Nekromanti Varulvsspel: Dungeonröj. 1:a rundan!

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Kommer de dödas roll att bli tillgänglig efter deras död(som i wrnu-debaclet), eller kommer den fortsätta hållas hemlig? Har varit med om båda varianterna.
/Pilzeman, egentligen är det väl bara att vänta och se...
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Kommer de dödas roll att bli tillgänglig efter deras död(som i wrnu-debaclet), eller kommer den fortsätta hållas hemlig? Har varit med om båda varianterna.

Den som lever får se. (Hö hö...)

Angående spekulationer om tidigare rundor så får ni givetvis tänka "Person X var skurk sist så det är sannolikt att han blir hjälte den här gången" etc, men det kommer inte att hjälpa er. Alla roller är utslumpade med 100% slump (eller ja, med en blåvit d20:a köpt av Hunk på LinCon 2007). Bara så ni vet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Välkommen!

Kul att du är med! Jag var ett tag rädd för att du var en sån där tillfällig gäst på forumet som av en slump hittade varulvsspelet och bara hoppade på av en stundens ingivelse.

Ok, jag stryker dig genast från min "Kansidat till första platsen i ledet!"-lista.

/Basse
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Det handlar om erfarenhet av dunjonen

Kära Sir Arvidos!

Ni är i mina ögon en kunnig, skicklig och slug taktiker. En Kardiens riddare no. 1, helt enkelt! Eller så är ni, gud förbjude, en av Zorakins mest slemma men också skickligaste lönnmördare.

Kan inte ni hålla med om att i denna prekära situation är det svårt att låta bli att beakta vårt sällskaps olika erfarenhet sedan tidigare?

Min blygsamt framhållna lista är helt enkelt en uppmaning till resten av gruppen att fundera vad denna diskrepans i skicklighet får för betydelse i vår pressade belägenhet!

Rising fruktar hellre nybörjaren som lättare lyckas "flyga under radarn". Jag är mer orolig för hur en skicklig lönnmördare lättare kan spela ut nybörjare mot varandra.

Man skulle kunna åskådliggöra dilemmat på följande vis:

Om vi tvingar de erfarna att gå först...

...riskerar vi att goda och skickliga kardier förloras. Detta kommer vara en svår förlust ty endast dessa skickliga taktiker kan avslöja de slugaste lönnmördarna.

...kan vi också ha turen att – rent slumpmässigt – lyckas ha ihjäl de värsta lönnmördarna.
(Faktum är att jag tror lite på den här teorin. Det är för stor risk att vi har ihjäl en kardier i onödan)

Om vi tvingar en nybörjare att gå först...

...riskerar vi helt enkelt att en kardier tas av daga i onödan.
...dessutom kan man fråga sig hur farlig en nybörjare är som lönnmördare – jag vet från andra uppdrag att det är knepigt att kommunicera lönnmördare emellan, inte minst för nybörjare.

Slutsatsen som jag drar av detta är att nybörjaren egentligen inte utgör ett större hot mot resten av gruppen, oavsett om denne är Kardier eller Zorakier.
Däremot kan den erfarne utgöra en stor risk.

Betyder detta att jag uppmanar till mord på erfarna, hugget som stucket? Att vi ska tvinga fram de erfarna, enbart på grund av att de är erfarna?
Knappast! Inte alls!

Däremot vill jag att vi tittar extra mycket på hur diskussionerna går så fort det är Arvidos, BDG, Rising eller tex Måns som tar ordet! Detta är min poäng:

I ett virrvarr av diskussioner och inlägg, ska vi granska de erfarnaste mest!

Det är bland dessa, de farligaste fienderna finns!

Men, rätta mig gärna, för jag vågar inte tro att jag sitter inne med hela sanningen.

/Basse
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Vad var det jag sa?

Kära Kardier!

Inser ni nu att jag hade rätt förut? Rollerna är slumpade. Jag var en neslig fiende förr-förra gången. Den här gången slipper jag tack och lov bära detta tunga ok av lögner och manipulationer. Jag kan frossa i godheter och änglalikt beteende!

