Nekromanti Varulvsspel: Dungeonröj. 3:e rundan!

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Därför ska arvidos dö

Björn den gode said:
Ponera då att man är god och faktiskt tror det här och skickar in ett pm första dagen och säger "Hej här kommer mitt obligatoriska pm" då räknar jag med att spelledaren kommer upplysa den deltagaren om att det inte finns några obligatoriska pm i det här spelet. Och även då så kommer man när det väl blivit dag 3 vara helt säker på att det inte finns några obligatoriska pm.

Det är helt enkelt omöjligt att missförtå regeln om man är god.
Ahaaa... Klurigt! Fast jag skrev ju faktiskt inte "Här kommer mitt obligatoriska PM".

Så här står det i anmälningstråden:

Feuflux said:
3) Innan rundan är slut ska alla deltagare skicka ett PM till mig. Zorakierna ska ange vilken riddare de vill lönnmörda. De med specialförmågor ska ange vilka riddare de vill rikta dessa mot. Övriga skickat bara ett tomt PM (frivilligt, men om någon hårdbevakar sidan med inloggade forumiter och ser vad ni gör så kan det vara bra som förvirrande element).
Vilket jag läste igenom lagom snabbt, det här är ju inget vi inte sett förut...

Och så här ser mina PM till Feuflux ut:

Det här är ett PM
Och på dessa har jag, förstås, inte fått några svar: Allt var ju i sin ordning. Att jag fram tills nu missat att de obligatoriska PM:en inte var så obligatoriska tycker jag inte är en så konstig grej: Är de frivilliga så försvinner ju faktiskt hela poängen med dem...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Därför ska arvidos dö

Björn den gode said:
eftersom Arvidos gjorde ett misstag som han bara kunde göra om han är ond så talar väl bevisen för sig själv
Eh, nej?

Som Arvidos själv påpekar, kolla anmälningstråden, där alla deltagare faktiskt aktivt uppmuntras att skicka PM. Arvidos följer instruktioner, mer eller mindre.

Min röst ligger kvar, och jag hävdar att Halvtand tabbade sig många gånger värre.


Å andra sidan är det tydligen tack och lov så att de flesta vid det här laget lärt sig att BDG's inklagelser sällan är så välgrundade som han själv tycks tro...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Därför ska arvidos dö

Det är bra att du jagar efter skummisar, Björn, och den här gången tror jag att du faktiskt är uppriktig med dina anklagelser.

Det vore bra om så många som möjligt skrev ett svar kring den här deltråden och meddelade vad deras åsikt var. Särskilt ni som inte skrivit något om era åsikter om Arvidos.

Personligen tror jag på Arvidos. Vi uppmuntrades ju faktiskt skriva PM till Feuflux tidigare, och eftersom Arvidos har begränsad internettillgång så kan jag enkelt förstå hur han kan ha missat mitt svar till Feuflux angående detta.

Och framförallt: Om Arvidos hade vetat att PM inte var obligatoriska så hade han inte skickat PM vare sig som kardier eller zorakier. Särskilt inte som zorakier, eftersom han då redan hade pratat med sina zorakierpolare.

---

Min röst ligger kvar hos Andy tills vidare, men jag flyttar gärna om den för att rädda Halvtand, som jag fick rätt goda vibbar av.

Allihopa: Om vi ska pressa fram ett nytt avslöjande innan deadline så får vi lägga på ett kol. Ni som inte vill ledas av Halvtand får alltså samarbeta en aning och börja klumpa ihop rösterna i något nytt drev.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Därför ska arvidos dö

I övrigt lär zorakierna väl, om de inte är helt sköna i huvudet, använda sig av andra kommunikationsmedel än PM. Säg, till exempel, mail. Eller MSN. Eller IRC. Eller vilket som helst annat kommunikationsmedel som inte faktiskt använts i tidigare varulvsspel för att fånga bad guys...
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: Därför ska arvidos dö

