Nekromanti Varulvsspel: Dungeonröj. 3:e rundan!

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Sammanfattning av drevet mot riddar Andy

[Alla tänkbara felreservationer]

Riddar Rising anklagar riddar Andy för att vara sömnig och inte tillföra något, och sakanr tillika ett nyttigt föremål.

Riddar Andy ställer därefter en rad basala frågor om hur spelet fungerar. I samband med det röstar han på riddar Rising, som ”styr för mycket”. Riddar krank svarar honom på frågorna men menar att hans röst är svagt motiverad.

Riddar Andy svarar riddar krank på stört och menar att rösten på riddar Rising kommer av att denne
styrt vara många av röster och var de ska hamna och han är duktig på det han gör. Det gör mig misstänksam och jag tror att en god spion skulle agera som han gör. Han har valt att ta mycket plats som en strategi för att dölja sitt zorakinska ursprung.
Riddar Andy menar också att bara för att man är tyst och inaktiv gör det inte en till zorakin. Han undertecknar med ”sann kardier”.

Jag placerar honom på min lista över misstänkta p g a att han inleder röstandet varje drag mot högprofilpersoner, samtidigt som att hans frågor om spelets funktion kan vara en bluff.

Riddar Andy och riddar Rising diskuterar sedan om bl a ledarskap. Riddar Andy menar att om han vore zorakier, skulle han spela som riddar Rising. Riddar Andy menar också att hans jobb hindrar honom från mer aktivt deltagande. Sedan kommer mer intetsägande inlägg.

Riddar Måns röstar på riddar Andy, med motiveringen att hans frågor tände varningslampan. Han menar att riddar Andy fått tryck på sig, och därför spelar nybörjarkortet för att dölja sin egen passivitet som var taktik i tidigare rundor för at undgå upptäckt. Riddar Snow menar i ett inlägg att riddar Andy är misstänkt, då han babblar och kommer med lite matnyttigt. Riddar Wilmer är mycket kritisk till hur riddar Andy spelat som ser ut som att han medvetet försökt agera suspekt och undanflyende.

Riddar Andy hävdar sedan (det är nu sent på torsdag) att han skulle PM:at FEUFLUX sina frågor. Han är inte zorakin därför att han röstat tidigt och aldrig ändrat sin röst, att ingen röstar som honom och därför inte är zorakiner. Han kan också tänka sig att rösta på de tre som träffas IRL, men först nästa runda. Han kommer med förslaget att vi de kommande tre rundorna skall en i taget rösta ut de tre som sitter i samma lägenhet. Riddar Måns frågas senare hur detta gynnar oss kardier, men får inget svar.

Efter detta röstar riddar Wilmer på riddar Andy, med motiveringen att han försvarar sig dåligt eller inte alls. Om riddar Andy svarar på riddar Wilmers anklagelser mot honom eller slutar med att spela utifrån principen att aldrig ändra en lagd röst kan han tänka sig att flytta rösten. Han uppmanar också riddar Andy att i fall hans läderhalsband har någon funktion avslöja denna. Noteras bör dock att riddar Wilmer strax byter röst till riddar Halvtand, utan att någon av kraven uppfyllts.

Riddar Andy får på fredag en röst från Rising, som flyttar den från riddar Halvtand. Herr Rising har övertygats av riddar Halvtands försvar, tills vidare. Riddar Björn sätter i sin Halvdagsanalys riddar Andy högt på sin heta lista, mycket för att han inte tillför något. Dock är han mer övertygad om att riddar Andy är nybörjare än ond. Riddar Måns menar att zorakierna kan vara nybörjare allesamman, vilket motiverar en fortsatt röst på riddar Andy. Riddar Wilmer håller med om att hans inlägg är ”genomskumma” men ändrar ändå inte sin röst.

