Nekromanti Varulvsspel Chronicles - Runda III

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Brynolf said:
Kommentarer på detta? Tänker jag helt snett?
Du har rätt i mycket.

Ifall Lukas dör av kättarna så är Nässe kättare vilket innebär att vi typ vinner.

Om både du och Lukas är doomtroopers och det är tre kättare så måste jag vara kättare, men då jag vet att jag inte är det så känns det väldigt säkert att säga att två av: dig, nässe och lukas är kättare, ifall det är tre kättare dvs.

Du värkar lite väl säker på att det är tre kättare men vist, kan hålla med dig, det lutar åt det hållet.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Lukas said:
Det kan ju vara så att det bara finns en varulv till.
Japp, men vi räknar med att det är två för att vi är pessimistiska. Vi vill ju vara på den säkra sidan :gremwink:
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
unfair said:
Lukas said:
Det kan ju vara så att det bara finns en varulv till.
Japp, men vi räknar med att det är två för att vi är pessimistiska. Vi vill ju vara på den säkra sidan :gremwink:
OM det nu bara är en kättare kvar, innebär det ju att om Nässe skulle vara grön, så måste inte Lukas vara kättare. Den kvarvarande kättaren skulle i så fall vara du, Unfair.

...

Det verkar som att vi just nu satsar allt på att Lukas är grön och har siat rätt. OM han skulle vara kättare känns det rätt kört, för då kan precis vem som helst vara det.

Dessutom ogillar jag planen då det innebär att det typ är vettigast att rösta ut mig.

Har någon nån annan fin plan?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Nu har jag funderat och försökt finns håll/problem med unfairs plan och jag lyckas inte finns någon brist i den. Så jag jag ställer mig till skaran som anser att Lukas får leva en runda till och Nässe sätts på att beskydda honom.
Där emot bör inte Lukas säga vem han siar just för att försvåra för kättarna att plocka ut den som Lukas försöker sia.

Så Brynolf du får ta en för laget.

Röst: Brynolf
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,488
RUNDAN AVSLUTAS 2100 IKVÄLL

IKVÄLL KL 21.00 AVSLUTAS RUNDAN

Glöm inte att använda era förmågor!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Brynolf said:
unfair said:
Lukas said:
Det kan ju vara så att det bara finns en varulv till.
Japp, men vi räknar med att det är två för att vi är pessimistiska. Vi vill ju vara på den säkra sidan :gremwink:
OM det nu bara är en kättare kvar, innebär det ju att om Nässe skulle vara grön, så måste inte Lukas vara kättare. Den kvarvarande kättaren skulle i så fall vara du, Unfair.

...

Det verkar som att vi just nu satsar allt på att Lukas är grön och har siat rätt. OM han skulle vara kättare känns det rätt kört, för då kan precis vem som helst vara det.

Dessutom ogillar jag planen då det innebär att det typ är vettigast att rösta ut mig.

Har någon nån annan fin plan?
ja det låter som en ok plan.

Jag är egentilgen inte förtjust i att det här läget av spelet rösta på folk för att utesluta och skapa teorier, börjar bli lite för nära kanten för det... Men jag har Brynolf på min radar- så det funkar för mig.

I det här läget känns Unfair och Lukas som folk jag vill veta mer om...
Korpa är svår- eftersom jag tycker hon spelat jätteskumt, men grönas av Vic. Och jag är rätt rejält säker på att vic är grön.

Röst: Brynolf
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Brynolf said:
unfair said:
Lukas said:
Det kan ju vara så att det bara finns en varulv till.
Japp, men vi räknar med att det är två för att vi är pessimistiska. Vi vill ju vara på den säkra sidan :gremwink:
OM det nu bara är en kättare kvar, innebär det ju att om Nässe skulle vara grön, så måste inte Lukas vara kättare. Den kvarvarande kättaren skulle i så fall vara du, Unfair.

...

Det verkar som att vi just nu satsar allt på att Lukas är grön och har siat rätt. OM han skulle vara kättare känns det rätt kört, för då kan precis vem som helst vara det.

Dessutom ogillar jag planen då det innebär att det typ är vettigast att rösta ut mig.

Har någon nån annan fin plan?
Dessutom kommer troligtvis jag mördas inatt. Vilket drar in nätet ytterligare.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Vicotnik said:
jag jag ställer mig till skaran som anser att Lukas får leva en runda till och Nässe sätts på att beskydda honom.
Lukas har siat två pers, vilket mer eller mindre grönat tre st. Behöver vi verkligen fler? Nästa runda kommer vi vara 5 pers och Lukas kommer förmodligen ha hittat en varulv, eller så är han en själv.

Själv är jag ju partisk, men tycker att det är mer akut att snabbast möjligt få reda på om Lukas ljuger eller ej.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Nässe said:
Dessutom kommer troligtvis jag mördas inatt. Vilket drar in nätet ytterligare.
Varför tror du det? Jag skulle gissa att kättarna skulle vilja ta ut någon av de totalt grönade, knappast dig eller mig då vi är halvmisstänkta.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Röstläget just nu:

Brynolf: Lukas, unfair, Korpa, Vicotnik, Nässe
Lukas: Krank
Nässe: Brynolf

Något jag är orolig över är att Lukas är en kättarbrödraskapare.Om vi leker med tanken att han är det så har han iofs spelat dumt som grönat tre personer med två sianden, men sitter själv väldigt säker eftersom vi bara kan ta reda på vilken korporation han tillhör.

