Nekromanti Varulvsspel Chronicles - Runda III

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Krank: Känns väldigt grön i mina ögon. Jag kan fortfarande inte peka på något som gör att jag misstänker honom för att vara kättare.

Vicotnik: Också väldigt grön. Jag tror att han har talat sanning och misstänker honom inte för att vara kättare.

Lukas: Jag är osäker på Lukas, men förhoppningsvis kommer vi veta med större säkerhet nästa runda om han är grön eller inte.

Nässe, unfair och Brynolf är mycket, mycket svårare. Unfair försökte tidigt i runda II att frikänna Paxen, men det går inte att säga om det beror på att unfair är kättare eller om det var för att Paxen inte var lika misstänkt i början av rundan. Nässe var lika inaktiv som mig men har skärpt till sig avsevärt och blivit mycket flitigare med att skriva. Nässe har också varit på mig ganska mycket och pekat ut de virrigheter jag har skrivit, något som inte förvånar mig egentligen. En bra doomtrooper skulle göra det, en kättare skulle nog också vilja väcka misstankar. Brynolf skriver lika vettiga saker som övriga gör och jag har svårt att peka ut något egentligt märkligt där. Jag kan inte heller rakt av känna att någon av ovanstående tre är gröna.

Så varför röstade jag då på Brynolf istället för Nässe? Jag utgick från det som skrivits senast och det faktum att jag kan bekräfta att Nässe (sannolikt) inte har ljugit. Nässe är antingen Bauhaus eller Imperial. Är han Bauhaus så innebär det att Vicotnik helt plötsligt inte är grön och att Nässe valde att ljuga om sin korporationstillhörighet. Jag litar på Vicotnik och därmed litar jag på hans förmåga. Är han Imperial så har han inte ljugit om det och han har i övrigt betett sig som en bybo. Brynolf är bekräftad Cybertronic av unfair som jag inte litar på. Jag är med andra ord mer osäker på Brynolf, men osäker är jag på båda två OCH unfair. Jag hade väl lika gärna kunnat slå en tärning om saken, antar jag.

Korpa: Jag har skrivit det tidigare, men jag lämnade in min uppsats och skrev tenta i måndags, därav min inaktivitet tills dess. Jag misstänkte redan innan spelet började att jag skulle bli lite inaktiv och fick tyvärr rätt. Nu ska jag vända tillbaka dygnet så att jag inte sover till 13 varje dag och är uppe långt efter att övriga spelare gått och lagt sig så kommer jag vara i fas med er övrigas dygnsrytm. :gremsmile: Jag har uttryckt mig klumpigt och otydligt tidigare, därav Nässes misstankar mot mig, och det ska jag undvika att göra igen. Om det finns något särskilt ni vill veta av mig så är det bara att fråga, jag har inget att dölja och vill gärna undanröja alla misstankar som finns mot mig.

Ni som inte ser mig som grön, varför gör ni inte det?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Nässe said:
Säger din kraft att det uttryckligen finns fler Bauhaus, till exempel?
Jag tänker inte göra en Lukas och bli diskad, så jag tänker inte diskutera vad som står i mitt pm. Jag hänvisar därför till mina tidigare uttalande om min förmåga.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
  • Brynolf är Doomtroper, att hans förmåga skulle innehavas utav en kättare är otroligt liten. Samt det kan förklara varför ingen dog runda 1.
  • Korpa är Dommtroper, enligt min egen förmåga.
  • krank troligtvis Doomtroper, känns orimligt att det skulle finnas fler än 1 kättare i Mishimas led trots xyas förmåga.
  • unfair har en förmåga som verkar vara ganska så anpassad efter antalet deltagare och de övriga förmågorna.
  • Lukas är ett stort frågetecken, och det beror på att det känns väldigt orimligt att vi ska ha en siare som siar på fraktion i ett spel med så pass få deltagare. Samt så är det en förmåga som är väldigt lätt att bluffa som kättare.
  • Nässe är även ett stort frågetecken och även det beror på att det känns orimligt att det finns en väktare på så pass få spelare.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
  • Brynolf är Doomtroper, att hans förmåga skulle innehavas utav en kättare är otroligt liten. Samt det kan förklara varför ingen dog runda 1.
  • Korpa är Dommtroper, enligt min egen förmåga.
  • krank troligtvis Doomtroper, känns orimligt att det skulle finnas fler än 1 kättare i Mishimas led trots xyas förmåga.
  • unfair har en förmåga som verkar vara ganska så anpassad efter antalet deltagare och de övriga förmågorna.
  • Lukas är ett stort frågetecken, och det beror på att det känns väldigt orimligt att vi ska ha en siare som siar på fraktion i ett spel med så pass få deltagare. Samt så är det en förmåga som är väldigt lätt att bluffa som kättare.
  • Nässe är även ett stort frågetecken och även det beror på att det känns orimligt att det finns en väktare på så pass få spelare.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
unfair said:
Jag vet inte ifall det är smart att rösta ut honom redan, jag skulle vilja se lukas vara här en runda till, därför att ifall han är doomtrooper så vore det underbart att få ett siande till, och då kan även våran eventuella väktare få visa vad han går för.

