Nekromanti Varulvsspel: Dungeonröj. 1:a rundan!

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,622
Location
Rissne
Re: Evolution

Gurgeh said:
Dessa riddare kommer att ha röstat på andra riddare, och andra riddare kommer att ha röstat på dem. Förhoppningsvis kommer man att börja urskilja mönster.
Dessutom kommer de att ha sagt saker, eventuellt också om folk, och folk kommer att ha sagt saker om dem.

//Krank, som bara vill påminna om att man inte bara kan gå efter konkreta röster
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Än en gång tycker jag inget själv - kontentan av detta inlägget är att det du säger är jättevettigt.
Jag tänker dock vänta med att lägga dit min röst då "zorakier ivrig att hoppa på bandvagn"-faktorn är otroligt hög. Fast om jag sedan röstar Lexx kommer det vara samma sak, fast den officiella rösten dröjde... Hm. Genom att skriva detta har jag redan visat att jag är villig att ta någon annans motivering och hoppa på bandvagnen. Skitsamma i så fall.
Röst: Lexx
En sak dock: Riddar Lexx har mycket riktigt enligt den tidigare föreslagna listan "viss erfarenhet", men den är postad av den av många misstänkte Basenanji och har redan visat på minst ett fel. Lexx, hur mycket erfarenhet har du faktiskt?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Hittils har jag som nybörjare inte sett mycket till mönster, varken i form av röstning eller allmänt prat. Vem som helst kan vara vad som helst. Däremot har jag sett folk som säger bra saker (tex Rising, Pilzeman och Basse (nej, jag tog inte med alla)), folk som inte säger så mycket (som jag tex), och så en till som vill röra om i grytan. Men jag tycker att denna grytomrörare stör mer än han hjälper.

Min röst faller på: Riddar Björn.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Re: Evolution

Dessa riddare kommer att ha röstat på andra riddare, och andra riddare kommer att ha röstat på dem.
Ok, det där lät ju inte så dumt- men vänta ett tag.
Om vi låter en Kardier gå först, tja då får vi väl egentligen inte ut någon som helst nyttig info?
Vi vet bara att vi gissade fel, eller (om man så vill) att en bandvagn erbjöd Zorakierna ett gömställe. (Därav tycker jag att det är bra att man ändrar sitt röst-mönster! I så fall kan Zorakierna aldrig lita på att Kardierna "tar hand om" andra Kardier. Det här behöver inte betyda att man alltid ska gå sin egen väg- det är nog bäst om vi 21.28 ikväll väljer en så kvalificerad kandidat som möjligt att gå först, men jag menar att det är bra att mörka vem denne är så länge som möjligt.

Egentligen syftar väl citatet ovan på att vi i efterhand kan analysera röstandet på ett sätt som är mer kvalitativt än att tex "provocera" som BDG gör just nu.
I så fall är det viktigt att vi spekulerar i hur Zorakierna resonerar när de röstar.

1) Zorakierna röstar på den som de flesta röstar på
-Bra för då kan Z gömma sig bland Kardier
-Dåligt, med tanke på att majoriteten av Kardierna kanske föreslår ett offer som inte utgör ett hot mot Zorakierna. Zorakierna har säkert en prioriteringslista över vilka Kardier som ska lönnmördas.

2) Zorakierna sprider sina röster för att de ska vara svåra att sammankoppla
-Bra, för då kommer vi Kardier inte kunna se vilka Zorakierna är så lätt
-Dåligt, för då kan inte Zorakierna "styra" offrandet av viktiga Kardier.

Kan det finnas andra smarta val för Zorakierna, vad röstandet beträffar?

Dessutom: jag blir alltid lite misstänksam mot folk som skriver korta, enkla saker. Inte för att du Gurgeh skulle vara mer misstänkt än förut- men jag tycker att man ska ha uppsikt över vilka som lämnnar lagom lite info hela tiden!
För min erfarenhet som scum är att det är svårt att ljuga och etter värre att bygga ut en lögn. Det är liksom inbyggt att lögnen blir tunnare och tunnare...

