Nekromanti Varulvsspel: Dungeonröj. 1:a rundan!

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Re: Tankar och Ny röst!

Ok i det här inlägget kommer jag förklara varför Basenanji är en bra röst, det betyder inte (för att vara lite ärlig och uppriktig) att jag vet att han är ond, kanske inte ens att chansen är över säg 50% men med tanke på att snittet hos oss andra är 25% så gör det ändå att han är minst en dubbelt så bra röst som en slumpmässig person.

Vi börjar med det första skälet jag hade.
Jag skulle gärna dunka sönder dem på en gång, men klokare männscher än jag brukar förelå att man ska diskutera lite först.
Om vi jämför det här med hur han inledde sitt förra parti:
Jag tycker att det är misstänkt att snabbt vilja 'blya' ner nån.
Man måste tänka längre än så.
Så ser vi att Basenanji inte alls gärna vill dunka sönder dem på en gång utan det är han själv och inte någon klokare människa som tycker det är viktigt att diskutera först. Nu kan man kanske förklara det här med att det ovanstående citatet var lite skämtsamt skrivet men det är i så fall ett väldigt dåligt skämt. Jag tror att det snarare var så att han fortfarande anser att det är viktigt för den goda sidan att först diskutera men eftersom han spelar ond så vill han inte trycka så hårt på det så istället för att säga "Jag tycker det är viktigt att vi först diskuterar och att vi inte bara börjar kasta slumpmässiga röster" så ger han detta mycket vaga besked istället och refererar till andra..osv

Men som så ofta så är det inte den första misstanken som är den starkaste, för kolla vad som hände sen, helt plötsligt så väljer han att

"Dessutom röstar jag helt chansartat nu."
trots att han i förra partiet var helt emot sånt:
...men varför använda slumpen?

Kolla:

Lindenius och Coffe_kanon var varulvar förra gången.

De är förmodligen inte det den här gången. Jag tycker att vi låter de vara ifred tills de visar tydligare att de skulle kunna vara hjältar!

Det var bara ett sätt att visa hur man skulle kunna använda ett mindre trubbigt instrument än slumpen...
återigen, antingen har han ändrat åsikt eller så är det så att han nu tycker det är enklare att flyta med strömmen än att argumentera för sin ärliga åsikt. (eftersom han ju tror att chansartat röstande hjälper de onda så finns ju inget skäl att argumentera mot det när han själv är ond).

Ännu mer graverande tycker jag det här är:
"Vad är värst: en svag nybörjare utan erfarenhet av dylika falskspel eller en erfaren lönnmördare, van vid denna typ av intrigerande och lögnmakande? Det senare säger jag. Så, ta och titta lite på min lista:
"...Dice- nybörjare"
"Röst: Dice"
Jag menar va fan, nu har du ägnat två långa inlägg åt att argumentera för att man bör rösta ut erfarna, lömska spelare och så väljer du att först rösta helt chansartat och sen röstar du på Dice! Jag tycker inte det är sunt och förnuftigt att argumentera för en sak och sen rösta tvärtemot och ungefär där någonstans tycker jag att jag har tillräckligt med information för att om det inte händer något väldigt spännande senare idag kunna stå för

Röst: Basenanji
Du får jättegärna försvara dig förresten, och gärna peka ut någon medskyldig också men rikta ditt försvar till resten av riddarna att jag kommer ändra mig på grund av något du säger är väldigt låg sannolikhet.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Andy said:
Om han ska dö så vill jag hålla i den klinga som skiljer huvudet från hans kropp.
Även om det ärar dig att du försöker tänka kritiskt om flera och kan hålla flera bollar i luften så måste jag nog ändå få påminna om att ifall du verkligen menar det där så ligger din röst just nu på fel person.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,176
Location
Ereb Altor
Re: Allmänt svar

Det är väldigt insiktsfullt Herr Björn, och kanske även helt korrekt. Men eftersom Ni själv så gärna lyfter fram tidigare bedrifter vill jag kort, i enlighet med mina svurna eder, påminna församlade riddare att Sir Björn själv använder samma taktik som han gjorde förra gången. Och förrförra gången. En gångan var han lömsk, den andra inte (om inte mitt minne sviker mig).