(Om det där faktiskt är ett citat från ditt PM är det strikt taget mot reglerna. Just det där kan ju inte rimligtvis ha någon inverkan, men bara som påminnelse till andra. (Eller är det bara PM från Feuflux man inte får citera?))
Det är mycket möjligt att missförstå den regeln även om man är god. Som sagt uppmuntrades alla i anmälningstråden, steget därifrån till att få för sig att det var obligatoriskt är inte så farligt stort.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Nä, jag menade alltså "han skriver mycket, och det [han skriver] är dåligt och dumt".</div></div>
Aha, ja. Men då är vi ju överens :gremgrin:


<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Vad jag är mest nyfiken på när det gäller dig just nu, det är vad du tycker om övriga deltagare i spelet.</div></div>
Vid det här laget är det ju ett tag sedan du ställde frågan, men jag tyckte ändå att jag borde svara. Uppriktigt sagt tycker jag varken bu eller bä om de flesta av de andsra deltagarna, som inte givit tillräckligt mycket signal än. Jag har alltså en inställning lik den Gurgeh tycks manifestera. Beträffande de för närvarande heta ämnena tycker jag att Halvtand mycket väl kan vara skum men framstår som mindre suspekt än folk i allmänhet verkar tycka om han visar sig vara kardier, en distinkt möjlighet IMO, tror jag definitivt att ett par zoraker hoppat på det tåget, medan Arvidos inte verkar särskilt misstänkt alls just nu (en ytterligare kommentar om detta senare). I valet mellan honom och Snow skulle jag snarare rikta min uppmärksamhet mot den senare.

Men som sagt, framförallt anser jag att det finns för lite att gå på i form av vettiga bevis, och det kommer nog att fortgå tills vi knäppt någon zorak (eller någon av dem tabbar sig rejält, föralldel; det är ju nästan samma sak).


Den (även föga) uppmärksamme noterar att jag underlåtit att rösta. Det beror på att jag inte ville gå hårt ut i början av draget den här gången (det hade ändå bara givit samma resultat som förut), och när jag väl började känna att det var dags att överväga vart min röst skulle falla på allvar hade drevet mot Halvtand redan blivit så gigantiskt att min röst var oväsentlig.



/Feliath — osäker på om han alls ska bry sig om att rösta denna runda
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Nu igen?

[Den här posten dyker upp nästan omedelbart efter min föregående. Det gör den därför att jag hade flera gånger misslyckades med att posta den andra, utan fick timeouts. Och så är det en kort post. Ifall någon nu skulle undra.]

Det är exakt den här typen av dåligt genomtänkta argument som du sedan blåser upp till avgörande bevis som får mig att så konsekvent kalla dig opålitlig. Det gagnar verkligen inte vår kardiska sak att du drar så stora växlar på så totalt lösa grunder.

Nej: det får bli som vanligt, för att markera mitt misstycke. Någon verklig effekt på drevet lär jag ju ändå inte kunna ha, åt någondera hållet.
Röst: Björn den Gode



/Feliath — svårt att hitta på en ekvivalent till »byn«
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Därför ska arvidos dö

Jag tror att Arvidos enbart hade goda avsikter.

Förutom halvtand är det väldigt spritt röstningsfält, jag försöker dra mitt strå till stacken.

Riddar Andy kommer mest med lite spridda innehållslösa uttalande, inte så meningsfullt. Han är inte supermisstänkt, men jag tycker det är bra om det finns fler alternativ än halvtand (inte heller supermisstänkt).

Röst: Andy
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Uppföljning

Nu har jag slösat alldeles för mycket tid i ett helt ovetenskapligt försök att hitta mönster i röstandet. Det har inte gjort mig mindre övertygad om att Rising är zorakier, tvärtom. Nummer två på min lista över isstänkta är Björn den gode, som har lyckats klara sig undan frontpositionen med nöd och näppe två gånger i rad.

Eftersom Halvtand verkar mer eller mindre rökt den här omgången kan jag bara hoppas att jag har fullständigt fel och att Halvtand visar sig vara en riktigt genomvdrig zorakier. I sådana fall är allt frid och fröjd och jag ska fortsätta hålla käften. Om jag däremot har rätt och det visar sig att även Halvtand är kardier -- då ligger vi riktigt illa till.

/tobias
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Röststatus 4 timmar kvar!