/Basse, rösten står ännu kvar, men deadline(hö hö) är först 21.30...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,622
Location
Rissne
Re: Evolution

Basenanji said:
Kan det finnas andra smarta val för Zorakierna, vad röstandet beträffar?
Å, det finns massor av strategier som kan vara smarta. Om de till exempel är fem personer kan ju till exempelvis tre fokusera på en person medan den två officiellt går emot, gärna åt varsina håll. Jag vet inte, men nåt sånt skulle jag nog göra om jag vore zorakier; det gör att man både kan ha visst inflytande på rösningen men samtidigt har man ett par av de sina som inte kopplas samman med de som driver. Blandstrategier skulle jag kunna tänka mig är de farligaste, egentligen.

Det finns dessutom olika varianter av att "offra en av de sina" för att skaffa de kvarvarande trovärdighet, men sånt kan slå tillbaks ganska rejält. Lite svårt att upptäcka dock, kan jag tänka mig.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Om nästa omgång maffia...

...jag vet att jag verkligen sticker ut hakan i denna omgång, men det är ingen fara. Om Zorakierna skulle välja att lönnmörda mig så (skulle jag bli hedrad, först och främst) och därefter trygg i förvissningen att andra skickligare Kardier än jag kommer göra livet surt för Zorakierna. Så det är egentligen ingen förlust om jag får gå först ikväll (mot Grymkäfts fällor, en bakfull beholder eller vad det nu kommer vara...) eller om jag blir lönnmördad.

Ärligt talat, jag har varit med i två maffiaspel och förlorat bägge stort. Jag vill vinna den här gången! För Kardien!

Hur jag ska bete mig som scum nästa gång jag spelar...skiter jag i just nu. Jag får "ta ett helvete i taget" så att säga. Men jag tror att de flesta har förstått att jag är Kardier nu.

(Vilket egentligen är grymt givande redan nu Gurgeh! Om man inser att jag nog är Kardier, vilka ville då hoppa på tåget mot Basse (eller någon annan utvald)? Borde inte de kunna vara misstänkta Zorakier som ställer sitt hopp till en potentiell bandvagn? Alltså menar jag att vi kan få ut rätt mycket info redan dag ett, om man får igång lite diskussioner. Att kallt vänta ut dag ett är att förbise massa viktiga ledtrådar... En sådan agenda passar egentligen bara Zorakierna!)

Frågan är om zorakierna kommer våga slänga bort sin lönnmördaraktion på mig?

/Basse, spännande...!
Nästa tema skulle jag vilja var ALIENS! Sci-fi har aldrig fått stort utrymme på wrnu och det känns som att ALIENS-kanonen (inte en sån kanon, din dummer!) är grymt gångbar bland oss. I så fall skulle scum kunna vara företagets utsända och de skulle offra en bybo varje kväll till honmonstret på rymdskeppet. Byborna i sin tur, vill isolera en utvald i den del av skeppet där honmonstret håller hus. Om den utvalde har överlevt natten, vet man att han/hon är i maskopi med honmonstret...
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Jag tänkte just föreslå att alla drar tillbaka sina röster, så att slumpen får styra fritt. Ungefär så stora möjligheter ger jag oss Kardier att framgångsrikt lyckas peka ut en Zorakier under den här omgången.

Men.

Ditt resonemang är ganska sunt, och jag vill hemskt gärna se vad Lexx har att säga om saken. Jag kommer att vara närvarande från och till under dagen, för det är inte riktigt tid för avresa än. Om Lexx ger en fullgod förklaring är jag beredd att ändra mig en gång till.

Röst: Lexx
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
En tanke

Nu har jag läst genom tråden ytterligare en gång.

Det ÄR svårt att dra ut något nyttigt och det kommer bli lättare när första dagens resultat kan analyseras.

Men en sak som slår mig är att...