Jag tycker att vi ska låta Nässe skydda Lukas denna rundan och sedan så röstar vi ut Lukas nästa runda.
Okej, låter väldigt vettigt.

Lägger ner min röst för tillfället, måste fundera.

Röst: Ingen
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
unfair said:
Jag vet inte ifall det är smart att rösta ut honom redan, jag skulle vilja se lukas vara här en runda till, därför att ifall han är doomtrooper så vore det underbart att få ett siande till, och då kan även våran eventuella väktare få visa vad han går för.

Jag tycker att vi ska låta Nässe skydda Lukas denna rundan och sedan så röstar vi ut Lukas nästa runda.
Det här vet jag inte om jag håller med om riktigt. Visst vore det bra att få ett siande till, men utan att veta om Lukas är en riktig siare så kan vi inte veta om NÅGOT av de sianden han gjort varit korrekta eller bara hittepå. Det här är anledningen till att "siare" är en så sablans enkel förmåga för ulvar att påstå sig ha. Därför att man då alltid, eller iaf länge, kommer att undvika att rösta ut vederbörande samtidigt som man egentligen inte behöver prestera något.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Dessutom vill jag ha en riktig motivering för din röst på Brynolf. Alltså inte bara "för att sprida rösterna". Menar du på allvar att du inte har en enda person du misstänker ännu?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Vicotnik said:
unfair said:
Jag vet inte ifall det är smart att rösta ut honom redan, jag skulle vilja se lukas vara här en runda till, därför att ifall han är doomtrooper så vore det underbart att få ett siande till, och då kan även våran eventuella väktare få visa vad han går för.

Jag tycker att vi ska låta Nässe skydda Lukas denna rundan och sedan så röstar vi ut Lukas nästa runda.
Okej, låter väldigt vettigt.

Lägger ner min röst för tillfället, måste fundera.

Röst: Ingen
Nä.. jag håller kvar min röst på Lukas. Vi behöver få veta vilken fraktion han tillhör för att på ett effektivt sätt kunna fortsätta jaga varulvar.

Röst: Lukas

Snälla Lukas måte du vara trogen ljuset och vara Doomtroper.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Vicotnik said:
Nä.. jag håller kvar min röst på Lukas. Vi behöver få veta vilken fraktion han tillhör för att på ett effektivt sätt kunna fortsätta jaga varulvar.

Röst: Lukas

Snälla Lukas måte du vara trogen ljuset och vara Doomtroper.

Efter en fundering tror jag att du har rätt: I dagsläget hoppas jag att Lukas är en doomtrooper, för det gör att vi kan gröna de han siat, MEN utan att veta om han är en riktig siare är informationen för osäker med såhär lite tid kvar. Jag är inte beredd att slösa en vända till.

Röst: Lukas

Däremot vill jag ha två tåg, så rösta gärna på någon annan - och MOTIVERA era röster, för höge farao!


//Krank, som funderar när senast han var med i varulvsspel såhär länge utan att ens bli misstänkt
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Ja, nåt är ju lurt här. Jag har svårt att tro att vimes skulle stoppa in tre siare och en väktare i ett spel med 10 personer.

Det skumma med lukas är att han överlevt trots att ha outat sig som broder tidigt, samt att han varit väldigt tyst med den icke särdeles rillfredsställandemotiveringen att han varit rädd att försäga sig. Att han siat krank och vic är väl inget konstigt då dessa två är kända för att spela svårläst.