Så, Herr Basse kan mycket väl vara en lömsk zorakier och Herr Björn kan vara framhamrad av det mest kardiska av rättrådigt stål, men tidigare bedrifter är en olämplig måttstock. Varför? För att underlaget är för klent. För egen del är det nog möjligt att finna 100 lösryckta citat som kan påvisa än det ena, än det andra.

Krigets dimma är svår att se igenom. Speciellt om man väljer att beskåda den genom en annan dimma.

För egen del så väljer jag att rösta på Björn för att jag anser att hans självhävdelse är kontraproduktiv och endast syftar till att ge honom all kontroll. Oavsett om han gör något gott av den eller inte så har han ännu inte förtjänat den. Så jag utmanar Er Herr Björn. Skräm fram en förrädare. Jag ändrar min röst för den här omgången så snart jag hittat en annan kandidat. Du får en chans att visa att du inte bara talar talet, utan även går gången.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Re: Tankar och Ny röst!

Men, menar du då att skickliga spelare förlorar på att de är just...skickliga? Har maffiaspelen alltså en sorts inbyggd paradox?

Jag kan hålla med om att nybörjare är mer oförutsägbara- men hjälper det egentligen?

Inte i det långa loppet, om du frågar mig!

Däremot vill jag också skona nybörjarna. Därmot accepterar jag inte att man låter bli att vara aktiv. Därav rösten på Dice.

Vad tror du om BDG btw?

/B
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Re: Tankar och Ny röst!

Oj vad du gick igång! Kul!

1) Ja, vi måste diskutera en massa först. Om det vore legio att inte delta aktivt kan ju Zorakierna gömma sig enkelt.

Dessutom, om du ska jämföra med Batman-omgången; då var ju jag självaste Batman. Det BORDE vara skillnad på mina beteenden mellan den och den här omgången.
(Så här dum är inte du, BDG)

Ärligt talat- varför vill du så gärna analysera mitt beteende med FÖRRA omgången jag var med?

Sedan, angående rösten på Dice; ja, jag talar emot mig själv, men han har inte varit aktiv ÖVERHUVUDTAGET. Sådant måste vi klanka ned på (Eden, mind you!!)

Men mest av allt- jag kanske inte röstar på Dice. Kanske att jag röstar på någon annan. Det är gott om tid tills det är söndag. Och röster brukar sätta fart på spelet.

/Basse, misstänker ännu inte BDG så mycket ändå. Men det är spännande med energin emellan Rising-BDG-Arvidos.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Re: Tankar och Ny röst!

Jag har också skitmycket på jobbet. Tur att jag har mobilt bredband så jag kan smita undan på lunchen och DELTA... ;P

Men jag gillar dig, så det är ok ett tag till.

Vi ska ju egentligen rösta först på söndag.

/Basse, minns ni den där lottoreklamen: "Du har ju hela helgen på dig?"
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Matematikens gåva

Gud talade kardiska till människan, men till skapelsen talade han med matematik. Räknekonsten genomsyrar hela skapelsen, ty hur väger man en själ om inte många synder tynger mer än inga? Jag säger lägg våra kamraters själar på vågskålen och se vilken som är unset tyngre, troligt är det att ett zorakiskt finger, ännu drypande av gift, rubbar vågen. Så länge alla är eniga om vem som måste visa sitt mod kan inte zorakierna göra annat än att tiga, antingen lättade över att deras väsen inte måste prövas eller medvetna om att protester skulle avslöja deras usla natur. När de tvingas agera kan de upptäckas därför bör man tvinga dem att välja. Kom ihåg, det är inte för sent att ändra ett dåligt förrn oskyldigt blod spillts.

Av samma anledning är det skäl att misstänka de som inte lägger sin röst. Lyss till Gud annars må ingen av oss komma härifrån levande.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Som tidigare sagts, motivering till röster i början av expeditionen är svåra att finna på. Men att rösta på de som går längst bak i ledet och håller tyst är en bra början, åtminstone tills alla yttrat sin mening i något. Med dessa otroligt simpla kriterier är Lexx en man att försvara, medan t ex Bearnie.
Således:
Röst: Bearnie
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Tankar och Ny röst!