...det som absolut kommer förorsaka aktivitet hos Zorakierna är om Kardierna lyckas skapa ett drev mot en Zorakier. Min erfarenhet säger mig att det enda riktiga för skummisarna i så fall är att försöka rikta ljuset mot någon annan. (Att offra en av de egna är för riskabelt- trots att det kan kännas lockande)

Och just detta, att försöka rikta ljuset mot någon annan, tycker jag mig inte kunna se efter den här omgången. Vilket torde tyda på att vi ännu inte har lyckats ringa in någon Zorakier.

Så just nu tycker jag att det är sunt att stå kvar med rösten på Gurgeh. Det är säkert inte den bästa rösten jag kan lägga, men jags er inte någon som helt självklar att lägga rösten på.

Lycka till stolta Kardier- jag drar mig nu tillbaka till mitt tält och risken är stor att jag inte hinner delta mer innan det är dags för oss att gå viare in i denna farliga dunjon!

Må vi välja ut en Zorakier att gå främst...

/Sir Basse
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Evolution

Basenanji said:
Om vi låter en Kardier gå först, tja då får vi väl egentligen inte ut någon som helst nyttig info?
Vi vet bara att vi gissade fel, eller (om man så vill) att en bandvagn erbjöd Zorakierna ett gömställe
Så här fungerar det: I bästa fall så försöker vi gruppera och samla ihop våra röster allteftersom dagen fortskrider. Vi kardier tjänar på att samla ihop rösterna och inte sprida ut dem för mycket, ty ju mer utspridda våra röster är, desto mer kan zorakierna påverka som vågmästarroll.

Det lustiga är alltså att rösterna som hoppar på sent i ett drev både kan vara ett tecken på smart spel av en kardier likväl som opportunistiskt spel av en zorakier som försöker rädda en kompis. Vilket verkar troligast? Det är sånt som vi kommer kunna diskutera under morgondagen.

Om vi bara ser till att rösta på ett visst sätt idag så kommer vi ha mycket information att gå på imorgon. Att inte rösta alls eller att låta bli att klumpa ihop ens röst med andras röster är däremot något som bara zorakierna tjänar på.

Kan det finnas andra smarta val för Zorakierna, vad röstandet beträffar?
Det finns flera andra beteenden som dolda lönnmördare gärna uppvisar, även om de inte alltid direkt tjänar på det. Jag vill dock ännu inte avslöja vilka tecken det är som jag brukar titta efter, ety det bara skulle göra zorakerna extra försiktiga i dessa avseenden.

Nå, vad jag tänker göra nu är att lägga min röst på något av de pågående dreven. Jag hoppas att ni övriga riddare gör detsamma, eftersom det kommer göra att vi får mycket mer att prata om imorgon. Det dummaste man kan göra är vad Bearnie var nära att föreslå, att låta slumpen avgöra. Även om sannolikheten att plocka en zorakier i sådana fall faktiskt skulle vara större (att zorakierna skyddar varandra gör ju att chansen blir mindre att vi med våra röster lyckas utse någon av dem under denna första dag), så hade det medfört att vi inte skulle ha någon information när nästa dag inleds. Och vi måste tänka långsiktigt om vi skall kunna överleva i det långa loppet.

Själv resonerar jag som så att jag helst röstar på någon som deltagit i spel tidigare, och som inte har sagt så mycket (jag hoppas att ni andra väljer era egna sätt att resonera). Så tills vidare så tillfaller min Röst: Wilmer.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Min senaste röst! [RÖST]

Om inte jag har missuppfattat något så ser listan över röster ut så här:

Andersson :
Andy :
Arvidos :
Basenanji : Andy, Arvidos
Bearnie : Gurgeh
Björn den gode : Andersson, Dice, Snow
Dice : Purgatory
Embergem : Halvtand
Feliath :
Gurgeh : Basenanji
Halvtand :
krank :
Lexx : Wilmer, Måns, Krank, Bearnie
Måns :
Pilzeman :
Purgatory :
Rising : Lexx, Feliath
Snow :
Wilmer : Björn den gode, Rising

Blankröst : Pilzeman


Inte röstat: Embergem

Vilket innebär:
4 på Lexx
3 på BDG
2 på Rising
2 på Wilmer
2 på Basenanji (men det är inget vi ska oroa oss för)

Däremot vägrar jag att se att BDG åker ut så här tidigt. Han är så bra på såna här spel att han skulle smiska min rumpa till pluto, men jag tycker inte att hans spelstil skvallrar om Zorakiskt beteende.

