnar, under återstoden av rundan, kontemplera och analysera, för att kunna bilda mig en bredare uppfattning om mina bröders egentliga härkomst.

Mina röster:
Björn den Gode har fått min röst båda rundorna, av anledningar jag nu ämnar yppa. I första rundan fick jag, på grund av min inaktivitet, många röster mot mig, och då jag inte var säker på att mina bröder skulle hindra ändra dessa innan rundan slut, valde jag att lägga min röst på den riddare som, efter mig, hade flest röster: Björn den Gode.

Andra rundan valde jag att rösta på honom, då jag fann hans beteende misstänkt. På vilka grunder jag fann detta, kan jag ej svara på, då det var en magkänsla, mer än något annat.

(Tack Rising, det uppskattas.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Du spelare bäst

Andy said:
Men om jag skulle ha varit en zorakinier så skulle jag ha kört på din strategi (inte lika framgångsrikt). Att synas, diskutera och vrida och vända på folks argument. Jag tror inte en zorakinsk spion tjänar något på att gömma sig eller vara avvaktande, DÅ syns de direkt, anser jag.
Det tror jag är dumheter. En smart Zorakier håller sig lagom aktiv. Att spela som Björn och Rising innebär - som vi alla nu kan se - att man får en jäkla massa blickar på sig, och folk som inte tänker särdeles långt kan få för sig att det är misstänksamt att vara aktiv.

En zorakier som är för aktiv ger, vare sig han vill eller inte, information ifrån sig. Och information kan inte vara bra för någon utom kardier, i det här fallet. Vi "bybor" är de som vinner på att det sägs mycket och att det kommer in mycket information i spelet.


Så nä, jag tror att Rising hade varit mer "lagom" aktiv om han varit zorakier. Om han är zorakier så har han kulor av dvärgmästersmitt dunderstål. Det går givetvis inte att utesluta, men aktivitet är i sig ingen anledning, anser jag, att misstänka någon.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Du spelare bäst

Det tror jag är dumheter. En smart Zorakier håller sig lagom aktiv. Att spela som Björn och Rising innebär - som vi alla nu kan se - att man får en jäkla massa blickar på sig, och folk som inte tänker särdeles långt kan få för sig att det är misstänksamt att vara aktiv.
Du kan ha rätt, lagom är bäst.

En annan klycha: Det återstår att se.

Sir Andys går runt i grottrummet med djupa väck i sin panna. Det här var ingen lätt nöt att knäcka. Om han bara kunde få svinga sitt svärd, smitt av kardiskt mästerstål, så skulle det ha varit en lättar lek. Men, men. . .
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: Döds- pryl- och förmågestatistik

Nu har alltså alla föemål, viket innebär att om vi ska hålla på att i första hand rösta ut folk utan föremål måste vi avgöra vilka föremål som är användbara. Gissningsvis borde detta vara saker som "rostig dolk" och "läderhalsband", men man vet aldrig. Gafflarna gjorde ju någonting, även om det mest var dåligt.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Döds- pryl- och förmågestatistik

riddar Pilzeman said:
Nu har alltså alla föemål, viket innebär att om vi ska hålla på att i första hand rösta ut folk utan föremål måste vi avgöra vilka föremål som är användbara. Gissningsvis borde detta vara saker som "rostig dolk" och "läderhalsband", men man vet aldrig. Gafflarna gjorde ju någonting, även om det mest var dåligt.
Jag tror för min del att det nog inte är en speciellt bra idé att låta föremålen styra utröstningen. Det skulle kräva en massiv insats med avslöjande vad var och ens sak har funktion. Förutom att det skulle ta en massa kraft och tid från att leta efter zorakiska infiltratörer utifrån de ledtrådar vi redan har, så skulle det ge zorakierna information om vem man skall inrikta sina angrepp på.

Dessutom skulle informationen man får ut vara av synnerligen tveksam kvalitet, då många riddare skulle ha orsaker att ljuga. Zorakierna skulle såklart överdriva sina föremåls krafter, för att slippa få röster. Samtidigt som även goda kardiska riddare som har föremål av ringa värde skulle vilja ljuga för att undvika att bli utröstad i onödan.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Jaha, då får jag väl försöka försvara lite av mitt agerande, även om jag inte har så mycket tid, resten får komma ikväll...

