Nekromanti Varulvsspel: Dungeonröj. 1:a rundan!

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
I den här tråden kommer vi att spela Varulvsspel: Dungeonröj.

Regler: (typ snodda från Risings senaste Varulvsspel)

1. Endast deltagare med levande roller - samt jag - får skriva i denna tråd. Utomstående och deltagare med utslagna roller får inte hjälpa till på något vis med gissningar, och får inte heller skriva inlägg direkt i denna tråd.

2. Man får inte diskutera spelomgången med varandra privat, om inte ens rollbeskrivning uttryckligen tillåter det. Skriv inte något om vilka ni misstänker i vrållådan eller liknande, tack, utan ta allt öppet här i tråden. Det är givetvis inget som jag kan kontrollera, men det blir roligare så för alla.

3. Ni har fått era rollbeskrivningar. Ni kan välja att avslöja vilka ni är och vilka förmågor ni har om ni önskar (eller ljuga er blå i ansiktet om ni så föredrar), men ni får inte direkt citera de PM ni fått av mig. Ni måste använda era egna ord.

4. Man får i vanlig ordning inte editera det man skrivit i efterhand. Råkar du skriva något dumt - låt det stå kvar. Försök gör till vana att förhandsgranska istället för att gå in och ändra stavfel och småfel i efterhand.

5. Under spelet så kommer ni att lägga fram era röster på vem ni vill ska gå först i strid (och som garanterat kommer att dödas av monstren). Skriv då Röst: Feuflux i fetstil, så att jag enkelt kan hitta det. Vill ni inte rösta på någon så skriv Röst: Ingen. Om ni inte skriver någon röst alls på hela rundan så kommer jag anta att ni är inaktiva och då får ni 5 röster på er från den elake spelledaren.

Man får byta vem man lägger sin röst på hur många gånger man vill. Det är enbart ens senaste röst som räknas!

När tiden närmar sig slutet på draget (sker klockan 21.30 varje onsdag och söndag, med start nu på söndag) så kommer jag dock att skriva "STOPP!" i ett inlägg, för att sedan gå tillbaka och räkna röster, och därefter skriva ett litet inlägg där jag sammanfattar vad som händer. Jag kommer då enbart att titta på varje enskild deltagares senaste röst, och inte att bry mig om röster som kommit in efter mitt STOPP!-inlägg.

6. Om du vid någon tidpunkt känner att du inte längre kan vara med, försvinn då inte bara, utan meddela detta till mig, så letar jag upp en ersättare. Du behöver dock inte känna någon press på dig att vara superaktiv. Man behöver inte posta varje dag, men man bör absolut se till att man kan posta varje runda.

7. De av er som har specialförmågor bör veta att ni alltid kan skicka in ett nytt meddelande till mig där ni anger ett nytt mål för er förmåga, om ni ändrat er. Ni kan ändra er hur många gånger ni önskar. Jag kommer att titta på ert senaste meddelande för att avgöra vad som gäller.

8. Använd inte Ereb-relaterade termer bara för att jag valde Kardier och Zorakier som grupperingar. Säg Gud istället för Etin när ni vill framhäva hur gudstrogna ni är, etc. Man ska kunna spela helt utan förkunskaper.

9. Skriv era meddelanden i rätt deltråd. Jag kommer att skapa en deltråd för varje runda.

10. Ha kul. Bli inte arg eller ledsen om du åker ut på en gång.

11. Om något strul uppstår så dömer jag, så gott jag kan. Det går utmärkt att ställa regelfrågor både öppet i tråden såväl som hemligt till mig via PM eller mail. (Det senare är att föredra om du tror att din fråga kan avslöja din roll).

---

Jag tar det viktigaste en gång till: Speldragen slutar klockan 21.30 varje onsdag och söndag.


Eftersom jag är en klant och givetvis inte alls skickade med min mail i roll-PM:et så gör vi så här. Ni som vill kommunicera med mig via mail svarar på ert roll-PM och så får ni mailen där. Oki? Förmågor beskriver jag som "skicka PM till mig" men det går alltså precis lika bra med mail för de som önskar det.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Jag vill ta tillfället i akt och säga att de zorakiska svinen ska slukas av odjuren, kastas i ett bottenlöst hål eller strimlas i en osannolik dörrfälla. Må de tala och avslöja sig som de värdelösa åsnor de är. Leve Gud, konungen och fostervattnet!

/tobias
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
20 modiga riddare står nu utanför dungeonen anledda av Sir Elton.