Ifall nån känner för att ändra sin röst såhär på sluttampen.

0 - Andersson :
3 - Andy : Måns, Rising, Snow
1 - Arvidos : Björn den gode
2 - Björn den gode : Halvtand, Feliath
0 - Dice :
0 - Embergem :
0 - Feliath :
0 - Gurgeh :
6 - Halvtand : Embergem, Pilzeman, krank, Wilmer, Andersson, Dice
0 - krank :
0 - Måns :
0 - Pilzeman :
2 - Rising : Andy, Gurgeh
0 - Snow :
0 - Wilmer :

Blankröst : Arvidos
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Jag hade fel

Jag hade missat att Feuflux bett om meningslösa pm i den andra regeltråden, och när jag kollade upp det så kollade jag bara i det startinlägg där reglerna stod.

Det här blir just nu ett stressat inlägg eftersom Swebus lurade mig och inte gav mig något nät på bussen så sitter jag nu på sidewalkexpress med ungefär en kvart på mig, dessutom åt den här hemska webläsaren precis upp mitt första svar så nu skriver jag igen.

Alltså när jag förde min argumentation så hade jag missat att han bett om meningslösa pm och då tyckte jag att mitt argument var vattentätt, för om han inte bett om det hade han förstås även reagerat på ett inlägg som "det här är ett pm", nu kommer dock saken i ett helt annat läge och Arvidos är förmodligen god.

Eftersom folk redan skiter i att spela på riktigt för att halvtand har för många röster så tänker jag inte rösta på honom, han är nog ett mycket bra val iofs men det har varit så dött sen han fått röster att jag börjar bli rädd för att vi hade fel igen där.

Då jag alldeles strax ska ut och dricka öl så kommer jag antagligen inte kolla in här något mer innan draget, men om nån annan har lust att försöka något så lägger jag min röst på Röst: Andy

ska försöka hinna med ett par privata svar också, men om jag skulle dö se min halvdagsanalys för vad jag tycker om folk, efter det så har ju knappt nån gjort nåt ändå så.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Re: Därför ska arvidos dö

krank said:
Å andra sidan är det tydligen tack och lov så att de flesta vid det här laget lärt sig att BDG's inklagelser sällan är så välgrundade som han själv tycks tro...
Ja, jag hade fel, men jag tycker ändå det här stycket innehåller minst två sakfel. För det första är det aldrig någon som brytt sig om vad jag säger, det är inget folk har lärt sig, för det andra så tycker jag pluraländelsen är märklig, det här var första gången jag trodde att jag hade en så välgrundad anklagelse.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Men som sagt, framförallt anser jag att det finns för lite att gå på i form av vettiga bevis, och det kommer nog att fortgå tills vi knäppt någon zorak (eller någon av dem tabbar sig rejält, föralldel; det är ju nästan samma sak).
Det här verkar vara en jättebra taktik! Alla håller tyst tills vi på något magiskt sätt ändå lyckas döda en Zorakier. Alltså jag börjar på allvar hoppas att du är ond, för annars har du seriöst missförstått vad det här spelet går ut på.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Re: Uppföljning

Eftersom Halvtand verkar mer eller mindre rökt den här omgången kan jag bara hoppas att jag har fullständigt fel och att Halvtand visar sig vara en riktigt genomvdrig zorakier. I sådana fall är allt frid och fröjd och jag ska fortsätta hålla käften. Om jag däremot har rätt och det visar sig att även Halvtand är kardier -- då ligger vi riktigt illa till.
Eller så kan du försöka göra något åt det. Att först i tre dagar säga att vi måste vänta tills vi har några bra bevis och sen säga att nu är det nog kört känns inte som speciellt konstruktivt spel. Om halvtand inte skulle dö idag (vilket jag iofs inte är övertygad om att det är fel) så kommer vi åtminstone få information om vilka som ändrat sig. En bra taktik för att påverka röstande är att lägga fram argument.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Re: Nu igen?

Det är exakt den här typen av dåligt genomtänkta argument som du sedan blåser upp till avgörande bevis som får mig att så konsekvent kalla dig opålitlig.
Men alltså så svårt är det inte, om du tycker att jag har ett dåligt argument så kan du argumentera mot det och sen kan du skita i det.