Rising är jag mer skeptisk till. Han var bra i början, men har legat rätt lågt sedan dess. Ändå har han varit inloggad rätt mycket.

Jag tänker därför lägga min röst på Wilmer, för att skydda BDG.

Röst: Wilmer

De som känns lite halvskumma är dessutom gänget i bandvagnen på väg efter Lexx. Nån i det gänget lär äta med armbågarna på bordet , om ni fattar min vink.

Ses i morgon!

/Sir Basenanji
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Det är lite olyckligt med Lexx-bandvagnen, jag hoppade på den för att Pilzeman röstade på honom (för att göra klumpstrategin, vilket har lyckats nu då vi har två klumpar på BDG och Lexx), sedan drog han tillbaks sin röst men någon annan hoppade på och nu eftersom han inte kommit med en försvarstirad värdig en C-uppsats så är han plötsligt misstänkt, vilket -inte- är poängen med klumpstrategin. Klumpstrategins poäng är att göra några likastora klumpar och se vilken som växer av sig själv, om en gör det utan synbar anledning så lär en av de andra innehålla en zorakier.

Det har han här under som öppet anklagar mig(!) för att ha armbågarna på bordet insett. Vad är slutsatsen? Den utan anledning bandwagonade personen är nog oskyldig, jag ändrar därför min röst till: krank

Samma motivering som Basse förutom att jag sitter inne med information om min egen oskuld. krank är dock ovanligt välartikulerad i den här tråden vilket betyder att han vittrar blod.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,182
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Evolution

riddar Rising said:
Själv resonerar jag som så att jag helst röstar på någon som deltagit i spel tidigare, och som inte har sagt så mycket (jag hoppas att ni andra väljer era egna sätt att resonera). Så tills vidare så tillfaller min Röst: Wilmer.
Nu talar ni emot er själv bäste broder. Riddar Wilmer är visserligen något passiv, men han är också en nybörjare. Hur skall ni ha det egentligen?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,182
Location
Uppsala (Umeå)
Kontentan av det här blir ju att rösterna splittras upp än mer. Ingen annan har röstat på krank, och nu får bröderna Lexx och BDG lika många röster om jag inte räknat fel.

Jag är inte omöjlig att flytta min röst om det finns goda skäl till det, men jag ser inga skäl att skapa en stridsvagn mot broder Wilmer. Dessutom är det lite oroande att stridsvagnen dras av de erfarna riddarna Rising, krank, Basenanji och Björn, på tvärs mot tidigare utfästelser om att skydda de nya.


Anklagelserna mot broder Lexx, verkar också vara byggda på lösan sand med svaga motiv. Så tills vidare står min röst kvar.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Evolution

Riddar Wilmer är visserligen något passiv, men han är också en nybörjare
Va? Jag trodde han var med i wrnu-omgången. Jamen då vill jag absolut inte rösta på Wilmer.

Som tur är så har jag precis fått se något som jag tycker är skäl nog för en misstanke: Den röst som stör mig mest i nuläget är nämligen att Basenanji hoppade på Wilmer-tåget efter mig. Basse säger att han röstar på Wilmer för att skydda BDG, men om han verkligen ville skydda BDG så hade det ju varit lämpligare att rösta på Lexx. Det hade till och med varit bättre att rösta på mig än på Wilmer, eftersom Basenanji ju anser mig vara tvivelaktig. Varför lägger han då sin röst på samma person som jag röstar på?