Under söndagen börjar rösterna komma in mot riddar Andy. Först från riddar Snow, sedan från riddar Björn. Riddar Andy själv, däremot, säger ingenting. Han har varit tyst hela helgen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Sammanfattning av drevet mot riddar Andy

Med risk för att hoppa på en bandvagn: Andy ligger ganska pyrt till på min lista också. I början av nästa runda ska jag försöka få tid att gå igenom alla överlevande och alla vändor och se hur min lista egentligen ser ut... Har varit ganska mycket annat som behövts göras på sistone, så jag har inte hunnit med några djupgående analyser av längre skeenden eller för den delen av hela spelet...
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Sammanfattning av drevet mot riddar Andy

Andersson said:
[Alla tänkbara felreservationer]
Verkligen. Jag röstade på Andy redan i omgång två och jag skulle vilja påstå att det nuvarande drevet (litet som det är) mot honom startades av mig då. Att jag röstade på honom i den här rundan var på misstankarna jag hade emot honom i förra. Om du bara tittar på spelet runda för runda kunde du lika gärna spela med ögonbindel. Jag är tämligen säker på att Andy är zorakier och jag var också ganska säker på att Halvtand var zorakier men jag tyckte inte att vi skulle rösta ut honom eftersom vi hade kunnat testa hans trovärdighet om han hade påstått sig ha siarförmåga eftersom han garanterat hade blivit mördad nästa runda isådanafall. kranks inlägg övertygade mig dock bortom alla tvivel, plus att förmågan han påstår sig ha inte kan användas för att testa hans skuld på samma sätt som en siarförmåga skulle.

Att det varit allmänt låg aktivitet idag beror nog på att den häe omgången blivit så ospännande med det enorma drevet mot Halvtand.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Re: Sammanfattning av drevet mot riddar Halvtand

krank said:
Jag har en teori om Halvtands tystnad.

Jag tror till att börja med att Halvtand är Zorakier, något som inte kan ha förbigått någon vid det här laget. Jag tror därtill att vi har att göra med ganska listiga zorakier på det hela taget - något jag egentligen inte baserar på nåt annat än deras brist på uppenbart mönster i lönnmorden och en allmän magkänsla (och att det är mycket roligare med listiga motståndare).

Så; jag tror att när Halvtand började dra på sig ett ordentligt drev, så såg det zorakiska laget detta som en möjlighet.
Och sedan följer intriger, ni kan läsa själv...

Men för att kommentera: Det kan ju inte vara så att riddar Halvtand känner att han har bemött alla argument som lagts emot honom och därför väntar på nya sådana eller nya chanser att rentvå sitt namn utan att stämplas med "ZORAKIER" i pannan igen.

Tyvärr har några sådana inte uppenbarat sig än, och jag får väl helt enkelt göra mig klar för att efter bästa förmåga möta de ohyggligheter som väntar oss i nästa rum.

En orelaterad notis:
Dålig stil av de som väntar med att lägga/ändra sina röster tills sista dagen, kanske till och med sista timmen. Detta ger den anklagade väldigt lite tid att försvara sig, samt för andra att ta in den nya informationen och möjligen överväga en röständring.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Sammanfattning av drevet mot riddar Andy

riddar Wilmer said:
Verkligen. Jag röstade på Andy redan i omgång två och jag skulle vilja påstå att det nuvarande drevet (litet som det är) mot honom startades av mig då. Att jag röstade på honom i den här rundan var på misstankarna jag hade emot honom i förra. Om du bara tittar på spelet runda för runda kunde du lika gärna spela med ögonbindel.
Jag var lite otydlig - sammanställningarna gäller bara det här draget. Mer finns inte tid att göra.

Men jag tycker att du har fel. Det är inte meningsfullt att här ta in hur ni gjort förra rundan (det finns redan - kolla röststatistiken) eftersom varje dags drev är unika. Rösterna börjar på noll igen; både väljare och kandidater har fallit bort i om utröstningar; samtidigt som morden och utröstningarna gör att information tillkommit som ändrar förutsättningarna för dreven.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Re: Sammanfattning av drevet mot riddar Andy

Wilmer said:
Att det varit allmänt låg aktivitet idag beror nog på att den häe omgången blivit så ospännande med det enorma drevet mot Halvtand.
Det måste jag nog hålla med om. Men jag har själv haft ganska roligt under mina "sista timmar" just för att jag fått försvara mig och anklaga lite.