Jag noterar också att du valt att helt ignorera alla andra argument jag har framfört idag, som i min halvdagsanalys tex, där jag inte ens skrev om arvidos. Slutligen funderar jag på om det är så att du bara läser mina inlägg (lite smickrande i så fall iofs) eftersom du aldrig har nåt att säga om någon annan.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Därför ska arvidos dö

Jag har haft visitation av min fader, riddar Andersson den äldre, och min ömma moder fru Marie, i ett par dagar så att min förmåga att svara har varit låg sde senaste dagarna. Men så här i den elfte timmen kan jag komma med ett inlägg som kanske spelar någon roll.

riddar Rising said:
Min röst ligger kvar hos Andy tills vidare, men jag flyttar gärna om den för att rädda Halvtand, som jag fick rätt goda vibbar av.

Allihopa: Om vi ska pressa fram ett nytt avslöjande innan deadline så får vi lägga på ett kol. Ni som inte vill ledas av Halvtand får alltså samarbeta en aning och börja klumpa ihop rösterna i något nytt drev.
Riddar Halvtand kom med ett bra försvar för sin sak, som dock inte övertygade mig helt och hållet. Som konstaterats annorstädes skulle t ex en zorakier som pressas på vilket föremål han har svara just precis som riddar Halvtand gör.

Men riddar Andy har å andra sidan varit länge på min lista över misstänkta. Det är ju inte orimligt att hans inlägg där han hävdade sin okunskap om spelreglerna är en utstuderad bluff. I vilket fall som helst tillför hans spelstil inget till den kardiska sidan. Tar vi bort honom, tar vi åtminstone bort ett sjunktimmer för kardierna. Snälla riddar Andy - om ni kommer in något i kväll, utveckla varför vi inte skall rösta på er. Kan ert föremål vara ett skäl till exempel?

Förra draget hade det varit lättare att rösta på riddar Andy för passivitet, men nu måste rösterna falla på den som sannolikast är zorakier för att inte andelen infiltratörer ska bli ohanterligt stor. Jag skall begrunda vad som dryftats under helgen och återkomma med ett slutgiltigt utlåtande. Riddar Halvtand har trots allt sagt mer, vilket gör att hans göranden är lättare att bedöma.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Re: Uppföljning

Att först i tre dagar säga att vi måste vänta tills vi har några bra bevis och sen säga att nu är det nog kört känns inte som speciellt konstruktivt spel.
Nu har jag ju inte sagt någon av de där sakerna.

En bra taktik för att påverka röstande är att lägga fram argument.
Om jag hade några argument skulle jag presentera dem. Nu har jag istället något så vagt som en känsla att jag ser tendenser i röstningen. Men å andra sidan är det vad alla andra baserar sitt röstande på också.

/tobias
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Sammanfattning av drevet mot riddar Halvtand

[Med reservation för fel och språkliga grodor i all hast]

Det började med att riddar Embergem röstade på honom med argumentet att han längre tid haft ”en känsla kring det” (och dessutom känner honom i IRL, som jag inte vet vad det är men som förmodligen är någon gudsförgäten smugglarhåla söder om Kopparhavet). Riddar Rising hakar snabbt på medan riddar Björn tvekar, mycket beroende på att riddar Halvtand skall ha har en god förmåga. Många, däribland jag luftar misstankar mot riddar Halvtand.

Riddar Halvtand svarar på torsdagen med en förklaring av sitt röstningsbeteende, som bland annat jag och riddar Rising hållit mot honom. Han röstar sedan på riddar Björn, med samma motivering som föregående drag, nämligen att han ”sprider kaos”.

Efter detta blir Halvtand misstänkliggjord av Arvidos, som en av tre möjliga zorakier. Han svarar snabbt på anklagelsen, och en del andra. Bland annat genom att anföra att hans stil är att vara tillknäppt och inte avslöja saker. Dessutom före en diskussion om det mystiska IRL. Han är uppgiven och menar att hans situation ändå är körd och vill inte säga om han är kardier eller zorakier eftersom ingen ändå kommer att tro honom fullt ut.