Som det ser ut nu kommer Brynolf röstas ut nu och någon kommer dödas av kättarna. OM Lukas inte är grön själv så finns risken att någon han har grönat är kättare och då behöver vi verkligen hitta vem det är nästa runda eller åtminstone rösta ut Lukas. Hur ska vi veta med säkerhet att Lukas faktiskt är grön? Går det ens?

Och är han grön så blir det förstås mycket lättare. Då är det tre personer som är misstänkta varav en blir utröstad den här rundan.

Jag håller för övrigt kvar min röst på Brynolf eftersom han redan tidigare var misstänkt av mig. Lukas står fortfarande med på den listan, precis som unfair och Nässe.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Brynolf said:
Vicotnik said:
jag jag ställer mig till skaran som anser att Lukas får leva en runda till och Nässe sätts på att beskydda honom.
Lukas har siat två pers, vilket mer eller mindre grönat tre st. Behöver vi verkligen fler? Nästa runda kommer vi vara 5 pers och Lukas kommer förmodligen ha hittat en varulv, eller så är han en själv.

Själv är jag ju partisk, men tycker att det är mer akut att snabbast möjligt få reda på om Lukas ljuger eller ej.
Du får gärna gå lite mer i detalj på vad som vore mer lönsamt.
unfair said:
Jag tycker att vi kan ha råd med det, kolla här:

I nuläget är vi 7 spelare, varav troligtvis 2 är kättare (och då 5 doomtroopers). Och vi förlorar endast ifall de blir lika många som vi är.

Om vi röstar ut lukas och han är oskyldig så blir det i nästa runda 5 spelare varav 2 är kättare, och vi har då väldigt dåliga chanser att fånga en kättare, då blir det jag(unfair), Nässe eller Brynolf, som bäst 66%. Inte bra.

Om vi röstar ut lukas och han är kättare så är det i nästa runda 5 spelare och 1 kättare, det är bra.

Om vi inte röstar ut lukas nu utan först i nästa runda så blir det ett av de två följande scenarion:

Om han är kättare så är det troligtvis 5 spelare och 2 kättare i nästa runda, och rundan efter det (nu röstar vi alltså ut lukas) 3 spelare och 1 kättare, stora chanser att klara oss då vi då förhoppningsvis vet vem som bör vara den sista kättaren baserat på röster m.m.

Om han inte är kättare så är det troligtvis 5 spelare och 1.5 kättare, och 3 sanna sianden, och vi har mer eller mindre vunnit.

Jag menar bara att om vi röstar ut lukas först nästa runda så har vi med största sannolikhet dödat minst en kättare på två rundor. Och eventuellt så kan vi få reda på tillräckligt mycket om lukas via mig och korpa tills nästa runda, vilket inte går om han röstas ut.
unfair said:
Min idé utgår från att väktaren skyddar lukas denna rundan, och att ifall lukas dör så är väktaren kättare, så därför är jag säker på att lukas inte dör av kättare denna rundan.
Finns det något bettre förslag så är jag alltid öppen för det, desto säkrare desto bettre. Men förklara gärna mer ingående.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Korpa said:
Röstläget just nu:

Brynolf: Lukas, unfair, Korpa, Vicotnik, Nässe
Lukas: Krank
Nässe: Brynolf

Något jag är orolig över är att Lukas är en kättarbrödraskapare.Om vi leker med tanken att han är det så har han iofs spelat dumt som grönat tre personer med två sianden, men sitter själv väldigt säker eftersom vi bara kan ta reda på vilken korporation han tillhör.

Som det ser ut nu kommer Brynolf röstas ut nu och någon kommer dödas av kättarna. OM Lukas inte är grön själv så finns risken att någon han har grönat är kättare och då behöver vi verkligen hitta vem det är nästa runda eller åtminstone rösta ut Lukas. Hur ska vi veta med säkerhet att Lukas faktiskt är grön? Går det ens?

Och är han grön så blir det förstås mycket lättare. Då är det tre personer som är misstänkta varav en blir utröstad den här rundan.

Jag håller för övrigt kvar min röst på Brynolf eftersom han redan tidigare var misstänkt av mig. Lukas står fortfarande med på den listan, precis som unfair och Nässe.
Pressis som du säger så är ända sättet att verkligen veta om han är kättare genom att rösta ut honom, och då blir det ungefär så här:
unfair said:
Om vi inte röstar ut lukas nu utan först i nästa runda så blir det ett av de två följande scenarion:

Om han är kättare så är det troligtvis 5 spelare och 2 kättare i nästa runda, och rundan efter det (nu röstar vi alltså ut lukas) 3 spelare och 1 kättare, stora chanser att klara oss då vi då förhoppningsvis vet vem som bör vara den sista kättaren baserat på röster m.m.