Till er som är inaktiva: Få tummen ur och skriv lite!
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Sammanfattning av drevet mot riddar Andy

Andersson said:
riddar Wilmer said:
Verkligen. Jag röstade på Andy redan i omgång två och jag skulle vilja påstå att det nuvarande drevet (litet som det är) mot honom startades av mig då. Att jag röstade på honom i den här rundan var på misstankarna jag hade emot honom i förra. Om du bara tittar på spelet runda för runda kunde du lika gärna spela med ögonbindel.
Jag var lite otydlig - sammanställningarna gäller bara det här draget. Mer finns inte tid att göra.

Men jag tycker att du har fel. Det är inte meningsfullt att här ta in hur ni gjort förra rundan (det finns redan - kolla röststatistiken) eftersom varje dags drev är unika. Rösterna börjar på noll igen; både väljare och kandidater har fallit bort i om utröstningar; samtidigt som morden och utröstningarna gör att information tillkommit som ändrar förutsättningarna för dreven.
Va? Du menar att man glömmer allt som sagts och gjort under de tidigare omgångarna?
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Re: Sammanfattning av drevet mot riddar Andy

Hur kommer det sig förresten att varken Embergem eller Dice, som nu fått så skumma vibbar av mig inte brytt sig om att fortsätta några anklagelser? Eller för att backa upp de påståenden jag gjort som de kunnat styrka (Något de visserligen inte skulle göra då det kan få folk att ändra uppfattning om mig och då dra tillbaka sina röster, men ändå).

Riddar Dice har visserligen dålig tillgång till det här grottutrymmet, men endast för att Riddar Embergem ställt sin överdimensionerade sköld i porthålet.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
[RÖST]

Jag vet att det kommer i sista timmen - men jag har inte haft tid att tänka ordentligt förrän ikväll. Men jag ändrar rösten. Hoppas den kommer i tid för att göra någon skillnad.

kranks argument, som jag föll för, är inte så giltigt som jag först trodde. Det kan mycket väl vara så att skölden faktiskt fungerar skyddande - jag tror att föremålen är så logiskt ordnande. Riddar Halvtand har försvarat sig rätt bra, trots allt, och kan plockas senare vid behov. Riddar Andy däremot tillför, ingenting som hjälper oss kardier vidare. Dessutom är hans argumentation klart underlägsen och mest underlig.

Därför
Röst: Andy
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Sammanfattning av drevet mot riddar Andy

riddar Wilmer said:
Va? Du menar att man glömmer allt som sagts och gjort under de tidigare omgångarna?
Nej - självklart glömmer man inte det. Men varje dag får sin egen dynamik för hur drev bildas, eftersom förutsättningarna förändras, ibland ganska dramatiskt. Det finns redan statistik på hur folk röstat i tidigare trådar som är hjälpsam. Att se på hur argumentationen gått tidigare i specifika fall är också klart användbart.

Men för just drev är det inte självklart så att det är användbart att se hur drevet gick förra draget (eftersom det oftast handlade om andra saker).
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Sammanfattning av drevet mot riddar Halvtand

riddar Halvtand said:
En orelaterad notis:
Dålig stil av de som väntar med att lägga/ändra sina röster tills sista dagen, kanske till och med sista timmen. Detta ger den anklagade väldigt lite tid att försvara sig, samt för andra att ta in den nya informationen och möjligen överväga en röständring.
Det är visserligen sant, men ibland är omständigheterna sådana att så blir fallet. Dessutom har omständigheterna nu ändrats snabbt. Riddar Andy, som verkligen haft alla chanser att försvara sig, men inte tagit den, är nu huvudkandidaten att åka ut. (Och hur röstar ni själv bäste riddar Halvtand?)
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Re: Sammanfattning av drevet mot riddar Halvtand