Rising said:
Halvtand
Lade den näst sista rösten på Björn runda 2. Halvtand säger att "Helst av allt skulle jag nog vilja rösta på de som är väldigt aktiva och/eller verkar kunna spelet bra. Till exempel Andersson, Rising (som har min nuvarande röst) och Björn den gode", vilket känns konstigt, eftersom om det nu stämmer att ovan nämnda namn är bra spelare och att det döljer sig zorakier bland dem, så borde de väl misstänka varandra i högre grad? Vad Halvtand kommer med är alltså ett generellt misstänkliggörande av alla erfarna spelare i största allmänhet, vilket jag tycker är oerhört skumt. Inte minst eftersom det avviker helt från hans röst på Embergem drag 1.
Mycket lämplig kandidat att leda följet inför nästa etapp
Ja, min röst är väldigt olik den i första rundan. Detta för att jag inte spelat maffia/varulv så mycket innan (har bara två tillfällen som jag kan minnas nu) och detta är då första gången på forum. När Embergem fick rösten var det när lagen "ingen röst = 5 röster" fortfarande var i bruk. Eftersom jag inte visste hur jag skulle agera eller något satte jag en röst på en person som jag inte trodde skulle få fler för att rädda mitt eget skinn. När Embergem väl påpekade (ringde honom i slutet av rundan och påpekade att han inte röstat) att lagen var ändrad i ett inlägg jag inte läst så noga var det bara 15 minuter kvar av rundan. Så han fick ha rösten.

Förra rundan tog jag mig lite mer tid att läsa igenom tråden och spenderade en halvtimme mitt i sista inlägget åt att studera de personer som jag såg som aktivast och därför farligast (Nämnda, Rising, Björn och Andersson). Av dessa såg jag Björn som störst hot då han sprider kaos och anklagar folk för att vara zorakier lite som han vill.

Så ja, jag hoppas verkligen att mitt beteende har ändrats, annars är det väl bäst att lägga allt spelande på hyllan?
Och för den delen:

om det nu stämmer att ovan nämnda namn är bra spelare och att det döljer sig zorakier bland dem, så borde de väl misstänka varandra i högre grad?
Dessa spelare är de jag anser som bäst just nu, som jag förklarade så tror jag att de är mycket skickliga på att dölja om de är fiender eller inte. Jag tror även att folket "på toppen" tittar lite extra på varandra eftersom jag (och kanske i så fall bara jag) misstänker att minst en zorakier gömmer sig bland de som skriver mest.
Hur som helst så är tydligen inte mina misstankar något att gå efter, eftersom jag inte är en av de mest aktiva, samt att jag faktiskt misstänker de som är friskast på att anklaga folk, så det är inte särskilt konstigt att jag får misstankarna på mig själv.

Nu hinner jag inte med mer, jag kanske kan ta Embergem/Dice på nästa rast, men det är inget löfte. Rösta ska jag iaf innan jag går. Motiveringen är samma som förra gången, jag står fast vid mina åsikter, detta kan ändras om någon agerar skummis. Vi får se helt enkelt.

Röst: Björn den gode
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Bra skrivet

Fast alltså om
Samtidigt som även goda kardiska riddare som har föremål av ringa värde skulle vilja ljuga för att undvika att bli utröstad i onödan.
någon ljuger om en sån här sak när det väl börjar bli dags att avslöja alla förmågor så är det nackskott som gäller. Kan inte se att man som bybo på något annat sätt effektivare kan förstöra för byn.