Efter detta får han en röst av riddarna Björn och Pilzeman. Herr Pilzeman anför argumentet att han nog egentligen misstänker Andy lika mycket eller mer, men att riddar Andy kommer att vara så tyst att hans död inte ger oss någon information.

Diskussionen förs om riddar Halvtand skall avslöja vad han hittat för magiskt föremål, bland annat

Riddar krank röstar på riddar Halvtand med motiveringen att han hävdat att han måste vakta sin tunga, vilket bara zorakier måste göra enligt riddar krank. Riddar Wilmer och jag övertygas av riddar kranks argumentation och röstar på riddar Halvtand. Riddar Andersson uppmanar riddar Halvtand till att förbättra sin argumentation för sin sak med riddar Lexx öde som det varnande exemplet, medan riddar Björn argumenterar för att rösterna skall spridas så att det blir mer press på folk och därmed med information.

Svaret från riddar Halvtand på detta kommer på fredag och är att dels hävda att det är hans karaktär att ha en bestämd åsikt om hur spel skall spelas samt att riddar krank missförstått honom och att han menade att vissa personer kan ha förmågor som det är en god idé att dölja även för zorakierna. Han hävdar även att han får ”underliga vibbar” från riddarna Embergem och Dice, där han misstänker den förstnämnde för zoriak och de båda för en allians. Vidare hävdar han att hans magiska föremål har förmågan att motstå magi,. Vilket även inkluderar siande. Riddar Halvtand erkänner själv att detta ser misstänkt ut. Riddar Embergem anklagas för att vara aktiv mot honom IRL. Och på anklagelsen om att han är passiv anför han jobb och spel.

Detta får riddar Rising att flytta sin röst från riddar Halvtand. Riddar Dice lägger däremot en röst på riddar Halvtand med motivationen att han ”dragit vissa slutsatser av vad jag sett och hört” – utan vidare specifikationer. Riddar krank menar att försvaret inte räcker och litar inte på att riddar Halvtand talar sanning om sitt föremål.

Riddar Halvtand försvarar sig mot riddar krank och hävdar att han griper efter halmstrån. Dessutom kommer han med det magiavslöjande som flera efterlyst.

I sin Halvdagsanalys på fredag skriver riddar Björn att han är misstänkt bland annat för skköldbeskrivningen. Han säger också att det finns argument som talar för honom, men säger inte vilka.

Därefter dör diskussionen ut, där en del menar att det ändå är kört för riddar Halvtand, som verkar tycka samma sak själv när han inte svarar. Men frågan är ju inte död i och med att röster flyttas (riddar Björn bl a) vilket gör riddar Andys position utsatt och saken inte lika självklar längre.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Sammanfattning av drevet mot riddar Halvtand

Jag har en teori om Halvtands tystnad.

Jag tror till att börja med att Halvtand är Zorakier, något som inte kan ha förbigått någon vid det här laget. Jag tror därtill att vi har att göra med ganska listiga zorakier på det hela taget - något jag egentligen inte baserar på nåt annat än deras brist på uppenbart mönster i lönnmorden och en allmän magkänsla (och att det är mycket roligare med listiga motståndare).

Så; jag tror att när Halvtand började dra på sig ett ordentligt drev, så såg det zorakiska laget detta som en möjlighet. Istället för att försöka rädda en av sig så bestämmer man sig för att offra en för att resten ska kunna få större trovärdighet. Jag tror att vi bland de som röstat på halvtand absolut kommer att finna, när allt är sagt och gjort, minst en, kanske två zorakier. Jag tror däremot inte att samtliga zorakier röstat på sin kamrat, ety detta skulle skapa ett mönster, och mönster är dåliga (för zorakierna).

En offras för att laget ska gagnas. Kanske en skitkorkad strategi, vad vet jag, men det är en strategi jag skulle försöka mig på om jag vore zorakier. Kanske. Om jag hade kulor av stål.

Men jag vet inte, det kan ju vara bara gripet ur luften - jag är ganska trött och hungrig. Nu när jag tänker efter är det nog dags att åtgärda åtminstone ett av dessa problem...
 
Top