"Jag vet att ni är lika iviga som jag att få gå och börja döda monster, men först tycker jag att vi ska be för stackars Sir Paul som så tragiskt blev lönnmördad i vårt nattläger. Jag säger inte att det är så... men jag är rätt säker på att vi har förrädare bland oss!"

Efter en kort bedjan så tar Sir Elton till orda igen.

"Okej män, nu ska här slaktas! Jag går först!"

I den första striden så dör sedan Sir Elton i kamp med spindelnätet han trasslar in sig i när han ska gå in i grottöppningen.

"Det verkar farligt att gå först i strid" säger någon.
"Ja, vi ska nog rösta om det i framtiden" säger en annan.
"Det låter rättvis" säger en tredje.

Och alla tog ett steg framåt, sneglandes på varandra.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Bröder.

Vi har alltså Zorakiska svin bland oss.
Jag skulle gärna dunka sönder dem på en gång, men klokare männscher än jag brukar förelå att man ska diskutera lite först.

/Basse, kardisk riddare av första graden
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Nå, mina ädla herrar!

Det synes mig som att vi hamnat i något av en knipa. Vi kommer ingalunda att lyckas med vårt uppdrag om vi inte först upptäcker och sedan summariskt avrättar eventuell Zorakisk dynga i våra egna led. Annars kommer de bara att falla oss i ryggen!

De enda som har något att förlora på diskussion, är givetvis de innästlade dyngbaggarna. De har ju inte vår djupa förståelse för vårt vackra lands kultur, de saknar, så att sägas, vanlig vett och etikett. Jag hörde av en kringresande bard en gång, att Zorakier till exempel har armbågarna på bordet när de äter. På bordet, mina herrar! Ni hör ju själva, vilka barbarer de är. Således kommer de icke - icke, säger jag, att kunna hålla sig dolda någon längre tid i sådant nobelt sällskap, som det i vilket vi befinner oss.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Vapenbröder! Hör här: Om det stämmer att vi har förrädare bland oss, så måste de vara en liten grupp välorganiserade och drillade lönnmördare; måna om att hålla varandra vid liv för att kompensera för deras numerära underläge. Det är deras styrka - men också något vi torde kunna vända till vår fördel.

Jag föreslår att vi från och med nu försöker tänka som självständiga individer så långt som möjligt: Vi skall inte vara rädda för att gå våra egna vägar, och vi skall försöka förklara våra resonemang samt motivera våra beslut i så hög mån som möjligt. Genom att göra så kommer det att bli svårare för lönnmördarna att gömma sig ibland oss, och deras samspel kan komma att framträda tydligare.

Jag föreslår också att vi svär följande trenne eder för att öka våra chanser att kunna finna de zorakiska hundarna, och därigenom garantera ett lyckat slut på vårt äventyr:

Jag svär att vara ärlig och uppriktig
Ty våra fiender gömmer sig bland lögner och manipulation. Endast genom att vara uppriktiga kan vi urskilja dem ibland oss. Bortsett från några mycket speciella undantag så får vi inte begagna oss av lögner, trix eller överdrifter - varken för att provocera fram reaktioner som vi tror ska kunna fälla zorakerna, eller för att rädda vårt eget skinn. Det är av yttersta vikt att vi håller oss ifrån att framlägga teorier och anklagelser som vi inte uppriktigt tror på.

Jag svär att vara sund och förnuftig
Ty våra fiender trivs bland irrationell paranoia, och är tvungna att lägga fram anklagelser de inte själva tror på. Om vi rättrådiga skärper oss och noga tänker igenom vad vi säger så kommer zorakernas otålighet, desperation och känsloargument att stå ut från mängden, och leda till deras fall.

Jag svär att vara aktiv och delaktig
Ty våra fiender trivs bland tystnad och passivitet. Om vi kan förvänta oss hög aktivitet och relativt snabba svar från varandra, så kommer vi få fler chanser att rätta till vad som annars skulle kunna leda till snöpliga misstag, såväl som tvinga våra fiender till att begå misstag som kan leda till deras avslöjande.

---

Om vi alla svär att följa ovanstående trenne eder så tror jag att vi har goda chanser att finna förrädarna som gömmer sig bland oss. Men först och främst så önskar jag se prov på allas individualitet: Alla borde framlägga en röst på vem de - redan nu, i dagsläget - anser borde gå först i vårt led. Vi som är hederliga, kardiska riddare kommer förstås tvingas rösta mer eller mindre slumpmässigt, eftersom vi ännu inte har något att gå på. Det är dock helt i sin ordning, ty vad vi vet om zorakerna är ju att de helt klart inte kommer att rösta helt slumpmässigt. Redan där sätts alltså ett frö som kan hjälpa oss urskilja förrädarna längre fram.