Jag är måhända känd som trög, traditionalist, försynt, töntig och Feliaths favoritmobboffer, men låt detta vara sant:

Även en blind höna kan finna korn!

Döm inte hunden efter håren!

Man kan alltid lita till en männscha som kan hantera en barytonsax hyggligt!

Eller nåt...

/Sir Basenanji
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Tankar och Ny röst!

Björn den gode said:
vilka är det vi pratar om här förresten, vad jag vet så är det bara basse jag har försökt få folk att rösta på och det har verkligen inte gått något vidare
Basse har reagerat lugnt och sansat, men jag tycker att många av nybörjarna har reagerat desto mer känslomässigt och irrationellt på dina utspel, såsom dem som röstar på dig i nuläget.

Jag är ju övertygad om att det blir enklare att se mönster och avläsa reaktioner om det blir känslosamt och kanske till och med lite stressat, du menar alltså att det skulle bli enklare att göra det om alla bara satt ner och skrev välgrundad genomtänkta inlägg och sen röstade slumpmässigt?
Om alla skriver irrationella och känslosamma inlägg, där de antingen försöker provocera fram reaktioner från andra eller skriver frustrerade svar som reaktion på andras angrepp - så kommer alla deltagare att framstå som skurkar, och man kommer att missa många ledtrådar för att allt blir så råddigt. Jag föredrar helt klart att kunna peka på någon som just skrivit ett ologiskt inlägg och säga "det där är misstänksamt!" och ha fog för mitt påstående.

Men visst, i praktiken så håller jag med om att man inte kan spela det här spelet helt och hållet analytiskt. Det behövs inslag av det du bidrar med för att stressa varulvarna till att begå misstag, och det är därför jag anser att du inte är i närheten av de kandidater som bör gå i täten för dagen.

Vi bör dock vara ärliga mot oss själva och konstatera att vi har mycket dåliga chanser att få goda anledningar att rösta på en zorakier under denna första dag. Vad vi däremot kan göra, det är att se till att den första dagen blir intressant och givande att analysera längre fram i partiet. Och det blir den om vi börjar med att kasta fram slumpröster för att sedan klumpa ihop dessa i drev mot några enstaka personer. I början så hade våra skäl varit helt godtyckliga, men med tiden så skulle vi börja få allt mer att gå på och frågor att på allvar diskutera.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Jag har svurit eden

Jag har svurit eden. Jag säger sanningen.

Jag är Kardier och Stolt!

Så om jag skulle få gå först i morgon, kommer jag göra detta med stolthet! Dessutom med ett visst lugn- i så fall har vi kardier kvar mer erfarna riddare som är redo att upptäcka de slemma Zorakierna.

Konstigt nog tror jag att Zorakierna kommer vilja rikta uppmärksamheten mot någon annan- de räds inte mig. Så du Sir Arvidos är i mina ögon inte särskilt misstänkt. Men alla de andra som låter bli att haka på "Låt Basse gå först!", de blir lite misstänkta... Konstig logik, men det är å andra sidan kännetecknande för den här sortens spel.

-

Å andra sidan tycker jag att jag har vissa poänger med mina inlägg, så jag hoppas att de blir lästa både innan folk röstar och efter min eventuella död.

För Kardien!

/Sir Basse
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Ny röst [RÖST]

Dice är med nu. Bra.

Dessutom är han nybörjare och jag håller med Rising om att det är lite tjabbigt mot nybörjarna att trycka ut de tidigt.

Gurgeh däremot, har skrivit väldigt lite, tycker ni inte?

Alltså; det är svårt att ljuga. Det är ännu svårare att bygga ut en lögn. Jag vill se lite fler resonemang från Gurgehs sida!