Nässe är skum då han påstår sig ha skyddat vic, som han verkar lita blint på utan att ha det är lätt att fejka att vara väktare, och eftersom nässe gick ut sent med sin förmåga var risken liten attnån annan skulle vara väktare oxh avslöja honom. Särskilt som det inte alls behöver finnas nån väktare i ett så här litet spel.

Korpa har inte direkt gjort nåt skumt, men har sagt förhållandevis lite.

Unfair har sagtmycket vettigt
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Äh, sorry för ovanstående rumphuggning. Det går faan inte att skriva långa inlägg med den här skittelefonen. Återkommer
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
krank said:
unfair said:
Jag vet inte ifall det är smart att rösta ut honom redan, jag skulle vilja se lukas vara här en runda till, därför att ifall han är doomtrooper så vore det underbart att få ett siande till, och då kan även våran eventuella väktare få visa vad han går för.

Jag tycker att vi ska låta Nässe skydda Lukas denna rundan och sedan så röstar vi ut Lukas nästa runda.
Det här vet jag inte om jag håller med om riktigt. Visst vore det bra att få ett siande till, men utan att veta om Lukas är en riktig siare så kan vi inte veta om NÅGOT av de sianden han gjort varit korrekta eller bara hittepå. Det här är anledningen till att "siare" är en så sablans enkel förmåga för ulvar att påstå sig ha. Därför att man då alltid, eller iaf länge, kommer att undvika att rösta ut vederbörande samtidigt som man egentligen inte behöver prestera något.
Det är ju inte direkt några bomber som Lukas släppt heller. I och med att Paxen visade sig vara varulv så är ju Krank rätt självklart grön- ingen fara att safa honom. Vicotnik får väldigt lite anklagelser mot sig. Det är en safe väg för en varulv som låtsas vara siare. Det hade varit betydligt mer riskigt att tex beskylla någon som är grön för att vara varulv.

Eller att avslöja att någon som fått mycket anklagelser (tex Nässe...) är grön - eftersom det skulle göra att varulven/ varulvarna har färre personer att slänga skuld mot.

jag är gärna med på att kolla Lukas.

Röst: Lukas

Dessutom visade Vicotnik med all tydlighet att om det är två varulvar så har vi inte särskilt mycket tid på oss.

Lukas- varför valde du inte att kolla mig i förra rundan- kändes som om alla var överens om att jag är kättare?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Brynolf said:
Det skumma med lukas är att han överlevt trots att ha outat sig som broder tidigt, samt att han varit väldigt tyst med den icke särdeles rillfredsställandemotiveringen att han varit rädd att försäga sig. Att han siat krank och vic är väl inget konstigt då dessa två är kända för att spela svårläst.
Vilka personer skulle du ha prioriterat att sia?
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
krank said:
unfair said:
Jag vet inte ifall det är smart att rösta ut honom redan, jag skulle vilja se lukas vara här en runda till, därför att ifall han är doomtrooper så vore det underbart att få ett siande till, och då kan även våran eventuella väktare få visa vad han går för.

Jag tycker att vi ska låta Nässe skydda Lukas denna rundan och sedan så röstar vi ut Lukas nästa runda.
Det här vet jag inte om jag håller med om riktigt. Visst vore det bra att få ett siande till, men utan att veta om Lukas är en riktig siare så kan vi inte veta om NÅGOT av de sianden han gjort varit korrekta eller bara hittepå. Det här är anledningen till att "siare" är en så sablans enkel förmåga för ulvar att påstå sig ha. Därför att man då alltid, eller iaf länge, kommer att undvika att rösta ut vederbörande samtidigt som man egentligen inte behöver prestera något.
Jag tycker att vi kan ha råd med det, kolla här:

I nuläget är vi 7 spelare, varav troligtvis 2 är kättare (och då 5 doomtroopers). Och vi förlorar endast ifall de blir lika många som vi är.

Om vi röstar ut lukas och han är oskyldig så blir det i nästa runda 5 spelare varav 2 är kättare, och vi har då väldigt dåliga chanser att fånga en kättare, då blir det jag(unfair), Nässe eller Brynolf, som bäst 66%. Inte bra.