Andersson said:
Riddar Andy, som verkligen haft alla chanser att försvara sig, men inte tagit den, är nu huvudkandidaten att åka ut. (Och hur röstar ni själv bäste riddar Halvtand?)
Om jag inte har räknat helt fel (utgår från feuflux röstlista och vad som hänt därefter) så har jag och riddar Andy lika många röster (5). Är detta fel?
Dessutom står min röst sig i de flesta blåsväder, jag önskar att riddar Björn ska ta täten.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: [RÖST]

Jag måste säga att det här är helt sjukt dåligt gjort. 45 minuter innan draget tar slut så vänder du på alltihop... Riddar Andersson, ni är en lurk. Jag är inte redo att kalla er Zorakier, men det här är lumpet.

Andy hade 3 röster på sig senaste rösträkningen. Halvtand hade sex.

Andy har nu fått två nya röster på sig, och Halvtand blev av med en.

Du har, om jag inte räknat fel, just skapat en situation där SLUMPEN snarare än röster fäller avgörandet.

Alldeles oavsett vem av de bägge som dör nu så har du just tagit bort det som skulle ge oss information, nämligen vem vi faktiskt röstade bort. Rundans röstning kommer att vara helt värdelös.

Jag är fortfarande betydligt mer övertygad om Halvtands skuld, men jag hoppas vid Gud och det kardiska riket att någon mer faktiskt råkar vara online och röstar. Åt NÅGOT håll. Framförallt de som röstat på någon annan än de här två.

Ett slumpval är helt kass. Jag är så arg att jag kokar, så dumt tycker jag att det här är.

Fy farao, säger jag bara. Fy farao.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Sammanfattning av drevet mot riddar Halvtand

Halvtand said:
Om jag inte har räknat helt fel (utgår från feuflux röstlista och vad som hänt därefter) så har jag och riddar Andy lika många röster (5). Är detta fel?
Dessutom står min röst sig i de flesta blåsväder, jag önskar att riddar Björn ska ta täten.
Ja det stämmer, just nu är ni på samma antal röster (5). Men om det är er inställning, så önskar jag er ett gott möte med Fru Fortuna. Dylik tjurnackad inställning till röstandet gynnar dock aldrig den kardiska sidan.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: [RÖST]

Fast misstänker ni verkligen riddar Andy, som ni själv sade nyss sade, flyttar ni bara rösten så är frågan avgjord. Ni är ju bevisligen online för att ordna saken.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Re: Sammanfattning av drevet mot riddar Halvtand

Jo, det vore kanske det bästa, riddar Andersson. Men det tar emot, inte bara för att driva Riddar krank till vansinne. Nåväl, jag får se vad som händer under de kommande minuterna, jag kanske ändrar mig.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Re: [RÖST]

Andersson said:
Fast misstänker ni verkligen riddar Andy, som ni själv sade nyss sade, flyttar ni bara rösten så är frågan avgjord. Ni är ju bevisligen online för att ordna saken.
Vem menar du? Så vitt jag vet har jag själv inte skrivit något om riddar Andy.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: [RÖST]

Halvtand said:
Andersson said:
Fast misstänker ni verkligen riddar Andy, som ni själv sade nyss sade, flyttar ni bara rösten så är frågan avgjord. Ni är ju bevisligen online för att ordna saken.
Vem menar du? Så vitt jag vet har jag själv inte skrivit något om riddar Andy.
Det är ett svar på till riddar krank. Som nyss sa att han misstänkte riddar Andy nästan lika mycket.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Re: [RÖST]

Nä, nu får det vara. Av ren självbevarelsedrift flyttar jag rösten till riddar Andy. Tråkigt för honom, men det är antingen honom eller jag, och jag gillar mig själv mer än jag gillar Andy.

Röst: Andy
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
STOPP

STOPP

Andy (6) : Måns, Rising, Snow, Björn den gode, Andersson, Halvtand
Halvtand (5) : Embergem, Pilzeman, krank, Wilmer, Dice
Rising (2) : Andy, Gurgeh
Björn den gode (1) : Feliath

Ny tråd kommer upp snart.
 
Top