Basenanji said:
Men, menar du då att skickliga spelare förlorar på att de är just...skickliga? Har maffiaspelen alltså en sorts inbyggd paradox?
Det är inte så paradoxalt om du betänker att det här spelet inte går ut på att personligen överleva, utan om att befinna sig i det segrande laget.

Byn vinner ju inte lika mycket på att lyncha dåliga och frånvarande spelare som vad scum vinner på att mörda duktiga och aktiva spelare; därför brukar de skickligaste och mest aktiva spelarna dö först.

Men byn tjänar i regel mer på att deltagarna som helhet är skickliga och aktiva än vad scum gör. Anledningen till detta är förstås för att en oerfaren och frånvarande deltagare kan vara en oerhört farlig scumspelare, medan det krävs betydligt mer för att man ska vara byn till hjälp.

Vad tror du om BDG btw?
Först och främst tvivlar jag på att han själv verkligen tror på det case han byggt upp emot dig. Jag tror att hans agenda bara är att röra om i grytan och se hur folk reagerar (vilket är en plan som rubbas lite av att jag skriver detta).

Jag tror visserligen inte att BDG hade stuckit ut hakan så här mycket om han hade varit zorak, så jag känner mig ganska säker på att han är kardier i nuläget. Det är bra.

Däremot anser jag inte att han är särksilt hjälpsam för byn just nu, eftersom han bara skrämmer upp nybörjarna och får dem att rösta på irrationella och tanklösa vis. Just nu tycker jag att "yra höns"-faktorn är ganska hög, och det anser jag inte vara särskilt hjälpsamt. Jag vet inte riktigt hur jag själv skall agera; om jag ska spela med i hans långsökta anklagelser mot dig (eller nja, som du ser här så bestämde jag mig för att inte göra det), eller om jag ska peka finger åt Måns för att han röstar på BDG med typiskt dåliga och zorakindoftande argument... När det blir så här råddigt och känslosamt så kan jag inte urskilja faktiska skumheter från vad som bara är dåligt spel i största allmänhet, och det stör mig en aning.

Men ja; jag tror helt klart att Björn är kardier - och det anser jag att varje förståndig kardisk spelare borde inse. Den som röstar för att han skall gå först i ledet den här dagen är antingen ... hö hö... "zorkad" eller "korkad".
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,176
Location
Ereb Altor
Re: Tankar och Ny röst!

Rising said:
Däremot anser jag inte att han är särksilt hjälpsam för byn just nu...
Redan innan du postade det här kallade jag sir Björns beteende för "kontraproduktivt". Vi säger alltså samma sak. Dessvärre forsätter du med att säga:

Rising said:
...eller om jag ska peka finger åt Måns för att han röstar på BDG med typiskt dåliga och zorakindoftande argument.
I samma inlägg som jag refererar till ovan drog jag tillbaka min röst. Jag la den endast för att pressa sir Björn till någon form av reaktion, vilket också lyckades.

Så, om du sir Rising, liksom jag, värnar om det sant kardiska så bör vi rikta vår uppmärksamhet åt något annat håll, där zorakier kan tänkas gömma sig.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Ärade bröder, ni får ursäkta min tystnad då jag har varit upptagen med djupa tankar som först nu har släppt mitt sinne.
Min misstänksamma ådra säger dock mig att alla här inte är rena till hjärta och sinne och således bör betraktas med yttersta misstänksamhet. Jag svär våra eder

Jag svär att vara ärlig och uppriktig
Ty våra fiender gömmer sig bland lögner och manipulation. Endast genom att vara uppriktiga kan vi urskilja dem ibland oss. Bortsett från några mycket speciella undantag så får vi inte begagna oss av lögner, trix eller överdrifter - varken för att provocera fram reaktioner som vi tror ska kunna fälla zorakerna, eller för att rädda vårt eget skinn. Det är av yttersta vikt att vi håller oss ifrån att framlägga teorier och anklagelser som vi inte uppriktigt tror på.