RÖST: Gurgeh

/Basse- dessutom skulle jag uppskatta en ny sammanräkning av rösterna om det är ok?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Blinda män i mörker

Det är ganska svårt att resonera när man inte har några fakta att gå på. Så länge vi inte vet om någon av oss är kardier eller zorakier så är vi bara ett gäng blinda idioter som famlar i mörkret och pekar ut varandra på måfå. Jag håller med om att det inte är bra att sitta tyst, men det är heller inte bra att sitta och spekulera ihop teorier om enskilda riddares grupptillhörighet baserat på absolut ingenting alls. Min slumpmässiga röst på en slumpmässig riddare kvarstår, och så fort vi har mer information är jag beredd att börja spekulera.

/tobias
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Blinda män i mörker

Gurgeh said:
Min slumpmässiga röst på en slumpmässig riddare kvarstår, och så fort vi har mer information är jag beredd att börja spekulera.
Jag måste hålla med.

Jag var väldigt nära att åka ut i ett tidigare spel för att jag sade det rakt ut, men slumpen är faktiskt i stort sett det enda vi har att gå på än så länge.


Däremot är det bra att ha saker att prata om även i första rundan. Ederna var till exempel ett snilledrag, eftersom det gav oss alla något att säga och göra i början av den här rundan. Och om vi säger och gör grejer så blir det, som redan sagts, lättare att peka på saker i framtiden


Egentligen har jag inte så mycket mer att tillföra. Tills vidare litar jag på Rising - oavsett om han är kardier eller zorakier så tycker jag att hans råd är sunda. Om han nu skulle vara zorakier, så tror jag egentligen att hans bästa drag ändå skulle vara att komma med genuint goda råd. Framför allt såhär i början. Vi vet nämligen allihop att Rising dels är den av oss som har överlägset mest erfarenhet av varulvsspel, och dessutom är han en hejjare på just det spelmekaniska i speliga mekanismer (eller i det här fallet lekmekanismer). Vi förväntar oss att Rising ska komma med detaljerade, och sunda strategier som dessutom ligger i fas med de kommentarer han gjort efter tidigare varulvsspel. Vilket är precis vad han gjort.

Appropå det här med att misstänka de med erfarenhet, alltså.


Annars ifrågasätter jag också delar av den där listan som postades för ett tag sedan. Jag ett taktiskt geni? Pytt. Jag har gjort massor med massor av misstag, oftast för att jag försöker tänka alldeles för många steg och missar det uppenbara.

Men nå, min röst ligger kvar. Jag har egentligen inte så mycket misstankar mot Wilmer, men i det här läget är en röst på honom lika god som någon annan röst.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Re: Blinda män i mörker

Ok, vi ska inte spekulera och vi ska rösta slumpmässigt, hur hade du tänkt dig att den där informationen som du vill ha för att du ska börja spekulera ska uppstå? Väntar vi bara på magiska paket alltså? Verkar vara ett rätt tråkigt spel i så fall.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Re: Tankar och Ny röst!

Rising said:
Basse har reagerat lugnt och sansat, men jag tycker att många av nybörjarna har reagerat desto mer känslomässigt och irrationellt på dina utspel, såsom dem som röstar på dig i nuläget.
Du menar sådana som Andersson till exempel, för det första är han väl knappast nybörjare och för det andra kan jag redan nu se flera skäl till att han är mer ond än övriga, skulle det visa sig stämma så kommer jag vara jättenöjd, annars kommer jag fortfarande inte gått med på att jag gjort skada (haha winwin:)

Jag tänker dock inte börja listan några skäl till att han är en bra röst för vi verkar ha enats om att man inte kan ha några skäl första dagen så det är lika bra att jag är tyst, men kanske kan vi börja klumpa ihop våra röster på honom? Det var väl så man gjorde?

Enda anledningen till att min röst just nu ligger som den gör är för att det bara finns en person jag inte misstänker för att vara ond (krank) och då känns det bra att vi röstar likadant, men tror vi på att börja klumpa ihop våra röster på andersson så kan jag gärna gå med på det (tyvärr så kommer det nog innnebära att han dör utan diskussion eftersom han redan meddelat att han inte kommer vara på forumet mer).