Sedan blir vår uppgift att klumpa ihop våra röster, för att därigenom dra nytta av vårt numerära övertag och göra det svårare för zorakerna att gemensamt bestämma vem som kommer att offras. Zorakerna kommer att försöka påverka röstningarna i en vågmästarroll om de har något att tjäna på detta (såsom att rädda livet på en kamrat, eller för att rösta ut en särdeles besvärlig kardier), så det är viktigt att vi gör det så svårt för dem som möjligt att lyckas med detta obemärkt. När vi klumpar ihop våra röster så kommer grupperingar och fraktioner att uppstå bland oss. Somliga av dessa grupperingar kommer få oss att misstänka att de inblandade är zoraker, och somliga kommer att utpekas såsom misstänksamma av förrädarna bland oss. Dessa mönster och anklagelser kommer att ge oss mycket användbar information om vi bara är trogna de eder jag nämnde tidigare. Ty om vi anstränger oss att vara uppriktiga, förnuftiga och aktiva så kommer zorakerna att utmärka sig genom sin spelade misstänksamhet och sina påhittade argument. Då kommer vi alltså inte behöva förlita oss på eventuella föremål för att finna, avrätta och skydda oss mot förrädarna.

Så låt höra era röster!

Jag börjar med att lägga min första röst här och nu: Röst: Arvidos.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Jag måst hålla med, om inte Zorakierna rensas ut å det snaraste kan vårt uppdrag aldrig genomföras. Ty hur svåra kan icke faror i dungeonen vara, ens utan knivar i ryggen? Måtte gud beskydda oss från dessa vildar! Och giv oss kraften att braga dem om livet innan de sänder oss till livet efter detta, halleluja!

Död åt svinen!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Det är så vackert. Det här var ett så på ytan oskyldigt inlägg att till och med du kanske blir förvånad när jag redan nu kan stämpla dig som Sork. Det är detaljerna som gör det och du gjorde (kanske omedvetet) bort dig nu. Innan jag förklarar för resten av riddarna varför det är du som ska få gå först så vill jag dock ge dig chansen att så som rising föreslog mer eller mindre på måfå lägga din röst på någon, för om jag mot för modan skulle ha fel i min anklagelse kan det nämligen bli intressant.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Bäste herre!

Det tycks mig som att Ni besitter avsevärd erfarenhet och information gällande utrotandet av dylik pest, och jag känner sanningen i era ord. De eder ni föreslår tycks mig vara rimliga.

Jag svär, vid Gud, konungen och fosterlandet:

att vara ärlig och uppriktig!

att vara sund och förnuftig!

att vara aktiv och delaktig


Däremot bör det också finnas viss försiktighet - att ta en ledande position i gruppen torde vara en möjlig strategi för att avleda eventuella misstankar. Min första röst är som följer:

Röst: Wilmer
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Låter som en ypperlig idé. Jag är på, som de säger nuförtiden.
Jag svär att vara ärlig och uppriktig!
Jag svär att vara sund och förnuftig!
Jag svär att vara aktiv och deltagande!

Vid Gud, konungen och fosterlandet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Vad jag undrar över, är varför Ni kommer med sådant blomsterspråk istället för att helt enkelt direkt lägga Er röst där Er anklagande mun befinner sig? Jag är ingalunda övertygad vare sig om skuld eller oskuld, men om Ni menar allvar mer Er aggressiva stil föreslår jag att Ni också börjar rösta därefter...

Det är också intressant att ni endast svär två av de tre föreslagna ederna, samt att ni inte heller följer uppmaningen att lägga en första röst.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Bäste herr spelledare, kan man få en lista med namn i den här tråden, så man slipper gå ut till OFF-tråden varje gång man vill veta ngt?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
En röst skall också läggas, och min faller som sig bör på en riddare som inte sagt ett knyst så här långt:
Röst: Lexx
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Eder, sannolikhet och röst

Jag svär förstås att:

att vara ärlig och uppriktig!

att vara sund och förnuftig!

att vara aktiv och delaktig

---

Rätt lätt att svära de ederna.