Jag svär att vara sund och förnuftig
Ty våra fiender trivs bland irrationell paranoia, och är tvungna att lägga fram anklagelser de inte själva tror på. Om vi rättrådiga skärper oss och noga tänker igenom vad vi säger så kommer zorakernas otålighet, desperation och känsloargument att stå ut från mängden, och leda till deras fall.

Jag svär att vara aktiv och delaktig
Ty våra fiender trivs bland tystnad och passivitet. Om vi kan förvänta oss hög aktivitet och relativt snabba svar från varandra, så kommer vi få fler chanser att rätta till vad som annars skulle kunna leda till snöpliga misstag, såväl som tvinga våra fiender till att begå misstag som kan leda till deras avslöjande.

Eftersom de orena kan gömma sig både i mörkrets tystnad och bland talande lögners tungor avvaktar jag min röst.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Riddar Wilfred af Winther (av sina vänner (dvs ni) kallad Ville Frost, aka Snow) kommer ut ur sitt tält. Han har ett vinkrus under armen, tomt. Mustashen slokar sorgset i våtan och han har mörka ringar under ögonen. Tre bastanta damer i olika grad av påklädning skymtar inne i mörkret.

Ursäkta frånvaron, jag har varit tvungen att administrera mina förläningar. Pengarna förmeras inte av sig själv, som ni vet. Och om någon undrar, det är givetvis Kardiska förläningar.

Angående eder, jag har för länge sedan svurit de eder jag lever för. Det är inget jag brukar rapa upp gång efter annan. Om någon tvivlar på min trohet till min kung kan han få möta mig i envig och svara för sin förolämpning.

Vi har ju fått goda indikationer på att vårt läger är infesterat av Zorakier. Att alla svär eder om att inte ljuga måste spela dem i händerna. Att ljuga är inte ärofullt, men när man tampas med demonisk avföda får man ta till de vapen man har. Om det krävs av mig att jag måste ljuga för att vinna så kommer jag att göra det. Jag kommer inte att vara stolt, men jag är beredd att offra allt, även min ära, för min kung!

För Kardien! För Kungen!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Re: Allmänt svar

Om det inte är intressanta argument hur någon har spelat tidigare så undrar jag verkligen vad du kan ha för argument som i nuläget är bättre? Ett bra argument dag 1 är inte av samma dignitet som ett bra argument dag 5, självklart, men det handlar ju om en skala, kan man hitta någon som är lite mer skyldig än någon annan så är det gott nog för mig, vad som verkligen är kontraproduktivt är inställningen att inga argument första dagen är vettiga, för då är det heller aldrig någon som behöver försvara sig eller någon som behöver välja sida.

Dessutom har det ju redan visat sig att jag hade fel fast kanske inte på det sättet som du menar.

(Förresten när jag var skum så överlevde jag mycket riktigt också bara två dagar).
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Re: Tankar och Ny röst!

Men mest av allt- jag kanske inte röstar på Dice. Kanske att jag röstar på någon annan. Det är gott om tid tills det är söndag. Och röster brukar sätta fart på spelet.
Det var ett oväntat bra försvar, att du var batman förra gången är förstås ganska relevant men det är ändå konstigt att du spelar så pass annorlunda.

Citatet däremot pekar på något som jag menar är oerhört dåligt, vart vill man komma om man lägger en röst och samtidigt säger att man inte tänker behålla den, varför skulle nån bry sig då överuvudtaget? Egentligen tycker jag det oftast bara är dåligt att hålla på och rösta en massa utan skäl men där verkar vi ju ha en majoritet emot, men se i vart fall till att den som blir röstat på upplever det som seriöst annars blir det rätt meningslöst.

Hur som helst just nu står det ganska klart att det bästa spelet jag kan göra är att lägga min röst på
Röst: Wilmer
därmed inte sagt att du är av kroken, jag har mitt öga på dig.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Re: Tankar och Ny röst!