Nu ska jag spela rollspel hela kvällen, återkommer inatt kanske.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Re: Blinda män i mörker

När vi vet om den första riddaren vi skickar in i grottan är kardier eller zorakier, DÅ har vi information att utgå ifrån.

/tobias
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Utveckla!

Jag tycker att du kan ha rätt, men HUR menar du att vi kommer ha ett strategiskt bättre läge efter dag ett?

/Basse, nyfiken
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Tankar och Ny röst!

riddar Björn said:
Du menar sådana som Andersson till exempel, för det första är han väl knappast nybörjare och för det andra kan jag redan nu se flera skäl till att han är mer ond än övriga, skulle det visa sig stämma så kommer jag vara jättenöjd, annars kommer jag fortfarande inte gått med på att jag gjort skada
Du får gärna utveckla varför just jag skulle vara ond riddar Björn. Jag erkände visserligen att ett skäl till att jag lade rösten på dig var personliga men de personliga skälen beror å andra sidan på de spelpraktiska. Din spelstil i de föregående affairerna orsakade så mycket decacle att det satte upp rökridåer som fick byn att tappa fokus på uppgiften. Det fungerade bra när du var ond, men klart ooptimalt när du var på byns sida. Så utifrån den information som vi har nu så anser jag att min röst kan ligga kvar på dig.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Blinda män i mörker

Det är ganska svårt att resonera när man inte har några fakta att gå på.
Helt utan fakta att gå är vi ju inte. Man kan ju se på röstningsbeteendet t ex. riddar Pilzeman (Lexx, Bearnie, Dice, Bearnie, Dice, Ingen) och riddar Basenanji (Andy, Dice, Gurgeh), har ändrat röster flest gånger. Av dem är det kanske broder Basse som kommit med de bästa förklaringarna till sitt beteende, och också varit först att rösta på personen i fråga. Broder Pilzes röstande har mest varit att hänga på andra dock. Möjligen kan hans agerande hänföras till bristande erfarenhet, eller på att den zorakiska sidan pratar ihop sig om kommande offer men att riddar Pilzeman brister något i diskretionen.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Mitt hattande

För det första: mitt röstande är inte lika hattigt som du hävdar; vad jag kan minnas är det Lexx, Dice Bearnie, Ingen. (du hade fått in en extra vardera på dice och Bearnie)

Mitt röstande beror på att det första som sades i den förra omgången (min första) som både var vettigt och som inte genast försvann i paranoian "om den här personen är ond och jag litar på den kommer alla andra tro att jag är ond" var just: börja med att rösta på dem som inte gjort något alls. Då spelet inleds med ett par dagar innan alla märkt att det är igång blir det en del hattande för mig som sitter i skolan och läser en massa och hinner skriva korta inlägg, men ofta inte orkar/känner att jag kan resonera ordentligt.
Mitt röstande ska föreställa att jag kollar efter vilka som inte sagt något och slumpar mellan dem. Så fort personen i fråga sagt något gör jag samma sak igen, och när alla visat sin delaktighet måste jag börja tänka (vilket är jobbigt och gärna uppskjutes så länge det finns tid kvar på draget). Nu har den tiden kommit, och jag vet inte vad jag ska göra.

För att summera mitt svamlande: det är ett bekvämt nybörjarsätt i början, men nu är den tiden slut.

Mina tankar så här långt då:

Rising skulle vara farlig som ond, men han ger goda råd än så länge. Självklart skulle han kunna twista dem för att få oss att tjäna hans eventuella mörka syften, men med den grundläggande förståelse för varulvsspel jag har känns de vettiga. Alltså bör han få leva tills vidare.

Basenanjis svar på varför han resonerar helt olika nu mot när han var zorakier är lite intressant. Minst två varianter finns:
Antingen anser han att hans dåvarande strategi var bäst för zorakier, och hans nuvarande bäst för kardier. i sådana fall har han helt byggt in sig från att spela scum i fortsättningen, då han måste välja mellan att spela bra och att falla på eget grepp.
Eller så har han valt en annan spelstil för att ingen ska kunna säga "Så gjorde du senast, och då var du Batman..." I så fall... eller förresten, det kan han ha gjort. Så länge vi tror om Basenanji att han kan välja en annan spelstil för att undgå upptäckt (eller att han förra gången märkte att det inte fungerade...) kan han alltså vara zorakier.
(Jag är säker på att jag hade en tanke på vad det skulle innebära, men jag tappade den. Hjälp?)