Du börjar förövrigt bli mindre och mindre misstänkt om det är upp till mig. En viktig sak var förstås att Lexx visade sig vara god vilket förstörde hela den teorin men det beror även på att jag tycker att du har spelat mycket bättre och därmed mer som jag förväntat mig under senare delen av spelet.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Av dessa såg jag Björn som störst hot då han sprider kaos och anklagar folk för att vara zorakier lite som han vill.
Jag förespråkar på intet sätt kaos.
Och vadå anklagar folk lite som han vill, ska jag anklaga folk som någon annan vill? För alla de jag anklagad har jag redovisat mina skäl, ofta a4-långa uppsatser. Det du verkar ha missat är att det här spelet vänder väldigt mycket då det händer saker, att då bara stönigt hålla fast vid sin första röst för att man inte orkar tänka om är inte särskilt konstruktivt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Lite nybörjarfrågor

Andy said:
Jag är nybörjare på varulvs spel och har några snabba frågor...
Där tändes min röda lampa. Ni är zorakier käre sir Andy.

Röst: Andy

Varför? Att vänta till runda tre med att ställa de här frågorna är ett enkelt, men ack så avslöjande, försök att verka både oskyldig och aktiv. Andy börjar få ögonen på sig, alla skriker om att alla måste skriva, Andy vågar inte skriva något som inte är 100% safe, så vad gör han? Han spelar ut Nybörjarkortet. Dessutom har väl allt det här redan avhandlats tidigare? Ja, så röstar han på Rising med och har rent allmänt betett sig skumt.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Bra skrivet

Det jag ville lyfta fram var det okloka i att börja med drev mot dem som har värdelösa saker. Det gör att många fler plötsligt får orsak att inte tala sanning, även om de är kardier.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
riddar Björn den gode said:
Rising: Bör vi be halvtand avslöja vad hans sköld gör?

För övrigt vill jag fortfarande döda Feliath.
Bäste riddar Björn. Varför frågar du bara Rising, och inte oss andra?

Som spontan remiss på frågan tycker jag nej. Riddar Halvtand kan få avslöja det på eget bevåg, om han börjar bli föst mot grottöppningen med vårt moraliska stöd och våra bredsvärd i ryggen.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Alltså det är förstås jättebra om nån annan svarar, men min erfarenhet är att om man ställer för allmänna frågor så blir det istället ingen som svarar. Och alltså grejen är ju att om till exempel jag och kanske nån mer röstar på honom så är vi ju i precis den situationen, men den vill jag undvika om det är så att det inte är vad vi vill få fram. Just därför tycker jag det är märkligt att Rising pressar någon som faktiskt hävdat att han har ett godartat magiskt föremål och ville höra om han verkligen tycker det är en bra idé (det kan det mycket väl vara som jag anförde på ett annat ställe men då vill jag höra det).

När du nu ändå är här förresten, vad tänker du om Rising?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
När du nu ändå är här förresten, vad tänker du om Rising?
Riddar Rising är svårläst. Som flera har påpekat KAN det vara en användbar strategi att prata mycket och vara hjälpsam. Men det brukar å andra sidan avslöja sig i det övriga agerandet. Samtidigt är riddar Rising mycket erfaren och har ett par rävar innanför hjälmen. Det gör bland annat i hans fall att det skulle vara mer misstänksamt om han INTE tog en aktiv roll i spelet, än tvärtom.

Men jag sätter ändå, baserat på de hjälpsamma inlägg han skrivit och magkänslan, riddar Rising på min kalla lista tills vidare.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Di döda

  • 1 - Precis som du säger så kanske Zorakierna, eller deras ledare iallafall, inte hann skicka in ett meddelande till Feuflux, eller så hade han inte satt sig in i vilka som skulle röstas på. Detta talar för att någon av de inaktivare spelarna skulle vara Zorakier, kanske främst Dice, som har haft begränsad internettillgång och tid.
  • 2- Zorakierna kanske inte vill välja någon med sköld i tron att det inte kommer fungera. Inte en så vass teori dock: Det fanns mer aktiva spelare att välja utan sköld. (Jag, Andersson, Feliath, krank, Pilzeman, Rising, Snow och wilmer saknade alla sköld i början av rundan) Av statistiska skäl så tror jag att det finns en zorakier bland sköldbärarna, så de borde veta hur sköldarna fungerar. Ifall sköldar inte skyddar mot bakhåll så faller den här teorin helt.
  • 3- Kanske var Purgatory och Bearnie något på spåren och röjdes undan av panikslagna Zorakier...
  • 4 - Eller kanske tvärtom, så försöker Zorakierna få det att VERKA som de var något på spåren. Jag ska titta lite närmare på deras ställningstagande nedan…
  • 5 - Eller slutligen så retas de kanske bara. Jag kan tänka mig att zorakierna slumpar offer för att bli mindre förutsägbara och sprida förvirring.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Di döda

Precis (förlåt mig om jag säger helt uppenbara saker) lönnmordet är ett fruktansvärt vapen, inte bara för att någon av oss riskerar att dö varje runda, utan också för att vi styrs av Vem de tog. De läser ju allt vi skriver, och de skriver själva en större eller mindre del av det.