---

Andra tankar:
Ja, Rising har rätt i att Z måste ljuga och hitta på, medan vi goda K kan enbart hålla oss till sanningen. På så sätt framstår lögnen desto klarare.

Samtidigt så innebär detta att en god lögnare som är aktiv framstår som mer oskyldig än en oerfaren och inaktiv (men också oskyldig) Kardier.

Därför tror jag att det är viktigt att fundera lite mer noggrant på vem man röstar ut, så här i början.

Om man röstar helt slumpmässigt, är det ca 25% chans att man väljer ut en Zorakier- men framförallt är det 75% risk att man röstar på en Kardier, vilket vi förstås måste undvika.

Bättre är då att tänka så här: om riddare X skulle vara zorakier in disguise, hur skulle han/hon försöka ljuga?
Jag vill att vi tar erfarenheten i beaktande här: den som har god erfarenhet av att spela maffia kommer lättare kunna ljuga än nybörjare.

Egentligen slutar det här enbart med att vi måste initiera diskussioner kring varför man inte är Zorakier. Därefter får var och en bilda sig en uppfattning.

Kom ihåg att zorakierna i första hand kommer vilja slå ut den fiende som de bedömer är närmast ett viktigt avslöjande. De kommer i allra högsta grad välja ut en skicklig maffiaspelare (speciellt i början) istf en nybörjare.

Sedan kan Z alltid välja att göra annorlunda för att verka oförutsägbara, men då tar de en viss risk.

Röst: Andy

Varför stackars Andy? Jag känner honom- han är min polare IRL. Dessutom röstar jag helt chansartat nu.
/Basse
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Självklart svär även jag denna ed

Jag svär att vara ärlig och uppriktig
Jag svär att vara sund och förnuftig
Jag svär att vara aktiv och delaktig


Ehuru, bröder, är detta eder som vilken riddare som helst redan svurit sig tro och loven till när han slogs till riddare. Sålunda torde eden vara tämligen överflödig, förutom för de som är svaga i tro och ära, eller för de som tillhör det avskrap från Världsalltets undersida som någon mörk onämnbar gudom för att straffa Altor skapat till zoraker. Följer vi, bröder, bara dessa trossatser kommer utan tvekan de zorakiska förrädarna att stå ut likt en finne på den lysande solskivan.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Noterats har dock, broder, att ni inte svor den första eden - att vara ärlig och uppriktig. Det motiverar tills vidare min första röst:

Röst: Björn den gode
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Andersson said:
Noterats har dock, broder, att ni inte svor den första eden - att vara ärlig och uppriktig. Det motiverar tills vidare min första röst:

Röst: Björn den gode
Ha! Som en sann kardier gjorde även jag samma hökstyva iakttagelse. Misstag eller inte, att som riddare misslyckas med att svära en ed är likförbaskat ett så grovt tillkortakommande att, vare sig Herr Gode är zorakier eller inte, så är han en värdelös riddare. Se och lär!

Jag svär att vara ärlig och uppriktig!
Jag svär att vara sund och förnuftig!
Jag svär att vara aktiv och delaktig!

Så, min röst lägs på Björn den Gode - För Gud, Konungen och Riket!

Röst: Björn den gode
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Jag är smickrad av er tilltro till min gudabenådade kamplusta, tillåt mig svära ederna sir Rising föreslagit.

Jag svär vid Gud och Konung att vara ärlig och uppriktig, att vara sund och förnuftig och att vara aktiv och delaktig.

Jag kan dock inte se mig själv leda striden idag ty min sköldarm är svag efter strapatser under kyskhet så istället följer jag sir Risings råd om att välja kamrater andra valt för att via klumpmetoden avgöra vilka ormar som till tillfället i akt och försöker tippa vågskålen åt ondskans håll. Kom ihåg: vi kan byta val av försteman flera gånger innan stridens timma är slagen och låt ingen tro er velig om ni nyttjar er visdom för att lura ut ormarna ur sina hålor.

Min röst ligger på: Lexx
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Eder, sannolikhet och röst

Jag svär vid gud, jord och kardiska bröder. I blod ska sanningen vi sig och med smidat stål och tätflätad brynjejärn ska jag föra segern till mitt fosterland.

Jag går i blodsed på

att vara ärlig och uppriktig!

att vara sund och förnuftig!

att vara aktiv och delaktig!


Röst: Basenanji

Hur kan riddar Basenanji vet att de zorakinska svinen är en fjärdedel av oss? Det är han som är en av förädarna och jag vill skär hans hals, NU!
 
Top