Om han inte är kättare så är det troligtvis 5 spelare och 1.5 kättare, och 3 sanna sianden, och vi har mer eller mindre vunnit.

Jag menar bara att om vi röstar ut lukas först nästa runda så har vi med största sannolikhet dödat minst en kättare på två rundor. Och eventuellt så kan vi få reda på tillräckligt mycket om lukas via mig och korpa tills nästa runda, vilket inte går om han röstas ut.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Vicotnik said:
Nu har jag funderat och försökt finns håll/problem med unfairs plan och jag lyckas inte finns någon brist i den. Så jag jag ställer mig till skaran som anser att Lukas får leva en runda till och Nässe sätts på att beskydda honom.
Där emot bör inte Lukas säga vem han siar just för att försvåra för kättarna att plocka ut den som Lukas försöker sia.

Så Brynolf du får ta en för laget.

Röst: Brynolf
Det finns ett hål eller en brist i min plan. Den vore ifall jag och nässe skulle vara kättare. Men jag är personligen inte orolig för det, det viktigaste är nog att ni andra kan lita på åtminstone mig, då jag inte kan svara för Nässe.

Därför tycker jag att jag eller nässe borde vara den som blir siad, så att ni kan tänka själva nästa runda.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Min plan kan (ur eran synvinkel och inte min) brista, men då krävs det att:

Om Brynolf röstas nu, och Lukas nästa runda, och båda är doomtroopers och det ändå är 2 kättare så skulle vi förlora.

Det skulle alltså kräva att det fanns 2 kättare bland: Mig, Brynolf, Lukas och Nässe.
Sedan så skulle det även kräva att dessa två inte är någon av Brynolf eller Lukas.
För då så skulle kättarna behöva vara mig och Nässe.
Men detta är inget som jag fruktar, då jag vet att det är omöjligt att jag skulle vara kättare utan att själv veta om det, bara något som jag vill informera om så ingen tycker att jag har gått bakom ryggen på er.

Men då jag är doomtrooper så bör vi vara helt säkra om vi håller oss till planen.

Jag funderar fortfarande på ifall det var smart att säga detta, för ifall ingen kommit på det så skulle vi vunnit. Men ärlighet går nog längst.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Alltså, lukas måste väl ändå röstas ut nästa runda, för att vi ska vara 100 på att hans sianden inte varit bullshit. Om han är grön, finns kättarna definitivt bland mig, nässe och unfair, vilka som nu finns kvar. Är han inte det, har vi ingen aning om nånting och det är då två doomtroopers mot en kättare nästa runda. Inte så kul.

Röstar vi ut lukas nu och han är grön, är vi tre doomtroopers mot två kättare, men två-tre av oss är då grönade. Skulle lukas vara ond, är vi i stället fyra mot en, fast vi kan inte lita på någon.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Ni som röstar på mig får för övrigt gärna motivera varför, så det finns lite mer att gå på nästa runda.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
unfair said:
Nässe said:
Dessutom kommer troligtvis jag mördas inatt. Vilket drar in nätet ytterligare.
Varför tror du det? Jag skulle gissa att kättarna skulle vilja ta ut någon av de totalt grönade, knappast dig eller mig då vi är halvmisstänkta.
Eftersom jag är väktare. Men jag kanske tänker snett.

Om jag skulle vara varulv skulle jag plockat siaren i första hand och väktaren i andra hand. Kanske hellre väktaren i detta läge.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Brynolf said:
Ni som röstar på mig får för övrigt gärna motivera varför, så det finns lite mer att gå på nästa runda.
Jag tror att du eller/ och Unfair är varulv och eventuellt Lukas.

(Som sagt tycker jag Korpa spelat snett- men det innebär att jag "måste" misstänka Vic vilket jag inte gör)

Jag tycker du har haft konstiga argument när du misstänkt mig, och fortsatt ställa samma fråga som jag tidigare svarat på.

Sen är det en magkänsla, vilket kanske inte hjälper dig så mycket...
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Apropå att inte kunna lita på någon så stämmer det inte riktigt. Jag kan omöjligt vara kättare och jag har så klara bevis man kan få i ett sådant här spel.

Om jag är kättare så innebär det att Vicotnik också är det, för hans påstående blir en lögn om jag är kättare. Spelledaren skulle inte ge falsk information.

Om Vicotnik är kättare så innebär det att Lukas också är det, för hade han varit grön och haft en siarförmåga på riktigt så hade han aldrig sagt att Vicotnik var grön.

Då är vi uppe i fyra kättare och det är minst en för mycket i ett spel på tio deltagare.

Jag försökte följa tankespåret åt andra hållet också, men det funkar inte lika bra.

Om Lukas är kättare ljuger han om sin förmåga. Det här innebär att Vicotnik antingen är grön eller är kättare, det innebär i sin tur att jag är antingen grön eller kättare.

Den här tanken friar bara mig med säkerhet, för om jag är kättare är två till kättare. Om jag är grön så kan Vicotnik vara kättare och Lukas likaså. Jag tror dock att Vicotnik är grön och är osäker på Lukas.
 
Top