Min analys: Zorakierna rullar på så bra nu så de kan kosta på sig att ta folk som inte gör något väsen av sig. De vet att vi kan analysera sönder lönnmorden utan att komma någonvart. Snart börjar de utjämna balansen i antal mellan oss och dem. Då kan de börja plocka de direkta hoten. Om nu inte någon börjar hota dem tidigare. Men tydligen har vi (öhh, som vissa påpekat har jag inte bidragit så mycket) varit ute och seglat.

Jag funderar på en strategi. Det är en hel del tänk kring aktivitet kontra inaktivitet. En del (de som är aktiva) vill fokusera mer på de inaktiva. En del vill fokusera på de väldigt aktiva. En eventuell zorakier som är halvaktiv dodgar en del ljus. Samtidigt som de tjänar på att andra är inaktiva. Jag ska försöka ta den här analysen ett steg vidare lite senare.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Mina listor:

Nu har jag sammanställt mina åsikter om vår skara.

De här är mina misstänkta:
Dice
Embergem
Gurgeh
Halvtand
Snow

De här ställer jag mig neutral till:
Andy
Feliath
krank
Måns
Pilzeman

Och dessa litar jag på:
Andersson
Björn den Gode
Rising

Den observante kommer att notera att jag placerat erfarna, aktiva spelare i tillitslistan, och att de misstänkta enbart utgörs av mindre aktiva spelare. Jag vill göra er uppmärksamma på att detta är en retorik man kan märka i hela spelet! De erfarna litar på varandra och de som skriver mindre misstänker och anklagar de mer aktiva spelarna. Jag kan inte dra några direkta slutsatser av det känner jag, men det är viktigt att vara medveten om det.

Pålitliga:
Björn den Gode och Rising sticker ut halsen alldeles för mycket för att vara Zorakier. Jag tror de kommer ryka så småningom, så just nu misstänker jag dem inte. Skulle de fortsätta överleva Zorakiernas rygghugg så kanske jag får ta och granska dem noggrannare.
Björn den Gode anklagar Andersson för att spela under sin nivå, men jag uppskattar hans statistik, och det ser inte ut som att någon annan spelare skulle föra den om inte han gjorde det.

Neutrala:
Måns har jag inte sett så mycket av, men jag gillar resonemanget han för mot Andy här. Jag vill avvakta här.

Nu finns det ju bevisligen ateister bland oss, och jag är ganska säker på att Pilzeman är en sådan, eftersom han kände till dem innan deras närvaro blev offentligt känd. Möjligt förstås att ha har just en sådan förmåga som riktar sig mot ateister... Men om han vore zorakier tror jag inte han skulle dra till sig uppmarksamheten på det vis han gjort med växlande röster och outande.

krank har jag inte fått något starkt intryck av. Hinner jag ska jag jämföra hans spel nu med när han var Jokern i Gotham City.

Andy och Feliath har bägge engegerat ägnat sig åt att rösta på Björn den Gode. Jag tror att om de vore Zorakier så skulle de bara skära halsen av honom istället... Men jag vet inte. De här två är väldigt nära att glida upp på min misstänkta-lista istället.

Misstänkta:
Och de som jag inte tycker jag hittat några alibi för är då de som har varit tysta. Dice, Embergem, Gurgeh, Halvtand, Snow.

Jag litade på Snow lite extra, just EFTERSOM han inte svor eden, men igår kväll sisådär klockan sju-åtta såg jag honom på "läsa PM" i sisådär 20 minuter på inloggadesidan, så han har åkt upp bland de misstänkta
 
Top