Jag tycker det ser ut som att Basse noterat att jag och BDG röstar på samma person och att han velat lägga sig i samma fack för att slippa svåra frågor längre fram. "Vadå då? Rising och Björn röstade ju också på Wilmer!" liksom. Det känns lite opportunistiskt i mina ögon.

Det är visserligen inte mycket till motivering, men jag tycker det är bättre än inget alls, och den här gången är jag dessutom helt säker på att han deltagit i liknande spel tidigare. Så jag ändrar mig, till...

Röst: Basenanji
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,182
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Evolution

Jag kan ha fel, men jag minns inte Wilmer från wrnu-affaiern, och riddar Basenanji listade honom som
riddar Basenanji said:
Wilmer- nybörjare
Ert resonemang ring att det gick fort för riddar Basenanji att hoppa på stridsvagnen när den började dra i riktning mot riddar Wilmer verkar synnerligen vettigt. Jag skall kontemplera lite mer huruvida det kanske är där man skall lägga sin röst.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,622
Location
Rissne
Wilmer said:
Det har han här under som öppet anklagar mig(!) för att ha armbågarna på bordet insett. Vad är slutsatsen? Den utan anledning bandwagonade personen är nog oskyldig, jag ändrar därför min röst till: krank

Samma motivering som Basse förutom att jag sitter inne med information om min egen oskuld. krank är dock ovanligt välartikulerad i den här tråden vilket betyder att han vittrar blod.
Det där tycker jag ser ut som en ganska skum motivering, som jag inte riktigt vet hur jag ska bemöta. Jag tyckte att jag motiverade att rösta på lexx ganska bra: Jag ville inte att Rising skulle åka ut av ren slump, vilket det vid tillfället fanns en risk för. Jag valde bland de som just då låg lika, och valde den som varit minst vettig i spelet hittills. Alla som hade lika många röster, utom Lexx, var sådana jag ansåg hade kommit med relativt vettiga förslag. Nog för att vettiga förslag också kan vara uttryck för en medveten strategi, men kom igen nu...

Det där sista argumentet förstår jag mig inte på. Skulle att jag är "välartikulerad" tyda på att jag "vittrar blod"? Om du läser från början så har jag i hela tråden varit välartikulerad, i eller utanför roll, oavsett om blod fanns att vittra eller ej.

Jag försöker vara tydlig, helt enkelt. Om det är ett misstag får folk gärna upplysa mig om det.

Nåja, en röst har ingen dött av - jag tycker bara det är lite synd att du lägger din där den inte hör hemma.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,316
Location
Göteborg
Oj

Du som har varit så försiktig hela dagen Rising, att du skulle göra ett sånt här klavertramp trodde jag faktiskt inte. Rising och Basenanji är Zoriaker!
Röst: Basenanji
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,622
Location
Rissne
Re: Min senaste röst! [RÖST]

Basenanji said:
De som känns lite halvskumma är dessutom gänget i bandvagnen på väg efter Lexx. Nån i det gänget lär äta med armbågarna på bordet , om ni fattar min vink.
Förklara gärna varför.

Jag tycker fortfarande att det är apdåligt om det i slutänden ligger lika mellan flera, så att slumpen avgör vem som får äran att leda oss in mot nya utmaningar. Då betyder rösterna i stort sett ingenting. Det är bättre, tycker jag, att någon faktiskt väljs - och av de alternativ som finns tycker jag att Lexx är den som är minst bra. Inte dålig, men minst bra. Jag är absolut inte säker på Lexx' varande av zorakier, men jag är någorlunda hyfsat säker på övrigas oskuld, vilket som rösterna ser ut just nu gör valet enkelt.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,182
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Evolution

Jag har kontemplerat. Eftersom mina misstankar mot boder Björn var å på en svagare grund byggd, samtidigt som de enda som är med mig på den så kallade vagnen mot honom är herrar Dice och Snow, som uppvisat ett svagt deltagande denna helg, samt utifrån riddar Risings argumentation, så ändrar jag min röst.

Röst: Basenanji
 
Top