Björn den gode är mest jobbig att läsa, då han tror på att luras och provocera för att locka fram de lömska lönnmördarna. Inget ont om den strategin, men när alla andra hävdar att ärlighet är vad som skiljer oss åt blir det frustrerande att veta att man inte kan lita på vad han säger. Dock tror jag honom inte för att vara en Zoriak än, men han bör hållas under uppsikt.

Ni får gärna tycka att jag inte kommer fram till något eget utan säger vad andra har sagt här, och det må vara sant. I så fall är det för att jag inte kommer fram till något eget, men håller med om vad andra sagt. (doh)

Jag kan dock fortfarande inte bestämma mig för var min röst hör hemma.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Röststatus med lite mindre än ett dygn kvar
-------------------------------------------

Andersson :
Andy : Bearnie
Arvidos : Rising
Basenanji : Andy, Arvidos
Bearnie : Gurgeh
Björn den gode : Andersson, Dice
Dice : Purgatory
Embergem : Halvtand
Feliath :
Gurgeh : Basenanji
Halvtand :
krank :
Lexx : Wilmer, Måns
Måns :
Pilzeman :
Purgatory :
Rising : Lexx, Feliath
Snow :
Wilmer : krank, Björn den gode

Blankröst : Pilzeman

Inte röstat: Embergem, Snow

Sen vet jag att jag i reglerna skrev att den som inte röstar alls skulle få fem röster av systemet, vilket jag nog backar från. För så mycket inverkan vill jag inte ha. Jag moddar regeln till att "inte skriva alls i tråden" och då är alla gröna. Skäll på mig om det är dumt.

I nuläget kommer det alltså lottas om Basenanji, Björn den gode, Lexx, Rising eller Wilmer kommer åka ut.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Okej.

Jag är inte villig att riskera att Rising åker ut, och min röst var trots allt slumpad.

Så, för att bryta mönstret så väljer jag mellan Basenaji, Björn den Gode och Lexx.

Björn den Gode ändå är en rätt aktiv och intressant spelare, som antingen kan vara till stor hjälp eller stor skada för oss. Han skriver mycket, vilket är ett beteende som enligt Risings kommentarer till tidigare varulvsspel endast gagnar en "bybo".

Samma sak med Basenaji - han skriver en hel del, och ger därmed en hel del information ifrån sig.

Lexx däremot har skrivit summa typ två inlägg i tråden, och inget av dem har innehållit vare sig teorier eller annat användbart. Dessutom har Lexx enligt den tidigare postade listan "viss erfarenhet" av varulvsspel och kommer därmed inte undan med att vara helt grön.

Sålunda lägger jag min röst såhär:

Röst: Lexx

Om någon tycker att min motivering suger - gå ihop två stycken och rösta på Basenaji eller Björn den Gode. Jag kommer att vara i mitt tält större delen av resten av dagen (Spelmöte med min CoC-grupp från 12:00 och framåt)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Evolution

Jag tycker att du kan ha rätt, men HUR menar du att vi kommer ha ett strategiskt bättre läge efter dag ett?
Då kommer vi antagligen att ha två döda riddare att spekulera om. En som dött för att han fallit offer för grottans monster, och en som stabbats i ryggen av de fega zorakierna medan vi andra tittade på den som blev uppäten, föll ner i en syragrop eller vad som nu hände. Dessa riddare kommer att ha röstat på andra riddare, och andra riddare kommer att ha röstat på dem. Förhoppningsvis kommer man att börja urskilja mönster.

Annars får vi fortsätta att konspirera mot varandra och hoppas att mönstren dyker upp innan monstren gör slut på oss alla.

/tobias
 
Top