Kanske har du rätt, men jag tror på att lära dom den hårda vägen. Blir man irrationell bara för att man får lite välgrundad press på sig så åker man ut och då har man förhoppningsvis lärt sig det till nästa parti (vilka är det vi pratar om här förresten, vad jag vet så är det bara basse jag har försökt få folk att rösta på och det har verkligen inte gått något vidare).

Jag är ju övertygad om att det blir enklare att se mönster och avläsa reaktioner om det blir känslosamt och kanske till och med lite stressat, du menar alltså att det skulle bli enklare att göra det om alla bara satt ner och skrev välgrundad genomtänkta inlägg och sen röstade slumpmässigt? (Den här diskussionen kan vi eventuellt ta efter spelet också, jag kommer inte ändra mig, du kommer inte ändra dig så det är inte så jätterelevant kanske att ta upp plats för det just nu, eftersom jag tror nybörjarna har tillräckligt att läsa ändå)
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Efter en del tankar så har jag beslutat att lägga en preliminär röst. Motivationen är att de tysta i bakgrunden kan vara bland de farligaste.

Röst - Dice
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Liten statusrapport så här ett dygn in. Rösterna ser ut som följer:
Andersson 0
Andy 0
Arvidos 1 (Rising)
Basenanji 1 (Andy)
Bearnie 2 (Gurgeh, Pilzeman)
Björn den gode 2 (Andersson, Måns)
Dice 2 (Basenanji, Purgatory)
Embergem 1 (Halvtand)
Feliath 0
Gurgeh 0
Halvtand 0
krank 0
Lexx 1 (Wilmer)
Måns 0
Pilzeman 0
Purgatory 1 (Arvidos)
Rising 2 (Lexx, Feliath)
Snow 0
Wilmer 2 (krank, Björn den gode)

Följande personer har inte sagt ett knyst än och kommer förhoppningsvis att vakna till liv snart:
Bearnie
Dice
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Hmmm, det kommer framkomma med tveklös tydlighet att jag inte är den mest talföre av oss. Det Rising skriver finner bitvis ganska genomtänkt, så jag tänker avge en röst utan att vidare granska övriga röster:

Röst: Andy

Jag finner nämligen att Riddar Andy är den av oss bäst lämpad att leda oss in i mörkret, och en man som gärna tar det på sig utan att tveka - det är en ära att dö i konungens tjänst, och för en god sak!

Finner ni att jag, Riddar Bearnie, bör tilldelas denna ära, så förväntar jag mig att ni i er tur fäller er röst på mig. Jag böjer mig ödmjukt för er vilja.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: Tankar och Ny röst!

Bearnie -viss erfarenhet

Du är naturligtvis ursäktad - jag har många gånger fått höra att jag ser äldre ut än jag faktiskt är - men jag skulle vilja påpeka att detta faktiskt är mitt första uppdrag i konungens tjänst. Varken i Gothams rabalder eller under Forumsdebaclet var jag närvarande.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,176
Location
Ereb Altor
Re: Allmänt svar

Björn den gode said:
Om det inte är intressanta argument hur någon har spelat tidigare så undrar jag verkligen vad du kan ha för argument som i nuläget är bättre? Ett bra argument dag 1 är inte av samma dignitet som ett bra argument dag 5, självklart, men det handlar ju om en skala, kan man hitta någon som är lite mer skyldig än någon annan så är det gott nog för mig, vad som verkligen är kontraproduktivt är inställningen att inga argument första dagen är vettiga, för då är det heller aldrig någon som behöver försvara sig eller någon som behöver välja sida.
Tidigare erfarenheter och beteenden är ett ok argument, men jag anser att du bygger en halmdocka (vilket f.ö även Rising höll med om). Sir Basse må vara zorakier, men han överlevde din press.

Jag är fullt medveten om att det handlar om ditt sätt, sir Björn, men jag anser inte att det är ett sätt som anstår en riddare. För tillfället utgår jag ifrån att du är en av oss. Dessutom finns det bättre alternativ att lägga sin röst på. Därför:

Röst: Dice

Inaktivitet är inte ok däremot.
 
Top