Om vi röstar ut lukas och han är kättare så är det i nästa runda 5 spelare och 1 kättare, det är bra.

Om vi inte röstar ut lukas nu utan först i nästa runda så blir det ett av de två följande scenarion:

Om han är kättare så är det troligtvis 5 spelare och 2 kättare i nästa runda, och rundan efter det (nu röstar vi alltså ut lukas) 3 spelare och 1 kättare, stora chanser att klara oss då vi då förhoppningsvis vet vem som bör vara den sista kättaren baserat på röster m.m.

Om han inte är kättare så är det troligtvis 5 spelare och 1.5 kättare, och 3 sanna sianden, och vi har mer eller mindre vunnit.

Jag menar bara att om vi röstar ut lukas först nästa runda så har vi med största sannolikhet dödat minst en kättare på två rundor. Och eventuellt så kan vi få reda på tillräckligt mycket om lukas via mig och korpa tills nästa runda, vilket inte går om han röstas ut.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Min idé utgår från att väktaren skyddar lukas denna rundan, och att ifall lukas dör så är väktaren kättare, så därför är jag säker på att lukas inte dör av kättare denna rundan.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Nässe said:
Lukas- varför valde du inte att kolla mig i förra rundan- kändes som om alla var överens om att jag är kättare?
För att jag tyckte att om jag friade Vic så fick vi korpa friad på köpet
två för en
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Så om vi nu låter Lukas leva denna runda också och även låter de han grönat vara (krank, vicotnik och indirekt korpa), så har vi kvar Nässe, unfair, Brynolf.
Nässe kan vi inte rösta ut denna runda då han är väktaren som ska skydda Lukas. Kvar blir då unfair och brynolf att rösta på. Och vem som ska röstas ut av dessa två är jag väldigt kluven till.

Röst: Ingen

Tills vidare.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Nässe said:
Lukas- varför valde du inte att kolla mig i förra rundan- kändes som om alla var överens om att jag är kättare?
Nu var det ju iofs bara jag och Unfair som röstade på dig. Jag tyckte inte det var nåt jättetryck på att du var kättare.

Fritt ur minnet said:
Vilka skulle du ha siat?
Runda ett skulle jag nog tagit Krank, då jag var ganska skeptisk till honom innan Konrad-historien löste sig. Runda 2 skulle jag förmodligen ha siat dig. Men som jag sa, Vic är en sån där snubbe man bör sia oavsett vad han gör, och som Lukas sa, så grönar man ju i princip Korpa också om Vic är doomtrooper. Så sättet Lukas påstår sig ha siat känns inte skumt alls.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Vicotnik said:
Kvar blir då unfair och brynolf att rösta på. Och vem som ska röstas ut av dessa två är jag väldigt kluven till.
Om det blir Vics plan vi följer, blir det väl mig ni får rösta ut. Om unfair talar sanning om sin förmåga är den onekligen mer användbar än min numera, rent objektivt.
Att rösta ut mig blir då ett sätt att ge Lukas tid att sia.

Men...

(tänker högt... varning för röriga tankar:)
Ponera att ni har rätt, att Lukas är grön och att då även Krank, Vic och Korpa är det. Säg att Lukas siar Nässe denna runda. Eftersom jag inte är kättare, måste Unfair och Nässe vara det. Vilket innebär att Nässe INTE kan skydda Lukas, som då kan plockas av daga innan han hinner sia. Men mer troligt mördas någon av de som Lukas grönat, eftersom ett mord på Lukas skulle gröna Vic, Krank & Korpa. Oavsett vilket får vi veta att Nässe är kättare.
Lukas lär alltså överleva oavsett, för är han grön, lär inte kättarna vilja ta honom och bekräfta hans siande. Så om Korpa OCH Unfair siar Lukas, kan vi förhoppningsvis gröna honom sen. Jag tror inte en bekräftad broder är kättare. Men det roliga är ju att om Lukas är grön, måste Unfair vara kättare och lär då inte sia på riktigt.

Om Nässe däremot är doomtrooper och ni röstar ut mig, KAN inte Lukas vara grön.

Så om Lukas är grön, är Unfair och Nässe våra kättare, och om Nässe är grön, är det Lukas och någon till.

Kommentarer på detta? Tänker jag helt snett?
 
Top